Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Diversiteit op het fietspad - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Diversiteit op het fietspad

geelfietsje schreef:
di 11 aug, 2020 06:01
Ja inderdaad dan begrijp en herken je het niet. Dat is dan weer mooi voor jou.
Het heeft namelijk niets met beter of slechter te maken. Jammer dat je een gevoel van verhevenheid denkt te ontwaren.
Soms blijk je, als je een ander denkt te zien, naar je eigen reflectie te kijken.
Nee geelfietsje, daar gaat het niet om, ik denk dat je dat ook zelf wel begrijpt.
Ik krijg het idee dat je groepen fietsers belachelijk maakt (zoals ik dat uit je startpost haal). Tot welke groep je jezelf rekent laat zich dan slechts raden.
Maar ook dat is een bijzaak.

Helaas gaat het hier vaker over dit soort zaken. Zie het topic over een artikel in de Telegraaf: laat die mensen toch lekker fietsen en laten ”wij” niet degene zijn om daarover te oordelen.

In algemene zin, niet tegen jou in het bijzonder:
Dat er bejaarden (misschien zelfs héél veel bejaarden) rechtop zittend op een elektrische fiets, of fietsers met veel bagage (misschien wel met héél veel bagage) over dezelfde route fietsen is dan misschien wel jammer, maar “wij” als “wereldfietser” hebben niet méér recht op die plek dan wie dan ook.

Overigens, waar je met die opmerking over reflectie op doelt is mij niet duidelijk, maar een een uitleg of discussie is het me nou ook weer niet waard.

Groet,
Tom.
Geelfietsje heeft het over vervreemding en in dat kader verwondert hij zich over het gekrioel van allerlei soorten fietsers op het fietspad. Volgens mij voelt hij zich zelf niet verheven. Ik mag in de winter graag een stukje skiën, In een skigebied waar je overal liften omhoog ziet gaan en skiërs naar beneden is mij dat ook wel eens overkomen, toen ik het zo van een afstandje stond te bekijken. Vervolgens stortte ik mij over het randje naar beneden en maakte ik weer deel uit van het gekrioel. En wie denkt er nu niet af en toe dat hij/zij anders is als al die anderen?
derdekeer schreef:
di 11 aug, 2020 09:05
Tom vds schreef:
ma 10 aug, 2020 23:34


Ik krijg een beetje het idee dat sommige (fietsers en/of bergwandelaars) hier, zich boven andere verheven voelen.

Groet,
Tom.
Ik weet niet over welke fietsers/bergwandelaars je het hebt, maar om mezelf even te citeren (vetjes toegevoegd):
Je kunt tegelijk de twee volgende overtuigingen koesteren: enerzijds dat iedereen het recht heeft om de GR5 te lopen en dat ik niet beter ben dan een ander.
Misschien kun je even aangeven waarom, volgens jou, sommigen zich verheven voelen boven jou. Het zou ook aardig zijn mocht je verhelderen wie die "sommigen" dan wel zijn. Dat zou niet meer dan fair zijn. Ik heb toch ook geprobeerd om uit te leggen waar mijn vervreemding vandaan kwam?
Hallo derdekeer.
Ik zeg nergens dat ik denk dat andere zich verheven zouden voel boven míj.
Overigens ging die opmerking over de startpost.
Wat ik bedoelde met die opmerking is dat als jij (of wie dan ook) het gevoel hebben in een file te lopen, je dan vooral wel moet beseffen dat je zelf onderdeel van die file bent. Al die andere die daar wandelen (voor fietsen, motorrijden, surfen, zweefvliegen, bikefishen enzovoorts geldt dat natuurlijk ook) kunnen wel eens hetzelfde denken.
Ook ik wilde slechts naar voren brengen dat “wij” niet een alleenrecht hebben op een activiteit of om ergens een hobby uit te oefenen.
Trek het je vooral niet persoonlijk aan, het is maar omdat het voorbeeld van GR-wandelen werd aangehaald.

Groet,
Tom.
Fedor schreef:
di 11 aug, 2020 09:22
Tom vds schreef:
ma 10 aug, 2020 23:34
Ik krijg een beetje het idee dat sommige (fietsers en/of bergwandelaars) hier, zich boven andere verheven voelen.
Jammer. Ik hoop dan ook maar dat ik het verkeerd zie.
Daar is een ander topic over ;)

viewtopic.php?f=23&t=31769
Ik reageer slechts op een post (de opening nog wel) in dìt topic.
Lijkt mij voor de duidelijkheid niet goed om die reactie in een ander topic te plaatsen.

Groet,
Tom.
Ach in algemene zin vindt "iedereen" het te druk op de (reis)bestemmingen.

- Tegenwoordig regelmatig oudere fietsers die "Afstand!" of "Anderhalvemeter!" roepen op een druk en smal fietspad
- Mensen die naar aparte bestemmingen gaan en dan gaan klagen dat er te veel toeristen zijn
- Wandelaars op het Pieterpad

en zo kan ik nog wel ff doorgaan ;)
Tom vds schreef:
di 11 aug, 2020 11:30

Wat ik bedoelde met die opmerking is dat als jij (of wie dan ook) het gevoel hebben in een file te lopen, je dan vooral wel moet beseffen dat je zelf onderdeel van die file bent.

Groet,
Tom.
Faire opmerking.
Maar ik moet eraan toevoegen dat ik daar liever niet geweest was, die dag in de Alpen. Het was niet mijn keuze om de file nog wat langer te maken. We waren er op invitatie van vrienden die in de buurt een vakantiehuis huurden.
Ook de eerste keer zou ik dat traject niet gelopen hebben, mocht ik geweten hebben dat je er moest file-lopen (wat toen niet geval was).
derdekeer schreef:
di 11 aug, 2020 13:18
Ook de eerste keer zou ik dat traject niet gelopen hebben, mocht ik geweten hebben dat je er moest file-lopen
* Schrapt beklimming van de Mt. Everest ;)
Tom,
Je reageert heel fel op zaken die ik noch bedoel noch herken. Nogmaals: Je herkent het bedoelde gevoel overduidelijk niet en dat is prima.
Vervolgens ga je je afzetten tegen van alles wat je er wel in denkt te ontwaren. Volgens mij heet dat langs elkaar heen praten. Daar wordt het voor mij wel ingewikkeld. Niet goed voor de sfeer, dus laten we liever een stukje gaan fietsen.
geelfietsje schreef:
di 11 aug, 2020 19:37
Tom,
Je reageert heel fel op zaken die ik noch bedoel noch herken. Nogmaals: Je herkent het bedoelde gevoel overduidelijk niet en dat is prima.
Vervolgens ga je je afzetten tegen van alles wat je er wel in denkt te ontwaren. Volgens mij heet dat langs elkaar heen praten. Daar wordt het voor mij wel ingewikkeld. Niet goed voor de sfeer, dus laten we liever een stukje gaan fietsen.
Tom staat hierin niet alleen. Ik kon ook weinig chocola maken van jouw openingspost.
Point taken. Heb ik weer van geleerd.

Het is ook hier een divers clubje en dat is mooi. Houden zo.
JandeFietser schreef:
ma 10 aug, 2020 19:40

rij eens door de hoeksewaard,
maar niet op zondag, dan is alles dicht :?
Om ook nog een lichtpunt in dit draadje te brengen, niet alles in de Hoeksche Waard is dicht op zondag.
Zo is Koffiepunt 40 bijvoorbeeld meestal dan wel open. Het is voor mij misschien te dicht bij huis, ik heb er nog nooit gezeten, maar de appeltaart wordt kennelijk geroemd. ;-)
Zag ik maandagavond j.l. op TV: Denkend aan Holland van MAX, waarin André van Duin en Janny van der Heyden een boottocht maakten door de Fryske Wâlden. Wat een mooie streek is dat! Veel zin om daar te fietsen. Zij startten de reis in het pittoreske dorp Oldeberkoop, dat ondanks zijn ligging in Friesland meer aan een Drents brinkdorp doet denken. Donkerbroek, Fochteloërveen. Het dichtstbijzijnde station om je fiets mee te nemen is Wolvega of Assen.
[. quote="Bert van Sprang" post_id=373811 time=1597064422 user_id=7269]
Het zou mooi zijn als dit legioen ook na Corona blijft fietsen. Erg leuk die diversiteit op het fietspad. en als ik het wil zijn ze id makkelijk te vermijden.Zo hebben we onlangs op zaterdag een rondje door het Land van Hervé gefietst ipv zondag door Zuid-Limburg.
[/quote]

Wij camperen regelmatig in Zuid Limburg bij Epen, wij rijden ook altijd gelijk de grens over als het weekend is. Bizar de rust die daar heerst tegenover het drukke limburg, waar wandelaars, motoren, Wannabee profs. Scooters , oldtimers menen te vinden dat het stukje asfalt waar ze zich op voort bewegen van hun is en dat elke ander persoon daar maar rekening mee dient te houden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 12 aug, 2020 15:22
Zij startten de reis in het pittoreske dorp Oldeberkoop, dat ondanks zijn ligging in Friesland meer aan een Drents brinkdorp doet denken.
Met Hemelvaart hebben wij daar nog gefietst: inderdaad heel veel mooier en fijner fietsen dan je verwacht. Totaal anders dan de uitgestrekte weilanden & polders in andere delen van Friesland (die ook wel hun bekoring hebben).
Marco Meijerink schreef:
ma 10 aug, 2020 15:09
1. Fiets geen routes maar maak je eigen route
2. Fiets lekker onverhard
3. Fiets met deze hitte......geen kip te zien afgelopen weekend.
4. Fiets met regen. sneeuw, ijzel, wind, koud :D
5. Fiets door lege gebieden in NL.....die zijn er echt.
6. Fiets lekker vroeg of lekker laat
Vorige week vrijdagavond, achter Enschede richting de Duitse grens, overdag 39 in de stad, erbuiten een koele 32. Om 6 op de fiets gestapt vanaf een landgoed, gefietst tot de zon onderging. Sporadisch iemand tegengekomen. Meest onverhard via de knooppunten aldaar. Zalig. Avondeten in een vers gemaaid weiland bij de ondergaande zon.
@Marco, volledig eens!

Voor wat betreft vervreemding, ik stond een tijd geleden ook vervreemd te kijken bij de fietsenmaker toen mijn Kona Sutra door de monteur volledig afgebrand werd vanwege de mechanische schijfremmen, de bar end shifters en de "goedkope afmontage". En dat terwijl ik de beste man vroeg om een Torx 20 boutje van de schijfrem even vast te draaien. Vervreemding heeft iets te maken met wat anders krijgen dan je voorzien had of gedacht had te krijgen. Heb de beste man een fijne dag gewenst en ben met een grote grijns verder gefietst, boutje zelf thuis wel even aangedraaid; top fiets die Sutra.
Katermeister schreef:
do 13 aug, 2020 08:41
ik stond een tijd geleden ook vervreemd te kijken bij de fietsenmaker toen mijn Kona Sutra door de monteur volledig afgebrand werd
Daarom durf ik ook nooit om bij een Idworx- of Santos-dealer naar binnen te lopen... GEINTJE :lol: :lol: :wink:

Vanwege de hitte hier de afgelopen dagen tussen 0700 en 1000 (lekker flexibel dat thuiswerken :)) en rond zonsondergang gefietst. Heerlijk rustig :D
Herkenbaar, de diversiteit aan mensen en materialen.
Maar ach zijn de meeste van ons niet met 4-6 Ortlieb begonnen?
En zijn de meeste mensen ook niet begonnen met standaard routes of boekjes?
Niks mis mee, je moet ergens beginnen.
De ene dag erger ik me aan de langzame, oudere, dikbuikige wielrenner die vlak voor een bruggetje afstapt, de volgende keer kan ik positief denken; hij fietst toch maar mooi een blokje.

Na een aantal jaren (en sommige misschien sneller) ontdek je vanzelf dat zelf een route maken en vervolgens ter plekke toch nog wat anders doen nog veel leuker is dan een kant en klare route.
En weg zijn alle wielrenners, E bikers etc etc.

Afgelopen dagen in de hitte een rondje noord oost Friesland gefietst.
Alleen in de dorpjes en langs de wadden kust was het druk, verder erg rustig.
Zodra we op de Lf 3 terecht kwamen was het weer file rijden.
Afslaan dus.

Ik herken dus de verwondering, maar ach....

NB we hebben genoten van de diversiteit van het Friese landschap, dijken, luchten, wouden, water.
En nu niet allemaal deze kant opkomen hè!

Groet Anja
Het is wel een interressante vraag: waarom rijden mensen allemaal dezelfde route? Ws omdat ze niet weten hoe een eigen route uit te zetten.
Wij doen dat wel graag zelf en komen zo onverwachts op leuke plekken, maar ook op niet bestaande wegen of singletrackachtige paden, waarbij altijd proberen in te schatten of dit met toerfietsen en bepakking wel/niet te doen is.
Zo hebben we afgelopen fietstocht de fiets heel steil omhoog moeten duwen over een klein bospaadje en ook wel de fiets trappetjes af moeten laten glippen (gelukkig niet trap op).

Momenteel bereid ik een langere route voor: wij willen vanuit huis naar Istanboel fietsen. Wel gemakkelijk dat er al gemaakte routes zijn, zoals Benjamins naar Rome, maar inderdaad is dan de vraag of dit weer hele drukke routes zullen zijn of niet.
Ik denk dat we het als uitgangspunt gebruiken en er elke paar dagen bekijken wat de daadwerkelijke route gaat worden.

Hoe pakken jullie dat aan?
Je denkt toch niet dat er een hele senioren-file op de Benjaminse (of Reitsma, of enige andere) route rijdt?!
Flix schreef:
zo 16 aug, 2020 15:44
Je denkt toch niet dat er een hele senioren-file op de Benjaminse (of Reitsma, of enige andere) route rijdt?!
Weet ik niet, heb de route niet eerder gereden, dus ben benieuwd naar ervaringen.
Onze ervaring verleden week op de Loire à Vélo: het was het echt behoorlijk druk. En daar waren veel mensen bij op een e-bike, en veel franse vriendengroepen, veel families, stellen met hond, vakantiefietsers met dure fietsen. Heel divers.