Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oke, wie was het? :) - Forum Wereldfietser

Oke, wie was het? :)

"ALMERE - De politie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een dronken fietser van de snelweg A6 bij Almere geplukt. Dat maakte een woordvoerder zondag bekend. De 20-jarige Almeerder was van een feestje op weg naar huis en besloot de kortste weg te nemen, zo vertelde hij de agenten.

De dronken bestuurder reed zonder licht over de snelweg. Op het politiebureau onderging hij een ademanalyse. Daaruit bleek een alcoholpromillage van 1,9. Ter ontnuchtering mocht hij een nachtje doorbrengen in de cel."


:lol:

Fietsen op de snelweg. Dat is iets wat in Nederland niet in me op zal komen, maar menig fietser (waaronder ikzelf) zal dit in het buitenland wel eens gedaan hebben.

Ik heb ook wel eens op de snelweg gefietst, maar nooit dronken en zelfs ook niet lichtelijk aangeschoten of zo. In sommige landen kan het soms niet anders en moet je de gok maar nemen. Ik fietste een keer in Spanje over een snelweg, maar dat is nog niet zo heel opmerkelijk. Ook een keer in Los Angeles om van het vliegveld te komen. Ooit wel eens een fout gemaakt in Denemarken. Pas na een kilometer of twee merkte ik op dat ik op een snelweg zat. Ben toen maar omgekeerd en als spookrijder terug gereden. Gelukkig was de berm groot. Let op als je naar Denemarken gaat. Ze hebben daar richtingaanwijzers met rode letters en witte bordjes. Lijken heel veel op onze fietswegwijzers, maar zijn dat dus niet! Het is ook voor autoverkeer!

Rutger

hahaha :lol:
bedankt voor de info!!!

In het buitenland is fietsen op de snelweg inderdaad niet zo raar. Soms wordt je zelfs gedwongen een stukje snelweg te nemen omdat de richtingaanwijzers je daar naar toe wijzen. Ik kijk er dus ook niet van op dat er in Nederland wel eens een japanner van de snelweg wordt gehaald.
Mijn afschuwlijkste snelwegavontuur was in Australie. We bereikten Adelaide en werden gedwongen een stuk snelweg te nemen; highway 1. Hoe dichter we de stad naderden, hoe drukker het werd. Op een gegeven moment splitste de snelweg zich. Wij moesten rechts aanhouden. Aangezien je in Australie aan de linkerkant van de weg rijdt, zouden we dus moeten oversteken. Maar het was zo druk dat we na enige minuten tot de conclusie kwamen: "als je leven je lief is, doe je dat niet." Onmogelijk! De enige optie was teruggaan. Tegen het verkeer in (wel op de vluchtstrook natuurlijk, maar toch!). Om het nog erger te maken kreeg ik nog een lekke band ook. Bandje verwisselen langs de snelweg terwijl het regende, wat een hel!
We hebben de eerste afrit genomen en zijn toen via de kleine weggetje doorgegaan. Veel zoeken, veel de weg vragen en veel kilometers meer rijden. Maar veel aangenamer en vooral veel veiliger.

Mijn ergste snelwegavontuur was een stuk dichter bij huis, nog net in het buitenland: Luik! Wat een ramp om daar doorheen te moeten. Afgezien van de slechte bewijzering, bevond ik me ook een paar opeens op een snelweg tussen het drukke verkeer. Ik raad het echt iedereen af. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, of een mogelijk alternatief weten om langs de stad te komen?

Spironski schreef:Mijn ergste snelwegavontuur was een stuk dichter bij huis, nog net in het buitenland: Luik! Wat een ramp om daar doorheen te moeten. Afgezien van de slechte bewijzering, bevond ik me ook een paar opeens op een snelweg tussen het drukke verkeer. Ik raad het echt iedereen af. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, of een mogelijk alternatief weten om langs de stad te komen?
over welk stuk autostrade heb je het? en van waar kwam je? en waar wil je naartoe?

heb zelf nog nooit problemen gehad om door Luik te fietsen, maar mss ben ik de Belgische borden gewoon ;). ik zou het raar vinden als je in België ook maar een oprit tegenkomt waar je geen bord "autoweg" op staan hebt... (met ons idioot overaanbod aan borden hier)

Luik is helemaal geen ramp om er door te komen op de fiets! Er is de 'rode loper': een Noord/Zuid V.V. fietspad/fietsroute langs de Maas. Je gaat langs het water onder alle bruggen door en je hebt in de stad geen kruisend auto verkeer. Aansluitend zijn de RAVel-1 en de RAVel-5 fietsroutes. Vanaf Maastricht volg je de fietsknooppunten naar Eijsden. Daar steek je met het pontje de Maas over. Aan de overkant volg je de knooppunten tot bij de stuw bij Lixhe. Bij die stuw begint de RAVel-1. Voor meer informatie: zie mijn nieuwe gids FIETSEN BIJ DE ZUIDERBUREN. Op de Fiets en Wandelbeurs neemt de Belgische ambassadeur in Nederland het eerste exemplaar in ontvangst.

bert sitters schreef:Luik is helemaal geen ramp om er door te komen op de fiets!
Ha die Bert,
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ten eerste was dat tot voor twee jaar wel anders, en ten tweede geldt dat alleen als je eenmaal die ene route gevonden hebt. Mijn enige snelwegavontuur was ook in Luik. Tijdens een dagtochtje besloot ik via Luik terug te fietsen, daalde af vanuit het zuid-oosten en kwam plotseling via een eenrichtingsweg op een plek terecht waar je drie kanten op kon, waarvan twee eenrichtingswegen waar ik niet in mocht (die bovendien terug gingen waar ik net vandaan kwam) en één snelweg, de A2, op dat moment gevuld met Nederlandse vakantiegangers die terugkwamen uit het zuiden. Het viel uiteindelijk allemaal best mee overigens.
Groeten,
Leon

Wij zijn ooit ook eens door Luik gefietst, maar geen snelweg tegen gekomen... wel dames achter glas :lol:

In Frankrijk zijn we uiteraard per ongeluk ook wel eens op een snelweg beland, op de een of andere manier ga je wel harder fietsen!

In Nederland zouden we het niet snel doen, maar in het buitenland kun je inderdaad vaak niet anders.

El & El

Leon,

Daarom heb ik ook die gids samengesteld. Als mensen naar de vrouwen achter de ramen willen gaan, dan volgen ze gewoon het spoor van George Simenon vanaf de jeugherberg met de naam van de beroemde Luikse schrijver. Staat ook allemaal in mijn nieuwe gids.

Hoi mensen,

Voor fietsen door Luik (de buitenwijken) van noord naar zuid kan je ook kijken in mijn gids (vorig jaar februari verschenen) fietsen langs brouwerijen. Ten zuiden van Luik pak je ook de Ravelroute richting Durbuy op.

Rutger

Het verhaal van Leon komt mij erg bekend voor, maar nu ik al jullie antwoorden zit te lezen bedenk ik me dat mijn Luikse avontuur ook al weer twintig jaar geleden was :oops: . Blijkbaar is er echter in de tussen tijd het één en ander ten goede veranderd.

Ten zuiden van Los Angeles is een stuk afgedankte snelweg dat onderdeel uitmaakt van een fietsroute. Vier banen voor je alleen, kilometers lang!
(Als je verder wilt rijden kom je overigens wel op de echte snelweg, maar de vluchtstrook is gelukkig een paar meter breed.)
ja nog even over luik!!
ik moet wel lachen om de verhalen die boven geschreven staan....ik kan het me ook wel goed voorstellen dat het een probleem zou kunnen zijn.
ik zelf (samen met vriend) had daar eigenlijk een heel ander probleem!! we kwamen luik infietsen en wilden er zo snel mogenlijk weer uit!! het was er zo druk en het STONK er verschrikkelijk!! we zijn echt met een mega snelheid uit gefietst (werden er erg chagrijnig :x ) en volgens mij zijn we niet op een snelweg terecht gekomen??
in duitsland italie en frankrijk dean weer wel en moet zeggen dat we inderdaad erg hard kunnen fietsen dan. :wink:

Miertje,

Volgende keer toch maar die rode loper volgen door Luik!

bert sitters schreef:Leon, Daarom heb ik ook die gids samengesteld. Als mensen naar de vrouwen achter de ramen willen gaan, dan volgen ze gewoon het spoor van George Simenon vanaf de jeugherberg met de naam van de beroemde Luikse schrijver. Staat ook allemaal in mijn nieuwe gids.
Ha Bert,
Ik wist niet dat je zo veelzijdig was in het in kaart brengen van bezienswaardigheden :D :D
Leon

Leon,

Heb je nog nooit een gids van mij gelezen?