Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen overheidssteun voor Booking.com etcetera. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wel of geen overheidssteun voor Booking.com etcetera.

Leon schreef:
ma 27 apr, 2020 22:40
En jij denkt nu "hé, al meer dan 24 uur geen bericht, ik zal maar eens wat schrijven", ander bloedt dit draadje dood? :D
België wil niet dat bedrijven met links naar belastingparadijzen profiteren van coronasteun. Zie o.m. https://www.hln.be/geld/economie/bedrij ... ~a68dd85f/
Wat dit betreft kan ik me wel vinden in het voorstel van Groen-Links:

Steun aan grote bedrijven een lening, geen gift
Dat mag van mij nog wel verder gaan: alle steun aan ieder bedrijf in de vorm van een lening.
daulagari schreef:
di 28 apr, 2020 22:08
Wat dit betreft kan ik me wel vinden in het voorstel van Groen-Links:

Steun aan grote bedrijven een lening, geen gift
Ofschoon ik er niet zo van houd als dit soort voorstellen polarisend (links of rechts of vooruit, "recht door zee" :wink: ) en/of populistisch worden gepresenteerd, vind ik dat er achter dit plan wel een goed idee zit. Ik houd alleen niet van arbitraire grenzen, in dit geval meer of minder dan 250 medewerkers. Niet een echt sterk criterium. Misschien is het effectiever of haalbaarder om de bedrijven in de toekomst (door de wet verplichte) financiële buffers te laten opbouwen, zodat ze niet snel ondersteund hoeven worden bij een kortdurende crisis. Zoals het bij de banken na 2008 eea heeft verbeterd, zou dat dan ook voor alle grote bedrijven gelden, zeker de beursgenoteerde bedrijven waar de verleiding tot stunten met de eigen aandelen groot is. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de vereiste buffer.

Hans
Je zou toch denken dat het hebben van een buffer in het belang van het bedrijf. Zolang de staat te hulp schiet als ze dreigen om te vallen is dat natuurlijk niet nodig. Geld geven onder voorwaarde dat ze dit of dat doen lijkt me geen goede optie, wordt vast weer veel misbruik van gemaakt. Dus gewoon geld lenen tegen een laag rentetarief zonder te veel voorwaarden.
Bert van Sprang schreef:
wo 29 apr, 2020 09:54
Dus gewoon geld lenen tegen een laag rentetarief zonder te veel voorwaarden.
Daar zou je toch een bepaald systeem voor moeten hebben? Noem het "bank". Misschien dat die dan ook iets blijer zouden kunnen zijn met "spaargeld". Maar nee, het hele spelletje gaat volgens mij uiteindelijk om het "gratis geld", om nog maar eens een keer de aanhalingstekens te ge/misbruiken.
Eurobonds iemand? :D
Wel eens van gehoord, maar ik gebruik nooit booking.com, zelfs geen idee waarvoor....
Een uitgebreid artikel over booking.com in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/he ... 2-a3999859
Martin E. van Doornik schreef:
za 16 mei, 2020 11:14
Wel eens van gehoord, maar ik gebruik nooit booking.com, zelfs geen idee waarvoor....
Je kunt er ook flink wat jeugdherbergen mee boeken. Zoals de Stayokay Maastricht: https://www.booking.com/hotel/nl/stayok ... #hotelTmpl

Maar je vind er ook jeugdherbergen die niet aangesloten zijn bij een federatie.
Een nog uitgebreider overzicht met een kaartje van een plaats met beschikbare accommodaties en de prijzen van de dag vind je op google.com/travel/hotels/
bert sitters schreef:
za 16 mei, 2020 12:10
Martin E. van Doornik schreef:
za 16 mei, 2020 11:14
Wel eens van gehoord, maar ik gebruik nooit booking.com, zelfs geen idee waarvoor....
Je kunt er ook flink wat jeugdherbergen mee boeken. Zoals de Stayokay Maastricht: https://www.booking.com/hotel/nl/stayok ... #hotelTmpl

Maar je vind er ook jeugdherbergen die niet aangesloten zijn bij een federatie.
Een nog uitgebreider overzicht met een kaartje van een plaats met beschikbare accommodaties en de prijzen van de dag vind je op google.com/travel/hotels/
Ik reserveer een overnachting altijd rechtstreeks bij het e-mailadres van het onderkomen, daarom dacht ik: waar bemoeit die booking.com ermee? Een extra duitje uit mijn zak kloppen? Dat ben ik zo gewend. Geen verwarring.
Bovendien kennen de mensen van het geboekte onderkomen ter plekke veel beter, zodat ik daar makkelijker voor vragen terecht kon, bijvoorbeeld waar bevindt zich de fietsenhok, enz. Beter dan de mensen van booking.com op internetafstand.
DSCF7160.JPG
Dit is Jugendherberge „Aigen" in Salzburg, juni 2016. Gewoon rechtstreeks per e-mail geboekt. Reuze aardige mensen! Ze sturen mij nog steeds iedere jaar een kerstkaart. Oostenrijkse jeugdherbergen zijn van erg goede kwaliteit, comfortabel, kraakhelder schoon, slaapkamer met eigen badkamer en zelfs TV. En dat voor maar € 23 incl. ontbijt.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ienen.html

Gaat ook deels over bedrijven als Booking en over hoe negatief een aandeelhouderswinstmaximaliserend economisch systeem is.
Staatssteun in welke vorm dan ook is een voortzetting van het huidige neoliberale kapitalisme; bij winst blijf je met je handen van dat geld af (lees; die linkse kliek) , bij verlies mag de belastingbetaler op komen draven om de zakken gevuld te houden.
Dus KLM, ING en Booking.com gewoon om laten vallen, toch?
Bert van Sprang schreef:
ma 16 nov, 2020 10:28
Dus KLM, ING en Booking.com gewoon om laten vallen, toch?
...of verkopen aan buitenlandse partijen (bijvoorbeeld uit Oost-Azië of het Midden-Oosten) die hun surplus aan geld strategisch willen investeren.
Er gaat hier in de buurt een verhaal over een violist met een orkest die jarenlang ongelooflijk veel geld verdiende met zijn voorstellingen. Iedereen blij. Maar toen afgelopen voorjaar de coronacrisis begon stond meneer nog voor de zomer in de media te wenen dat zijn bedrijf failliet dreigde te gaan. Tsja, als je alles wat je met het bedrijf verdient wegsluist moet je niet raar opkijken dat het bij een tegenvaller tegen gaat vallen.
En bij om laten vallen zit je natuurlijk met een vervelend moral hazard dilemma. Het stuit ook mij tegen de borst banken of luchtvaartmaatschappijen te steunen, maar de gevolgen van niet steunen kunnen nog erger zijn.
Bert van Sprang schreef:
ma 16 nov, 2020 10:28
Dus KLM, ING en Booking.com gewoon om laten vallen, toch?
Ja, dat zou wel de consequenties zijn van de markt zijn eigen werking laten doen.
Kans bestaat wel dat dit systeem ertoe bijdraagt dat kapitaalkrachtigen steeds meer regie krijgt over hoe een land zijn inkomsten en uitgaven beheerd. En de overheid hier zijn regel en wetgeving op aan gaat passen.
Feitelijk gebeurd dit allang.
De overheid zorgt voor infrastructuur en een gunstig vestigingsklimaat door middel van belastingaftrek en andere aantrekkelijke voorwaarden.
Leon schreef:
ma 16 nov, 2020 10:38
Er gaat hier in de buurt een verhaal over een violist met een orkest die jarenlang ongelooflijk veel geld verdiende met zijn voorstellingen. Iedereen blij. Maar toen afgelopen voorjaar de coronacrisis begon stond meneer nog voor de zomer in de media te wenen dat zijn bedrijf failliet dreigde te gaan. Tsja, als je alles wat je met het bedrijf verdient wegsluist moet je niet raar opkijken dat het bij een tegenvaller tegen gaat vallen.
Bereft het toevallig de violist die naar verluidt een kopje koffie op een terras bestelde en verwachtte deze gratis van het huis te krijgen omdat hij al zoveel terug zou doen voor de regio? Zelf niet de muzikale top bereikt, een niche (iets met muziek en jurken) met succes exploiteren, en denken dat dit een maatschappelijke waarde heeft. Over grootheidswaanzin gesproken.
Leon schreef:
ma 16 nov, 2020 10:38
Er gaat hier in de buurt een verhaal over een violist met een orkest die jarenlang ongelooflijk veel geld verdiende met zijn voorstellingen. Iedereen blij. Maar toen afgelopen voorjaar de coronacrisis begon stond meneer nog voor de zomer in de media te wenen dat zijn bedrijf failliet dreigde te gaan. Tsja, als je alles wat je met het bedrijf verdient wegsluist moet je niet raar opkijken dat het bij een tegenvaller tegen gaat vallen.
Hier een drukkerij van twee broers, die beiden regelmatig steeds dezelfde Aston Martin kopen. Die kregen nu ook 200k ondersteuning. Da's ongeveer één nieuwe Aston Martin.

Blijkbaar zijn er veel die niet gehoord hebben van bufferen voor als er slechtere tijden aankomen.

Overigens vind ik dat voor zaken die van overheidswege gesloten zijn (horeca en de daarbij horende toeleveranciers e.d.) wel ondersteuning moet gelden.