Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin gehackt, services down - Forum Wereldfietser

Garmin gehackt, services down

Lees op een andere site dat Garmin gehackt is en alle services gestopt heeft. Maar even hier geplaatst, want Wereldfietser wil nog altijd geen eigen plek op het forum voor gps-zaken.

https://www.zdnet.com/article/garmin-se ... re-attack/

Als je data naar Strava wil uploaden kan je bij DC Rainmaker kijken hoe dat kan zonder de Garmin-site:
https://www.dcrainmaker.com/2020/07/how ... utage.html
Ik wil net vandaag vertrekken richting Denemarken, maar gelukkig werkt mijn Garmin Edge 830 toestel voor wat ik wil ook prima over USB. gpx file in Garmin/NewFiles directory zetten en rijden maar.
Verschrikkelijk al die apparaten die niet werken zonder dat de servers online zijn. Dit geld natuurlijk niet voor de standaard GPS units, die zijn alleen afhankelijk van satellieten. Gelukkig werkt basecamp ook gewoon lokaal.

De mensen die hun data loggen via Garmin hebben wel een probleem en misschien ook wel met al hun gegevens die ze al hebben opgeslagen.
egopro schreef:
vr 24 jul, 2020 10:38
Verschrikkelijk al die apparaten die niet werken zonder dat de servers online zijn. Dit geld natuurlijk niet voor de standaard GPS units, die zijn alleen afhankelijk van satellieten. Gelukkig werkt basecamp ook gewoon lokaal.

De mensen die hun data loggen via Garmin hebben wel een probleem en misschien ook wel met al hun gegevens die ze al hebben opgeslagen.
Ik heb geen medelijden met de stravastrijders: die zoeken maar een ander doel in hun leven dan anderen te laten weten hoe hard ze een berg op zijn gefietst. Dat mijn eigen data (ik heb een Garmin-horloge) zoek is kan me ook niet echt boeien. Wel vind ik het het knap lullig voor Garmin. Bovenal is het natuurlijk bijzonder zorgelijk dat het hackers regelmatig lukt om bedrijven, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen etc. lam te leggen. Er verdwijnt een hoop geld naar criminelen, niet alleen dankzij het geld dat ze op Garmin hopen buit te maken, maar ook via de verkoop van evt. buitgemaakte vertrouwelijke info van personen (mailadressen, passwords, namen).
Wat een dramaverhalen opeens. Marathonlopers die helemaal de weg kwijt zijn. Zouden ze weten dat Gerard Nijboer zijn hele actieve hardloopcarrière lang niks heeft geupload en dat Zoetemelk de toer won zonder Strava?
Fijn dat iedereen zonder kennis allerlei reacties plaats zonder te weten waar ze over praten.
Blijft en vreemd forum hier met allerlei mensen die echt schijnbaar een hekel hebben aan nieuwe snufjes en technieken,

Het enige wat niet werkt zijn de servers van Garmin, dus je kan je gereden ritjes niet naar Garmin uploaden. Omdat veel gebruikers van Garmin toestellen een automatische koppeling tussen hun Garmin account en hun strava account hebben is dat het enige probleem. Dus je kan gewoon je ritjes uploaden naar strava, alleen moet dat nu even handmatig en gebeurt dat nu niet automatisch als ik mijn fiets in de schuur zet en verbinding hebt met mijn WiFi.
alstro schreef:
vr 24 jul, 2020 18:42
Fijn dat iedereen zonder kennis allerlei reacties plaats zonder te weten waar ze over praten.
Blijft en vreemd forum hier met allerlei mensen die echt schijnbaar een hekel hebben aan nieuwe snufjes en technieken,

Het enige wat niet werkt zijn de servers van Garmin, dus je kan je gereden ritjes niet naar Garmin uploaden.
+1

Inderdaad Alstro, ik wilde deze zaken ook al opmerken, maar voor je het weet krijg je weer post van de moderator. :wink: Trouwens er liggen nog wel een aantal dingetjes stil * zoals de Connect app functioneert nu niet naar behoren maar gegevens blijven gewoon bewaard voor als de boel dadelijk weer opstart. Daarbij vind ik mijn Garmin activity tracker juist heel fijn en het stimuleert. Ik maak geen gebruik van de vergelijkstool met anderen zoals Strava want ik heb genoeg aan mezelf. Maar ik heb vrienden sommige Stravastrijders anderen juist niet, die die vergelijking juist een enorme stimulans vinden om meer te bewegen. De inzichten in je hartslag, herstel en hartslagvariatie 24/24 laten zien of je gezond beweegt maar leren je ook beter te ontspannen. Boel moderne snufjes in een piepklein apparaatje waarmee je allerlei wetenschappelijke kennis binnen handbereik hebt die leidt tot meer gezondheid en kwaliteit dus. Tja die moderne tijd. :wink:

* https://www.scotsman.com/lifestyle/garm ... ge-2923157
En je kan nog altijd routes maken en via komoot op je toestel krijgen (als je de IQ connectie hebt).

Je kan tegen al die servers zijn.... maar het alternatief is dat je kaarten altijd offline moet opslaan, en dat je continu updates moet krijgen.

En waarom Strava nu ineens aangepakt moet worden...

Blijkbaar nogal wat conservatievelingen hier.
Best wel een stevige impact. Niet om dat we niet verder kunnen met ons leven, verre van dat want ook zonder GPS en zelfs zonder kaart kunnen we prima de wereld ontdekken. Maar als het voor zo'n grote speler ook lastig is om onderuit gaan tegen te houden dan geeft het wel aan hoe moeilijk cyber security is. Heel terecht dat er vragen worden gesteld waar we welke data wel of niet op willen slaan zonder dat we in extremen vervallen. Natuurlijk kan je een leven zonder data-opslag inrichten of een leven waarbij je complete leven op internet staat. Maar de meesten van ons zitten daar ergens tussenin net zoals het gros van de wereldbevolking. En dat is ook logisch. Apps als Gramin, Strave, en ook dit wereldfietser forum, geven veel plezier of voordelen, anders zaten we er niet op. Carriere advies? Wordt IT security officer.
Wens Garmin veel succes om het op te lossen.
Ik las dat piloten hierdoor ook hun database met vluchtgegevens niet kunnen updaten, omdat Garmin’s aviation database services eruit ligt. Dus toch wel heftig.
Frank schreef:
za 25 jul, 2020 11:36
Ik las dat piloten hierdoor ook hun database met vluchtgegevens niet kunnen updaten, omdat Garmin’s aviation database services eruit ligt. Dus toch wel heftig.
Ja inderdaad er zijn meer services geraakt, een (volledige?) opsomming staat in de link van The Guardian verstopt in het stuk van the Scotsman dat ik hierboven al plaatste :

https://www.theguardian.com/business/20 ... are-attack
alstro schreef:
vr 24 jul, 2020 18:42
Fijn dat iedereen zonder kennis allerlei reacties plaats zonder te weten waar ze over praten.
Blijft en vreemd forum hier met allerlei mensen die echt schijnbaar een hekel hebben aan nieuwe snufjes en technieken,
Dat vind ik een vreemde conclusie. Bijna iedereen rijdt hier immers met GPS en andere snufjes.

Maar bij Wereldfietsen komt het, meer dan in andere sporten/bezigheden, veel aan op zelfredzaamheid. Als een internetverbinding het niet meer doet, zoek je een plan B. Als je GPS uitvalt, zoek je een andere oplossing. Als je telefoon leeg is, idem dito. Geen paniek. Oplossing zoeken en door. Dat is toch een beetje de aard van de beestjes hier.

Als ik in de krant een 55-jarige hardloper zie klagen "Ik weet nu niet meer hoe fit ik ben" dan vraag ik me af hoe zo'n man in leven heeft kunnen blijven. En dan vraag ik me af of zo'n man zich beseft dat we deze toestanden veel vaker gaan tegenkomen. Snufjes zijn leuk, maar het zou goed zijn als mensen er niet zo afhankelijk van zouden zijn.
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/t ... zeling.amp

10 miljoen dollar vragen de hackers...
Mijn "ach gut" reactie is nu ook gehackt 😱

Ik schreef dat toen ik de bijdrage van Alstro las:
alstro schreef:
vr 24 jul, 2020 18:42
Fijn dat iedereen zonder kennis allerlei reacties plaats zonder te weten waar ze over praten.
Blijft en vreemd forum hier met allerlei mensen die echt schijnbaar een hekel hebben aan nieuwe snufjes en technieken
...
Ach gut, denk ik dan. Wat een assumpties toch...

Staat de moderatie superstrak afgesteld?
Net dag 2 gehad van mijn fietsvakantie :) Niet echt last gehad van dat Garmin er nog steeds uit ligt, net mijn routes handmatig geupload naar Strava.
Wat ik nog wel mis is een smartphone app die via BT kan koppelen om routes te uploaden of activiteiten te downloaden tussen smartphone en Garmin *zonder* dat er internetverbinding vereist is. Iemand een idee? Het mobiele internet in Duitsland is namelijk bijna net zo bruikbaar als Garmin Connect op het moment, namelijk nagenoeg niet.
Ik doe het nu met USB met een laptop maar handig is natuurlijk anders onderweg...
willem.m schreef:
vr 24 jul, 2020 11:21
Ik heb geen medelijden met de stravastrijders: die zoeken maar een ander doel in hun leven dan anderen te laten weten hoe hard ze een berg op zijn gefietst.
Dat is wel een erg eenzijdige kijk op Strava. Ik gebruik het zelf nu een maand of 2 en ik vind het erg leuk om routes te kunnen vergelijken met mensen die ik ken van fietsclubs, vrienden of collega's, en te zien hoe ze trainen. En als mensen het leuk vinden om competetief bezig te zijn, dan is daar toch niks mee mis?
Wel vind ik het een terrechte kritiek dat die segmenten/KOMs soms gevaarlijk rijgedrag in de hand werken. (Wat bij berg-op trouwens weer niet het geval is, als ik me uitsloof door met 25km/h de Amerongse berg op te zwoegen is daar weinig gevaarlijks aans)
Dat mijn eigen data (ik heb een Garmin-horloge) zoek is kan me ook niet echt boeien. Wel vind ik het het knap lullig voor Garmin. Bovenal is het natuurlijk bijzonder zorgelijk dat het hackers regelmatig lukt om bedrijven, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen etc. lam te leggen. Er verdwijnt een hoop geld naar criminelen, niet alleen dankzij het geld dat ze op Garmin hopen buit te maken, maar ook via de verkoop van evt. buitgemaakte vertrouwelijke info van personen (mailadressen, passwords, namen).
Ik zie het ook zo dat het bedrijven wakker schudt om eens hun beveiliging beter op orde te brengen. Garmin zelf lijkt me niet onschuldig aan dit geheel, het is nogal raar dat een ransomwareaanval langdurige *alle* systemen van Garmin er vollledig uit gooien. Dan is er iets mis met je architectuur.
Bij bv Maersk heb ik begrepen dat hun aanval mede het gevolg is van te veel willen bezuinigen op hun ICT (ze hadden net hun eigen team eruit gegooid en de boeld ge-outsourced). Over de staat van beveiliging van ziekenhuizen zal ik het maar niet hebben.
Wat wel weer jammer is, is dat veel bedrijven toch niet anders kunnen dan betalen en dat dat dit soort criminaliteit in de hand werkt.
Het lijkt er op dat het gebruik van BT beperkt blijft tot het uit kunnen lezen van de diverse sensoren. Een bestand met Total Commander via BT versturen naar de 830 resulteerde in een foutmelding. Ik weet alleen niet of dat komt omdat het hele Garmin platform er uit ligt of omdat het gewoon niet kan. Via WiFi kan er dus wel informatie ontvangen worden maar dan ook weer via Connect of Connect IQ.
Enige wat je dan inderdaad nog kan doen is met een USB kabel gaan lopen klooien,

Misschien dat een andere provider betere internet verbinding heeft
@bast1aan: USB OTG?
Nog steeds storing. Op deze pagina vind je een overzicht van alle beïnvloede diensten van Connect en de actuele status

- - https://connect.garmin.com/status/ - -

De belangrijkste functies van hartslagmeting, hartslagvariatie en uren actief werken gewoon op de horloges. De zaken waarbij interpretatie nodig is van de gegevens lopen via de server. En die werken dus niet. Ik las dat andere merken meer over de server laten lopen die waarbij dus de impact op werking groter zou zijn. Of dat waar is weet ik niet. Enfin, zoals Marco schreef het leven gaat gewoon door. Dus ook het sporten :wink:
eindgebruiker schreef:
zo 26 jul, 2020 09:01
@bast1aan: USB OTG?
Dat werkt inderdaad ook maar daarmee laad je dus je GPS op terwijl je die tegelijkertijd kan gebruiken. Anders schiet die meteen in de oplaadmodus.
Het gpx bestand kun je dan in Garmin\Newfiles neerzetten, en na het verbreken van de verbinding wordt de track gelukkig door het toestel zelf omgezet naar een fit bestand.
Wat ik lees is dat alles stil ligt, ook hun productie. Er wordt 10 miljoen dollar gevraagd door de hackers.