Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbiken bij EenVandaag vanavond - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gravelbiken bij EenVandaag vanavond

Ik heb met mijn collega die nu in Californië woont eens gesproken over Gravelbikes. Hij heeft er een maand geleden eentje gekocht.
Hij wil geen mountainbike, maar wel een fiets die het goed doet op de asfalt, maar waarmee je ook single track kan doen.
En Canyon biedt daar een mooi model voor met een speciaal stuur waar nog wat demping in zit.

Er passen bandjes onder die net wat breder zijn en die dan ook wat comfort geven.

Welke naam die fiets heeft zal hem aan zijn reet roesten, maar hij is er gek op.
Namen maken mij ook niet zoveel uit.
Zie wel steeds meer mensen die kiezen voor een racefiets met dikkere banden waarmee ze ook op onverharde paden lekker uit de voeten kunnen. Ze hebben er veel plezier mee. En op de weg moet ik toch echt hard trappen om ze met mijn 23 mm bij te benen. Wat overigens ook erg leuk was om te zien, een jonge gast (jaar op 17) op een racefiets met dunne bandjes die het MTB parcours alle midlifers eruit knalde wat een grote bewondering bij de 40 jarige tot gevolg had. Ik zie om mij heen eigenlijk nooit die heftige discussies van wat wat is. Veel meer hele enthousiaste mensen die lekker hun eigen keuze maken, daar natuurlijk even mee pronken (hoort ook zo :D ) en dan een biertje met elkaar drinken om daarna weer verder te crossen door de bossen. Leuk toch.
Marco Meijerink schreef:
wo 17 jun, 2020 14:19
Namen maken mij ook niet zoveel uit.
Zie wel steeds meer mensen die kiezen voor een racefiets met dikkere banden waarmee ze ook op onverharde paden lekker uit de voeten kunnen. Ze hebben er veel plezier mee. En op de weg moet ik toch echt hard trappen om ze met mijn 23 mm bij te benen. Wat overigens ook erg leuk was om te zien, een jonge gast (jaar op 17) op een racefiets met dunne bandjes die het MTB parcours alle midlifers eruit knalde wat een grote bewondering bij de 40 jarige tot gevolg had. Ik zie om mij heen eigenlijk nooit die heftige discussies van wat wat is. Veel meer hele enthousiaste mensen die lekker hun eigen keuze maken, daar natuurlijk even mee pronken (hoort ook zo :D ) en dan een biertje met elkaar drinken om daarna weer verder te crossen door de bossen. Leuk toch.
Tja, als je 17 bent dan wil je je echt bewijzen, en als je dan een 40er met een veel te dure fiets kan achterlaten..... been there, done that. Als dat MTB traject er relatief droog bij ligt, en geen mul zand bevat, dan lukt het met een racefiets ook natuurlijk.
Marco Meijerink schreef:
wo 17 jun, 2020 14:19
Zie wel steeds meer mensen die kiezen voor een racefiets met dikkere banden waarmee ze ook op onverharde paden lekker uit de voeten kunnen.
Zou ook mijn keuze zijn als ik (weer) voor een kromstuurfiets zou gaan. Geen belemmeringen in wegdek lijkt me heerlijk :)

En of ik dan gemiddeld 5 km/h ipv 7 km/h sneller zou gaan dan op de Panzerfarhrrad zal me jeuken ;)
In een intussen (om een onbekende reden) verwijderde reactie in dit draadje heb ik gemeld dat ik het concept gravelbike een geweldig idee vind. Ik heb ook geklaagd over de marketing er rond.
Ik moet nu helaas vaststellen dat ik door marketingjongens of -meisjes gestalkt wordt.
Ik surf naar fiets.nl en wat zie ik? Dat er tegenwoordig ook gravelkleding bestaat ... Gravelkleding?
Mijn eerste reactie was: dit is een grapje. Maar nee, het blijkt echt te bestaan.
De broek kost 130 euro en is volgens de tester niet zo goed.
derdekeer schreef:
wo 17 jun, 2020 18:32
Ik surf naar fiets.nl en wat zie ik? Dat er tegenwoordig ook gravelkleding bestaat ... Gravelkleding?
Mijn eerste reactie was: dit is een grapje. Maar nee, het blijkt echt te bestaan.
De broek kost 130 euro en is volgens de tester niet zo goed.
Hier de twee gravelkleding-tests:
https://www.fiets.nl/2020/06/16/gravel- ... utelwoord/
https://www.fiets.nl/2020/06/09/gravelk ... oor-jaren/

Hipsterproof en dito prijs dus ;)
Mijn eerste gedachte was hoe belachelijk gravelkleding wel niet zou zijn.
Maar je hebt toch mijn interesse gewekt.

Blijkbaar betaal ik volgens jou toch al teveel voor kleding ?

Ik ben dan trouwens wel benieuwd wat wel goede kleding is voor een goede prijs.
Tiewrap schreef:
wo 17 jun, 2020 22:03
Mijn eerste gedachte was hoe belachelijk gravelkleding wel niet zou zijn.
Maar je hebt toch mijn interesse gewekt.

Blijkbaar betaal ik volgens jou toch al teveel voor kleding ?

Ik ben dan trouwens wel benieuwd wat wel goede kleding is voor een goede prijs.
Waarschijnlijk is het best goede kleding (ook al zijn het vaak jonge merken), maar goedkope "gravel"kleding is lastig te vinden voor gravelrijders (check maar de kledingreviews op Bikepacking.com). De instap is dus hoog.

Wel mooi ingetogen styling (beetje a la Rapha). Daar is niets mis mee :)

En teveel betalen voor kleding: bij fietskleding is het toch vaak "kwaliteit heeft een prijs". Dus dat mag ieder voor zich bepalen wat hij/zij er voor over heeft.
Tiewrap schreef:
wo 17 jun, 2020 22:03
Mijn eerste gedachte was hoe belachelijk gravelkleding wel niet zou zijn.
Maar je hebt toch mijn interesse gewekt.

Blijkbaar betaal ik volgens jou toch al teveel voor kleding ?
Het gaat me vooral om de lulligheid van het idee dat je om te gravelbiken speciale gravelbike shirts en fietsbroeken zou moeten hebben.

Ik ben fan van Sportful, en ik heb nog nooit meer dan 100 euro voor een Sportful fietsbroek betaald. Anderen dragen liever iets anders en betalen misschien gaarne meer. Ik zou hetzelfde doen in hun geval.

Wat is trouwens "te veel betalen"? Twee jaar geleden betaalde ik met korting 50 euro of zoiets voor een winterbroek van Decathlon. Die zit niet lekker, en dus was 50 euro te veel. 20 euro zou ook te veel geweest zijn.

Sommige mensen spenderen massieve bedragen aan broeken van Castelli of Assos, omdat hun achterstel dat prefereert. Ze hebben gelijk. Je kunt altijd eens checken of een broek van 39,90 euro even goed is, als je daar het geld voor over hebt. Je kunt ook checken of een exotisch merk dat 375 euro kost beter is. Maar waarom zou je dat doen, als je gelukkig bent met Castelli, Assos, Sportful?

En waarom zou je Assos, Castelli of Sportful kopen wanneer iets goedkopers van Decathlon of Agu of weet ik veel welk merk goed genoeg is?

Speciale broeken voor gravelbiking daarentegen ... Wie heeft dat ooit bedacht?
Wie dat bedenkt ? gewoon een slimme marketing groep. Ik verbaas me hier telkens weer over de negativiteit die er heerst als het gaat om "nieuwe" dingen. Marketing en verkopen is heel vies en oh oh stel je eens voor dat een ondernemer iets zou verdienen. Zonder ondernemers had niemand hier werk. Kan niemand op fietsvakantie en niemand een nieuwe fiets kopen met beltdrive / Rohloff naaf en schijfremmen
Droom verder, iets wat je niet nodig hebt, heb je niet nodig. Die huilverhalen over ondernemers weer :shock:
Dan zitten we op 1 lijn :wink:

Het blijft lastig met kleding, zeker voor lange tochten.
Ik besteed er een serieus bedrag aan, maar doe er vaak ook erg lang mee (Castelli)
Agu is trouwens 1 van de favorieten.

Ik rijdt wel vaker lange afstanden, of vaker een week achter elkaar.
Altijd "sportief" fietsen.
Als je meer als 10 uur op een fiets zit betaal je graag een paar tientjes meer voor een betere broek, of winterjas.
Kleding is wel eens het verschil geweest tussen finishen of niet.

Maar inderdaad, gravelkleding :roll: :lol:
derdekeer schreef:
wo 17 jun, 2020 22:23
Speciale broeken voor gravelbiking daarentegen ... Wie heeft dat ooit bedacht?
Wedervraag; wat is daar raar aan? Een willekeurige kledingkast is gevuld met kleding die stuk voor stuk voor een bepaalde gelegenheid gekozen kan worden. Soms vanwege functionaliteit, vaak vanwege stijl.
Er zullen vast nog wel gravelbikeshoes komen, of gravelbikehelmets, -shirts, -handschoenen, -brillen, etc. Allemaal passend bij je gravelbike.

Alle gekheid op een stokje: zelf heb ik een fietshelm voor op de racefiets, maar ook eentje voor de mountainbike, dat geldt ook voor mijn fietsschoenen en zelfs qua fietskleding let ik op met de keuze of ik op mijn racefiets stap of op mijn mountainbike.

Het werkt dus wel, die marketingmachine... :oops:
Dit is gravelkleding:
1198325185.jpg
En dit is een gravelbike:
Capture+_2020-06-17-23-02-43.png
No offense.
Tiewrap schreef:
wo 17 jun, 2020 22:43
Maar inderdaad, gravelkleding :roll: :lol:
Misschien kunnen ze het beter "Endurance race"-kleding noemen, want daar is het eigenlijk voor bedoeld: merinowol tegen geurtjes, veel comfort voor lange afstanden. De ingetogen kleuren zijn dan een bonus :).Het is wel heel mooie kleding moet ik zeggen.

En aangezien gravelracers vaak worden gebruikt voor endurance-races... is toch dan het "hoogst haalbare" voor veel gravelrijders, met de kleding kopen sommigen de droom. Net zoals wielrenners (al dan niet mamil) die in een Tour-de-France-outfit fietsen ;)

En anderen kopen het gewoon omdat ze het geld er voor over hebben en het (waarschijnlijk) erg lekker fietst en mooi er uit ziet :)
Fedor schreef:
do 18 jun, 2020 07:27

Misschien kunnen ze het beter "Endurance race"-kleding noemen, want daar is het eigenlijk voor bedoeld: merinowol tegen geurtjes (...)
"Gravelbiking ... Finally there's cycling that passes the sniff test!"
derdekeer schreef:
do 18 jun, 2020 08:54
"Gravelbiking ... Finally there's cycling that passes the sniff test!"
Marketing...

Ik had een flink aantal jaren gelden al een merinowollen raceshirt (! ;)). Draag het nog steeds met veel plezier overigens :)

Van een merk wat helaas niet meer bestaat :(: https://blueonbike.nl/
Geproduceerd in eigen land, dat zou de bikepacking-community ook zeker aan moeten spreken :)
http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm

even scrollen naar 6/14 :D
Kan ik me helemaal in vinden 8)
Ik zie het juist als een oude mtb.
Smalle bandjes, geen vering.