Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos aluminium frame en stalen voorvork - Forum Wereldfietser

Santos aluminium frame en stalen voorvork

Ik zag deze combinatie te koop staan. Is deze combinatie een voordeel?
Voor sommigen en afhankelijk van de uitvoering wel. Een stalen voorvork zou iets meer kunnen veren. (Ik zou zeggen: is iets slapper :D )
Of carbon, als je nog meer op gewicht wil letten :)
Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 uit 2011.
Uit de configurator van toen:
Knipsel.JPG
Volgens mij is dat standaard bij Santos. Alu frame, stalen voorvork.
Dit staat nu op site:
De Travelmaster 2.8 volgt gewillig en suist strak door de bochten. Ook tijdens een razendsnelle afdaling over asfalt op weg naar je werk of de camping aan de Moezel. Hij heeft een super sterk frame, een stalen vaste voorvork en ijzersterke wielen waardoor zwabberen verleden tijd is.
en
De Travelmaster 2.8 kun je volhangen. Het is je sportieve pakezel. De stalen vork is geschikt voor een lowrider en in combinatie met de achterdrager kun je meer dan 40 kg* bagage meenemen. Kortom: neem mee wat je wilt.
Verkooppraat, mijn aluminium voorvork doet ook al 10 jaar wat hij moet doen en inmiddels zou ik gerust met een carbon voorvork op pad durven,
Het zal lastig te achterhalen wat de echte beweegredenen van Santos waren om een stalen vork in een aluminium frame te monteren. Veel merken deden dat of doen het nog.
Je kunt allerlei rededen verzinnen en ze kunnen allemaal waar zijn want je kunt van zowel aluminium als staal prima vorken en ook waardeloze vorken maken. Natuurlijk staat ik elke folder van om het even welke aanbieder van wat dan ook dat al hun spullen geweldig zijn, dus daar hebben we niks aan.

Maar als het een originele vork van die Santos is dan denk ik wel dat het een sterke is, en dat alleen op grond van de naam van Santos dat ze sterke spullen maken, zoals ik gehoord heb van de vele leden van deze club hier die zo'n fiets hebben of hebben gehad.
Van staal kun je overigens ook prima heel stijve vorken maken. die heb ik wel in mijn fietsen gehad.

Conclusie: niks mis mee, mits origineel. Meestal kun je dat aan de kleur van de lak en zo wel zien.
Bij het kopen van een tweedehands los frame zijn er wel een heleboel andere dingen om op te letten voordat je bijvoorbeeld een schat aan onderdelen bestelt.
Santos aluminium frame en stalen voorvork
en niet
Santos stalen frame en aluminium voorvork
Bert van Sprang schreef:
ma 04 mei, 2020 13:03
Verkooppraat, mijn aluminium voorvork doet ook al 10 jaar wat hij moet doen en inmiddels zou ik gerust met een carbon voorvork op pad durven,
Tegenwoordig zie je zelfs carbon vorken met montagepunten voor dragers of bikepackingzooi. dat was vroeger echt een no-go.
Als de fabrikant die punten heeft gemonteerd of aangeeft dat iets kan dan heeft hij er kennelijk over nagedacht en is het ontwerp er hopelijk op aangepast of gecontroleerd. De no-go was AFAIK om op carbon vorken waarbij niet duidelijk was of er bij het ontwerp was nagedacht over de montage van allerlei spul toch iets te monteren, zoals van die ouderwetse stalen klemmen.
Fedor schreef:
ma 04 mei, 2020 13:30

Tegenwoordig zie je zelfs carbon vorken met montagepunten voor dragers of bikepackingzooi. dat was vroeger echt een no-go.
Zo zie je Santos in de configurator nu een carbon bikepacking vork aanbieden als optie in de Cross Lite ja.
20200504_135659.jpg
Ook Bombtrack levert de Beyond met de carbon BPC vork, dat lijkt me wel wat voor in mijn fiets.
Het scheel in ieder geval serieus veel gewicht en het wordt er ook veel comfortabeler (want vezels alleen daar waar nodig) van.
Ze gebruiken een stalen voorvork omdat die wat minder trillingen doorgeeft dan aluminium, en aluminium is ook brosser en breekt eerder terwijl staal buigt en geloof dat een alu vork officieel maar een x jaar mee mag.

De Santos 3+ heeft ook een stalen voorvork waar als je velgremmen neemt de remmen op 2 hoogten gemonteerd kunnen worden, ik heb er de aluminium voorvork van een travel-lite in laten zetten, scheelt 700 gram en rij toch met schijfremmen :wink:
Mr. Z schreef:
ma 04 mei, 2020 14:49
geloof dat een alu vork officieel maar een x jaar mee mag.
Toch levert Koga levenslange garantie op de vork, ook op de alu exemplaren.
Jurr schreef:
ma 04 mei, 2020 13:49
Ook Bombtrack levert de Beyond met de carbon BPC vork, dat lijkt me wel wat voor in mijn fiets.
Dat scheelt bijna een kilo, bizar... (OK op de BPC zijn geen lowriders mogelijk, wel bikepacking-meuk).
Scheelt waarschijnlijk ook een kilo in je portemonnee, dus dubbel gewichtswinst ;)
Fedor schreef:
ma 04 mei, 2020 15:11
Dat scheelt bijna een kilo, bizar...
Da's toch wonderlijk. Ik heb hier een ouderwetse robuuste stalen trekkingvork van een Avaghon, met lange buis (voor vrij groot frame) en mijn keukenweegschaal komt niet verder dan 880 gram, dus die lichte vork moet wel heel veel helium bevatten om een kilo lichter te zijn. :lol:
Fedor schreef:
ma 04 mei, 2020 15:11
OK op de BPC zijn geen lowriders mogelijk, wel bikepacking-meuk
Die low riders had je toch juist verkocht om niet meer in de verleiding te komen om ze te monteren? ;)
Leon schreef:
ma 04 mei, 2020 15:21
mijn keukenweegschaal komt niet verder dan 880 gram, dus die lichte vork moet wel heel veel helium bevatten om een kilo lichter te zijn.
Is dat een schijfrem of een velgrem vork?
Velg
en alu vork officieel maar een x jaar mee mag
Zolang x maar hoger is als de levensduur van de rest vind ik het prima. De levensduur van een stalen vork is overigens y jaar en die van een carbon vork z jaar.
Fedor schreef:
ma 04 mei, 2020 13:30
Tegenwoordig zie je zelfs carbon vorken met montagepunten voor dragers of bikepackingzooi. dat was vroeger echt een no-go.
Inderdaad er zijn er wel wat, zie deze mooie lijst op bikepacking.com, maar je moet wel aandachtig zijn want de kleine lettertjes zijn belangrijk. Zo verkoopt Kinesis UK bv. de nieuwe carbon Range vork maar als je dan onder "Additional info" gaat kijken:

Kinesis UK schreef: The luggage carrying weight capacity of the Range fork is 1kg per side. We recommend distributing weight evenly between the two sides so as not to affect handling.