Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Volkskrant lijkt het fietsreizen te herontdekken - Forum Wereldfietser

De Volkskrant lijkt het fietsreizen te herontdekken

De laatste jaren leek het reizen op de fiets een ondergeschoven kindje in deze toch wel kwaliteitskrant.
Maar ook nu lijkt de Volkskrant de fietsvakantie herontdekt te hebben. Hebben we afgelopen jaren toch vaak gemist .
Het lijkt mij dat de lezers van de deze krant veel belangstelling hebben voor fietsen. Wellicht een goed begin van een verse wind naar iedere zaterdag een boeiend verhaal over een fietsreis, die een brede belangstelling trekt onder de lezers. Geen kilometers vreten, maar genieten onderweg en ervaringen opdoen. Mooie routes genoeg in Europa, maar ook bijvoorbeeld in Thailand, die gemakkelijk door een breed publiek te doen zijn.
Volgende week het vervolg van de tocht van Jeroen? En daarna nog veel meer bestemmingen?
Zie het artikel van Jeroen van Bergeijk:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b879026f/
De Volkskrant is en blijft een dagblad, een krant. Geen vakblad en dat moet het ook niet worden, naast die overkill van totaal overbodige colums, soms meer dan een per pagina.
Dit is wat mij betreft nu net zo'n stukje dat van mij niet geschreven had hoeven worden. Zowel qua inhoud als vorm zeer matig. Leuk geprobeerd. Gewoon lekker blijven fietsen en je hoofd niet pijnigen over lastige stukjes die je moet schrijven.
Ik hoop dat anderen er wel van kunnen genieten.
Ik vind het eigenlijk wel een aardig stukje voor de doelgroep van diegenen die zoiets niet eerder gedaan hebben. Daarnaast vind ik het voor de krant wel interessant na te denken over de eventuele gevolgen van de coronacrisis voor de aard van het tourisme. Ik althans hoop dat mensen meer gaan fietsen en minder vaak in het vliegtuig gaan zitten. Ik ben wel benieuwd wat er in volgende artikelen nog komt. Op dit moment gaat het wel wat erg veel over gesprekken met horeca uitbaters. Verder verbaas ik me over de combinatie van voor- en achtertassen, en hotelovernachtingen.
Wim schreef:
ma 13 jul, 2020 12:24
Ik vind het eigenlijk wel een aardig stukje voor de doelgroep van diegenen die zoiets niet eerder gedaan hebben. Daarnaast vind ik het voor de krant wel interessant na te denken over de eventuele gevolgen van de coronacrisis voor de aard van het tourisme. Ik althans hoop dat mensen meer gaan fietsen en minder vaak in het vliegtuig gaan zitten. Ik ben wel benieuwd wat er in volgende artikelen nog komt. Op dit moment gaat het wel wat erg veel over gesprekken met horeca uitbaters. Verder verbaas ik me over de combinatie van voor- en achtertassen, en hotelovernachtingen.
Het is duidelijk dat de journalist niet veel recente ervaring heeft met fietsreizen. Dat maakt het nu juist interessant.
Wim schreef:
ma 13 jul, 2020 12:24
.. Verder verbaas ik me over de combinatie van voor- en achtertassen, en hotelovernachtingen.
Was me ook opgevallen. Quote uit het stuk: "Je hebt alleen wat schone kleren bij je. Misschien een tentje en een slaapzak. Verder heb je niks nodig. En vervolgens kun je gaan en staan waar je wilt". Met zijn bepakking hoeft 'ie geen kleren te wassen onderweg.
Misschien gaat hij nog een keer kamperen voor het verhaal van de campingeigenaren.
Wel leuk dat hij op een Giant van 28 jaar oud op pad gaat.
Wim schreef:
ma 13 jul, 2020 12:24
Verder verbaas ik me over de combinatie van voor- en achtertassen, en hotelovernachtingen.
Dat is nergens voor nodig. setje ortliebs is zeg 70 liter? hij heeft z'n tassen duidelijk lang niet vol. 70 liter is een middelgrote koffer. menig vakantieganger heeft méér dan dat bij zich. De meneer is wat bepakking betreft niet bijzonder verbazingwekkend bezig. Althans niet in mijn ogen.

Daarnaast; volgens mij spot ik een slaapmatje op de drager.

Ik verbaas me over de schoenen met slappe zolen. Zou ik Rome niet mee halen.
Ik kampeer zomers met 33 liter tassen, plus de tent op de drager, en wat klein spul in een stuurtas.
Grandonneur schreef:
ma 13 jul, 2020 14:04
Wim schreef:
ma 13 jul, 2020 12:24
Verder verbaas ik me over de combinatie van voor- en achtertassen, en hotelovernachtingen.
Dat is nergens voor nodig. setje ortliebs is zeg 70 liter? hij heeft z'n tassen duidelijk lang niet vol. 70 liter is een middelgrote koffer. menig vakantieganger heeft méér dan dat bij zich. De meneer is wat bepakking betreft niet bijzonder verbazingwekkend bezig. Althans niet in mijn ogen.

Daarnaast; volgens mij spot ik een slaapmatje op de drager.

Ik verbaas me over de schoenen met slappe zolen. Zou ik Rome niet mee halen.
Laat de journalist het zelf ervaren. Hij is duidelijk niet op de workshop van Wim geweest: "De eerste keer met de fiets op reis".
Maakt zijn ervaringen alleen maar boeiender.
De krant is verkeerd bezig, het artikel is overbodig, de schoenen zijn verkeerd en zijn bagage is gaat nergens over. Kortom: we zijn relatief positief :wink:
Anders schreef:
ma 13 jul, 2020 19:09
De krant is verkeerd bezig, het artikel is overbodig, de schoenen zijn verkeerd en zijn bagage is gaat nergens over. Kortom: we zijn relatief positief :wink:
:lol:
(dubbel gepost, kan weg)
Ook het AD gaat mee in deze hype en stuurde Edwin Winkels op pad, hij fietst van Den Haag naar Barcelona. Met heel wat minder bagage (alleen een zadeltas) maar zo te zien kampeert ie niet:
https://www.ad.nl/buitenland/het-virus- ... ~a59271e2/
https://mobile.twitter.com/edwinwinkels
'stuurt op pad' klinkt wel heel avontuurlijk natuurlijk, hij woont in Barcelona. 'stuurt naar huis' kan ook verkeerd worden begrepen :)

Kan overigens best lucratief zijn, zo'n fietsvakantie, ;)

Wat wordt er vergoed?
Het Fonds BJP subsidieert zowel honoraria (€ 100 per werkdag, met een maximum van € 2.000 per fulltime maand) als onkosten (bijvoorbeeld reis- en onderzoekskosten).

Welke soorten ondersteuning zijn er?

Een subsidie voor een artikel of reportage van maximaal € 5.000 (versimpelde procedure). Voor een longread of serie maximaal € 10.000.
(https://fondsbjp.nl/subsidies/regeling- ... subsidies/)

Maar ik lees het graag.
Ik vond het stukje van die AD reportage dat ik gelezen heb eigenlijk wel leuker.
Wim schreef:
di 14 jul, 2020 10:35
Ik vond het stukje van die AD reportage dat ik gelezen heb eigenlijk wel leuker.
Ja, hij doet dagelijks verslag en ook de info op Twitter is interessant om te volgen.