Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen / Lange fietsreis zonder je partner - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reizen / Lange fietsreis zonder je partner

door jwkeij » vr 01 mei, 2020 14:00
Ook hier solo. En ik moet zeggen: bevalt uitstekend! Nou ga ik geen 6 maanden van huis, maar 2 weken fietsen is prima alleen te doen.
Iedere avond 1 sms'je naar het thuisfront is prima.


Heel herkenbaar. Goed idee om zo’n topic te plaatsen. Mijn laatste fietsvakantie vóór mijn huwelijk was 1715 km door België, Frankrijk en Engeland in 1984. Daarvoor ging er geen enkel snipperdag of vakantiedag voorbij zonder fietstochten. Ook buiten Europa. Een Paasweekend? Dan pakte ik bijvoorbeeld de trein naar Goslar om door de Harz rond te toeren. Langere fietsreizen van maanden achtereen kon niet, ik moest ook werken om brood op de plank krijgen en rekeningen op tijd betalen. En de katten thuis. Onmogelijk.
Ik ben nog altijd smoor op mijn lieve vrouw, maar in de loop der jaren begonnen mijn fietskriebels weer op te duiken…. Het kostte me dan ook veel moeite om haar te overtuigen als ik weer zin had. In een paar gevallen lukte het me om 10, 12 dagen te fietsen, anders enkele dagen of een weekje. Het heeft me enorm verrijkt!
Van 1984 tot 1991 had ik helemaal geen fietsreizen ondernomen (pijnlijke periode). Brave huisvader met vrouw en dochtertje. Iedere dag 20 kilometer naar mijn werk fietsen.
Ik bewoog hemel en aarde om weer te gaan fietsen in het buitenland. Dat lukte me in 1991, naar de zojuist gevallen DDR. In tien dagen zowat heel Oost-Duitsland bestreken. Van Rostock tot Meißen en van Cottbus tot Magdeburg aan toe. Ik leefde er weer van op. Nog meer stempels op mijn NJHC-kaart.
Handbeschilderde wegwijzers.jpg
Tussendoor gewone zomervakanties met gezin, per auto, de grote tent mee. Sinds 2003 tweede huis in Zweden. In 2007 is onze dochter overleden, nu zijn we kinderloos.
1995: een week Belgische Ardennen en Noord-Frankrijk.
1999: fiets mee naar Californië, waar de familie van mijn vrouw woont.
2002: fietstocht in de Franse Loirestreek, afgebroken door het slechte weer.
2006: anderhalf week fietsen in Italië.
2011: vier dagen fietsen in Engeland.
2013: vier dagen fietsen in Luxemburg.
2014: vijf dagen fietsen in Ierland.
2016: fietstocht door Beieren en Oostenrijk met eindbestemming Ljubljana in Slovenië, helaas om gezondheidsredenen afgebroken.
En dan heb ik nog een aantal weekenden of een paar doordeweekse dagen om elders te fietsen. Zoals in Zuid-Limburg, Voerstreek en Luik in 2017.
Uiteraard bracht ik haar op de hoogte hoe het met mij ging. Eerst vanuit een telefooncel, later per sms.
Telefoonkaart slagschaduw.jpg
Een Italiaans telefoonkaartje. Voor het bellen brak je eerst een hoekje af.

Maar mijn vrouw ging ook steeds meer klagen omdat ik veel meer gezien had dan zij. Zweden, Zweden en nog eens Zweden, en geen leuke vliegtrips naar Mallorca of zo. Het wordt dan ook steeds moeilijker om nieuwe fietsplannen aan haar te vertellen…. Wij zijn bovendien 65-plussers en we moeten op onze centen letten, want mooie fietstochten kosten ook geld...
Al met al heb ik tijdens mijn huwelijksjaren toch nog in ongeveer 95 jeugdherbergen overnacht (van de totaal 310)!

door alstro » vr 01 mei, 2020 22:35
….wanneer je alleen op een camping staat zonder een praatje erg eenzaam.


Op jeugdherbergen geen probleem, er is in de eetzaal of foyer altijd wel iemand om mee te kletsen. Zo heb ik in de jeugdherberg in de Voerstreek een aardige Belg ontmoet, die net als ik ook glas-in-lood ramen als hobby heeft. Ik heb nog steeds contact met hem.
Soms vroeg mijn vrouw, breed staand met haar vuisten in haar zij, wel eens af of ik geen andere vrouwen heb ontmoet…. Ik gaf toe: wel eens een kort praatje gehad, maar verder niets, brandschoon. Voor mijn huwelijk was ik wel nogal een Don Juan.
Pff Martin, weet niet of of het echt zo is. Maar lees tussen de regels door toch een gemis. Geniet vsn het leven !
Bedankt allemaal voor jullie openhartige verhalen. Goed idee om hier een topic over te starten.
Mijn vriendin is ook geen verfent reizigster. Sowieso niet per fiets(vakantie). Maar eigenlijk begint ze haar vrienden en familie na een week of 2 a 3 erg te missen en is ze wel weer klaar met een vakantie. Ongeacht hoe of waarheen.

Over het algemeen kan ik veel langer onderweg zijn. Zeker met gezelschap.

Maar als ik verder zou reizen, solo, zou dat dus wel wat betekenen. Onder andere dat zij niet mee zal gaan. Ik heb nog een droom vergelijkbaar met TS, naar Singapore fietsen of iets anders ver weg. Gewoon, om te kijken hoe ik dat zal vinden. Misschien haal ik het niet eens, ben ik er vroegtijdig al wel weer zat van. Maar ik zie er wel een beetje tegenop om dit alleen te doen. Geen maatje om je ervaringen mee te delen, geen partner om mee te kletsen... Nou klopt het wel dat je solo makkelijker contacten maakt met locals en andere fietsers dus dat sociale komt wel goed, ik zoek dat ook zelf wel op.

Maar toch. Hoe onderhoud je een relatie als je zo veel weg bent. Digitale middelen reiken maar zo ver. Zij gaat verder thuis, ik raak steeds verder weg van haar en onze relatie... Af en toe ergens naar toe vliegen om elkaar te zien kan, natuurlijk.

Lastige dingen, dit. Ben er nog niet over uit. Is de drang om weg te gaan en dit avontuur te ondernemen groter dan de drang om bij elkaar te blijven en samen te kijken hoe we reizen invullen, zij het dichter bij huis wellicht en korter?