Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer op fietsvakantie als je een moestuin hebt. - Forum Wereldfietser

Wanneer op fietsvakantie als je een moestuin hebt.

Ik kan een eerder topic over dit onderwerp niet meer vinden, maar ik kom tot de conclusie dat het handig is om NU te vertrekken als je een moestuin hebt: eind september; in de hoop op nog mooi najaarsweer.

De aardappels binnen,
de tomaten bijna allemaal rijp kunnen eten, ook veel paprika's, rest allemaal gedroogd en ook
wel wat groene paprika's gedroogd,
ook pepers gedroogd, maar de rest kan nog blijven staan om na een fietsvakantie van 3-4 wkn of later nog te eten,
de pompoenen geoogst en binnen
winterrogge gezaaid
boerenkool uitgezet,

demontabele kasje van de paprika's al afgebroken en nog knoflook kunnen zaaien, zodat de grond mooi bedekt blijft en als ik terugkom over 4 wkn kan ik nog bieten rooien en pronkbonen en de lege plek weer volzetten met knoflook. Liever nu ook dan in het voorjaar en ijzige kou nog vaak. Nu ook wel, maar als het mij bevalt ga ik het vaker zo doen, het geeft een boost, eerst de oogst binnen halen en dan vertrekken.
Ik vertrek naar Andorra via de Vogezen oa en kom terug via Toulouse met de trein, ik heb er zin in, het is lang geleden dat ik vier weken ging, ik hoop dat mijn gps het doet en ik via mooie slingerwegen het zuiden kan bereiken,
wie houdt er ook rekening met moestuin, als je op vakantie gaat. Ik reageer evt. over 4 wkn weer :)
Mijn partner Jose heeft een lel van een moestuin en heeft die gewoon braak gelegd van Maart tot Maart mmar goed dat was een reis van een jaar. Groetjes van Pier.
Voor mij was het iig ideaal om in sept, okt vwb moestuin, te gaan en een hele leuke vakantie en veel mooi weer gehad, behalve de eerste week nogal dagen regen en onstuimig weer in de Vogezen :)
Maar als het langdurig zou regenen zou het minder leuk zijn, denk ik in dit seizoen, maar ik heb denk ik echt geluk gehad met zoveel mooi weer. Het was echt leuk om eens in dit seizoen te fietsen en mijn doel Andorra gehaald en terug via Toulouse ging niet ivm spontane treinstaking nav een ongeluk met trein en vrachtwagen, met volgens mij alleen de machinist op de trein die in zijn eentje voor de gewonden moest zorgen was aanleiding dat het zo niet langer kon en toen grote staking.

Toen nog een paar dagen verder noordwaarts gefietst en toen kon in weer treinen: treinticket om kunnen wisselen en toen via 7 treinen weer in Turnhout beland en 4 dagen later dan planning thuis maar alles ging verder goed. :)

En de moestuin stond er heel goed bij, boerenkool flink gegroeid, winterpostelein, herfstrapen, venkel, andijvie, groenlof gaven een 'groen bed', zo ook de winterrogge, allemaal mooi om te zien. de rode bieten en pronkbonen en nog pepers kunnen oogsten voor bewaar en toen nog knoflook kunnen zetten, geweldig en nog de laatste tomaten uit de kas, 4,5 week zonder water toch nog wat tomaten, door flinke regenval hier, denk ik het grondwater behoorlijk weer gestegen tot voldoende nog om planten groen te laten blijven, zo ook dus de pepers, was helemaal verrast en heb dus nog verse pepers.

Weer eens een lange tocht gemaakt, voorlopig wel weer voldoende denk ik, en frankrijk en Europa blijft voor mij mooi genoeg, ik zal dus geen wereldfietser worden meer, verwacht ik, vind het allemaal prima zo, heb heerlijk gefietst, of rustige wegen zo in dit seizoen, was tof!
Een goede vraag!
Wij nemen altijd vakantie in de eerste drie weken van juli. We hebben eerst de buren en daarna vrienden ingeschakeld om de tomaten water te geven etc. De planten stonden er goed bij wanneer we vertrokken, maar de oogst was altijd mager, om even een eufemisme te gebruiken. Juli is blijkbaar een kritische maand voor tomaten. Ze hebben de liefde van een tuinier nodig, buren en vrienden volstaan niet.
We zijn ermee gestopt en kopen tegenwoordig in augustus en september tomaten bij de bioboer. Heel zwak is dat, maar moestuinen en vakanties gaan niet goed samen.