Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wordt de fiets het toiletpapier van een aantal weken geleden - Forum Wereldfietser

Wordt de fiets het toiletpapier van een aantal weken geleden

De fietsbranche meldt een run op de winkels.
“Een vergelijking met de ‘run op toiletpapier’ ligt dan ook voor de hand,” zegt Marc Roelofsen, managing director Basil.
Zie het volgende bericht op de vaksite NieuwsFiets

Run op fietsen door versoepeling coronaregels
21 mei 2020
Nieuws, Uitgelicht
ULFT – In diverse landen waar de coronamaatregelen versoepeld zijn, is er een grote run op fietsen en fietsaccessoires. De fietsbranche weet op dit moment niet wat haar overkomt.“Een vergelijking met de ‘run op toiletpapier’ ligt dan ook voor de hand,” zegt Marc Roelofsen, managing director Basil.
“We zien aan alle kanten dat fiets gerelateerde producten de winkels uitvliegen, dat is een welkome opsteker voor de branche.” Zo staan er lange wachtrijen bij winkels en werken retailers dag en nacht door om fietsen af te monteren. Bij een filiaal van XXL in Duitsland zijn er op één dag meer dan 800 fietsen verkocht. Ook de bijhorende accessoires zoals tassen en manden, vinden gretig aftrek.

FIETSVAKANTIES | De oorzaak voor deze grote vraag is volgens Roelofsen divers. “Mensen zien fietsen als een gezonde en recreatieve bezigheid. Even ontspannen en samen gezellig erop uit. Omdat een zomervakantie in het buitenland erg onzeker is, wordt de fiets mede aangeschaft voor de vakantie in eigen land. Bijhorende fietsaccessoires profiteren mee van deze hausse. Want je wilt misschien nu juist nog wel meer spullen voor onderweg meenemen, nu nog steeds in veel landen de horeca gesloten is. Tassen als bijvoorbeeld de Basil Discovery serie, passen perfect in dat plaatje.”

FORENZEN | Ook het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer groeit zeer snel. Veel Europese steden besluiten tot versnelde doorvoer van ambitieuze fietsplannen (Berlijn, Milaan, Barcelona, Londen en vele anderen). “Wegen waar normaal gesproken geen plek is voor de fiets, worden – al dan niet tijdelijk – aangepast voor maximale ruimte en vrijheid voor fietsers. Het openbaar vervoer wordt vermeden door de angst voor besmettingen, de auto is in de stad niet handig in verband met parkeren en bovendien erg kostbaar,” aldus Roelofsen. “De kans op besmetting op de fiets is bijzonder klein. Bovendien weet de forens dat fietsen bijdraagt aan de algemene gezondheid en de longen schoonhoudt. En passant werk je ook nog wat coronakilo’s weg.”

OUDERWETS DING | Qua reistijd fiets-auto-OV, valt de fiets tegenwoordig ook steeds gunstiger uit. Door het aanbod aan e-bikes ben je snel op je werk. “En gelukkig is duurzaamheid voor mensen steeds belangrijker, ook daar past de fiets perfect bij,” stelt Roelofsen. Volgens hem het stijgende aanbod aan fietsaccessoires voor forenzen ook bij aan het toenemende fietsgebruik. “Zo zijn er zijn speciaal ontwikkelde laptop fietstassen waardoor je alles veilig en waterdicht meeneemt. Neem bijvoorbeeld de Basil B-safe backpack, een fietsrugzak die je aan je fiets bevestigt, met laptop vak, ingebouwde LED-verlichting, bescherming tegen diefstal en die gadgets heeft zoals een USB aansluiting voor je powerbank. De tijd dat een fietstas een ouderwets ding was, ligt allang achter ons.”

OPLOPENDE LEVERTIJDEN | Kortom, voor de fietsbranche staan alle seinen op groen. Zaak is nu nog dat je er als consument op tijd bij bent. “Door de verhoogde vraag is de voorraad nieuwe fietsen hard aan het dalen en lopen de levertijden snel op. En wat niet helpt is dat door leverproblemen van toeleveranciers, veroorzaakt door corona in Azië een aantal maanden terug, fabrieken in Europa een periode stil gelegen of slechts beperkt geproduceerd,” waarschuwt Roelofsen.
leuke vergelijking en leuk dat er meer gefietst wordt!

toch heb ik nog steeds een fiets (of twee, drie of meer) als anderen nieuwe fietsen kopen/hamsteren. dat liep bij het toiletpapier toch een beetje anders. daar was 'een soort van eerste levensbehoefte' op. niet dat ik de oude krant heb hoeven te gebruiken :oops: , maar toch. :D
Bij mijn fietsenwinkel loop het storm.
Wat mij opviel alleen E-Bike's.
Ze gaan als broodjes de deur uit.
:D :P
Ik heb niet meegedaan aan de toiletpapiergekte maar moet bekennen dat ik de aanschaf van een nieuwe Santos wel naar voren heb gehaald, om bovenstaande redenen. Nou houdt Santos de voorraden doorgaans ruim op orde, maar wilde het risico niet nemen. Hopelijk heb ik de fiets voor de zomer begint.
In verband met Intuvia van Bosch heb ik voor het eerst een flink stuk op de e-bike van mijn vrouw gefietst. Ik zou altijd op turbo fietsen. Als de pedalen maar bewegen. Nou nog iets dan je lekker in de regen kan fietsen.
WimB schreef:
vr 22 mei, 2020 14:03
...
Nou nog iets dan je lekker in de regen kan fietsen.
Hoezo? Je zou juist blij moeten zijn met regen.

https://www.nu.nl/binnenland/6052584/ne ... -ooit.html

Capture.JPG
Dat het mooie weer iedereen aanzet tot de aanschaf van een fiets, kan ik begrijpen.
Maar ik begrijp niet waar al die fietsen op eens vandaan komen.
Elk moertje moet tegenwoordig uit China komen.
Zelfs mondkapjes kunnen we niet meer zelf maken.

ik wacht al weken/maanden op de levering van een velg uit China.
Eerst was de fabriek dicht. Toen was er alleen een vliegtuig (FedEx peperduur), en geen schip in onze richting. En nu zou mijn velg zich op een schip bevinden, en over een maand hier worden gelost.

Gelet op het modieuze karakter van de moderne fietsen, met elk voorjaar een nieuwe collectie, kan ik me niet voorstellen dat hier eindeloos grote voorraden fietsonderdelen liggen.
De Haven van Rotterdam meldde in januari al, toen Corona nog iets van de Chinezen was, dat de overslag van containers sterk was teruggelopen als gevolg van de sluiting van fabrieken in het verre Oosten.
Toen de fabrieken in China weer een voor een open gingen, waren veel produktiefacillteiten hier nog gesloten.
Kortom. Ik had niet verwacht dat de fietsen die op de Eurobike van afgelopen zomer zijn gepresenteerd, nu dit voorjaar geleverd zouden kunnen worden.
willem.m schreef:
vr 22 mei, 2020 14:18
WimB schreef:
vr 22 mei, 2020 14:03
Nou nog iets dan je lekker in de regen kan fietsen.
Hoezo? Je zou juist blij moeten zijn met regen.
Vandaag ook regen (icm hard westenwind) over me heen gehad in de polder. Heerlijke geuren dan, en met de temperatuur goed uit te houden. OK had wel mazzel met sneldrogende wielrenoutfit dus geen last van klamme kleding.

Ontopic: Leuk dat de fietsenverkoop omhoog knalt. Meer bewegen is altijd goed voor de volksgezondheid. Nu nog meer voorzieningen en hopen dat m.n. het ww-verkeer niet meer de auto in gaat.
Het is fijn dat er meer gefietst gaat worden, en ik hoop dat dat deels blijvend zal zijn. Natuurlijk is er daarom wel verschil met plee papier want de structurele behoefte daaraan is hetzelfde gebleven. Het zal inderdaad niet makkelijk zijn aan de vraag te blijven voldoen want de fabrieken in Azie zijn zeker niet allemaal al weer open. De winkels hoeven dus vast geen korting te geven, en dat is wel eens fijn voor ze. Ik vroeg me laatst wel af of de hausse ook geldt voor vakantiefietsen, want per slot kun je daar op dit moment toch niet zo heel veel mee.
hier: https://nieuwsfiets.nu/2020/05/19/stede ... aantal_269 nog een variant op dit nieuws (ik moet het twee à drie keer lezen want het staat er erg wervend).

de fietsbranche heeft blijkbaar voorraden. qua 'modeljaar 2020'... veelal begint na de herfstvakantie het nieuwe/volgende modeljaar en begint al in november de uitlevering van de nieuwe modellen. (vroeg dus: ongeveer net als met de kruidnootjes en pepernoten, maar dan minder erg :shock: :D )
nu zitten we al in mei en toch zijn er blijkbaar voldoende fietsen: dat wjist op flinker voorraden.
aan de andere kant: ik zie op enkele webshops dat diverse maten van diverse modellen (al) niet meer leverbaar zijn. ook wel logisch gezien hoe ver we in het modeljaar en seizoen zitten.

qua regen: we lopen qua neerslag flink achter. van mij mag het wat vaker en wat meer regenen. en bij voorkeur tussen 23 en 6 uur :D 8)
Tja, van al die onhandige Ebikers werd ik tijdens mijn tocht in Drenthe deze week niet erg vrolijk. Ze rijden je niet zelden de vouw uit je broek, of ze gaan niet opzij als ze je tegemoet komen. Mar goed, alles is beter dan de auto, al waren de fietspaden er niet steeds op berekend. Het zou al veel schelen als de maximumsnelheid van Ebikes iets verlaagd werd.
Ik heb 1,5 maand geleden een fiets besteld bij Norta. Die bouwen de fiets pas na bestelling in de juiste kleur en in de versie die je wil. Dat was dus midden in de Corona lockdown. Telefonisch besteld, en op 10 dagen was die fiets er.
Nu hebben we een week geleden nog een fiets besteld bij Norta, en het zou ca 4 weken duren. Alle belgische fietsenmakers hadden hun bestellingen bevroren, en. U ze terug open mogen gaat het hard.
Wim schreef:
vr 22 mei, 2020 17:11
Tja, van al die onhandige Ebikers werd ik tijdens mijn tocht in Drenthe deze week niet erg vrolijk. Ze rijden je niet zelden de vouw uit je broek, of ze gaan niet opzij als ze je tegemoet komen. Mar goed, alles is beter dan de auto, al waren de fietspaden er niet steeds op berekend. Het zou al veel schelen als de maximumsnelheid van Ebikes iets verlaagd werd.
Ach ja, en de ebikers hebben het tegen de racefietsers, want die komen zomaar zonder bellen voorbij. De racefietsers vinden dat iedereen in de weg rijdt, en de bakfietsen vinden dat ze te weinig plaats hebben. Verder vind ik dat de mountainbikers de weg vies maken, en dat ze in het bos moeten blijven. En dan denk jij dat de max snelheid van de ebikes omlaag moet...

Wel, dan ben ik voor een breedtebeperking van de cargofietsen, een snelheidsbeperking op 20 voor alle fietsen en de racefietsers moeten maar eens wat minder strakke kledij aantrekken.

:shock: :shock:
in Italië gaat het ook hard, mede door een subsidie: https://nos.nl/collectie/13841/artikel/ ... explodeerd
hoogframe schreef:
vr 22 mei, 2020 21:29
in Italië gaat het ook hard, mede door een subsidie: https://nos.nl/collectie/13841/artikel/ ... explodeerd
Op zich een goed initiatief (zeker als het als vervanger gaat fungeren voor die scooters, dus daar zouden dan ook maatregelen voor moeten komen) maar ik heb toch het gevoel dat Nederland de rekening zal gaan moeten betalen ;)
Als je door een wereldwijde lockdown opeens niet meer kan produceren, omdat je om de prijs laag te kunnen laten je in lage lonen landen je frames laat produceren (zoals te zien bij Batavus in het journaal), dan lijkt het inderdaad op het wc-papier hamster effect. Dat betekend dus dat nu doordat je een gat in je voorraad hebt zitten en een verhoogde vraag het inderdaad lijkt alsof het wc-papier effect overslaat op de fiets.
Ik hoop alleen dat er wel voldoende bruikbaar fietsasfalt overblijft. Hier was het donderdag op de veluwe erg druk, door het mooie weer natuurlijk maar ook veel mensen die anders maar weinig fietsen.
Blackbelt schreef:
vr 22 mei, 2020 17:48

Ach ja, en de ebikers hebben het tegen de racefietsers, want die komen zomaar zonder bellen voorbij.
Als snellere fietser (tenminste sneller dan de meeste e-bikers en soms op een racefiets): mijn indruk is dat meer mensen een gehoorapparaat zouden moeten hebben. Want ze horen de bel zelden... Verder geen irritaties, ik weet dat iedereen buiten aan het genieten is. Dus ik wacht graag tot ik ruimte heb om in te halen.

De run op e-bikes zie ik ook in mijn omgeving. Mijn ouders (diep in de 70) zijn nu ook overstag. Toen hun vakantieplannen richting Engeland niet haalbaar bleken, hebben ze dat geld gestoken in een stel mooie Koga's om Nederland te verkennen.
slugbait schreef:
vr 22 mei, 2020 23:35
...
Verder geen irritaties, ik weet dat iedereen buiten aan het genieten is. Dus ik wacht graag tot ik ruimte heb om in te halen.
...
+1 👍
Ik ook, wel irritaties over racefietsers die niet eens de moeite nemen om even in te houden en nog net even inhalen waar dat eigenlijk niet kan, zonder voldoende ruimte te geven aan de rest van de fietsers, even later haal ik hem natuurlijk net zo hard weer in (ligfiets naar beneden is altijd sneller)
Overigens is het op mijn deel van de Veluwe op veel plekken al lastig om elkaar te passeren, de fietspaden zijn net breed genoeg, en doordat er blijkbaar heel veel voedsel net naast het fietspad te vinden is is dit door de zwijnen omgewoeld, even de berm in is dus geen optie,
De meeste belletjes zijn dat overigens alleen in naam en worden nog net gehoord door degene die het ding gebruikt maar zeker niet degene voor wie het wordt ingezet.