Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos aluminium frame en stalen voorvork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos aluminium frame en stalen voorvork

De beperking van 1 kg per kant zou ik mee kunnen leven, meer wil je daar toch niet. Echter: wat gebeurt er met de vork als je te krap tussen twee paaltjes door wilt? Dan is de belasting ineens het veelvoudige.
Leon schreef:
ma 04 mei, 2020 15:21
Fedor schreef:
ma 04 mei, 2020 15:11
Dat scheelt bijna een kilo, bizar...
Da's toch wonderlijk. Ik heb hier een ouderwetse robuuste stalen trekkingvork van een Avaghon, met lange buis (voor vrij groot frame) en mijn keukenweegschaal komt niet verder dan 880 gram, dus die lichte vork moet wel heel veel helium bevatten om een kilo lichter te zijn. :lol:
De stalen vork (BPS) van de Bombtrack doet bijna 1600 gram...
Bert van Sprang schreef:
ma 04 mei, 2020 16:53
De beperking van 1 kg per kant zou ik mee kunnen leven, meer wil je daar toch niet. Echter: wat gebeurt er met de vork als je te krap tussen twee paaltjes door wilt? Dan is de belasting ineens het veelvoudige.
Haha. Wee degene die na een aantal jaar deze fiets overneemt en denkt daar eens lekker een paar ouderwetse stevige tassen aan te hangen. Arme drommel.
Bert van Sprang schreef:
ma 04 mei, 2020 16:53
De beperking van 1 kg per kant zou ik mee kunnen leven, meer wil je daar toch niet. Echter: wat gebeurt er met de vork als je te krap tussen twee paaltjes door wilt? Dan is de belasting ineens het veelvoudige.
Ik weet niet welk soort voorvork jij hebt maar de vork die pakweg 80 kg berijder, 20 kg bagage en 15 kg fiets kan tegenhouden als die berijder te krap tussen twee paaltjes door wilt moet volgens mij nog uitgevonden worden. Om het in 't schoon engels te zeggen: something's got to give. Als het niet de drager of bidonhouder is, dan zal het wel de schroefdraad in de vork of de vork zelf zijn.
bdr schreef:
ma 04 mei, 2020 23:00
Om het in 't schoon engels te zeggen: something's got to give. Als het niet de drager of bidonhouder is, dan zal het wel de schroefdraad in de vork of de vork zelf zijn.
Als ik mag kiezen dan toch niet de vork!

Het is in het mechanisch ontwerp altijd slim om het duurste onderdeel als het even kan niet het zwakste te maken.
Santos doet nu blijkbaar ook titanium.

Bijlagen

Santos doet alles waar handel in zit, net als de rest, ze willen wel graag verkopen en Titanium is een markt voor...

Ik denk dat de keuze voor een stalen vork destijds via de fabriek waar hun frames vandaan komen ingegeven is en het prijskaartje, een goede stalen vork was makkelijker te maken als een goede alu vork.Dan de afwerking nog, bij Koga gebruiken ze al langer de 'smoothed welds', keurig afgewerkte lasnaden, bij de nieuwe TM2 is het om te huilen als je naar de foto's kijkt. ik vind dat echt een belediging voor je klanten, maar ja als het verkoopt...
Shadow schreef:
vr 08 mei, 2020 07:22
bij de nieuwe TM2 is het om te huilen als je naar de foto's kijkt. ik vind dat echt een belediging voor je klanten, maar ja als het verkoopt...
Die foto's willen we dus wel zien. :D / :cry:
Leon schreef:
vr 08 mei, 2020 09:48
Shadow schreef:
vr 08 mei, 2020 07:22
bij de nieuwe TM2 is het om te huilen als je naar de foto's kijkt. ik vind dat echt een belediging voor je klanten, maar ja als het verkoopt...
Die foto's willen we dus wel zien. :D / :cry:
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... ter-2-plus

Staan er gewoon op hoor....
Dat doen ze toch al heel lang? Ik vind de lasrupsen niet lelijker dan eerst. Als je een lasfout ontdekt zou dat kwalijk zijn maar één van de voordelen voor de klant in dit geval is dat je kunt zien of de lasrups er goed uitziet, wat lastechnisch nog niet betekent dat de las ook goed is. Voordeel voor de bouwer is dat het zo minder werk is. Zelf vind het ook niet erg mooi, maar ik ben ook maar één persoon.
ik vind dat verstevigings stuk er echt hondslelijk in gelast zitten. Bij de Lite series wordt het wel gedaan btw.