Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De bel... - Forum Wereldfietser

De bel...

De bel,

Wie heeft de bel op het stuur, dichtbij de snelle en oponneerbare duim gemonteerd
en wie heeft de bel meer traditioneel aan de stuurbuis gepositioneerd?
En waarom dan wel?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Terra
Ik heb de Hidemybell v2 op mijn gravelbike. En werkt als n zonnetje! Houder en bel in één.
Hallo Terra,
Mijn fietsbel zit op de traditionele plaats, namelijk makkelijk te bedienen met mijn linkerduim op mijn stuur. En die plek hebben mijn fietsbellen op al mijn fietsen gehad. Dus tja, blijkbaar verschillen we van mening over wat traditioneel is.
Groet, Petra.
Ik sluit me aan bij Petra.
Petra137 schreef:
wo 23 okt, 2019 20:15
Hallo Terra,
Mijn fietsbel zit op de traditionele plaats, namelijk makkelijk te bedienen met mijn linkerduim op mijn stuur.
Dit.

Trouwens wel een klein en onopvallend belletje: Spurcycle zwart.
Op mijn stadshybride zit de luide tringbel op de klassieke plek. Die fiets heeft ook een vrij normaal stuur waar plek is voor zo'n bel. In de stad heb ik de bel ook hard nodig om alle ^%*&$*(&()$ even een seintje te tegen dat ze ophouden met voor mijn fiets te springen terwijl ik gewoon op dat deel van de rijbaan aan het fietsen ben waar de wet het mij verplicht dat te doen.
Op mijn trekking/gravel/MTB/tochtjesfiets zit er een pingbel op de stuurpen onder het stuur. Op die fiets heb ik de bel eigenlijk alleen nodig als ik iemand wil inhalen. Hij kan ivm het stuur nauwelijks op een andere plek; er zit vanalles op gemonteerd en er zitten dikte-overgangen en bochten in.
In een ander draadje heb ik al eens aangegeven op zoek te zijn naar een normale tringbel voor een sportieve fiets.
Waarom start je geen poll op?
willem.m schreef:
wo 23 okt, 2019 20:27
Waarom start je geen poll op?
Misschien omdat de waaromvraag interessanter is dan de watvraag?
Leon schreef:
wo 23 okt, 2019 20:29
willem.m schreef:
wo 23 okt, 2019 20:27
Waarom start je geen poll op?
Misschien omdat de waaromvraag interessanter is dan de watvraag?
Wat flauw, die opmerking kreeg je toch ook niet toen je zelf een poll over de verpakking van het tijdschrift opstartte? :wink:

Terra vraagt beide: wat en waarom. Tenminste, dat staat er toch echt.

Bovendien is het leuke van een poll dat er in onderstaande reacties ruimte is voor het waarom terwijl je bovenaan overzicht houdt over het wat.
Links op het stuur. Al komt daar binnenkort de lockout van de verende voorvork, dus dan wordt het verhuizen met dat ding als ze niet te combineren zijn. Vind dat kompas erop opzich best grappig, maar dan ben je wel weer wat minder flexibel qua montage.
Het ging me vooral om de 'waarom' sommige bellen aan de stuurbuis zitten.
Ik zie dit vaak bij randonneur fietsen.
Zelf vond ik dat wel mooi en heb daarop een mooi belletje uitgezocht en aan mijn stuurbuis gehangen.
Maar op een druk fietspad, blijkt het in de praktijk niet altijd handig om één hand van het stuur te moeten halen om te bellen. Dit zal vast wel wennen. Maar begrijp nog niet helemaal waarom men dit vroeger vaker deed dan tegenwoordig.
Volgens mij zit het zo: de klassieke racefiets met bagagerekje en spatborden, of randonneur, heeft en racestuur en als je dan met de handen bovenop het stuur fietst, dan heb je alleen maar last van een bel op het stuur, maar kun je een bel op de stuurpen makkelijk met je duim bedienen.
Als je een vlak stuur hebt dan is een bel op de stuurpen niet zo makkelijk te bedienen.
En die mooie messing bel, die zondag hebt gekocht, staat toch ook veel beter bovenop het stuur :) .
P1050212 (Large) (2).JPG
P1050212 (Large) (2).JPG (97.67 KiB) 4770 keer bekeken
Volgens mij zijn er heel veel racefietsers die geen bel bezitten.
"Dat hoort niet op een racefiets", hoor je vaak. Onzin natuurlijk.
Op een vakantiefiets hoort gewoon een bel, net als op elke andere fiets (wettelijk verplicht).
Maar deze hoeft niet perse op het stuur te zitten.
Je mag hem ook aan je zadelpen vastmaken of aan je fietspompje als je dat wilt, wat ik zelf wel een creatieve oplossing vind. Mijn messing belletje zit vast aan een spacer. Deze kan dus maar op een plek...
Terra schreef:
wo 23 okt, 2019 22:53
Volgens mij zijn er heel veel racefietsers die geen bel bezitten.
En als die er al op zit is het de goedkoopste en lichtste die het woord bel eigelijk niet waardig is want je hoort eerder het geschreeuw van de veelal weekend-warriors die doordeweeks ingeblikt onderweg zijn.
Ik heb een zwarte Knog Oi rechts vlak naast de stuurpen op m'n race stuur, werkt prima!
Leon schreef:
wo 23 okt, 2019 20:24
Op mijn trekking/gravel/MTB/tochtjesfiets zit er een pingbel op de stuurpen onder het stuur.
Daar zit hij op mijn gravelbike ook. Het is de enige plek waar hij bij een racestuur niet in de weg zit. Helemaal als er een lamp en telefoonhouder op en een stuurrol onder het stuur zitten.
Op mijn mountainbike hangt hij aan de linkerkant, net naast het handvat, onder het stuur. Bereikbaar, maar esthetisch uit het zicht. :wink:
Ik heb een Crane e-ne belletje die helaas niet om mijn spacers past. Hij kan daarom helaas niet verticaal. Daarom zit hij aan de rechterkant op mijn racebocht naast het stuurlint en onder de armsteunen van het ligstuur. Ik kan hem nu wel aardig vinden als ik met mijn handen op het stuur fiets of op de hoods.

Hij kost de helft van een Spurcycle en dankzij de heldere klank kan ik al vroegtijdig bellen, waardoor mensen de tijd hebben om opzij te gaan. Ook heb ik nog ruim tijd om mijn handen bij mijn remmen te plaatsen. Remmen en bellen gaat helaas niet samen, dus wordt het nog vaak een schreeuw als de nood aan de man is.

Als ik buiten Nederland fiets probeer ik het elke keer weer, maar de bel wordt nauwelijks herkend door de voetgangers of andere fietsers. Ook als je veelvuldig belt (wat men in Nederland als agressief ervaart) gaat er bij voetgangers en weinige fietsers geen lampje branden. Dan is onaangekondigd langs suizen het beste, tenzij er een hond bij is. Die reageren vaak wel op de bel, waardoor baasjes weer getriggerd worden. Mijn conclusie is dat een bel in het buitenland niet nodig is.
Terra schreef:
wo 23 okt, 2019 19:06
De bel,....
Ik heb gelezen dat Terra vooral wil weten waar we de bel hebben gemonteerd.
Toch vind ik het vreemd dat na 10+ reacties nog niet de vraag is gesteld hoe vaak, en waarvoor we de bel gebruiken.
Iemand die vaak aanleiding ziet om de bel te gebruiken, zal hem ook vlakbij de duim willen hebben.

Ik heb altijd enige schroom om mijn bel te gebruiken.
Omdat een bel snel agressie oproept.
Daarom heb ik meer dan één bel op één fiets.
Een (irritant) racefietsbelletje waarmee ik wil zeggen, opzij jij.
Een (vriendelijke) klingklong bel om aandacht te vragen voor mijzelf.
En mijn laatste aanwinst, de Knog Oi fietsbel, is vooral goed in het zicht geplaatst, om mijn ego te strelen.

https://racefietsblog.nl/eerste-indruk- ... -winactie/
groverr schreef:
do 24 okt, 2019 13:37
Mijn conclusie is dat een bel in het buitenland niet nodig is.
Bijzondere stelling.
Ik kan me voorstellen dat ze het geluid niet overal herkennen als zijnde een fietser die wilt passeren.
Maar helemaal geen bel gebruiken in het buitenland, vind ik geen goed idee.
Als er een aanrijding van komt sta je toch zwakker als je niet van te voren gebeld hebt. Lijkt me.

Zijn er ook fietsers die geen bel monteren vanwege extra weerstand of gewicht..?
Piepende schijfremmen doen het ook best prima als belfunctie ;)