Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Toon hier je cockpit! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Toon hier je cockpit!

137 berichten
_Peter_ schreef:
za 30 mei, 2020 23:20
Weer 1 zonder fatsoenlijke bel,
Zoals gezegd: ik heb wel een bel, alleen staat die net niet op de foto. Zonder bel fietsen vind ik echt vervelend.
Welk stuur is dit, CarlW?
Een Midge (On One), zal zo'n 12 jaar oud zijn, het eerste dirt drop stuur dat ik ben tegengekomen.
Polling schreef:
zo 31 mei, 2020 10:18
_Peter_ schreef:
za 30 mei, 2020 23:20
Weer 1 zonder fatsoenlijke bel, dan kun je er net zo goed geen 1 monteren. Vandaag bleek maar weer dat een goede bel echt wel gehoord wordt, ook door de e-bike fietsers.
Ik heb ook zo’n bel, doet het prima. Het niet gehoord worden ligt niet aan de bel, maar aan de oortjes in de oortjes van de jeugd. Bij ouderen valt het best mee, als het snelheidsverschil niet te groot is.
Ik heb ooit zo'n bel gehad, het ding werd meegeleverd met de fiets, en het is ping en verder niets, geen nagalm niks, meteen dood, dat is dus ook de reden dat je ze zelf wel hoort maar anderen niet of nauwelijks. Een koperen of metalen zoals die van Marten verkoopt zijn bellen waar je wel mee gehoord wordt, deze dus: http://www.m-gineering.nl/shop.htm. Hoe die van Knog is weet ik niet.
Ik ben erg tevreden over de Spurcycle bel. Hoef hem zelden een tweede keer te gebruiken en de "gong" duurt zo lang dat ik hem zelf met de duim demp als ik zie dat hij gehoord is. Daarnaast mooi compact dus makkelijk te plaatsen.

Uiteraard flink aan de prijs, maar dat zijn meestal meer dingen op een fiets ;) En een goede bel vind ik toch wel belangrijk (en het is best vaak nodig om hem te gebruiken).
Fedor schreef:
za 30 mei, 2020 10:01
Foto's van je cockpit dus :D

Opmerkingen erbij mag ook: Wat bevalt goed, wat kan evt. nóg beter, hoe heb je ruimtegebrek opgelost etc. :)

DSC02916.JPG

Zelf ff aftrappen: De stuurtas wordt vrijwel geheel gebruikt voor een grote camera, daarom de twee feedbags er bij (de linker bevat een boterhamzakje (tegen kruimels en hopelijk minder uitdroging) gevuld met mini-stroopwafels ;)). Vanwege de feedbags de snelheidmeter en GPS opzij gezet, maakt voor het aflezen verder niets uit imho. Het mini-spiegeltje werkt afdoende en geeft veel "rust" (minder omkijken).
Dit ziet er nice uit en hopelijk heb je tijd om me van advies te voorzien. Ik heb zelf een cube travel SL (https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... lack-2018/)

1) Wat voor feedbags heb je?
Ik twijfel zelf tussen een aantal opties / maten:
https://www.apidura.com/shop/backcountry-food-pouch/ (plus extended 1.2L of plus regular 0.8L)
https://www.bike-components.de/en/Revel ... ag-p63778/ (1L)
https://rockgeist.com/product/honeypot/ (1.8L)

De laatste lijkt me wel erg groot, ik leun nu naar de 1.2L extended van apidura.

2) Welke spiegel heb je?

3) Welke bar-ends zijn dit en hoe bevallen deze? Ik heb nu alleen nog een recht stuur en mis nog wat opties voor een andere houding.
RalphP schreef:
zo 31 mei, 2020 11:56
1) Wat voor feedbags heb je?
AGU. 2-3 keer zo goedkoop dan andere merken. Zijn wel wat lastiger met één hand te open en te sluiten. Montage is prima (3 punten) en grootte is voldoende (kan goed een bidon in)
2) Welke spiegel heb je?
Cateye BM-45 Fietsspiegel.
3) Welke bar-ends zijn dit en hoe bevallen deze?
Ergon GP-5.
Ben ik tot nu toe de enige die zonder digitale navigatie rijdt?

Hier mijn twee cockpitjes

Afbeelding
Eenvoudig BBB stuur op de Koga Randonneur. Ergon kurkgrepen met GP3 barends. Ik ben erg tevreden met de SQlab inner bar ends. Lekker relaxte alternatieve positie, goed bij wind tegen, terwijl je nog wel bij de remmen kunt. Verder een eenvoudige Sigma fietscomputer en een Ortlieb stuurtas met PAPIEREN KAART. (Ik hou niet zo van dat getuur op zo'n klein schermpje en ook niet om een route digitaal voor te bereiden.)
Verder nog een goedkope bel (€ 3,50) die keihard gaat en dus geheel naar tevredenheid is. Bovendien met de duim te bedienen met de hand nog goed om de greep.

Afbeelding
En dit is de spartaans minimalistische cockpit van mijn Koga Miyata Gents Touring uit 1983. Nitto Randonneur bar met ouderwetsche linnen tape. Tektro remgrepen, Eenvoudige Sigma fietscomputer en een oud maar functioneel racebelletje. In de pijplijn zitten bar end commandeurs ipv de buiscommandeurs, en een randonneurtas op het voordragertje.
Is That All There Is?
IMG_2045.jpg
20200531_140853.jpg
Idworx riser stuur, Thomson Elite stuurpen, Ergon GP5L handvatten en bar-ends, Rohloff shifter, Hope Tech3 remhendels, Philips koplamphouder, Apidura Backcountry stuurrol, twee sjorbanden van de Action, Topeak RideCase telefoonhouder met SP Connect aluminium stemcap, Topeak frametas ondersteboven bovenop frame als long range fuel tank, twee bidons aan de voorvork, Brooks Cambium zadel, kompasbel, een fraai Italiaans uitzicht en een banaan.
Huib2 schreef:
zo 31 mei, 2020 13:42
Ben ik tot nu toe de enige die zonder digitale navigatie rijdt?

Hier mijn twee cockpitjes

Afbeelding
Eenvoudig BBB stuur op de Koga Randonneur. Ergon kurkgrepen met GP3 barends. Ik ben erg tevreden met de SQlab inner bar ends. Lekker relaxte alternatieve positie, goed bij wind tegen, terwijl je nog wel bij de remmen kunt. Verder een eenvoudige Sigma fietscomputer en een Ortlieb stuurtas met PAPIEREN KAART. (Ik hou niet zo van dat getuur op zo'n klein schermpje en ook niet om een route digitaal voor te bereiden.)
Verder nog een goedkope bel (€ 3,50) die keihard gaat en dus geheel naar tevredenheid is. Bovendien met de duim te bedienen met de hand nog goed om de greep.

Afbeelding
En dit is de spartaans minimalistische cockpit van mijn Koga Miyata Gents Touring uit 1983. Nitto Randonneur bar met ouderwetsche linnen tape. Tektro remgrepen, Eenvoudige Sigma fietscomputer en een oud maar functioneel racebelletje. In de pijplijn zitten bar end commandeurs ipv de buiscommandeurs, en een randonneurtas op het voordragertje.
Merk je minder trillingen met de ergon kurkjes?

Merk wel dat mijn stalen fiets veel meer trillingen doorgeeft aan mijn stuur vergeleken met de aluminium fiets
Huib2 schreef:
zo 31 mei, 2020 13:42
Afbeelding
En dit is de spartaans minimalistische cockpit van mijn Koga Miyata Gents Touring uit 1983. Nitto Randonneur bar met ouderwetsche linnen tape. Tektro remgrepen, Eenvoudige Sigma fietscomputer en een oud maar functioneel racebelletje. In de pijplijn zitten bar end commandeurs ipv de buiscommandeurs, en een randonneurtas op het voordragertje.
Die tape schreeuwt om een schellak behandeling, dan kun je er ook eens mee in de regen gaan rijden en het ziet er gewoon mooi uit, het mooie ervan is dat je het proces kan herhalen, het wordt wel elke keer iets donkerder.
De mijne:
Cockpit.JPG
De kaart gebruik om op hoofdlijnen de route te bepalen. Met de GPS zie ik dan af en toe leuke kleine paadjes, die niet op kaart staan, waarmee ik dan wat van de hoofdroute kan afwijken. Verder gebruik ik de GPS om de route te loggen om achteraf in te lezen in Basecamp, niet om van te voren een route uit te zetten.
Heb trouwens geen behoefte aan een andere bel, deze voldoet.
Met de lange barends kan ik mijn houding goed wisselen.
En spiegel is noodzaak!
(en met twee kilometertellers weet ik nooit exact wat ik heb gereden :roll: )
J de Groote schreef:
zo 31 mei, 2020 13:49
Is That All There Is?

IMG_2045.jpg
Dat is wel buitengewoon clean. Lekker hoor! Ik denk niet dat het je reisfiets is?
7D94AD1B-4596-4C35-BC04-D9A3CB4C7382.jpeg
My cockpit
Hier mijn setup, stuurtasje met mijn spullen en de kaart omdat ik het leuk vind een kaart te hebben, mijn GPS voor de route en mijn telefoon voor pocket Earth om af en toe lekker te kunnen kijken.
Mijn partner verwijt me we eens teveel naar het stuur te kijken in plaats van de omgeving.

En geen commentaar op mijn bel svp (het was een kadootje)
Grandonneur schreef:
zo 31 mei, 2020 20:39
J de Groote schreef:
zo 31 mei, 2020 13:49
Is That All There Is?

IMG_2045.jpg
Dat is wel buitengewoon clean. Lekker hoor! Ik denk niet dat het je reisfiets is?
Klopt, het is de mooi weer fiets. Het hoog nodige voor een nachtje zou ik nog onder het zadel in mijn dry bag kwijt kunnen. Voor de dikke-, en dunne banden reisfietsen is de cockpit overigens ook leeg. Ooit is als weetje blijven hangen: je moet je voorwiel kunnen zien.
egopro schreef:
zo 31 mei, 2020 21:04
7D94AD1B-4596-4C35-BC04-D9A3CB4C7382.jpegHier mijn setup, stuurtasje met mijn spullen en de kaart omdat ik het leuk vind een kaart te hebben, mijn GPS voor de route en mijn telefoon voor pocket Earth om af en toe lekker te kunnen kijken.
Mijn partner verwijt me we eens teveel naar het stuur te kijken in plaats van de omgeving.

En geen commentaar op mijn bel svp (het was een kadootje)
Volgens mij zijn dat prima belletjes, met een mooie nagalm, het gaat er niet om hoe die eruit ziet als je er maar mee gehoord wordt.
En wat je vrouw zegt klopt door de manier waarop je de verstellers hebt staan denk ik wel, vrij ver naar beneden gericht dit terwijl je bij deze schakelaars je niet alleen je duim nodig hebt om te schakelen, alleen om naar een groter blad (voor en achter) te schakelen.

Die cockpits van mij komen nog.
egopro schreef:
zo 31 mei, 2020 21:04
En geen commentaar op mijn bel svp (het was een kadootje)
Eeeeh wat is er mis mee dan (OK hij is nogal prijzig)? Ik verwacht dat je er toch ook best tevreden mee bent.

Wel idd veel navigatiemogelijkheden op je stuur ;)
Valentino Dailybiker schreef:
zo 31 mei, 2020 15:26
Merk je minder trillingen met de ergon kurkjes?
Merk wel dat mijn stalen fiets veel meer trillingen doorgeeft aan mijn stuur vergeleken met de aluminium fiets
Ik kan het niet vergelijken. Ik heb nooit een volledig aluminium fiets gehad. Maar op mijn stalen Koga Randonneur met Ergon kurk grips heb ik geen last van trillingen. Hiervoor zaten er leren Koga handvatten op. Daar kreeg ik last van mijn handen van, maar had geen probleem met trillingen.

Als trillingen echt een probleem zijn, lijkt me dat vooral een probleem van hoe de combinatie wegdek/snelheid doorgegeven wordt door de vork en het frame. Als je hieraan iets wilt doen zou ik eerst naar je banden kijken. Dikkere banden? Iets minder hard oppompen?
_Peter_ schreef:Die tape schreeuwt om een schellak behandeling.
Zeker. Alleen ik beschouw dit nog als een testopstelling. Ik wil nog experimenteren met een langere stuurpen, een bredere stuurbocht, en bar-end shifters. Dus vooralsnog zit er goedkoop en makkelijk (maar wel mooi) katoenen stuurlint om, want alles gaat er na de zomer weer af voor de nieuwe configuratie. Als ik helemaal tevreden ben leg ik er bruin leren stuurlint omheen.
Afbeelding
egopro schreef:
zo 31 mei, 2020 21:04
7D94AD1B-4596-4C35-BC04-D9A3CB4C7382.jpegHier mijn setup, stuurtasje met mijn spullen en de kaart omdat ik het leuk vind een kaart te hebben, mijn GPS voor de route en mijn telefoon voor pocket Earth om af en toe lekker te kunnen kijken.
Mijn partner verwijt me we eens teveel naar het stuur te kijken in plaats van de omgeving.

En geen commentaar op mijn bel svp (het was een kadootje)
Wat voor soort telefoonhouder heb je?
Mvg
Patrick