Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vroeger was alles beter - Forum Wereldfietser

Vroeger was alles beter

138 berichten

Was vroeger alles beter?

Peiling eindigde op wo 06 nov, 2019 08:43

Ja: eigenlijk alles wel
2%
1
Ja: voor een groot deel
20%
11
Nee: het is nu grosso modo wat beter
31%
17
Nee: het is nu vele malen beter
28%
15
Weet niet
13%
7
Geen mening
6%
3

Misschien komt het door de herfst: weinig (zon)licht, de schier onoverbrugbare periode tot aan je volgende fietsvakantie, de surpises en gedichten die je nog moet maken, het naderende Kerstdiner... Maar het valt me op dat er op het forum meer geklaagd wordt zodra de blaadjes van de bomen vallen. Soms met als strekking: vroeger was alles beter.

Mijn vraag is: wat was er vroeger beter, waarom, en wat doet het met je?
De stelling in de poll vind ik een typisch voorbeeld van "domme vragen bestaan wél".
Darmee creeër je volgens mij al bij voorbaat een tegenstelling, lm het vooral niet met elkaar eens te worden.
Terwijl de enige, echte waarheid luidt: vroeger was het even slecht.
Ik refereer dan graag aan het album 'Trouble is a lonesome town' van Lee Hazlewood uit 1963, waarbij de openingszin luid; 'you won't find it on any map, but take three steps in any direction, and you're in Trouble'
Doemdenken voor gevorderden zeg maar.
Als je met "vroeger" de zomer bedoelt, dan, ja.
Vraag: Wat wordt bedoeld met "vroeger"? 1 jaar geleden, 10 jaar, 20 jaar etc...
Atrike schreef:
wo 30 okt, 2019 08:58
Als je met "vroeger" de zomer bedoelt, dan, ja.
Willem heeft een beetje het 'toen was geluk heel gewoon' gevoel denk ik, als mensen wat ouder worden krijgen ze dat, dat komt omdat ze slechte dingen vergeten en de leuke dingen blijven ophalen, waardoor je ten onrechte misschien het gevoel creëert dat het ook echt beter was.
Fedor schreef:
wo 30 okt, 2019 09:00
Vraag: Wat wordt bedoeld met "vroeger"? 1 jaar geleden, 10 jaar, 20 jaar etc...
Wat jij wil. Ik heb het bewust zo open mogelijk gelaten. Tijd is immers relatief en wordt door iedereen anders ervaren. Het is bovendien geen wetenschappelijk verantwoorde survey. Vroeger zou ik dat wel hebben gedaan, maar toen was ik daar ook beter in.
Dit forum doet me vaak denken aan deze gasten

Bijlagen

CarlW schreef:
wo 30 okt, 2019 08:52
Terwijl de enige, echte waarheid luidt: vroeger was het even slecht.
Valide punt. Ik zou deze antwoordmogelijkheid graag toevoegen aan de poll, maar dat kan blijkbaar niet achteraf.
Leon schreef:
wo 30 okt, 2019 08:45
De stelling in de poll vind ik een typisch voorbeeld van "domme vragen bestaan wél".
Darmee creeër je volgens mij al bij voorbaat een tegenstelling, lm het vooral niet met elkaar eens te worden.
En jouw reactie doet me denken aan een net geplaatst plaatje in dit draadje. Ga zo door! :wink:
Velotraumer schreef:
wo 30 okt, 2019 09:28
Dit forum doet me vaak denken aan deze gasten {Waldorf en Statler}
Dat bereik je dus door te beginnen met wat 'een prikkelende stelling' heet. Daarmee jaag je iedereen bij voorbaat op de kast en kan het niet anders dan dat er een tweedeling ontstaat in de discussie. Helaas zien we in de maatschappij dat het overal zo werkt. De nuance wordt al bij voorbaat de nek omgedraaid.

Was willem.m begonnnen met de vraag wát er vroeger beter was dan had er een gesprek om gang kunnen komen. Maar schijnbaar is dat juist niet de bedoeling. Ik vind dat schadelijk.
Leon, kun je svp even kappen met het killen van deze poll? Alsjeblieft zeg.

Ik schreef in het openingsbericht:
willem.m schreef:
wo 30 okt, 2019 08:43
...

Mijn vraag is: wat was er vroeger beter, waarom, en wat doet het met je?
De vraag van je poll is anders. Het lijkt een subtiel verschil, maar dat is het niet.
Voor de duidelijkheid. De afbeelding heb ook ik geplaatst omdat ik het 'Waldorf en Statlletr gehalte' van deze poll nogal hoog vindt.

Ik kan me wel vinden in het argument van Leon.
Op Facebook ben ik lid van enkele groepen waarin foto's van 'vroeger' worden geplaatst. Een groep over Dordrecht, mijn huidige woonplaats waar ik inmiddels ruim dertig jaar woon, een over Leidschendam, de plaats waar ik geboren ben en de eerste zeven jaar heb doorgebracht. De geplaatste foto's roepen bij veel mensen een gevoel van nostalgie op en die nostalgie wordt redelijk vaak vertaald in de verzuchting dat vroeger alles mooier, overzichtelijker, beter was.

Of dat daadwerkelijk waar is valt zo in zijn algemeenheid niet te zeggen volgens mij. Van belang is over welke vroeger we het hebben, en over welk deel van het maatschappelijk gebeuren we het hebben. Ik heb de cijfers niet paraat maar ik ga ervan uit dat we het in ons land nu materieel gemiddeld beter hebben dan laten we zeggen in de jaren zestig, mijn jeugdjaren. Voor dit deelaspect gaat de stelling niet op.

Technische/technologische ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat de tijd en de energie die bijvoorbeeld in het huishouden, de industrie, de landbouw (en noem de voorbeelden verder maar op) sterk verminderd zijn. Je hoeft maar te denken aan de manier waarop je moeder/oma vroeger de was deden. Ook voor dit aspect gaat de stelling niet op.

Zijn er ook aspecten te verzinnen waarvoor wel geldt dat het vroeger beter was? Was het vroeger gezelliger? Was er meer saamhorigheid? Deden mensen meer voor elkaar? Was het veiliger op straat? Sommige zaken zijn moeilijk te kwantificeren. Behalve om harde feiten gaat het vaak ook om beleving. De een voelt zich eerder bedreigd dan de ander. Niet iedereen verstaat hetzelfde onder gezelligheid.

Ik heb besloten dat ik persoonlijk de stelling onjuist vind, maar dat ik hem in zijn algemeenheid nauwelijks te beantwoorden vind. Ik ga voor "Weet niet". :)
Ik ben als oudere jongere, of jongere oudere, whatever, (ik ben in ieder geval net 53 geworden) in de gelukkige omstandigheid dat ik nog nooit armoede, honger, een oorlog of andere ellende heb meegemaakt. Wat mij betreft is het leven nu dus gewoon net zo prima(of kudt) als "vroeger". Nostalgie is natuurlijk altijd leuk. :lol:
Wat gaan we doen met de uitslag?
groverr schreef:
wo 30 okt, 2019 10:33
Wat gaan we doen met de uitslag?
Dit is fundamenteel onderzoek. Maar als iemand er iets mee wil doen mag dat natuurlijk.

Misschien wil iemand wel een nieuw topic openen over hoe je een goede poll in de rubriek Kletspraat opzet.
PeterVanRijn schreef:
wo 30 okt, 2019 10:03
Technische/technologische ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat de tijd en de energie die bijvoorbeeld in het huishouden, de industrie, de landbouw (en noem de voorbeelden verder maar op) sterk verminderd zijn.
Da's waar, we werken minder maar in de tussentijd is ook de VUT afgeschaft en de pensioenleeftijd verhoogd. Wat weegt zwaarder? OK "we" worden ook ouder gemiddeld.
PeterVanRijn schreef:
wo 30 okt, 2019 10:03
...dat ik hem in zijn algemeenheid nauwelijks te beantwoorden vind. Ik ga voor "Weet niet". :)
Dit.