Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepackende wielrenners - Forum Wereldfietser

Bikepackende wielrenners

Jumbo-Visma-renner Van der Hoorn was overigens een van de eerste wedstrijdrenners die in zijn vrije tijd zijn fiets volhing met bepakking en op pad ging, maar tegenwoordig ziet ook hij dat steeds meer collega's dat doen.

"Ik ben vijf jaar geleden een keer naar Berlijn gereden. Toen had ik alles mee op de fiets: een tentje, luchtbed, slaapzak, allemaal op bagagedragers en in tassen. Er waren echt geen andere wedstrijdrenners die dat deden. Nu zie je het heel veel", aldus de 26-jarige Van der Hoorn.

"Het klinkt een beetje avontuurlijk, en niet per se als een echt topsportleven. Maar uiteindelijk maak je zo makkelijker je trainingsuren dan thuis in de regen. Tijdens die trip naar Girona gingen we elke dag vijf, zes uur fietsen en aan het einde van de week had ik meer het gevoel dat ik vakantie had gehad dan dat ik 40 uur had getraind."
https://nos.nl/artikel/2319430-de-tasse ... ralie.html
Idd veel leuker dan steeds hetzelfde rondje rijden :)

Geldt ook met een niet-racefiets trouwens ;)
leuk item!
laat ook goed zien hoeveel duur-werk die mannen en vrouwen doen!
Ik heb me wel verbaasd over de hoeveelheid bagage die ze aan hun zadel hebben gehangen.
Met een stalen frame en een stalen zadelpen en een stalen zadelpenstrop zou ik het wel aandurven.
Maar met full carbon ???

In mijn carbon raceframe (wat niet onderdoet voor het frame van deze wielrenners) is de diameter van de zadelpen veel kleiner dan de binnendiameter van de zitbuis.
De zadelpen wordt vastgehouden op de plek van de zadelpenbout.
Het ondereinde van de zadelpen kan vrij bewegen in de zitbuis.

In de fotoserie van Lismarq over verschillende meteodes van bikepacking waren er ook enkele met veel bagage aan het zadel.
Maar die fietsen leken mij van metaal.
https://www.bikepackingpicture.lismarq.com/page

Afbeelding

Edit; nav de opmerking van @Sjefke hieronder heb ik de constructie nog eens goed bekeken.
De bovenste zeven centimeter van de zitbuis is versterkt.
De topbuis grijpt halverwege op dit versterkte gedeelte aan.
De binnendiameter van het versterkte gedeelte is 28+ mm
De zadelpen wordt geklemd met een losse zadelpenstrop
Het zijn asfaltfietsers. Dat zal ongetwijfeld schelen in de belasting op de zadelpen.
Als het goed gemonteerd is belast zulke bagage de fiets niet anders dan de berijder op het moment dat die met zijn kont op het zadel zit. Dus als de berijder dan licht is dan is er niks aan de hand.
Let er wel op dat ik al 2x als heb gezegd.
Bagage op een racefiets meenemen moet naar mijn mening wel heel beperkt blijven, anders kun je beter een ander soort fiets gebruiken.
Voor een minimalist is wel een kampeerbagage mogelijk.
Ik neem zelf met de racefiets een Carradice Pendle zadeltas en een stuur-roltas van Alpkit (13L) mee. Dan overnacht ik onder een tarp-constructie die met grondzeiltje, muggennet en haringen/stokken 750 gram weegt, en bovenop de zadeltas gebonden meereist.
Meer moet het niet worden.
Belangrijk sneller ben ik zo overigens niet, vergeleken met mijn "gewone" Ortlieb-reisfiets samenstelling. Dat is een illusie denk ik. Op 28mm banden is het rijcomfort acceptabel, maar niet zo prettig als op mijn 37mm Pasela's op mijn vakantiefiets. Het grootste voordeel van de racefiets-met-heel-weinig-bagage is nog dat het makkelijker de trein in tilt...
Fiets vd zaak.

Denk dat het wel meevalt met belasting, renner zelf is ook 20 kg minder zwaar schat ik in.😂😂
liefhebber schreef: ↑
ma 20 jan, 2020 16:31
In mijn carbon raceframe (wat niet onderdoet voor het frame van deze wielrenners) is de diameter van de zadelpen veel kleiner dan de binnendiameter van de zitbuis. De zadelpen wordt vastgehouden op de plek van de zadelpenbout. Het ondereinde van de zadelpen kan vrij bewegen in de zitbuis.
Dat zou al snel leiden tot breuken. Een carbon frame kan ik niet nameten, maar de alu race en hybride frames die ik in beheer/onderhoud heb, hebben dat niet.
Ik gebruik een Tailfin bagagedrager om twee zijtassen aan mijn racefiets maken. Wordt geleverd met een speciale quick release voor een fiets met velgremmen of steekas voor een fiets met schijfremmen. Je kunt de bagagedrager in een handomdraai verwijderen en hem daarna zo klein opvouwen dat hij makkelijk tezamen met je fiets in een hoes verpakt kan worden. Ideaal voor fietsweekendjes of langere tochten met de racefiets. Tezamen met de bijpassende Tailfin zijtassen die je in een handomdraai met een hendeltje los of vastmaakt vormt het een heel stabiel systeem, maar je kunt ook je bestaande zijtassen gebruiken met een verlengstuk voor de bagagedrager. Je zwaartepunt ligt veel lager en zijtassen zijn sowieso veel stabieler dan zo'n ding achter je zadel waarbij je ook nog eens je been wel heel hoog moet zwaaien om op en af te stappen.