Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groot deel Zuid-Limburg v.a. donderdag afgesloten - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Groot deel Zuid-Limburg v.a. donderdag afgesloten

Blijven nadenken is een, maar als burgemeester adviseren hoe je de politiecontrole kunt omzeilen is nog iets heel anders. Mij lijkt bezoek aan je partner en kind overigens een redelijk noodzakelijke verplaatsing en zou hier ontheffing voor mogelijk moeten zijn.
keesswart schreef:
ma 20 apr, 2020 11:36
...mensen die zelf blijven nadenken over de zin en onzin van allerlei noodverordeningen.
Zelf blijven nadenken is altijd een goed idee.
Maar jij bedoelt wat anders: mensen die blijven nadenken over het vinden van argumenten waarop ze kunnen beslissen dat bepaalde regels niet voor hun gelden. Over de argumenten die dat weer ondergraven, zullen ze wat minder blijven nadenken.

Punt is ook dat je kunt nadenken tot je een ons weegt, maar er zijn gewoon situaties waarin je niet alles kunt overzien, door gebrek aan kennis, inzicht, achtergrond, historisch besef, ervaring of noem het op, en dat het daarom gewoon verstandig is zonder na te denken de regels volgen. Ook voor de groepsdynamiek (hè bah, vies woord als fietser) is het beter om het zo te doen.

Groet, Flix, de Nadenker over Zin & Onzin.
Ach, dat de overheid er handiger aan had gedaan bij Sittard af te sluiten is ook wijsheid achteraf, wel een verstandig idee om vanaf nu even aan te houden overigens. Aan de andere kant, je mag toch verwachten dat mensen zelf slim genoeg zijn om nu niet naar een hotspot te gaan.

Wat het incident met de burgemeester in Lanaken betreft (ik keek er eerst ook raar van op), dat vind ik niet zo indrukwekkend meer nu ik de achtergronden lees. De man is eigenlijk voor daadkrachtige maatregelen, maar is in een individueel geval van zijn menselijkheid uitgegaan. Niet consequent, maar beiden (daadkracht en menselijkheid) zijn in een crisis noodzakelijk.

Het ging hier om iemand die bij zijn partner en kind wilde zijn. Een vriend van mij die praktisch in België woont maar er nog niet ingeschreven staat, werd vorige week vanuit Nederland België binnengelaten omdat hij bij zijn vriendin wilde zijn. Dat mocht van de douanier / agent van dienst. Een dag later ging hij naar de supermarkt en moest hij zich legatimeren. Toen hij een Nederlandse ID tevoorschijn haalde, werd de politie erbij gehaald. Nadat de vriend van mij uitleg gaf kreeg hij geen boete en werd hem ook niet verzocht het land te verlaten.

Tja, inderdaad lijkt het voor somigen wel heel hinderlijk dat anderen zelf nadenken over het nut van maatregelen. Gelukkig hebben de autoriteiten in de voorbeelden die ik hier noem dat zelf ook gedaan.

Hans
Flix schreef:
ma 20 apr, 2020 12:15

Zelf blijven nadenken is altijd een goed idee.
Maar jij bedoelt wat anders: mensen die blijven nadenken over het vinden van argumenten waarop ze kunnen beslissen dat bepaalde regels niet voor hun gelden. Over de argumenten die dat weer ondergraven, zullen ze wat minder blijven nadenken.

Punt is ook dat je kunt nadenken tot je een ons weegt, maar er zijn gewoon situaties waarin je niet alles kunt overzien, door gebrek aan kennis, inzicht, achtergrond, historisch besef, ervaring of noem het op, en dat het daarom gewoon verstandig is zonder na te denken de regels volgen. Ook voor de groepsdynamiek (hè bah, vies woord als fietser) is het beter om het zo te doen.

Groet, Flix, de Nadenker over Zin & Onzin.
Het lijkt me altijd verstandig om te blijven nadenken over argumenten die de eigen stelling ondergraven.

Hans
Flix schreef:
ma 20 apr, 2020 12:15
Maar jij bedoelt wat anders:
Waar ik op doel, wordt heel aardig verwoord in deze column: 'Hier in Nederland doet vooral een zonnig weekend de shamers roeren. Mensen die in het park zitten, de visite bij een opa en oma in de tuin, zeventigplussers die een fietsrondje maken; ze doen niets verkeerd maar kunnen rekenen op fikse online reprimandes'.
[...]
'Ze doen me denken aan de film Das Leben der Anderen waarin een Oost-Duitse Stasi-agent een toneelschrijver en zijn vrouw moet afluisteren. Eenzaam zit hij daar, op een kale zolder, te luisteren naar levens die veel interessanter zijn dan het zijne.'

En naast die 'zelfbenoemde burgerwachtjes' zijn er ook helaas ook bestuurders en ambtenaren in functie, die nu kans zien om te laten zien wie er de baas is.
Ik heb er steeds voor gewaakt deze vergelijking te maken, daar iedereen het er volgens mij wel over eens is dat we met de Corona-maatregelen iets goeds beogen.
keesswart schreef:
ma 20 apr, 2020 12:28
Flix schreef:
ma 20 apr, 2020 12:15
Maar jij bedoelt wat anders:
Waar ik op doel, wordt heel aardig verwoord in deze column: 'Hier in Nederland doet vooral een zonnig weekend de shamers roeren. Mensen die in het park zitten, de visite bij een opa en oma in de tuin, zeventigplussers die een fietsrondje maken; ze doen niets verkeerd maar kunnen rekenen op fikse online reprimandes'.
[...]
'Ze doen me denken aan de film Das Leben der Anderen waarin een Oost-Duitse Stasi-agent een toneelschrijver en zijn vrouw moet afluisteren. Eenzaam zit hij daar, op een kale zolder, te luisteren naar levens die veel interessanter zijn dan het zijne.'

En naast die 'zelfbenoemde burgerwachtjes' zijn er ook helaas ook bestuurders en ambtenaren in functie, die nu kans zien om te laten zien wie er de baas is.
Wat moet het toch heerlijk zijn om vroegere tijden te zien herleven en je weer te kunnen afzetten tegen de 'zelfbenoemde 'burgerwachtjes' en bestuurders en ambtenaren in functie, die nu kans zien om te laten zien wie er de baas is.

De reprimandes en in sommige gevallen bekeuringen blijken helaas nog te veel nodig.

Wat een smakeloze vergelijking overigens (Das Leben der Anderen).
Bert van Sprang schreef:
ma 20 apr, 2020 12:38
Ik heb er steeds voor gewaakt deze vergelijking te maken, daar iedereen het er volgens mij wel over eens is dat we met de Corona-maatregelen iets goeds beogen.
Met zowel het eerste gedeelte van je zin als het tweede gedeelte ben ik het helemaal eens.
(Hoewel we over de invulling van het tweede gedeelte het lang niet op alle punten eens zijn :wink: ).
Siberië ligt i Drenthe:
https://www.google.com/maps/@52.7435539 ... 312!8i6656
DaVinci schreef:
wo 08 apr, 2020 23:35
Poppink schreef:
wo 08 apr, 2020 23:07
Als je verstandig bent dan mijdt je de drukte.
Ik fiets door de week en kies de randen van de dag en/of stille plekjes.
(wie weet waar Siberië is? In Twente hoor)
Helemaal niet! https://www.google.com/maps/@51.3857207 ... 384!8i8192
Bert van Sprang schreef:
ma 20 apr, 2020 12:38
Ik heb er steeds voor gewaakt deze vergelijking te maken
Dat snap ik wel, Bert. Maar ik ben wel blij dat columnisten in fatsoenlijke kranten benoemen wat ik wel degelijk zie gebeuren.
'Een zekere juffrouw Jansen' is van alle tijden.



Het is nu wachten op een nieuw hitje: de fietser en het virus.
keesswart schreef:
ma 20 apr, 2020 13:24
Maar ik ben wel blij dat columnisten in fatsoenlijke kranten benoemen wat ik wel degelijk zie gebeuren.
'Een zekere juffrouw Jansen' is van alle tijden.
Een ander iets kwalijk nemen, das mischien niet helemaal verheven maar wel menselijk zo nu en dan. De richting waar naar je wijst, ligt maar net aan tot welke kerk je behoort.

Of dat nu de Ik blijf zoveel mogelijk thuis uit solidariteit- ,
of Ik eet wel of geen vlees -,
of Ik rij motor over dijkwegen-,
of Watdanook-
of Ik vlieg niet- Kerk is. Toch Kees? :wink:

Een vergelijking met de situatie uit Das Leben der Anderen is ongepast naar mijn persoonlijke mening. Maar goed das dan weer mijn kerk.
Flix schreef:
ma 20 apr, 2020 12:15
dat het daarom gewoon verstandig is zonder na te denken de regels volgen. Ook voor de groepsdynamiek (hè bah, vies woord als fietser) is het beter om het zo te doen.
Ik volg altijd zonder nadenken mijn eigen verstand :wink: Het zal mijn anti-autoritaire opvoeding wel zijn...

Een groepsdynamiek waarin iedereen zonder nadenken de regels volgt, lijkt me onder geen enkele omstandigheid gewenst. Een dergelijke groepsdynamiek is in het verleden al heel vaak de oorzaak geweest van heel veel ellende.
alma schreef:
ma 20 apr, 2020 14:30
Flix schreef:
ma 20 apr, 2020 12:15
dat het daarom gewoon verstandig is zonder na te denken de regels volgen. Ook voor de groepsdynamiek (hè bah, vies woord als fietser) is het beter om het zo te doen.
Ik volg altijd zonder nadenken mijn eigen verstand :wink: Het zal mijn anti-autoritaire opvoeding wel zijn...

Een groepsdynamiek waarin iedereen zonder nadenken de regels volgt, lijkt me onder geen enkele omstandigheid gewenst. Een dergelijke groepsdynamiek is in het verleden al heel vaak de oorzaak geweest van heel veel ellende.
Ik volg "altijd" bedachtzaam mijn eigen verstand :wink: . Het zal mijn anti-autoritaire opvoeding wel zijn...

Zowel zonder nadenken het eigen verstand volgen :wink: als groepsdynamiek waarin iedereen zonder nadenken de regels volgt, lijkt me onder geen enkele omstandigheid gewenst.
Zonder nadenken het eigen verstand volgen :wink: en een dergelijke groepsdynamiek is in het verleden al heel vaak de oorzaak geweest van heel veel ellende.

9067d843bdd2e3ead05c65a9b0d65a4aef185d993b99f87f09cccda9a8307e09.jpg
9067d843bdd2e3ead05c65a9b0d65a4aef185d993b99f87f09cccda9a8307e09.jpg (27.11 KiB) 4111 keer bekeken
Het was maar een woordgrapje, Edwin. Zonder nadenken je verstand volgen, is natuurlijk niet mogelijk, want als je je verstand volgt dan denk je per definitie na.
@Leon: Ben ik volgens jou de enige die op dit forum inhoudelijk weinig bijdraagt? 😜
willem.m schreef:
ma 20 apr, 2020 15:26
@Leon: Ben ik volgens jou de enige die op dit forum inhoudelijk weinig bijdraagt? 😜
We gaan s kijken of het zelfreinigende vermogen op dit forum weer in werking treedt :wink:
Edwin* schreef:
ma 20 apr, 2020 15:33
willem.m schreef:
ma 20 apr, 2020 15:26
@Leon: Ben ik volgens jou de enige die op dit forum inhoudelijk weinig bijdraagt? 😜
We gaan s kijken of het zelfreinigende vermogen op dit forum weer in werking treedt :wink:



Handen wassen schijnt te helpen. 😜*



(*)Leuke smiley trouwens Willmem. Moderator mag die ook op de wf forum in het smilies menu?
willem.m schreef:
ma 20 apr, 2020 15:26
@Leon: Ben ik volgens jou de enige die op dit forum inhoudelijk weinig bijdraagt? 😜
Nee, maar ik moet ook nu weer toegeven dat je wel je best doet om je positie in de rankings te verstevigen. :D
Leon schreef:
ma 20 apr, 2020 16:57
willem.m schreef:
ma 20 apr, 2020 15:26
@Leon: Ben ik volgens jou de enige die op dit forum inhoudelijk weinig bijdraagt? 😜
Nee, maar ik moet ook nu weer toegeven dat je wel je best doet om je positie in de rankings te verstevigen. :D
Is het een wedstrijdje? Mag iedereen meedoen? :P
Dan heb ik nog heel wat in te halen...