Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenstad Groningen verboden voor fietsers - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Binnenstad Groningen verboden voor fietsers

bast1aan schreef:
ma 08 jun, 2020 20:43
Ik heb de media links hier wel gelezen maar ik mis een beetje een overzichtskaart waar het fietsverbod nu precies van kracht is. Of ben ik te lui om het op te zoeken?
Ja :wink:

Zie mijn eerdere post: viewtopic.php?f=23&t=34831#p367119

Om het je gemakkelijk te maken: via de daarin genoemde link kom je hier uit: https://gemeente.groningen.nl/sites/def ... gebied.jpg

Edit: ik heb de kaart nog even bekeken. Een aantal oranje gebieden mocht je al niet fietsen (bijv. Herestraat, Poelestraat, Waagstraat, Carolieweg).
Er bestaan plannen om een nieuw fietstunnel onder het Groninger Hoofdstation aan te leggen, zoals nu het geval is in Hilversum.
Ben bang dat de Folkingestraat nóg drukker zal worden tot door fietsbanden platgereden voeten van wandelaars aan toe....
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 12:00
Over resultaten lopen meningen vaak fors uiteen. Je gelijk halen is iets anders dan je gelijk ook krijgen.
Daar struikelen heel veel mensen op.
Daarom mijn advies; doe vooral die dingen waar je lol in hebt.
Daar noem je iets essentieels, wat ik zelf ook ervaren heb. Als twintiger heb ik enkele jaren vrijwilligerswerk gedaan, o.a. bij de Fietsersbond, Milieudefensie en Amnesty International. Dat deed ik met name om interessante mensen te leren kennen.

'Normale' twintigers worden daarvoor lid van een sportclub of gezelligheidsvereniging, maar dat was voor mij geen optie. Hoewel ik toen met gemak 150 km op een dag fietste, had en heb ik heb een hekel aan sporten waarbij de nadruk ligt op prestatie en competitie. Dankzij een hork van een gymleraar op de middelbare school had ik ook een aversie gekregen aan groepen die elkaar opjutten om te winnen.
Voor een gezelligheidsvereniging was ik te introvert. Ik ben altijd te porren voor een kampvuurtje met ukelele-muziek, maar werd op mijn 20e al doodongelukkig van grote, lawaaiige feesten, disco's en het gebral eromheen. Bovendien had ik daar geen geld voor, omdat ik elk gespaard dubbeltje al nodig had voor filmrolletjes, fietsspullen en landkaarten.

Een kluizenaar wilde ik echter niet worden, dus kwam ik terecht bij het soort clubjes dat ik hierboven noemde. Daar liepen zeker interessante mensen rond, maar uiteindelijk vond ik er toch niet echt wat ik zocht. Ik was namelijk meer een creatieve denker en dromer dan een bevlogen activist. Regelklussen, vergaderingen, telefoongesprekken en borrels in rokerige zaaltjes (die had je toen nog volop) waren geen dingen waar ik energie van kreeg. Ook was er nog het dilemma met dominante mensen: die zijn handig als er iets geregeld moet worden, maar ik knap er snel op af als ze steeds hun zin doordrijven.

Als scholier was ik een jaar actief bij de ENWB (de voorloper van de Fietsersbond). Ik had toen een idee hoe je het drukke Pontplein in Velsen veiliger kon maken. Er gebeurden daar veel ongelukken met fietsers die haastig een drukke weg overstaken om de pont nog te kunnen halen. Door tweerichtingsverkeer op fietspaden mogelijk te maken en een ongebruikt tunneltje onder een spoorlijn te benutten voor een nieuw fietspad, zouden daar minder fietsers hoeven over te steken.
Een maatje bij de Fietsersbond die beter was in netwerken dan ik, regelde dat we hierover een gesprek konden voeren met iemand van de Velsense verkeerspolitie. Hij had ook geregeld dat een ervaren actievoerder van de afdeling Haarlem met ons meeging: Franklin Hoevens, een boomlange kerel die kon praten als Rutte. In Haarlem is er na zijn dood nog een fietstunnel naar hem vernoemd.
De man van de Velsense verkeerspolitie was helaas een prototype van de stripfiguur ‘Bulle Bas’ en wekte de indruk dat hij fietsers het liefst volledig uit het straatbeeld zag verdwijnen. ‘Fietsers belemmeren de doorstroming van het verkeer’, was zijn mantra. ‘Als we dat fietspad zo maken als jullie voorstellen, moet ik straks nog vaker bij mensen aanbellen met de mededeling dat hun kind is verongelukt.’ Daar konden we het mee doen. Later heb ik me wel afgevraagd in wat voor achterlijk dorp ik woonde: een gemeente met 70.000 inwoners, waar verkeersbeleid nog door een aartsconservatieve Bromsnor bepaald leek te worden.
Hetzelfde jaar ging ik studeren in Amsterdam en hield het Velsense Pontplein mij niet meer zo bezig. Zo gek was mijn plan overigens niet, want tien jaar later zag dit plein er precies zo uit als ik al had bedacht, compleet met beveiligde oversteekplaatsen.
keesswart schreef:
di 09 jun, 2020 15:24
Als scholier was ik een jaar actief bij de ENWB (de voorloper van de Fietsersbond). Ik had toen een idee hoe je het drukke Pontplein in Velsen veiliger kon maken. Er gebeurden daar veel ongelukken met fietsers die haastig een drukke weg overstaken om de pont nog te kunnen halen. Door tweerichtingsverkeer op fietspaden mogelijk te maken en een ongebruikt tunneltje onder een spoorlijn te benutten voor een nieuw fietspad, zouden daar minder fietsers hoeven over te steken.
Een maatje bij de Fietsersbond die beter was in netwerken dan ik, regelde dat we hierover een gesprek konden voeren met iemand van de Velsense verkeerspolitie. Hij had ook geregeld dat een ervaren actievoerder van de afdeling Haarlem met ons meeging: Franklin Hoevens, een boomlange kerel die kon praten als Rutte. In Haarlem is er na zijn dood nog een fietstunnel naar hem vernoemd.
De man van de Velsense verkeerspolitie was helaas een prototype van de stripfiguur ‘Bulle Bas’ en wekte de indruk dat hij fietsers het liefst volledig uit het straatbeeld zag verdwijnen. ‘Fietsers belemmeren de doorstroming van het verkeer’, was zijn mantra. ‘Als we dat fietspad zo maken als jullie voorstellen, moet ik straks nog vaker bij mensen aanbellen met de mededeling dat hun kind is verongelukt.’ Daar konden we het mee doen. Later heb ik me wel afgevraagd in wat voor achterlijk dorp ik woonde: een gemeente met 70.000 inwoners, waar verkeersbeleid nog door een aartsconservatieve Bromsnor bepaald leek te worden.
Hetzelfde jaar ging ik studeren in Amsterdam en hield het Velsense Pontplein mij niet meer zo bezig. Zo gek was mijn plan overigens niet, want tien jaar later zag dit plein er precies zo uit als ik al had bedacht, compleet met beveiligde oversteekplaatsen.
Heel herkenbaar, ik ken deze omgeving nog zeer goed. Mijn familie van moeders kant is uit IJmuiden afkomstig (op drie neven na nu allemaal overleden) en ik heb in mijn jeugdjaren daar vaak doorgebracht. Eerst per Blokkendoos-trein van Bussum (overstappen in A'dam CS, nog met van die reusachtige letters Blom & Van der AA op het glas) naar station Velsen-Noord via de imposante spoorbrug. Als klein kind vond ik een bezoek aan mijn grootouders aan de Geelvinckstraat altijd spannend. In 1958 verhuisden zij naar IJmuiden, dat werd station Casembrootstraat en dan te voet verder. Er was bijna geen straat of er woonden wel nogal wat huisvaders, die in de Hoogovens werkzaam waren. Met van die karakteristieke kalenders met gekleurde blokjes van ploegendiensten aan de wand in de bewuste woningen.
Was jouw 'Bulle Bas'-politieagent soms gestationeerd op het politiebureau nabij het (nu gesloopte) station IJmuiden-Oost? Ik kan me dat L-vormige gebouw met zadeldaktoren nog haarscherp herinneren. Ik ken nog een overijverige politieagent: Vondelaar uit de strips van Guust Flater. Dat is echt lachen.
In mijn jeugd lag het Pontplein aan de oostkant van Velsen-Zuid, direct aan de weg naar Santpoort. Die ponten voeren nog op stoom. Wat een rookwalmen die soms op het dek neerdaalden. Hier mijn foto van het Pontplein in april 2010.
60. Rijkspont IJmuiden.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
di 09 jun, 2020 16:41
Was jouw 'Bulle Bas'-politieagent soms gestationeerd op het politiebureau nabij het (nu gesloopte) station IJmuiden-Oost? Ik kan me dat L-vormige gebouw met zadeldaktoren nog haarscherp herinneren.
Precies Martin, het politiebureau aan het Tiberiusplein.

Afbeelding

Martin E. van Doornik schreef:
di 09 jun, 2020 16:41
In mijn jeugd lag het Pontplein aan de oostkant van Velsen-Zuid, direct aan de weg naar Santpoort. Die ponten voeren nog op stoom. Wat een rookwalmen die soms op het dek neerdaalden.
Die ponten worden binnenkort electrisch. En hier vond ik plannen voor een Pontplein 2.0. Het huidige Pontplein barst blijkbaar uit zijn voegen, net als de Groningse binnenstad.
keesswart schreef:
di 09 jun, 2020 17:38
Martin E. van Doornik schreef:
di 09 jun, 2020 16:41
Was jouw 'Bulle Bas'-politieagent soms gestationeerd op het politiebureau nabij het (nu gesloopte) station IJmuiden-Oost? Ik kan me dat L-vormige gebouw met zadeldaktoren nog haarscherp herinneren.
Precies Martin, het politiebureau aan het Tiberiusplein.
Ik herken op de achtergrond, net boven het dak, de papierfabriek Van Gelder. Die typische toren.

„....net als de Groningse binnenstad."
Een Groninger schrijft nooit Groningse maar Groninger binnenstad, dus met een -er.

Untitled-16.jpg
Mijn IJmuider opa maakte in 1964 vanaf een zeeschip deze foto van Velsen-Zuid, met uiterst links het oude Pontplein. De meeste huizen hier afgebeeld zijn nu gesloopt voor de verbreding van het Noordzeekanaal. Een monumentje bij de oever herinnert daar nog aan.

Het is juist deze omgeving waar ik voor het eerst in mijn leven mijn pedaalslagen maakte. Tegenover de Maasstraat, in de buurt van de Vechtstraat, in IJmuiden lag er een groot bos. Het Kennermerbos heette dit, geloof ik en het bestaat nog. Ik weet niet meer precies welk jaar, het zal wel 1959 zijn geweest. Daar in het bos bevond zich een bescheiden camping. Ik had toen nog geen fietsje, enkel een autoped die nog thuis in Blaricum stond (waar ik al wat te oud voor was). Mijn ouderlijk gezin gingen daar kamperen. Alleen mijn zus had haar eigen fietsje mee. Maar zo avontuurlijk als ik was, heb ik op een bepaald moment haar fiets „geleend" :oops: en zonder mijn vader te zeggen, fietste ik daar voor het eerst. Acht jaar was ik en ook nog deels doof. Maar ik kende de omgeving al zo goed. Niet een paar straten omfietsen, ik heb de Velser pont ook nog genomen en kwam via Velsen-Noord zelfs tot Beverwijk aan toe en dan weer terugtrappen. Op de camping hadden m'n ouders niets in de gaten toen ik m'n zusje haar fiets stiekem terugzette.... Maar vanbinnen kookte ik van enthousiasme en zo was mijn fietsliefhebberij geboren. :lol:

Enige tijd later „leende" ik vanuit mijn ouderlijk huis in Blaricum wéér haar fiets en toerde wat door de Gooise natuur. Op een mulle zandweg knalde ik over het stuur heen en brak mijn rechterarm. :cry: Toevallig precies achter het ouderlijke huis van mijn latere vrouw Jeannette. Mijn moeder helemaal razend: „Dat kostte me 25 gulden voor het maken van röntgen en arm in het gips zetten in het ziekenhuis van Laren!" :x
Het mooie van dit forum is, is dat een onderwerp met een bepaalde titel alle kanten op kan gaan. Het onderwerp gaat over Groningen maar eerst kwam Arnhem al voorbij en nu ook Velsen en IJmuiden. :roll:
JanH schreef:
di 09 jun, 2020 19:25
Het mooie van dit forum is, is dat een onderwerp met een bepaalde titel alle kanten op kan gaan. Het onderwerp gaat over Groningen maar eerst kwam Arnhem al voorbij en nu ook Velsen en IJmuiden. :roll:
Oops.... :oops: gelijk heb je, ik liet me meeslepen....
Martin E. van Doornik schreef:
di 09 jun, 2020 18:55
Het is juist deze omgeving waar ik voor het eerst in mijn leven mijn pedaalslagen maakte. Tegenover de Maasstraat, in de buurt van de Vechtstraat, in IJmuiden lag er een groot bos. Het Kennermerbos heette dit, geloof ik en het bestaat nog. Ik weet niet meer precies welk jaar, het zal wel 1959 zijn geweest. Daar in het bos bevond zich een bescheiden camping.
Dat bos hoorde bij de Heerenduinen, Martin. Vanaf 1962 heb ik daar ook veel gewandeld. Helaas is in de jaren ‘60 een flink stuk van de Heerenduinen opgeofferd voor de nieuwbouw van IJmuiden, met lelijke hoge flats. Het bos bestaat gelukkig nog steeds. Het is nu eigendom van Natuurmonumenten en onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland.
Die camping is er al jaren niet meer

Martin E. van Doornik schreef:
di 09 jun, 2020 19:28
JanH schreef:
di 09 jun, 2020 19:25
Het mooie van dit forum is, is dat een onderwerp met een bepaalde titel alle kanten op kan gaan. Het onderwerp gaat over Groningen maar eerst kwam Arnhem al voorbij en nu ook Velsen en IJmuiden. :roll:
Oops.... :oops: gelijk heb je, ik liet me meeslepen....
Dat geeft toch niet Martin? Je hebt dit draadje immers zelf gestart ;-)
Nieuwe ontwikkelingen in de verboden voor fietsers soap.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/711861/F ... -opgeheven

Saillant detail: het mooie trompbruggetje wordt nu de hele dag opengezet, zodat die twee pleziervaartschepen per dag er langs kunnen.
Argumentatie is wel bijzonder dun.
Krijgt vast nog wel een staartje.