Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vroeger was alles beter - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vroeger was alles beter

138 berichten

Was vroeger alles beter?

Peiling eindigde op wo 06 nov, 2019 08:43

Ja: eigenlijk alles wel
2%
1
Ja: voor een groot deel
20%
11
Nee: het is nu grosso modo wat beter
31%
17
Nee: het is nu vele malen beter
28%
15
Weet niet
13%
7
Geen mening
6%
3

Leon schreef:
vr 01 nov, 2019 14:04
Ligsporter schreef:
vr 01 nov, 2019 13:37
Nederland heeft de hoogste veedichtheid ter wereld. De VS staat niet eens in de top 20.
https://nieuwscheckers.nl/nieuwschecker ... erekening/
Het zal een oplettende lezer meteen opvallen dat een kip in deze gegevens even zwaar meetelt als een melkkoe. Ik weet niet in welke richting de lijstjes gaan als je een meer realistische eenheid van hoeveelheid vee toepast, maar een klont boter op hun hoofd hebben de schrijvers hier wel.

Zo moet je altijd blijven opletten bij alles wat je leest.
Dit is gebaseerd op zgn. Livestock Units. Een volwassen koe telt hierbij mee voor 1,00 en een kip voor 0,014.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... unit_(LSU)
Goed om te weten, maar het wordt wel lastig als men het een bedoelt en het ander schrijft.
In het bedoelde artikel wordt negen keer gesproken van aantal dieren, dus ik was in de veronderstelling dat men dan ook het aantal dieren bedoelde.
Vroeger mocht je meer ongestraft vervuilen en had je als blanke man veel meer macht en aanzien dan tegenwoordig. En dat zeg ik als 32-jarige blanke man.

Dat gezegd hebbende, ik zou niet in de jaren 60-80 geleefd willen hebben. Er zaten enkele zeer charmante uitspattingen in, maar ik heb hier nog wel een paar radio opnames op tape staan die laten horen dat ook vroeger 95% van de muziek ongeïnspireerde troep was.

Ik vind de slag naar meer bewustzijn van de laatste jaren een goede ontwikkeling. Het is een eerste stap naar een betere wereld.
Als Nederland idd. te vol wordt, is emigreren de beste optie :D
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 nov, 2019 15:40
Als Nederland idd. te vol wordt, is emigreren de beste optie :D
Ik ken een melkveehouder hier in de buurt die precies dat aan het doen is. Met koeien en al. Zijn idee samengevat: "Niet leuk meer hier", waarmee hij desgevraagd doelt op de alsmaar zwalkende maatregelen, niet op de verregaandheid ervan.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 nov, 2019 15:40
Als Nederland idd. te vol wordt, is emigreren de beste optie :D
In de jaren '50 hebben veel boeren dat gedaan. De boerengezinnen waren groot en er was niet voor ieder boerenkind ruimte voor een eigen bedrijf.
Zodat deze boerengezinnen nu elders te veel stikstof produceren?
Nee die verdienen ergens anders hun geld, begrijp nou eens dat dieren houden bij mensen in het bloed zit, dat is hun leven voor die mensen. Als je dan hier geconfronteerd wordt met zwalkende regelgeving dan ga je dat elders doen, wij produceren zoals eerder al benoemd enorm veel voor export, terwijl als ik rundvlees koop, het altijd uit een ver land moet komen :?: leg mij eens uit waarom Nederlands vlees van Nederlandse koeien niet gewoon op mijn bord ligt, maar wel een biefstuk met 500km achter de rug?
Het zit ook bij mensen in het bloed om af en toe een ander mens af te slachten, desondanks vinden we dit onwenselijk gedrag. Dat geldt voor boeren met te veel beesten per hectare inmiddels net zo. En ik ben het helemaal met je eens dat de steeds wisselende regelgeving funest is en dat het erg goed zou zijn als mijn stukje vlees van een plaatselijke koe zou komen.
Sorry, maar ik vind oorlog voeren en veehouderij met elkaar vergelijken een beetje ver gaan :shock: er zijn vast genoeg mensen die het met je eens zijn, maar ik mis een beetje politiek middengebied in Nederland :roll:
Shadow schreef:
vr 01 nov, 2019 17:43
Sorry, maar ik vind oorlog voeren en veehouderij met elkaar vergelijken een beetje ver gaan :shock: er zijn vast genoeg mensen die het met je eens zijn, maar ik mis een beetje politiek middengebied in Nederland :roll:
Juist het politiek middengebied is al vele decennia verantwoordelijk voor zwalkend beleid. De koe niet bij de hoorns durven te vatten.
Al in 1972 kwam de Cub van Rome met het rapport Grenzen aan de Groei.
Shadow schreef:
vr 01 nov, 2019 16:45
leg mij eens uit waarom Nederlands vlees van Nederlandse koeien niet gewoon op mijn bord ligt, maar wel een biefstuk met 500km achter de rug?
' geen cent teveel' is het credo van Nederlanders, persoonlijk word ik misselijk van al de stapels vlees in de supermarkten. Voor de aardigheid bekijk ik die prijs wel eens, paar euro voor een kilo vlees, dat zijn toch geen eerlijke prijzen? Los van het verre reizen van het stukje vlees zit er veel leed jn dat stukje vlees.

Er zijn in NL best winkels te vinden waar je lokaal vlees kunt kopen, kost alleen wat meer.

Het is niet alleen de politiek, als consument hebben we macht maar het is zo gemakkelijk, die supermarkt om de hoek, en nkg goedkoop ook. In de provincies maar klagen dat de plaatselijke bakkers en slagers verdwenen zijn. Komt door ons eigen koopgedrag.

Vroeger was zeker niet alles beter maar de opkomst van de wegwerpmaatschappij heeft een hoop ellende veroorzaakt plus de vrije markt, groei groei groei economie.
Als ik in België boodschappen doe valt het me vaak op dat de afkomstaanduiding van verse produkten daar beter is. Soms staat het adres van de boer gewoon op de doos, en dat laatste viel me nota bene op in de Colruijt.
In Nederland staat er vaak alleen EU op, als de winkel er al iets bij heeft gezet. Als je er iets van zegt in de winkel komt het personeel vaak niet verder dan mmmwwwaahhh, bffff of wwwhhrrgg.... alsof je iets heel onbetamelijks vraagt.

Nu doet het Belgische bedrijfsleven dat vast niet omdat ze echt zo sympathiek zijn maar omdat het moet. Dat zouden ze hier ook kunnen regelen, maar iets houdt dat tegen.
Marjan schreef:
vr 01 nov, 2019 17:59
Shadow schreef:
vr 01 nov, 2019 16:45
leg mij eens uit waarom Nederlands vlees van Nederlandse koeien niet gewoon op mijn bord ligt, maar wel een biefstuk met 500km achter de rug?
' geen cent teveel' is het credo van Nederlanders, persoonlijk word ik misselijk van al de stapels vlees in de supermarkten. Voor de aardigheid bekijk ik die prijs wel eens, paar euro voor een kilo vlees, dat zijn toch geen eerlijke prijzen? Los van het verre reizen van het stukje vlees zit er veel leed jn dat stukje vlees.

Er zijn in NL best winkels te vinden waar je lokaal vlees kunt kopen, kost alleen wat meer.

Het is niet alleen de politiek, als consument hebben we macht maar het is zo gemakkelijk, die supermarkt om de hoek, en nkg goedkoop ook. In de provincies maar klagen dat de plaatselijke bakkers en slagers verdwenen zijn. Komt door ons eigen koopgedrag.

Vroeger was zeker niet alles beter maar de opkomst van de wegwerpmaatschappij heeft een hoop ellende veroorzaakt plus de vrije markt, groei groei groei economie.
Blijkbaar kan het voor dat geld, maar wij hebben hier gewoon nog lokale bakkers en slager hoor ‘in de provincie’ :|
jaccow schreef:
vr 01 nov, 2019 15:12

Ik vind de slag naar meer bewustzijn van de laatste jaren een goede ontwikkeling. Het is een eerste stap naar een betere wereld.
Mee eens, maar de manier waarop het nu gebeurt grenst aan het hysterische.
Shadow schreef:
vr 01 nov, 2019 19:17
Blijkbaar kan het voor dat geld, maar wij hebben hier gewoon nog lokale bakkers en slager hoor ‘in de provincie’ :|
Jullie bun toch zuunig? :wink:

Capture.JPG
Marjan schreef:
vr 01 nov, 2019 17:59
Vroeger was zeker niet alles beter maar de opkomst van de wegwerpmaatschappij heeft een hoop ellende veroorzaakt plus de vrije markt, groei groei groei economie.
Idd. wegwerpmaatschappij.... ook meer afval dus.

Mijn ouders maakten in 1958 een fietstocht door Denemarken. Ik heb de originele reisverslag van mijn vader nog hier liggen en neem een citaat hieruit:
„Na de brug over de Lille Bælt neergestreken in de camping Fredericia’s lejrplads. Wel vol, vanwege ’t weekend, maar uitstekend ingericht met douche’s en zo.
Dit is meteen een aanleiding om iets te zeggen over de netheid in Denemarken. Hoe vol ’t terrein ook was, nergens vond je ’n papiertje noch lucifers of kroonkurkjes, niets, niets! Ook in de steden en langs de grote wegen (waar ook aan „bermtourisme” wordt gedaan) vind je geen enkel papiertje. Als je iemand een papier o.i.d. op straat ziet gooien, heb je een buitenlander voor je.”


Camping Fredericia-kl.jpg
De camping van Fredericia in 1958.

Helaas is deze Deense „netheid” nu ook al verdwenen. Ik vroeg om een verklaring aan een collega op mijn molen, die zeer geregeld met z'n caravan naar Denemarken gaat, meerdere keren per jaar zelfs. „Het komt door al die plastic verpakkingen en drankblikjes van tegenwoordig dat de openbare afvalbakken vaak overlopen.”

DSCF0253.jpg
Deze foto heb ik in 2017 genomen in een park naast de jeugdherberg van Faxe op op het Deense eiland Sjælland. Vergeleken met 1958 best schokkend.
:oops:
willem.m schreef:
vr 01 nov, 2019 19:23
Shadow schreef:
vr 01 nov, 2019 19:17
Blijkbaar kan het voor dat geld, maar wij hebben hier gewoon nog lokale bakkers en slager hoor ‘in de provincie’ :|
Jullie bun toch zuunig? :wink:


Capture.JPG
Als het uit komt dus :oops:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 nov, 2019 13:10
Maar die meneer van de Raad van State die dat bedacht heeft, heeft zich de woede van de boeren, bouwvakkers en zo meer op zijn hals gehaald. Nederland bijna op slot gooien. Als ik hem was, zou ik op straat steeds over m'n schouder kijken....
Die meneer van de Raad van Staten? Je bedoelt de hoogste rechter heeft gezegd dat het niet langer zo door kan gaan met stikstofuitstoot. Activiteiten konden alleen doorgaan als er tegelijkertijd reducties in de uitstoot plaatsvonden. De landbouworganisatie had een fikse reductie beloofd, maar de ammoniakuitstoot is in werkelijkheid de laatste jaren alleen maar gestegen. Daar heeft de rechter dus nu een streep door gezet.

Als een rechter geen onafhankelijke rechtspraak meer kan doen, zou dat het einde van ons democratische rechtstaat zijn. Daar mag je uiteraard van alles van vinden.
https://www.raadvanstate.nl/@115651/pas-mag/