Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelukkig hebben we de foto’s nog... - Forum Wereldfietser

Gelukkig hebben we de foto’s nog...

Kwam net dit mooie plaatje tegen op Reddit. Wereldfietsers uit de 19de eeuw.
8C75C82C-CAA7-4A1F-B32B-30317711F6F5.jpeg
ik gok: massieve bandjes met ingebouwde antilek :D
prachtige foto!
Hippe stuurrol, de eerste bikepackers! :D
Zijn dat fixies met voetsteuntjes op de voorvork voor bergaf?
Yep. Foto dateert uit 1889! Zweeds fotograaf in Noorwegen. Voetjes op de steunen bergaf, bovenste knoopje open en das wat losser bergop. Halfgoden waren die mannen maar een lekke band vervangen konden ze niet.
CarlW schreef:
ma 20 apr, 2020 09:19
Yep. Foto dateert uit 1889! Zweeds fotograaf in Noorwegen. Voetjes op de steunen bergaf, bovenste knoopje open en das wat losser bergop. Halfgoden waren die mannen maar een lekke band vervangen konden ze niet.
Goed kijken: rechtsboven staat: år 1898. år is Zweeds voor jaar. Je hebt dus negen jaar te vroeg gedacht. Wel een fraaie historische foto van echte fietspioniers!
Ik vraag me af op wat voor wegen die stoere mannen (ongetwijfeld uit gegoede milieu) hebben gereden, want asfalt bestond natuurlijk nog niet.
Er circuleren meerdere prints van die foto. Ik was er niet bij, maar Lindahl, de fotograaf, maakte die reizen naar Noorwegen in de jaren '80. Meeste bronnen geven 1889 aan voor de Velocipeder maar als je het zeker wil weten moet je maar naar het Norske Folkemuseum bellen.
Die mannen waren ontzettend hip en ook weer hopeloos ouderwets.
In die tijd holderdebolderden de uitvindingen over elkaar heen. De fietsen zoals op de foto waren toen nog geen vijf jaar verkrijgbaar (safety bicycle) en de mannen zullen dus overal opzien gebaard hebben. Direct daarna kwam de luchtband op de markt die nogmaals een revolutie teweegbracht.
Hier staan meer details over de plaats en tijd.

De fiets die dwars op de kijkrichting staat lijkt een soort spanfietsframe te hebben, zoals Frans de la Haye dat in 1969 ontwierp.

Ook curieus om dezelfde plek door ander volk ingenomen te zien : http://data.ub.uib.no/files/bs/ubb/ubb- ... 471_md.jpg .
Door Bing moeiteloos herkend!
math schreef:
ma 20 apr, 2020 19:28

De fiets die dwars op de kijkrichting staat lijkt een soort spanfietsframe te hebben, zoals Frans de la Haye dat in 1969 ontwierp.
Boeiend. Er schortte een en ander aan blijkbaar, niet verwonderlijk:

De la Haye kwam inderdaad in 1972 met zijn ontwerp, een extreem lichte fiets waarvan het frame uit een aantal dunne staven en spandraden bestond. Ik heb toen een tekening van deze spanfiets gemaakt. Maar van een serieproductie is het nooit gekomen. Het frame had zijdelings onvoldoende stijfheid. Bij een verkeerde zijdelingse beweging kon het gebeuren dat het frame krom ging en opnieuw gespannen en gericht moest worden. Behalve de ontwerper heeft er uiteindelijk niemand brood in gezien.


http://www.rijwiel.net/intunion.htm

Die paardenfoto is inderdaad curieus, moesten die velocipedisten ook nog eens tussen de drollen laveren...
CarlW schreef:
di 21 apr, 2020 10:35

.... Behalve de ontwerper heeft er uiteindelijk niemand brood in gezien.
Toch wel, de gemeente Den Haag en ITZ, de Haagse Sociale Werkplaats, volgens dit NRC artikel.
Het ontwerp dateert kennelijk al uit 1967 maar het eerste prototype werd pas in 1972 gebouwd.
math schreef:
ma 20 apr, 2020 19:28
De fiets die dwars op de kijkrichting staat lijkt een soort spanfietsframe te hebben, zoals Frans de la Haye dat in 1969 ontwierp.
Toch bestaan er spanframes, die het wél goed gedaan hebben. Mikael Pedersen heeft in 1886 een span-vakwerk-frame ontworpen dat jaren in produktie is geweest en waar tot nu toe nog (mooie) replica's van gemaakt worden.
math schreef:
ma 20 apr, 2020 19:28
De fiets die dwars op de kijkrichting staat lijkt een soort spanfietsframe te hebben, zoals Frans de la Haye dat in 1969 ontwierp.
En ook toen was het dus al moeilijk om een uitvinding te doen die niet al lang daarvoor uitgevonden was.
Je hoeft ook niet veel mechanisch inzicht te hebben om te zien dat de torsiestijfheid van zo'n fiets niet best zal zijn. Je kunt die ene buis wel stijver maken maar tegen de tijd dat hij bijna stijf genoeg is heb je de kabels niet meer nodig en heb je een modern lage-instapframe. Het gewichtsvoordeel is dan ook weer weg.
math schreef:
ma 20 apr, 2020 19:28
Ook curieus om dezelfde plek door ander volk ingenomen te zien : http://data.ub.uib.no/files/bs/ubb/ubb- ... 471_md.jpg .
Hmm, uit 1471 :?

Ja, ik weet het, dit is géén inhoudelijke bijdrage. :oops:
JanH schreef:
di 21 apr, 2020 13:25
math schreef:
ma 20 apr, 2020 19:28
Ook curieus om dezelfde plek door ander volk ingenomen te zien : http://data.ub.uib.no/files/bs/ubb/ubb- ... 471_md.jpg .
Hmm, uit 1471 :?
En het staat op het internet, dus het is waar! :D

Ik wist het. Dit zijn gewoon hedendaagse bikepackende hipsters op fixies met hypermoderne antilekbanden die ze in onbegrijpelijke inchmaten beschrijven om wielen met steekassen die in een oude foto gemonteerd zijn. Let maar op, over een jaar fietsen wij allemaal met een das om!

Groetjes,

Carl