Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste (kleine) beschadiging nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Eerste (kleine) beschadiging nieuwe fiets

Hallo beste forumleden,

Onlangs heb ik een nieuwe fiets gekocht (met hulp van dit forum) waar ik ongelooflijk blij mee ben. Echter, iets onontkoombaars is gebeurd: ik heb m'n eerste beschadiging. Het is iets kleins (een klein scheurtje bij de versnellingsdisplay van de shifter), maar ik baal ervan.

Vandaar dat ik benieuwd ben: hoe gaan jullie om met de (eerste) beschadiging van een nieuwe fiets? Lig je ervan wakker? Accepteer je het? Heb je het juist meer leren accepteren door de jaren heen. En wat is zo'n beschadiging waar je nooit aan hebt kunnen wennen?
Goed verhaal erbij, liefst tijdens een vakantie, en het wordt een leuke herinnering elke keer dat je er naar kijkt. Als het niks aan veiligheid of functionaliteit af doet, lekker mee door blijven rijden.

Op naar meer kilometers, waarin je fiets steeds iets meer jouw fiets wordt. Jouw gebruikssporen maken 'm uniek.
Jurr schreef:
zo 14 jun, 2020 20:06
Jouw gebruikssporen maken 'm uniek.
Dit.

Eerste beschadigingetje wordt al snel gecamoufleerd door andere "gebruikssporen".
Ik hou van “mijn” beschadigingen. Dan zie je tenminste dat de fiets geleefd wordt, regelmatig naar buiten gaat en dat je er avonturen mee beleeft. Beschadigingen horen bij een fiets. :)
Noem het ook geen beschadiging, maar een gebruiksspoor. Net als de fietsers hiervoor al noemden gaat het om ervaringen en mooie verhalen. Zonder schrammen krijg je geen lekkere bramen :)
Ik wens je veel mooie krassen.

Erik
Met kleine beschadigingen wordt mijn fiets steeds meer mijn, zolang er niets functioneel kapot gaat.. 8)

Geniet van nog vele kilometers met hem!
FavouriteSongs schreef:
zo 14 jun, 2020 20:02
Vandaar dat ik benieuwd ben: hoe gaan jullie om met de (eerste) beschadiging van een nieuwe fiets? Lig je ervan wakker? Accepteer je het? Heb je het juist meer leren accepteren door de jaren heen. En wat is zo'n beschadiging waar je nooit aan hebt kunnen wennen?
Kwestie van een 2ehands fiets kopen. Dan doet dit (luxe)probleem zich niet voor :D

Kun je nu natuurlijk niets meer mee. Maar misschien iets om mee te nemen bij eeen volgende (fiets)aankoop?

(twee maal een gloednieuwe reisfiets gekocht, dus ja, ik ken dat shitgevoel. Maar ik kan mij ook nog mijn verademingen herinneren, op het moment dat één van mijn 2ehandjes haar eerste smakker maakte...)
Q: Hoe gaan jullie om met de (eerste) beschadiging van een nieuwe fiets?
A: Ter kennisgeving aannemen.

Q: Lig je ervan wakker?
A: Nee.

Q: Accepteer je het?
A: Ja.

Q: Heb je het juist meer leren accepteren door de jaren heen?
A: Niet van toepassing.

Q: En wat is zo'n beschadiging waar je nooit aan hebt kunnen wennen?
A: Niet van toepassing.

Ruimte voor toelichting:
Ik beschouw een fiets als een gebruiksvoorwerp. Een fiets zonder beschadigingen kan duiden op te weinig gebruik.
In het geval van een barst in een glaasje van je shifter zou ik die display er gewoon afhalen als het kan. Als het niet kan is het de eerste van de verwondingen, en net als dat mensen met de jaren mooier worden wordt de fiets dat ook, je gebruikt hem/haar tenminste.
De eerste kras is veel erger, maar alles went.
Ik heb ooit mijn stalen randonneur opnieuw laten opbouwen en kreeg de vraag of het frame ook overgespoten moest worden. Ze dachten al van niet en inderdaad juist mooi zo gelaten tot en met het kleine deukje in de bovenbuis.
FavouriteSongs schreef:
zo 14 jun, 2020 20:02
Vandaar dat ik benieuwd ben: hoe gaan jullie om met de (eerste) beschadiging van een nieuwe fiets? Lig je ervan wakker? Accepteer je het? Heb je het juist meer leren accepteren door de jaren heen. En wat is zo'n beschadiging waar je nooit aan hebt kunnen wennen?
Ik ben, in tegenstelling tot degenen die tot nu toe gereageerd hebben, wel iemand die graag spullen zo lang mogelijk 'netjes' houdt. Ik kan me je teleurstelling dus goed voorstellen. Ook ik heb mijn fiets om te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik blij hoef te zijn met de beschadigingen die, dat is ontegenzeggelijk waar, onvermijdelijk zijn. Voor mij hangt de 'acceptatie' (vind ik toch wel een groot woord) vooral af van de oorzaak. Het eerste krasje in de lak op mijn nieuwe reisfiets was een steentje dat van onder mijn voorwiel tegen de onderbuis sprong en dat vond ik jammer, maar niks aan te doen. Beschadigingen waar een stoer verhaal bij horen, zijn inderdaad een stuk makkelijker te verteren, of zelfs oorlogswonden om trots op te zijn. :) Beschadigingen door een stommiteit van mezelf (stuur laten omslaan, remhendel tegen bovenbuis) blijven me eigenlijk wel een doorn in het oog. Maar ik kan het ook wel eens zijn met de zienswijze dat ook die krassen iets zeggen over de relatie met je fiets. En het plezier in mijn fiets wordt er niet minder om!

Ik weet niet of het door jou beschreven scheurtje in het doorzichtige afdekkapje zit, bij sommige verstellers kun je die er zo af halen en vervangen (misschien heeft één van die mensen hier die dol zijn op beschadigingen wel precies hetzelfde type :wink: ). Als dat mogelijk is, zou ik dat persoonlijk doen - en als het niet zo eenvoudig is, zou ik beslissen me erbij neer te leggen.

Nog heel veel plezier gewenst met je fiets!

Carl
Er is ooit een merk geweest dat tegen een geringe meerprijs de eerste beschadiging voor je aanbracht. Nooit erachter gekomen of dat een geintje was of dat ze het ook echt zouden doen, maar dan hoefde je er in elk geval niet meer wakker van te liggen.
Ome Gerrit heeft geen beschadigingen. Hij heeft littekens.
Het is net de liefde.
First cut is the deepest.🙃
Polling schreef:
di 16 jun, 2020 07:52
Ome Gerrit heeft geen beschadigingen. Hij heeft littekens.
Haha, zo is het precies.
Travelmaster schreef:
di 16 jun, 2020 07:49
Er is ooit een merk geweest dat tegen een geringe meerprijs de eerste beschadiging voor je aanbracht. Nooit erachter gekomen of dat een geintje was of dat ze het ook echt zouden doen, maar dan hoefde je er in elk geval niet meer wakker van te liggen.
Was dat niet iets met spijkerbroeken?
Beschadigde, waar je dan ook nog extra voor moest betalen?
(bizar, wanneer je stamt uit een generatie van jeans b-choice of irregular's)
2 keer , mag weg
Mijn vrouw is altijd blij wanneer een gebruiksvoorwerp de eerste kleine beschadiging achter de rug heeft.
Dan hoeft ze in het vervolg niet meer bang te zijn dat ze het gaat beschadigen.
"gebruiksvoorwerp", dat is het juiste woord.
Reisfietsen worden verkocht als pakezels, niet als witte hengsten.
Ik vind beschadigingen ook niet leuk. Zelfs niet op de tweedehands fietsen die ik doorgaans pleeg te kopen. Voor mijn vakantiefiets (Snel Safari) geldt wel meer dat van die littekens. Gelukkig had ie al de eerste beschadiging al toen ik 'm voor € 170,-- aanschafte. Overigens ziet ie er wel degelijk heel netjes uit. Mijn vakantiefiets mag er afgezien van de bewegende delen overigens graag wat licht bemodderd uitzien. Ik denk dat 'm dat minder interessant maakt voor het dievengilde. Op mijn racefietsen ben ik echt heel zuinig. Ook al zijn dat 'gewone' alu racerts. Toen ik onlangs een 'nieuwe' racefiets kocht gaf ik de huidige (in concours staat verkerend en met slechts één, door mijzelf bij het poetsen veroorzaakt, ja natuurlijk :roll: , krasje op een decal op de achtervork) door aan mijn dochter. Ik moest wel slikken bij de gedachte dat zij zo'n fiets misschien iets meer als gebruiksvoorwerp gaat zien als ik.

Mooie oefening in het loslaten. Grappig genoeg kan ik me er bij mijn auto nauwelijks druk om maken. Afgezien van de waardevermindering van het ding door schadetjes.