Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wolven spotten in NL/B - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wolven spotten in NL/B

Leon schreef:
do 03 okt, 2019 23:30
Een van onze katten hier heeft ook zelf gekozen om hier te komen wonen; op 1 april 2014 om precies te zijn, lag hij op een van de tuinstoelen in het zonnetje en vond dat het goed was hier. Hij heeft zich wel aan de twee andere asielpoezen moeten aanpassen, maar dat lukte hem. Een eigenaar hebben we toen niet kunnen vinden, dus we hebben hem geadopteerd. Dwz we zijn zijn bedienden geworden....
Ook mijn kat is bij mij komen wonen. Ze is letterlijk bij mij via een open raam (op het tweede verdiep) binnen komen wandelen en is - hoewel ze binnen en buiten kan en dus af en toe kort op stap gaat - nooit meer vertrokken. Ook nooit een eigenaar gevonden, dus ondertussen is het mijn kat.

Renaat
Leon schreef:
vr 04 okt, 2019 10:24
Vorig jaar werden in Vlaanderen 1.614 everzwijnen doodgeschoten, waarvan ruim driekwart in Limburg. Dat zijn er een pak meer dan het jaar voordien. “Maar het zijn er nog niet genoeg”, zegt Ludo Fastré van de Hubertusvereniging Vlaanderen.[/color]
Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190312_042 ... iet-genoeg
De Hubertusvereniging is ook de vereniging die beweert dat de jacht op de Patrijs in België (een soort die op de rode lijst staat en er sterk op achteruit aan het gaan is) een goede zaak is voor de Patrijs.

Het is ook de vereniging die beweert dat vossenjacht een goede manier is om de verspreiding van de vossenlintworm tegen te gaan, hoewel wetenschappelijk het tegendeel is aangetoond.

M.a.w. zonder mij uit te spreken over de everzwijnen beschouw ik de Hubertusvereniging als een zeer onbetrouwbare informatiebron.

Renaat
Zou het niet kunnen zijn dat er veel meer zwijnen zijn doodgeschoten dan men beweert? M.a.w. waarom zou men een te hoog aantal melden?
In Nederland moeten jagers de zwijnen zelf tellen. Op basis van dit aantal, schadepreventie en verkeersveiligheid bepaald de provincie hoeveel zwijnen er jaarlijks geschoten mogen worden.
Het vreemde is dat bij afschot de reproductie van de zwijnen omhoog gaat het jaar erop. Daarbij komt dat zwijnen ook bijgevoerd worden in slechte periode met weinig voedsel. Dit zorgt ervoor dat jagers kunnen blijven schieten en de zwijnen aantallen niet afnemen.

Enfin, dit heeft weinig met fietsen te maken

Terra
Terra schreef:
zo 06 okt, 2019 17:21
Enfin, dit heeft weinig met fietsen te maken
Terra
Daarom heet dit subforum kletspraat. Ik ben dit onderwerp over wolven begonnen omdat ik me zelf wel afvraag of ik er een zal gaan tegenkomen. Ik fiets af en toe op plekken waar het blijkbaar niet vreemd zou zijn om een wolf tegen te komen. Ik denk ook wel dat er op dit forum o.a. onder gebruikers van wildkampeerplekken interesse is voor dit onderwerp, en dan zeker interesse in goede informatie.
Voor zwijnen geldt hetzelfde, mag van mij in mijn topic.
Sorry van het verhaal over de huiskat dan maar... echte wilde katten spotten zal wel heel lastig worden, die schijnen extreem schuw te zijn.
Leon schreef:
zo 06 okt, 2019 19:30

Sorry van het verhaal over de huiskat dan maar... echte wilde katten spotten zal wel heel lastig worden, die schijnen extreem schuw te zijn.
Wat katten betreft, heb je geluk. Als ik het me goed herinner is er al een lynx gesignaleerd in de Voerstreek. Dat is ongeveer bij jou in de tuin.
Inderdaad, de lynx doet zo nu en dan Zuid-Limburg aan, zeer waarschijnlijk vanuit de Eifel. Voor een populatie van Lynx is er te weinig aaneengesloten bos in Nederland. Iets waar de wolf minder last van heeft.
De wilde kat echter leeft na lange tijd van afwezigheid weer in Zuid-Limburg. En met succes want er worden jongen geboren. Zo komen langzaam aan grotere soorten zoogdieren weer terug.