Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenstad Groningen verboden voor fietsers - Forum Wereldfietser

Binnenstad Groningen verboden voor fietsers

Een paar jaar geleden was Groningen gekozen als dé fietsstad van Nederland en nu dit. Het is al van kracht sinds maandag 1 juni, maar ik weet het nu pas. Leuk voor "Rondje Groningen" van onze lokale WF-ers.... Het moet niet gekker worden.

https://www.dvhn.nl/groningen/Welke-maa ... 07620.html

https://www.dvhn.nl/groningen/Fietsverb ... 26041.html
In Zutphen idem. In Maastricht deels.
Deze op het eerste bericht schokkende berichten verdampen wel een beetje als je leest welke straten het betreft. Het gaat bepaald niet om de hele binnenstad. Wat is dat overigens, "binnenstad"?

Het gaat er om of er na de sluiting van de straten nog een redelijk hoofdroutenetwerk overblijft en of er voldoende stallingen zijn.
Is hierover overleg gevoerd met bewoners (die hun fiets thuis moeten kunnen stallen), de Fietsersbond en andere belanghebbenden (zoals fietsenmakers en supermarkten die nu misschien onbereikbaar zijn geworden voor fietsers)? Of is men domweg gezwicht voor druk van de horecalobby?
Bij de Zaanse Schans werd als 'coronamaatregel' botweg een heel fietspad afgesloten. In zo'n geval is burgerlijke ongehoorzaamheid een passend antwoord.
Het gaat om een tijdelijke maatregel waardoor je in een handvol straten met je fiets aan de hand moet lopen. Prompt reageert half Nederland alsof de wereld vergaat. Sommige dingen blijven me verbazen.
Gaat om een paar straten en bruggen en dan alleen tussen 12:00 en 19:00. Rondje Groningen heeft er bij vertrek geen last van en omdat de wind meestal uit het zuiden komt, ook niet bij terugkomst. Er zijn trouwens nog genoeg fietsroutes.
Ik begrijp het wel maar ik vind het wel jammer. Ik vind de wild-west taferelen wel wat hebben, rustig met je fiets door de drukte laveren. Vooral aan het einde van de Folkingestraat bij de Vismarkt.
Haha, ik zie dat ze in Zutphen kennelijk gisteren zijn teruggefloten. Als je googelt op Binnenstad wordt fietsvrij Zutphen dan kom je op een pagina met de kop "Geen fietsen parkeren in het voetgangersgebied" van 4 juni, maar die in de URL nog van fietsvrij spreekt. Ook in de google cache is nog de pagina van fietsvrij te zien, van 3 juni.
De tekst lezende lijkt men er op teruggekomen om een aantal straten voor fietsers af te sluiten. Alleen het parkeerregime wordt strenger.
Wat een geklaag toch weer over de overheid. Als ze iets nalaten, dan doen ze het fout (Femke). Als ze wel preventieve maatregelen nemen, dan is het ook niet goed (zoals in Groningen). Ik vind het ook heel erg vanuit het belang van 1 groep geredeneerd, terwijl de (lokale) overheid meerdere belangen moet afwegen, waarbij veiligheid (het virus is niet weg hoor :roll:) en lokale economie (ze kunnen klagen, maar hebben ook extra terrasruimte nodig) belangrijk zijn.

En dan nog:
HOE GROOT IS NOU EIGENLIJK HET PROBLEEM??

Pfff... ik word hier zo moe van.
En hier gaat de ophef om:

De gemeente sluit diverse straten in de binnenstad – zoals de Brugstraat, Vismarkt en Guldenstraat – tussen 12.00 uur en 19.00 uur af voor doorgaand fietsverkeer.

Fietsers kunnen hun tweewieler kwijt in extra fietsenstallingen langs de winkelgebieden. Daardoor gaan sommige autoparkeerplaatsen verloren.

Waar de ophef daadwerkelijk om zou moeten gaan is:

NSB’er, klootzak, racist. Pipo! Och arme verkeersregelaars.
Ze hebben het al nooit gemakkelijk, maar zie ze hier staan, bij de hekken die fietsend Groningen moeten beletten de binnenstad in te gaan. Daar geldt een fietsverbod. Maar krijg dat de inwoners van fietsstad Groningen maar eens uitgelegd.


en:

De verkeersregelaar haalt zijn schouders op. Hij is erger gewend. ,,Gisteren stond ik bij de Abrug, daar kwam iemand met veel bombarie van z’n fiets af. Die zou mij wel even een lesje leren. De man van de kledingzaak op de hoek sprong ertussen.’’

(overigens allemaal citaten uit de artikelen van het Dagblad van het Noorden, waar Martin naar verwijst).
keesswart schreef:
vr 05 jun, 2020 14:09
Is hierover overleg gevoerd met bewoners (die hun fiets thuis moeten kunnen stallen), de Fietsersbond en andere belanghebbenden (zoals fietsenmakers en supermarkten die nu misschien onbereikbaar zijn geworden voor fietsers)? Of is men domweg gezwicht voor druk van de horecalobby?
Bij de Zaanse Schans werd als 'coronamaatregel' botweg een heel fietspad afgesloten. In zo'n geval is burgerlijke ongehoorzaamheid een passend antwoord.

1 x -
Het gaat zeker niet om de hele binnenstad maar toch vooral om het binnenste van de binnenstad. Ongemakkelijk is het wel, maar ook in normale tijden waren dit straten die al overvol zaten met soms nogal ongedisciplineerde fietsers. De komst van de Swap fiets had in de binnenstad al voor veel meer fietsen gezorgd. Dat is nu alleen maar meer geworden.
Ik denk dat we in het nieuwe normaal waarin we veel meer op de fiets gaan doen wel vaker tegen de grenzen van de fiets infrastructuur aan zullen lopen, ook als we alle auto's verbannen. In de Groningse binnenstad kun je op een aantal plaatsen ook nog maar moeilijk lopen door de vele verkeerd gestalde fietsen.
Sommigen hierboven hebben blijkbaar een naïef vertrouwen in overheden, of wonen ergens waar ze geen last hebben van de druk die horeca- en andere ondernemers uitoefenen.
Zelf woon ik in de binnenstad van Leiden, net buiten het winkelgebied. Onlangs is de Leidse markt (tijdelijk) verplaatst naar een terrein waar meer ruimte is dan op de oude plek. Achteraf kwam ik erachter dat ook mijn straat is genoemd als alternatieve marktlocatie. Was de keuze op onze straat gevallen, dat hadden we nu tweemaal per week marktkramen voor onze huisdeur gehad en hoogstwaarschijnlijk een fietsverbod in onze straat. Wellicht zelfs een verbod om een fiets lopend aan de hand mee te nemen, zoals nu in delen van Groningen. Dan hadden we op woensdag en zaterdag met onze fietsen, die we in ons huis stallen, niet meer naar buiten gekund. In dat geval had ik die regel echt aan mijn laars gelapt.
Het is toch niet het seizoen voor laarzen?
Als, als, als.
keesswart schreef:
vr 05 jun, 2020 15:10
...
Wellicht zelfs een verbod om een fiets lopend aan de hand mee te nemen, zoals nu in delen van Groningen. Dan hadden we op woensdag en zaterdag met onze fietsen, die we in ons huis stallen, niet meer naar buiten gekund. In dat geval had ik die regel echt aan mijn laars gelapt.
N.a.v. het woord "wellicht":
Kan iemand op feiten gebaseerd aangeven of het waar is dat bewoners van de straten (in Leiden, Groningen, ...) waar een fietsverbod geldt niet meer met hun fiets aan de hand door die straten mogen lopen?
- If TRUE: dan vind ik dat belachelijk
- if FALSE: dan lijkt me dat geen probleem

Misschien moet je dan een BOA of politieagent bewijzen dat je in die straat woont, maar dat lijkt me geen probleem, want een identificatieplicht is er toch al. Alleen ontbreekt het woonadres dan op de ID, dus hoe men dat wil gaan doen...
Als het zulke BOA's zijn die ik laatst op het Amsterdamse Delflandplein een tijdje heb geobserveerd, zie ik inderdaad geen probleem. Ze maakten op mij de indruk dat het daklozen of (ex)verslaafden waren, die een uniform hadden gekregen. Ze vielen niemand lastig die een regel overtrad (zoals fietsen op de stoep, groepsvorming en de anderhalvemeterregel) en overtraden die regels zelf ook voortdurend ;-).
Tot mijn pensioen in 2016 heb ik jarenlang in stad Groningen gewerkt. Dagelijks altijd per trein naar het Hoofdstation om daar mijn fiets uit de stalling te halen. Na mijn werk ging ik wel soms de stad in om wat boodschappen te doen. Gezellige sfeer. Soms was het best erg druk met veel fietsers in de Guldenstraat en de Ebbingstraat. Of het avondeten mee naar huis nemen van het Amsterdamse Broodjeshuis. Kruiden uit de Indonesische toko. Als het nu nog 2015 was, had ik er een groot probleem bij....
Fietsen is vrijheid en dat pakt niemand van me af.
Dat gevoel van vrijheid had ik al op mijn 19e, Martin. Toen werd ik lid van de Fietsersbond, omdat die vrijheid onder druk stond. Sindsdien heeft de Fietsersbond veel voor elkaar gekregen door een slimme mix van overleg (als dat mogelijk was) en activisme (waar dat nodig was). Hier kun je lid worden.
Soms krijg ik het gevoel dat mensen die ooit progressief waren (op de barricaden voor verandering!) nu degenen zijn weinig veranderingsgezind en dus conservatief worden (behoud van verworven rechten, single-issue, eigen belang voorop stellen).
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 15:21
Kan iemand op feiten gebaseerd aangeven of het waar is dat bewoners van de straten (in Leiden, Groningen, ...) waar een fietsverbod geldt niet meer met hun fiets aan de hand door die straten mogen lopen?
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."

Het is voor Groningen dus niet waar.

Misschien ten overvloede: het zijn tijdelijke maatregelen in het kader van Corona.
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 15:21
Kan iemand op feiten gebaseerd aangeven of het waar is dat bewoners van de straten (in Leiden, Groningen, ...) waar een fietsverbod geldt niet meer met hun fiets aan de hand door die straten mogen lopen?
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."

Het is voor Groningen dus niet waar.

Misschien ten overvloede: het zijn tijdelijke maatregelen in het kader van Corona.
Check!

Fijn dat er kritische lezers zijn!
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 16:44
Soms krijg ik het gevoel dat mensen die ooit progressief waren (op de barricaden voor verandering!) nu degenen zijn weinig veranderingsgezind en dus conservatief worden (behoud van verworven rechten, single-issue, eigen belang voorop stellen).
Die zijn er zeker op dit forum. Daar zijn al andere topics aan gewijd (google maar eens op 'hedonistische babyboomers' ;-)).

JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."
OK, dat is duidelijker. Het filmpje met de BOA’s wekte bij mij sterk de indruk dat lopen met je fiets toch echt niet mocht. Weet iemand of er in die straten ook winkels zijn waar je met een wagentje of mandje vol boodschappen nu niet meer bij je fiets kunt komen?

JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Misschien ten overvloede: het zijn tijdelijke maatregelen in het kader van Corona.
Dat zal de tijd moeten leren. Een handige bestuurder denkt nu ‘Never waste a good crisis’ en drukt er wat maatregelen door die anders geen kans hadden gemaakt.

Van sommige tijdelijke maatregelen (bv. de maximum snelheid van 100 km/uur op snelwegen) hoop ik zelf dat ze nooit meer teruggedraaid zullen worden.

Groningen ken ik niet goed genoeg om over te kunnen oordelen, maar in Leiden zou ik op sommige plekken ook een stallingsverbod voor fietsen toejuichen. (Met name in de Breestraat, waar de stoepen vooral op zaterdag vol staan met fietsen, terwijl de mooie stalling onder de voormalige V&D nog ruimte zat heeft. Maar dan wel in overleg met de betrokkenen en niet als coronamaatregel. En zeker niet als je op de plekken waar je nu struikelt over de fietsen, straks struikelt over terrasssen.)