Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Angst en mieperigheid vs vrijheid en zelfredzaamheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Angst en mieperigheid vs vrijheid en zelfredzaamheid

Prima discussie hier.

Om terug te komen op de openingspost:
Ik kan me voorstellen dat je zo denkt.
Aan de andere kant moet je je afvragen wat voor forum dit is of wil zijn.
Voor iedereen of voor de 'ervaren' fietser die alles wel zo'n beetje weet en wat arrogant naar het gepeupel kijkt dat het 'nog moet leren'.

Ik ben voorstander van een open forum waarin iedereen met respect met elkaar omgaat en alle vragen serieus neemt.

Een voorbeeld:
Een vraag over vakantie met de elektrisch fiets.
Altijd staat er weer iemand klaar die zelf op z'n trapfiets de wereld rondrijdt en dan even de elektrische fietser duidelijk maakt dat een trapfiets pas echt 'echt' is.
Óf je geeft een antwoord op de vraag óf je houdt je er buiten.

Op dit forum zie ik regelmatig mensen die anderen terecht wijzen.
Jammer.

Blijft de vraag wat Wereldfietsers voor ogen heeft met dit forum.
Openstaan voor iedereen en iedere 'domme' vraag of een forum zijn voor de doorgewinterde fietser die hulp nodig heeft bij het plannen van een wereldreis.
@ fud0
Ik durf niet goed naar landen buiten Europa. In Europa weet ik de weg naar de supermarkt, camping en evt. voorzieningen. Ik houd het liever op Europa.
Een paar zinsneden uit je post.

Ik durf ook niet buiten Europa om dezelfde redenen als jij.
In mijn geval bovendien omdat ik ontzag heb voor de grote doorgaande wegen buiten Europa.
Als ik daar vanuit de auto of bus die fietsers op de doorgaande wegen zie rijden dan ben ik plaatsvervangend bang.

In Europa heb je overal een fijnmazig netwerk van verharde en onverharde binnenwegen waar je relatief veilig kunt fietsen.
Poppink schreef:
zo 08 mar, 2020 11:32
Voor iedereen of voor de 'ervaren' fietser die alles wel zo'n beetje weet en wat arrogant naar het gepeupel kijkt dat het 'nog moet leren'.
Ik ben voorstander van een open forum waarin iedereen met respect met elkaar omgaat en alle vragen serieus neemt.
Het is daarin jammer dat je je als ervaren fietser niet gemakkelijk, of eigenlijk helemaal niet, van de kennis kunt ontdoen en een fietsvakantie meemaken alsof het de eerste keer is. Want iedereen is ooit zonder die kennis begonnen.
Op technisch vlak kun je deze oefening soms wel doen. Zo heb ik - met best wel wat andere sleutelervaring - deze week voor het eerst een fiets met hydraulische schijfremmen onder handen terwijl ik nul ervaring heb met hydaulische remmen en ook nul ervaring met schijfremmen. Ik heb dus ook nooit de technische tips daarover op dit forum begrijpend gelezen. Dus dat is vooraan beginnen met kennis vergaren. Zo voelt een beginneling zich dus ook bij alle andere zaken die op dit forum langskomen. Dan is het al gauw de vraag hoe gek je je moet laten maken als beginneling. Hal je het onderste uit de kan, zoek je alles zelf of vraag je anderen de oren van het hoofd (dwz de toetsen uit het al dan niet virtuele toetsenbord), los je het ernstigste op of trek je je nergens wat van aan en gaat fietsen? Het is een leuk experiment dat me weer terugbrengt naar het begin.

Edit: laten we dit draadje niet misbruiken voor technische tips over die remmen.
Voor die technische zaken zijn Youtube filmpjes vaak erg handig.
De vakantiefietser heeft ook veel tips.
Shrek schreef:
za 07 mar, 2020 14:18

Is niet juist de charme van wereldfietsen (en van reizen in het algemeen, en van het leven in het algemeen) het accepteren van een bepaalde onzekerheid, het loslaten van je angsten en het vertrouwen op je eigen probleemoplossend vermogen en eventueel de hulp van aardige gastvrije behulpzame mensen (want die kom je overal ter wereld tegen)?
Ik ben nog een echte leek op het gebied van fietsvakanties (ga in september voor het eerst 1 a 2 weken weg), maar geloof zeker dat je een punt hebt. Veel mensen hebben volgens mij zowel een drang naar het veilige als naar het onbekende. Voor mij geldt dat althans wel. Dat is ook de reden dat ik een forum als 'wereldfietser.nl' bezoek, maar ook alleen om op hoofdlijnen te weten waar ik rekening mee moet houden.

Toen ik net begon met wielrennen, was het prettig dat een ervaren vriend me er op wees dat ik wel eten mee moest nemen als ik meer dan 2 uur wilde gaan fietsen. Ik was dat als voetballer niet gewend. Dat was gewoon op tijd en voldoende eten en dan hield ik het 90 minuten vol. Van hongerklop had ik nog nooit gehoord. Voor mij zit een groot deel van het avontuur en onzekerheid op fietsvakantie al in de weersomstandigheden, mijn conditie, elke nacht op een andere locatie slapen, naar mijn lichaam luisteren, etc. Dan vind ik het persoonlijk wel prettig om vooraf via dit forum enkele tips te vergaren over de dingen waar je rekening mee moet houden als je op fietsvakantie gaat :)
Poppink schreef:
zo 08 mar, 2020 11:32
Aan de andere kant moet je je afvragen wat voor forum dit is of wil zijn.
Voor iedereen of voor de 'ervaren' fietser die alles wel zo'n beetje weet en wat arrogant naar het gepeupel kijkt dat het 'nog moet leren'.
Er zal altijd wel een beetje competitie* zijn wie nou de 'echtste'** wereldfietser is vrees ik.

* Die competitie lijkt zich vooral online af te spelen want in het echt onderweg heb ik er gelukkig nooit ook maar iets van gemerkt :)

**en of 'echt' nou betekent de langste afstand, het langst van huis (onbepaalde tijd?), het gevaarlijkste land, het extreemste klimaat, het diepst 'into the wild', de meeste volgers op Insta, de grootste opofferingen (carriere, huis, haard, vrouw en kind achterlaten om te fietsen?) of (worst of all) de oprechtste motieven om te wereldfietsen?....

viewtopic.php?f=23&t=31769
fud0 schreef:
za 07 mar, 2020 19:42
Ik durf niet goed naar landen buiten Europa. Ben bang voor persoonlijke aanval of overval of diefstal of iets vervelends.. wat overal kan gebeuren, maar ik weet denk ik niet goed hoe ik me moet gedragen om dat te voorkomen oid.. ben bang veel meer te moeten vragen om simpelweg de dag door te komen. In Europa weet ik de weg naar de supermarkt, camping en evt. voorzieningen. Ik houd het liever op Europa, maar anders had ik overal naartoe willen fietsen zonder te hoeven vliegen, zoals AziË bv. het idee dat je vanuit hier helemaal naar Thailand kunt fietsen.. geweldig, maar dat durf ik dus niet. Maar Europa vind ik meer dan mooi en bijzonder genoeg.
Neem Amerika en Canada, het zijn ook goede en veilige landen om er te fietsen. Er zijn ook meer veilige landen buiten Europa.
Ik heb zelf 9 keer in de VS en 4 keer in Canada gefietst. Gastvrije en behulpzame mensen.
In Canada zijn wel beren! :P
Een angstig iemand ziet overal beren.
Bert van Sprang schreef:
zo 08 mar, 2020 18:39
Een angstig iemand ziet overal beren.
Niet overal zoals in Ontario. Ik heb zelfs de Canadese Rockies over gefietst, Borden met "You are in Bear country" tegengekomen maar niet één gezien. Veiliger dan Amsterdam zelfs. Doen!

Naamloos-17 (klein).jpg
Bert van Sprang schreef:
zo 08 mar, 2020 18:39
Een angstig iemand ziet overal beren.
Dat vind ik een heel goed voorbeeld van wat ik bedoel wanneer ik schrijf dat je goed voorbereid meer geniet van het avontuur. Ik heb ooit gehiket in bear country in de US. Dat was op de Mexicaans-Amerikaanse grens, dus er zaten geen grizzlies maar alleen kleinere bruine beren.
Als je daar op trektocht gaat zonder je goed voor te bereiden, ben je gewoon dom. Je moet weten dat je alles wat enigszins lekker ruikt - eten, toiletspullen etc. - minstens op een flinke afstand van de tent in een boom moet hangen. Als er 's nachts dan een hongerige beer ronddwaalt, ben je je spullen kwijt misschien kwijt maar blijf je zelf ongeschonden.
Er bleef nog avontuur zat over, ondanks de voorbereiding. Op sommige stukken waren er namelijk geen bomen, alleen taai struikgewas. Gelukkig waren er die dag ook geen beren.
Natuurlijk moet je altijd voldoende veiligheid in acht nemen, maar het is nergens voor nodig je daar thuis al druk over te maken.
Ik snap niet echt waarom er altijd geoordeeld wordt over mensen. Je hebt nu eenmaal type mensen ( ik noem ze altijd blauw) die alles tot in de puntjes willen voorbereiden. Daar kunnen die mensen echt niks aan doen, Dat de reis altijd anders uitpakt dan gepland is denk een ervarings ding.

Verder groeien er in Luttelgeest erg weinig bomen langs de weg weet ik uit ervaring .....
Iedereen heeft zo zijn eigen voorbereidingen. Er zijn nu eenmaal mensen die graag het naadje van de kous willen weten voordat ze op pad gaan.

Zelf houd ik ervan om in ieder geval mijn materiaal goed op orde te hebben. En toch houd je daar wat onzekere factoren en dat mag best.
In Europa ben je al gauw dicht bij de bewoonde wereld en wat kan je dan nog overkomen? Dus reserve binnenbanden, buitenbanden, remblokken, etc. neem ik in ieder geval niet mee.

Vaak hebben we plannen om ergens ( naar toe) te gaan fietsen, maar wijzigen die plannen kort van tevoren vanwege de weersomstandigheden en zien we wel waar we terecht komen. En tot nu toe hebben we het altijd leuk gehad.

Maar dit forum lijkt mij juist de aangewezen plek om iedereen in de gelegenheid te stellen ervaringen met elkaar te delen en informatie uit te wisselen, of naar ervaringen en informatie te vragen. En dan ook iedereen op zijn of haar eigen manier.

Dus ja, ik begrijp de vraag van de TS, maar zie daarbij wel graag dat daar ruimte voor is op dit forum.
Je kunt elkaar immers altijd een helpende hand reiken...
Edwin* schreef:
zo 08 mar, 2020 23:10
In Europa ben je al gauw dicht bij de bewoonde wereld en wat kan je dan nog overkomen?
Auto's.

Je hebt overkomen in de zin van vette pech en je hebt overkomen in de zin van gevaar.
Het lijstje van echt gevaar in Europa is niet zo lang. Het lijstje van dingen die je kunnen overkomen en die je dag verpesten of misschien vier dagen duren is heel wat langer.
Edwin* schreef:
zo 08 mar, 2020 23:10
In Europa ben je al gauw dicht bij de bewoonde wereld en wat kan je dan nog overkomen? Dus reserve binnenbanden, buitenbanden, remblokken, etc. neem ik in ieder geval niet mee.
Mijn ervaring is dat die bewoonde wereld soms toch opvallend dun bewoond is, en nog dunner voorzien is van fietsenmakers.
In een ander item kan je lezen over de "lege diagonaal", en niet echt gek is dat daar heel veel mensen graag gaan fietsen.

Aan de andere kant is mijn ervaring ook dat er heel veel aardige behulpzame mensen in die lege gebieden wonen, misschien is de dichtheid aan behulpzaamheid aldaar nog wel groter als elders.

Maar goed, een reserve binnenband gaat gemakkelijk mee, een reserve buitenband is inmiddels van de lijst geschrapt.
En remblokjes: een paar oude nog niet helemaal versleten ligt er standaard in de reparatie-doos (en nooit nodig gehad).
Bridgestone SM schreef:
ma 09 mar, 2020 10:56
Maar goed, een reserve binnenband gaat gemakkelijk mee
Een reserve binnenband is zo'n beetje het enige reservemateriaal dat ik wel altijd meeneem. Een lekke binnenband wisselen gaat bij mij een stuk sneller dan een band plakken. En zoals je weet komt een lekke band altijd op een moment dat je de trein moet halen of als het duister invalt. Plakken komt dan later wel.
Ik kan nog wel een ervaring met een lekke band delen:

Vorig jaar fietsten wij een stukje van de Reitsma route naar Rome.
(@Leon: als auto's voor jou een gevaar vormen kan ik je deze autoluwe route van harte aanbevelen :wink: ).

Na een lunch in een afgelegen gehuchtje in een airco gekoelde eetgelegenheid tussen de locals, voornamelijk bouwvakkers, fietsten we verder in de hitte van de middag. Na een paar kilometer bleek de achterband van de fiets van mijn zoontje lek. Geen nood, gewoon plakken en verder gaan.... dacht ik... totdat ik de band met autoventiel wilde oppompen met dat kleine pompje dat we altijd bij ons hebben.

Dat lukte dus voor geen meter, ik kreeg er geen lucht in gepompt. We stonden in de schaduw van een boom te bedenken wat we moesten doen. Verderop stond een huis. Daar naar toe gelopen en eenmaal aangekomen en aangebeld deed er een oud vrouwtje open. In mijn beste Italiaans en gebarentaal verteld dat we een lekke band hadden en of ze misschien een fietspomp hadden die we mochten gebruiken. Even later kwam kleinzoon aanlopen met een fatsoenlijke voetpomp. Lucht in de band gepompt en klaar!
Komt de oude vrouw naar ons toe en vroeg ons of we nog wat water wilden. Nou, gezien de hitte was dat erg welkom. Dus klaar om mee te lopen naar de buitenkraan zei ze met een handgebaar dat we even moesten wachten. Ze kwam terug met twee 1,5 liter flessen koud water, zo uit de ijskast. Daar konden we onze (thermo)bidons mee vullen en onze dorst mee laven. Toen ik haar geld wilde geven weigerde ze dat pertinent.

Kijk, als ik in mijn eentje op pad zou zijn, of voor een paar maanden onderweg zou zijn, zou ik wel een reserveband e.d. mee nemen, maar we zijn vaak maar een paar weken onderweg en we zijn met ons drieën, dus kan mijn vrouw of ik altijd wel naar de bewoonde wereld fietsen om spulletjes te kopen. En zo niet, dan kun je altijd wel ergens overnachten, bij iemand in de tuin, een nabijgelegen camping, of gewoon wildkamperen. Het moet gek gaan als je (technische) probleem niet de volgende dag opgelost is. En mensen die je onderweg tegenkomt zijn doorgaans erg behulpzaam.

Nu vind ik het persoonlijk wel belangrijk om de fietsen voorafgaand aan de reis goed nagekeken te hebben, versleten onderdelen tijdig vervangen te hebben, of een inschatting daarvan te maken om iets uit voorzorg te vervangen. Dat voorkomt vaak een hoop gedoe. En natuurlijk kan er altijd wel iets onverwachts kapot gaan, breken, enz. Maar dat zien we dan wel, dat hoort nu eenmaal bij het fietsavontuur :wink:
Edwin* schreef:
ma 09 mar, 2020 14:06


Kijk, als ik in mijn eentje op pad zou zijn, of voor een paar maanden onderweg zou zijn, zou ik wel een reserveband e.d. mee nemen
Een voorbeeld waarom dit draadje interessant maar ook wat richtingloos is. Wat is namelijk "goed voorbereiden" en wat "obsessief voorbereiden"? Ik vertrek zelfs niet voor 35 kilometer op de racefiets zonder extra binnenband in het zadeltasje. Dat heeft voor mij niks te maken met voorbereiden. Het hoort er gewoon bij, ik denk er zelfs niet bij na, net zomin als ik me afvraag of ik vandaag wel een helm zou dragen op de racefiets.
Ik ken iemand die ooit een fietstocht van zes dagen gemaakt heeft in Frankrijk. Maanden vooraf had ze alle kamers in hotels etc. al gereserveerd. Obsessief, vond ik. Ze liet nauwelijks nog ruimte voor het toeval. Anderzijds … Ik heb wel eens een tocht gemaakt met de intentie om veel kilometers per dag te doen. Daarop trainde ik een beetje. Obsessief, vond zij. Het gaat toch niet om de kilometers? etc. etc.
derdekeer schreef:
ma 09 mar, 2020 15:16
Een voorbeeld waarom dit draadje interessant maar ook wat richtingloos is. Wat is namelijk "goed voorbereiden" en wat "obsessief voorbereiden"?
Goed voorbereiden = alles doen wat noodzakelijk is om het avontuur (zo goed als zeker) te overleven en voor jou persoonlijk tot een succes te maken.

Voor iedereen is dat dus iets anders. Het hangt af van het soort avontuur en van je persoonlijke voorkeuren.