Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kerncijfers fietsvakanties Nederland - Forum Wereldfietser

Kerncijfers fietsvakanties Nederland

Het Landelijk Fietsplatform heeft hun onderzoek kerncijfers fietsvakanties 2019 gepubliceerd.
Daarin staan best wat interessante cijfers. Het gaat over fietsen in Nederland.

Twee categorieën
Er is onderscheid tussen twee categorieën:
1)recreatieve fietsers die vanuit een standplaats fietsen. Dit gaat om 967.000 vakanties per jaar.
2) de trekkers die op de fiets etappes doen. Dit gaat om 166.000 vakanties per jaar
De eerste categorie is verreweg het grootst, maar de trekkers zijn zeker niet onbelangrijk. Zij besteden meer tijdens hun fietsvakantie. De trekkers gaan ook gemiddeld langer op pad.

Vervoer
De standplaatsfietsers gaan voor 93% met de auto of kampeerauto naar de standplaats.
De trekkers vertrekken voor 64% met de fiets van huis. 22% gaat met de auto en 8% met de trein. Dus aanzienlijk gunstiger voor het milieu en klimaat.
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein. Er valt niet af te leiden of dit om voor transport of ook de combinatie voor- én natransport gaat.. Ik geval twee gaat het dan om aanzienlijk meer vervoerde fietsen. Overigens zijn in de treinen ook vaak fietsen van reizigers die niet onder de categorie "trekker" vallen.

Overnachten
Kamperen is voor trekkers de belangrijkste vorm van overnachting.
52% kampeert.
28% overnacht bij Vrienden op de fiets.
25% kiest voor een hotel of pension.
20% strijk neer in een B&B.
6% stapt af bij een trekkershut.
12% overig.
Dit is opgeteld meer 100%, omdat een aantal trekkers diverse overnachtingsmogelijkheden combineren tijdens één vakantie.

Bestedingen
Hoewel veel trekkers kamperen, geven de trekkers aanzienlijk meer geld uit tijdens hun vakantie dan de doorsnee toerist in Nederland € 50 tegen €27 per dag.
Fietsers zijn dus géén armoedzaaiers!

Navigatie
Ook hier waren meerdere antwoorden mogelijk
67% bordjes langs de LF-routes
55% bordjes langs de overige routes.
42- 44% kaart met de route.
25% digitale navigatie.
8% van de LF-fietsers gedownloade route op papier.
16% van de fietsers op overige routes gedownloade route op paper.
13% anders op de LF-routes.
31% anders op de overige routes.
Goede bewegwijzering langs de routes is van belang.
Papier is nog duidelijk favoriet.

Zie PP van de kerncijfers: https://www.fietsplatform.nl/uploads/Ke ... atform.pdf
bert sitters schreef:
di 14 jan, 2020 09:01

Bestedingen
Hoewel veel trekkers kamperen, geven de trekkers aanzienlijk meer geld uit tijdens hun vakantie dan de doorsnee toerist in Nederland € 50 tegen €27 per dag.
Fietsers zijn dus géén armoedzaaiers!
Ik vind dit moeilijk te geloven. De doorsnee toerist zal niet overnachten in een tentje. Uitgaven voor de overnachting zal toch zeker meer zijn dan €27? Ik kan uit het verhaal niet goed halen wat er precies in deze kosten zit.
Ik ben deze zomer 140 dagen op stap geweest(trektocht). Gemiddeld gaf ik €50 uit oer dag. Kamperend meestal iets van €35 (€20 camping en €15 eten). Maar zodra je naar een overnachting in hotel, Airbnb of B&B gaat, waarbij je niet zelf kunt koken, dan zit ik al gauw op €70.
Veel "vaste" kampeerder hebben de caravan vol eten, dus die geven verder niet veel uit naast de campingkosten. Fietsers (m.n. trekkers) kopen veel onderweg of eten vaker buiten de deur.

Jaren geleden bleek al bij een onderzoek in Mecklenburg-Vorpommern (waar toen recreatie net in ontwikkeling kwam) dat fietsers en wandelaars structureel meer geld "achterlaten" dan toeristen die met de auto komen. Nu met de campers is dat verschil nog sterker geworden (hebben geen of zeer lage overnachtingskosten).
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 09:35
Veel "vaste" kampeerder hebben de caravan vol eten, dus die geven verder niet veel uit naast de campingkosten.
Dat is het stereotype beeld, maar klopt dit ook, nog? N.b. Uitgeven van het geld in de plaatselijke super is ook lokaal besteed.

"1)recreatieve fietsers die vanuit een standplaats fietsen. Dit gaat om 967.000 vakanties per jaar. "
Ik vind dat een laag getal. Als ik op de Waddeneilanden of in Zeeland ben lijkt het toch alsof daar helemaal niemand verblijft zonder eigen fiets of huurfiets; vaak is de fiets de enige praktische manier om het strand te bereiken Dus wat is een fietsvakantie?
Leon schreef:
di 14 jan, 2020 09:37
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 09:35
Veel "vaste" kampeerder hebben de caravan vol eten, dus die geven verder niet veel uit naast de campingkosten.
Dat is het stereotype beeld, maar klopt dit ook, nog? N.b. Uitgeven van het geld in de plaatselijke super is ook lokaal besteed.
Volgens sommige TV-programma's (MAX) wel ;)

Misschien speelt ook een rol dat trekkers gemiddeld hoger zijn opgeleid en dus waarschijnlijk ook meer verdienen (en dus uit kunnen geven) dan andere kampeerders.

Daarnaast verbruikt trekking veel meer energie wat natuurlijk moet worden aangevuld :)
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 09:35
Jaren geleden bleek al bij een onderzoek in Mecklenburg-Vorpommern (waar toen recreatie net in ontwikkeling kwam) dat fietsers en wandelaars structureel meer geld "achterlaten" dan toeristen die met de auto komen. Nu met de campers is dat verschil nog sterker geworden (hebben geen of zeer lage overnachtingskosten).
Een recreatie-onderzoek in Nederland (en dat al enkele decennia terug) gaf gelijksoortige uitkomsten, dwz dat de de fietser onderweg opvallend "veel" uitgeeft.
Het zuinige / armoelijers imago is dus geheel abuis (ook al probeer ik dat imago hoog te houden)
 
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 09:56
Leon schreef:
di 14 jan, 2020 09:37
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 09:35
Veel "vaste" kampeerder hebben de caravan vol eten, dus die geven verder niet veel uit naast de campingkosten.
Dat is het stereotype beeld, maar klopt dit ook, nog? N.b. Uitgeven van het geld in de plaatselijke super is ook lokaal besteed.
Volgens sommige TV-programma's (MAX) wel ;)

Misschien speelt ook een rol dat trekkers gemiddeld hoger zijn opgeleid en dus waarschijnlijk ook meer verdienen (en dus uit kunnen geven) dan andere kampeerders.

Daarnaast verbruikt trekking veel meer energie wat natuurlijk moet worden aangevuld :)
Het is natuurlijk deels ook een schaal-probleem (uiteindelijk zal de caravan voor 99,9% met inkopen die binnen de EU gedaan zijn gevuld zijn). De fiets-trekker stopt natuurlijk ook wel bij de grotere supermarkt als hij daar langs komt, maar 20 km omfietsen als er ook een buurtsuper is zal niet gauw gebeuren. Die fietser stopt ook bij de plaatselijke bakker en hij koopt dan daar zijn brood, broodjes of een tom-pouce (in Vlaanderen een "boekje"). Als je net bij je caravan of camper bent opgestapt ... dan sla je die bakker eerder over omdat je "thuis" in je mobiele onderkomen nog genoeg in voorraad hebt.


En dan nog een rekendingetje met betrekking tot die fiets-trekker en het treingebruik:
Een trekker die met de trein "van huis" gaat zal vaak ook weer een deel met de trein terug naar huis reizen. Verder staat zo iemand denkelijk ook eerder open voor onderweg-verplaatsingen per trein. Je kan dus die ± 13.280 treinende trekkers ongeveer maal twee rekenen waar het gaat om fiets-trein-reizen .... en dat is dus gemiddeld zo'n 300 per dag als je rekent met 3 vakantiemaanden (verwacht dus een veelvoud op de topdagen).
Om eerlijk te zijn: ik vind dat nog best veel fiets-trein-reizigers die de moeite nemen om de trein te pakken. Het is ook veel als je het afzet tegen "moeite" die de spoorwegen doen om trein-fietsvervoer te ontmoedigen. Ikzelf heb al meermaals gedacht: met de auto is het makkelijker, flexibeler en vaak zelfs goedkoper (het hangt een beetje af van je rekenmodel).
bert sitters schreef:
di 14 jan, 2020 09:01
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein.
Dat is dus extreem weinig. Het betekent dat er op een gemiddeld NS-station 1x per 11 dagen een fietsvakantieganger komt. Ofwel dat de gemiddelde Nederlander één keer in de 1280 jaar met de trein op fietsvakantie gaat.
Leon schreef:
di 14 jan, 2020 10:48
bert sitters schreef:
di 14 jan, 2020 09:01
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein.
Dat is dus extreem weinig. Het betekent dat er op een gemiddeld NS-station 1x per 11 dagen een fietsvakantieganger komt. Ofwel dat de gemiddelde Nederlander één keer in de 1280 jaar met de trein op fietsvakantie gaat.
Volgens mij tonen de cijfers zoals je hierboven gepresenteerd aan dat je met "statistiek" alles kan bewijzen.
Volgens een vergelijkbare benadering heb je in Hoensbroek ieder kwartier een in- en uitstapper.

Overigens zitten er sowieso een paar gebreken aan: Het zou waar zijn als iedere fietsvakantieganger slechts 1 treinreis maakt en dan slechts één station bezoekt (in- en uitstappen geeft al een factor 2). Daarenboven kan/moet je alle stations onderweg ook nog eens meerekenen.

Omgekeerd ziet er ook wel wat in de Leon-benadering:
Je ontkracht het NS-argument dat fiets-trein-reizigers het perron versperren met fietsen.

En dat het typisch een voorbeeld is van "Hoe presenteer je cijfers" zie je als je kijkt naar mijn gemiddeld 300 per dag in de 3 zomermaanden.
Het zijn dezelfde cijfers. 300 per dag in 3 maanden = 75 per dag in een jaar, en dan gedeeld door twee want ik gebruikte een heen en terugreis, dus nog maar 37,5 per dag, en dat dan uitgesmeerd over ± 400 stations .... en je zit op 1 per ± 11 dagen.

Ik leerde van mijn "grote leermeester" dat je bij analyse van complexe systemen moet kijken naar het "Interesting Event", en ik denk dat de treinreis zelf, en het aantal daarvan in de gebruikelijke fietstreinreis periode, "Interesting Events" zijn
Bridgestone SM schreef:
di 14 jan, 2020 11:29
En dat het typisch een voorbeeld is van "Hoe presenteer je cijfers" zie je als je kijkt naar mijn gemiddeld 300 per dag in de 3 zomermaanden.
Ik heb er geen studie van gemaakt, maar op het eerste gezicht zit het grote verschil tussen de berekeningen van Leon en jou erin dat Leon met cijfers rekent, en dat jij je eigen gegevens verzint, zoals dat fietsers die hun reis met de trein beginnen, ook later nog wel een keer de trein zullen pakken en dat het alleen gaat om de drie zomermaanden.

Groetjes,

Carl
HansvanderVeeke schreef:
di 14 jan, 2020 09:20
bert sitters schreef:
di 14 jan, 2020 09:01
Bestedingen
Hoewel veel trekkers kamperen, geven de trekkers aanzienlijk meer geld uit tijdens hun vakantie dan de doorsnee toerist in Nederland € 50 tegen €27 per dag.
Ik vind dit moeilijk te geloven. De doorsnee toerist zal niet overnachten in een tentje. Uitgaven voor de overnachting zal toch zeker meer zijn dan €27?
Het ligt er denk ik maar aan wat je onder die 'doorsnee toerist' verstaat. Als ik van huis uit een dagje naar Leiden ga met de trein, daar een stadswandeling maak en een ijsje eet en eind van de middag weer naar huis trein, ben ik EUR11,14 kwijt. Ben ik dan toerist? Oftewel, tel je als 'doorsnee toerist' alleen mensen die een overnachting betalen?

Groetjes,

Carl
Bridgestone SM schreef:
di 14 jan, 2020 11:29
Omgekeerd ziet er ook wel wat in de Leon-benadering:
Je ontkracht het NS-argument dat fiets-trein-reizigers het perron versperren met fietsen.
Alsof al die fietsers gelijk verdeeld worden over alle treinen. Het zijn uiteraard de piekmomenten (bv. de eerste treinen na 9.00 uur) die de mate van overlast bepalen.
peter de rijk schreef:
di 14 jan, 2020 15:30
Bridgestone SM schreef:
di 14 jan, 2020 11:29
Omgekeerd ziet er ook wel wat in de Leon-benadering:
Je ontkracht het NS-argument dat fiets-trein-reizigers het perron versperren met fietsen.
Alsof al die fietsers gelijk verdeeld worden over alle treinen. Het zijn uiteraard de piekmomenten (bv. de eerste treinen na 9.00 uur) die de mate van overlast bepalen.
Dat maakt het niet gunstiger. Dan kom je er dus pas echt achter dat de hoeveelheid fietsen in treinen wel wat lijken, maar het op het einde van het jaar helemaal niet zijn. Dus is het ook niet onlogisch als de spoorwegen niet staan te trappelen om nog een halve vierkante meter in hun toch al volle treinen te reserveren voor fietsen als de opbrengst daarvan helemaal niks voorstelt.
Persoonlijk ben ik erg voor het principe De Vervuiler Betaalt. Op die manier zou elke reiziger moeten betalen voor de ruimte die hij/zij in de trein in beslag neemt per vervoerskilometer. Dan zouden fietsers meestal een stuk meer moeten betalen evenals de vele doelgroepen, abonnementshouders en lange-afstandsreizigers die nu soms wel erg gulzig de soms onbeperkte vervoerskilometers in de trein consumeren. Daar tegenover staan de niet-treinreizigers die wel eens een stukje met de trein zouden willen reizen maar er achter komen dat even op en neer naar een stad een klein stuk verderop een flinke duit kost.
Carl schreef:
di 14 jan, 2020 13:12
Bridgestone SM schreef:
di 14 jan, 2020 11:29
En dat het typisch een voorbeeld is van "Hoe presenteer je cijfers" zie je als je kijkt naar mijn gemiddeld 300 per dag in de 3 zomermaanden.
Ik heb er geen studie van gemaakt, maar op het eerste gezicht zit het grote verschil tussen de berekeningen van Leon en jou erin dat Leon met cijfers rekent, en dat jij je eigen gegevens verzint, zoals dat fietsers die hun reis met de trein beginnen, ook later nog wel een keer de trein zullen pakken en dat het alleen gaat om de drie zomermaanden.
Zoals ik al schreef: Het gaat om het "Interesting Event".
De hoeveelheden trein-fiets-vakantiegangers die buiten de gebruikelijke zomerse, vakantieperiodes op pad gaan zijn verwaarloosbaar (een zelf verzonnen "feit"). < Niet voor niks hebben ze voor de zomermaanden het reserveren op de trein naar Brussel ingesteld. >
En tegenover de trein-fiets-vakantiegangers die slechts een enkele reis per trein maken staan diegenen die ook tussendoor nog een stukje trein nemen (een zelf verzonnen "feit").
Bij ieder "statistisch feit" moet je je afvragen hoe en waarom het verzameld is, en als je er verder mee wilt werken moet je kijken welke verdere aannamen verstandig zijn ... dat geeft niks, zolang je maar aangeeft welke aannamen je gebruikt, het geeft ook verder niks: een goed overdacht "quick-and-dirty" model geeft vaak een heel handzaam en bruikbaar resultaat.

Anyway, het gaat om de grote bulk en daarvoor kan je voor het gemak uitgaan van mijn benadering.
De verfijning die je krijgt door alle reis-details uit te pluizen valt in het niet bij allerlei andere onzekerheden.

Overigens, als ik met de fiets in de trein naar Eysden ga dan naar de omgeving van Luik fiets en dan 's avonds weer de trein terug neem: Ben ik dan 1º een toerist, 2º zijn dit dan twee treinreizen, of maar één want op één dag (en op één kaartje), of zelfs géén omdat ik dezelfde dag weer thuis ben ?   Je kan al dit soort van uitzonderingen uitpluizen en er allerlei definities aan hangen, maar het maakt netto pas ver achter de komma verschil.

Naar mijn idee is het over het land gemiddelde tijdsinterval per fietser per station net zo zinvol als het gemiddelde tijdsinterval per fietser over het hele land (dat komt overigens uit op ± iedere 40 minuten stapt er een vakantie-fietser op de trein .... aangenomen dat ie in de tegenrichting alles op de fiets doet en ook verder niet overstapt).
Leon schreef:
di 14 jan, 2020 15:52
peter de rijk schreef:
di 14 jan, 2020 15:30
Bridgestone SM schreef:
di 14 jan, 2020 11:29
Omgekeerd ziet er ook wel wat in de Leon-benadering:
Je ontkracht het NS-argument dat fiets-trein-reizigers het perron versperren met fietsen.
Alsof al die fietsers gelijk verdeeld worden over alle treinen. Het zijn uiteraard de piekmomenten (bv. de eerste treinen na 9.00 uur) die de mate van overlast bepalen.
Dat maakt het niet gunstiger. Dan kom je er dus pas echt achter dat de hoeveelheid fietsen in treinen wel wat lijken, maar het op het einde van het jaar helemaal niet zijn. Dus is het ook niet onlogisch als de spoorwegen niet staan te trappelen om nog een halve vierkante meter in hun toch al volle treinen te reserveren voor fietsen als de opbrengst daarvan helemaal niks voorstelt.
Persoonlijk ben ik erg voor het principe De Vervuiler Betaalt. Op die manier zou elke reiziger moeten betalen voor de ruimte die hij/zij in de trein in beslag neemt per vervoerskilometer. Dan zouden fietsers meestal een stuk meer moeten betalen evenals de vele doelgroepen, abonnementshouders en lange-afstandsreizigers die nu soms wel erg gulzig de soms onbeperkte vervoerskilometers in de trein consumeren. Daar tegenover staan de niet-treinreizigers die wel eens een stukje met de trein zouden willen reizen maar er achter komen dat even op en neer naar een stad een klein stuk verderop een flinke duit kost.
Ik geloof dat jullie mijn glimlach/grimlach momentje gemist hebben ... het was meer om aan te geven dat die iedere 11 dagen een fiets-trein-vakantieganger (dus gemiddeld per station per jaar) niet echt een handige maat was.

En dan even over de "de vervuiler betaalt" ... ook daar zitten allerlei paradoxale dingetjes in.
Het kaartje zou dan in de spits het goedkoopst moeten zijn want de trein vervoert dan het het hoogste rendement ... de spoorwegen willen juist liever andersom ... en daarom geeft men korting in de daluren.
En qua fietsruimte: Door de mijns inziens onhandige keuze van de NS zijn de fietsruimten vaak niet multifunctioneel.
De NS noemt zelf als argument dat in de zomer het duur is om de treinen extra te verlengen vanwege alleen de fietsen terwijl er verder onvoldoende reizigers-aanbod is.
Zou onze nationale spoorvervoerder (want zo zien ze zichzelf graag) inzetten op multifunctioneel zoals je in de ons omringende buitenlanden meer en meer ziet dan zijn er in de winter nuttige klapstoeltjes en hang je in de zomer je fiets op net tussen die klapstoeltjes (die ophang-fietsplekken zijn ook sowieso handig, met een zeer hoog nuttig ruimtegebruik).

Zo kan het dus ook:
Twee LINT treinstellen, 5 bakken, totaal ongeveer 400 zitplaatsen en 2x max 12 fietsen (en er is niemand die bij 13 ho roept)
Ik bedenk dat ik misschien wel te optimistisch was, het staat me vaag bij dat de twee-baks-LINT een "max 8 fietsen" opschrift had. Blijft staan dat er toch ± 5% van de zitplaatscapaciteit aan fietsplekken is.
Met 5% zou je bij de NS ongeveer 4 fietsplaatsen per 2º klasse rijtuig hebben -- die 4 plaatsen is nu het totaal voor de trein naar Brussel. In het NS Intercity materieel zou dat dan 10 tot 30 fietsplaatsen per treinstel opleveren (afhankelijk van het materieel-type heb je 200 tot 600 zitplaatsen per treinstel).
Bedenk dat die LINT-fietsplaatsen "multifunctioneel" zijn, 's winters zitten daar passagiers (met een iets lager rendement als puur zitplaatsen).
Bedenk ook dat het hier om regio-materieel gaat, paradoxaal genoeg is het op de langere afstanden en in de snelle treinen nog steeds slecht geregeld. De paradox is vooral dat je als fietser op de korte afstand altijd nog die fiets als alternatief hebt ... op de lange(re) afstand is het vliegtuig nog steeds een perverse concurrent. (En dan nog een relativerende paradox: in het nabije buitenland vind je regio-treinen die verder en sneller rijden als onze Intercity's.)

 
vlexx.jpg
max 12.jpg
Gezien de start topic ben ik nu helemaal het spoor bijster. :?
(o ja, met "spoor" wil ik geen link met treinen leggen ofzo)
Gelukkig heb ik net een nieuwe GPS (gpsmap64s) aangeschaft waarmee ik tijdens het fietsen in ieder geval op spoor blijf.
(ik schrijf dit op het gevaar dat dit draadje verder over GPS-sen gaat). :wink:
Leon schreef:
di 14 jan, 2020 10:48
bert sitters schreef:
di 14 jan, 2020 09:01
Dit betekent dus dat onder de trekkers er zo'n 13.280 fietsers de fiets meeneemt in de trein.
Dat is dus extreem weinig. Het betekent dat er op een gemiddeld NS-station 1x per 11 dagen een fietsvakantieganger komt. Ofwel dat de gemiddelde Nederlander één keer in de 1280 jaar met de trein op fietsvakantie gaat.
Dit komt uit de cijfers van het Landelijk Fietsplatform.

Overigens gaat dit om de categorie "trekkers" . In de categorie "standplaatsfietsers" komt 3% met de trein. Dat zijn er dus 29.010.

Ik neem aan dat mensen die een dagtocht maken en met de fiets in de trein terugkeren niet zijn meegenomen.

Er zijn ook mensen die om andere redenen een fiets mee nemen in de de trein.

Het onderzoek heeft zich gericht op vakanties in Nederland. Maar hoe zit dat met fietsen in de trein op weg naar een buitenlandreis, zoals in de trein naar Maastricht.

Toch lijkt ook mij dit weinig. Ik zie in de zomer vaak veel fietsen in de trein. Vooral in de treinen naar het noorden en het zuiden. Naar Leeuwarden moet NS extra lange treinen inzetten. Niet voor het aantal passagiers, maar om voldoende fietsruimte te bieden. Dat is de reden die NS aangeeft om het fietskaartje in twee jaar tijd te verhogen van €6,20 naar € 7,50
Hoewel in de winter er nauwelijks fietsen worden meegenomen in de trein. En dan zijn er nog de beruchte spitsverboden.

Ik zal bij NS navragen hoeveel fietskaartjes ze jaarlijks verkopen.
"Kerncijfers", het woord klinkt heel indrukwekkend, het wil maar niet uit mijn hoofd; "kerncijfers", toch heel iets anders dan gewone cijfers.
Hallo,
Ik gebruik met grote regelmaat vaak alleen op de heenweg of alleen op de terugweg (voor een deel van de reis) de trein. In de zomer pak ik vaak de trein richting een opstapplaats van een Cycletoursbus, laat mij naar zuidelijk Europa brengen en fiets terug naar huis.

Vorig jaar kwam ik veel in overvolle treinen terecht omdat het én de dag voor de start Vierdaagse Nijmegen was en veel wandelaars een fietsje meenemen, én omdat er op mijn traject een aanrijding was, waardoor veel reizigers via een omweg moesten reizen.

Ik neem altijd ruim de tijd voor de treinreis. Als ik dan ergens een keer een trein moet laten gaan omdat die te vol met fietsen staat, dan schiet ik niet meteen in de stress. Bij mij begint het grote genieten van een fietsvakantie zodra ik wegfiets van mijn huis :) .

Groet, Petra.