Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoed: Welke aanpak voor gestolen fiets op MP? - Forum Wereldfietser

Spoed: Welke aanpak voor gestolen fiets op MP?

Hoi, ik zie zojuist onze gestolen fiets op MP staan. Ik weet vrij zeker dat het de onze is (maar weet dat 100% zeker als ik m heb gezien). Uiteraard wil ik deze terug en ook dat de verkoper er niet mee wegkomt. Hoe pak ik dit aan?
Ik zou niet op de politie rekenen. Gewoon brutaal zijn, afspraak maken, auto om de hoek parkeren, proefrit maken en fiets inladen.
Bel de politie en vraag wat je moet doen, al helemaal als je aangifte hebt gedaan.
Hoe ik het deed. Politie vooraf inlichten, legitimeren op verzoek van de 'verkoper' voor een proefrit maar geen legitimatie achterlaten en vervolgens de volgende dag met de fiets in kwestie naar een politiebureau gegaan. Jaren geleden, nooit meer wat van gehoord.

Wel zorgen dat je aangifte van de diefstal geregistreerd staat. Anders zou ik 'm afschrijven.
Direct kopieën maken van de marktplaatspagina's. Screenshots en als dat lukt 'pagina opslaan als html' o.i.d.

Ook van andere zaken die deze persoon aanbiedt. Later een melding doen bij mp als je zeker bent.
Screenshots zijn gemaakt, politie ingelicht, verkoper reageert niet meer...

Het is 100% zeker dat het onze fiets is. Ik zie namelijk unieke modificaties die ik zelf heb aangebracht. Ze hebben er een ander zadel en trappers opgezet, en een ander wiel want daar zat het slot nog aan (heel verhaal, maar bottom line: foutje :oops: ). En dan een l%lverhaal op MP dat de versnellingen niet goed staan afgesteld (ja, als je een wiel met 9v- door een wiel met 7v-cassette vervangt...), en bewust een ander modelnaam opvoeren zodat-ie minder snel gevonden wordt (maar ik had gelukkig wel een voldoende brede zoekopdracht actief staan).

We zijn best wel opgefokt nu we 'live' zien wat er met de mooie fiets gebeurt, en dat we er niks aan kunnen doen zolang we niet weten waar deze zich precies bevindt. En morgen is-ie vast weg, want omloopsnelheid is belangrijk voor het dievengilde.

Het is erg opvallend dat de verkoper in kwestie al heel lang actief is en vooral fietsen en elektronica (telefoons, tablets enzo) verkoopt. Allemaal met rare recensies. Blijkbaar heeft MP geen algoritme om dit soort mensen eerder op te sporen.
Om welke advertentie gaat het?
Misschien kan iemand anders een afspraak maken voor je
een nieuw account op MP aanmaken en voor een ander artikel interesse tonen en afspreken (06nummer en adres proberen te krijgen, bijvoorbeeld via argument dat je van ver komt).
zodra je adres hebt dit ook aan politie doorgeven en bij afspraak proberen toch jouw fiets te zien te krijgen, goed vasthouden (en met iemand samen gaan) en dan 112 bellen of eerst proefrit en tijdens proefrit 112 bellen of tijdens proefrit met jouw fiets wegfietsen.
zo iets. maar probeer met nieuw MP-account toch weer voet aan de grond proberen te krijgen bij deze 'persoon'.
succes!!
een nieuw account op MP aanmaken
Blijkbaar is het er een met een pedigree, dan zal hij dit trucje van ver zien aankomen.
Als hij ook telefoons en zo verkoopt zou je denken dat dat de politie misschien zal motiveren?
Er is weer contact met de heler.

Ik denk dat er twee reële opties zijn:
1. Iemand van de politie meekrijgen. We hebben met ze gesproken. Men kan er echter pas morgen naar kijken.
2. Of betalen voor de fiets. Met het achterwiel erbij is deze meer waard dan waarvoor deze nu op MP staat. Uiteraard meteen alsnog melden bij politie en MP, evt foto erbij enzo.

Terugjatten kan best tricky zijn. Zo iemand opereert niet alleen, en het is nog geografisch dichtbij ook. Straks lopen er van die vage types voor de deur.
Heel eerlijk denk ik dat de verkoper hem niet zelf gejat heeft.
Hij verkoopt vaker fietsen als je naar zijn reviews kijkt.
Dus ik denk dat hij hem heeft gekocht van de dief zelf.
Als je een afspraak kan maken. En je hebt ook nog een factuur
Kan je ook proberen er samen uit te komen.
Maar niet voordat je er bent. Als hij wel de dief is maakt hij gelijk geen afspraak meer.
Met een proefrit kun je toch prima wegfietsen? Desnoods gelijk naar het politiebureau. Dan is het gebeurd en heb je in elk geval je fiets terug.

Ik heb de politie er destijds van tevoren keurig van op de hoogte gebracht. Tegen de tijd dat de 'verkoper', die twee koppen groter was dan ik, doorhad dat ik niet terug zou komen was ik al ver uit zijn gezichtsveld verdwenen :) Catch me if you can.

Zonde als een ander 'm voor je neus weg koopt... dan blijf je weer dat ene plusje in de statistieken.

Geld betalen zou ik nooit doen. Probeer dat nog maar eens terug te krijgen.
Afspraak is gemaakt, na diverse, bewuste tik- en spelfouten in de MP-chats.

De politie adviseert ons [edit] de fiets niet terug te jatten, maar terug te vragen[/edit]. En als het gedoe geeft, mogen we 112 bellen.

Spannend!
Top! Succes :)
Succes ermee, Willem
Hopelijk leest de dief niet mee hier.

Succes!
Misschien niet alleen gaan, maar iemand meenemen voor de zekerheid?
Succes in ieder geval :wink:
Edwin* schreef:
wo 25 sep, 2019 20:48
Misschien niet alleen gaan, maar iemand meenemen voor de zekerheid?
Zou ik wel op afstand houden, anders moet je juist samen weg fietsen ;)
nicolevelo schreef:
wo 25 sep, 2019 20:47
Hopelijk leest de dief niet mee hier.

Succes!
Als er morgen niemand komt opdagen, weet ik waar ik moet zoeken. :wink:
Jurr schreef:
wo 25 sep, 2019 20:51
Edwin* schreef:
wo 25 sep, 2019 20:48
Misschien niet alleen gaan, maar iemand meenemen voor de zekerheid?
Zou ik wel op afstand doen, anders moet je juist samen weg fietsen ;)
Plan A is wegfietsen, een woonwijk met fietspaden in ofzo.

Probleem is dat er misschien niet goed op te fietsen is. Ze hebben er namelijk een ander achterwiel ingezet. In dat geval is Plan B dat we een auto achter de hand hebben.

Plan C is 112 bellen.