Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Diversiteit op het fietspad - Forum Wereldfietser

Diversiteit op het fietspad

Kennen jullie het gevoel van vervreemding?
Het is momenteel enorm druk op de verschillende fietsroutes:
Bejaarden op de elektrische, rechtop fiets (soms in groepen van tientallen). Solo bezwete rondbuikige mannen op de fiets met wanhoop in de ogen. Oudere koppels op blinkende, dure Santos bepakt met alle ortliebtassen die te krijgen zijn. Mensen op krakkemikkige fietsen met boodschappentassen en versleten rugzakken waarvan ik niet goed weet of het vakantiefietsers of echte zwervers zijn (wat is het verschil eigenlijk?). Snelle jongens op racefietsen met bikepacking kit of gewoon een rugzakje. Gezinnen al dan niet met hond, op weg naar de volgende pleisterplaats. Bedenk het en je komt ze tegen.
Soms krijg ik wat territoriaals en wens ik ze van "mijn fietspad" af. Onaardig en onterecht. Het is goed dat het er zoveel zijn en dat ze zo verschillend zijn. Gelukkig fietsen ze wel gewoon allemaal dezelfde weg en hoef je maar 1 afslag te nemen en je hebt de wereld weer helemaal voor jezelf. Dat laatste is fijn, maar bevreemd me ook enorm. Waarom zoveel verschillende mensen wel dezelfde routes fietsen?
De vraag is dus: wat doe jij op die fietsroute?
Oversteken
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 14:44
Soms krijg ik wat territoriaals en wens ik ze van "mijn fietspad" af.
Ik groet ze meestal vriendelijk (ben ook altijd in een goed humeur als ik op de fiets zit ;)).
Het zou mooi zijn als dit legioen ook na Corona blijft fietsen. Erg leuk die diversiteit op het fietspad. en als ik het wil zijn ze id makkelijk te vermijden.Zo hebben we onlangs op zaterdag een rondje door het Land van Hervé gefietst ipv zondag door Zuid-Limburg.
Eerlijk gezegd hebben wij er niet zoveel last van terwijl we toch in Zuid Holland wonen en aan wielrennen, moutainbiken, bikepacken, vakantiefietsen en gewoon fietsen, doen. Alle kans dus om geirriteerd te kunnen raken 8) .
Maar met de volgende tips kan je prima je weg vinden:
1. Fiets geen routes maar maak je eigen route
2. Fiets lekker onverhard
3. Fiets met deze hitte......geen kip te zien afgelopen weekend.
4. Fiets met regen. sneeuw, ijzel, wind, koud :D
5. Fiets door lege gebieden in NL.....die zijn er echt.
6. Fiets lekker vroeg of lekker laat
willem.m schreef:
ma 10 aug, 2020 14:48
De vraag is dus: wat doe jij op die fietsroute?
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 14:51
Oversteken
Dus je steekt alleen over, maar krijgt toch een territoriaal gevoel op jouw fietspad? Dat is bijzonder.

💡Tip van de dag:
Ga kattenfilmpjes kijken. Daar word je namelijk vrolijk van. Zó vrolijk dat je diversiteit op het fietspad leert waarderen.
Helemaal mijn tactieken Marco.
Is het in Zuid-Holland ook druk met fietsen? Is toch niet de omgeving waar ik aan denk bij een fietsvakantie. Eigenlijk een van de weinige blinde vlekken voor mij in Nederland. Heb je insider tips?
Willem.m Ik waardeer die diversiteit zeker, waarom zou ik het stukje anders starten, maar de drukte op dezelfde wegen (waar ik normaal wel over fiets) bevreemdt me.

Oh ja: Daarentegen haat ik katten :lol: Beesten vreten alles op en schijten vervolgens mijn tuin vol.
(Rubriek is kletspraat, toch?)
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 14:44
Kennen jullie het gevoel van vervreemding?
Neen dat ken ik niet.
Niets menselijks is mij vreemd :)
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 15:28
Oh ja: Daarentegen haat ik katten :lol: Beesten vreten alles op en schijten vervolgens mijn tuin vol.
Ik voel me als fervente kattenliefhebber wat in de wiek geschoten. Onze katten zijn nette dieren en lusten niet alles. Niet eens een stukje biefstuk. Ze vreten niet alles en begraven hun behoefte netjes in de grond in tegenstelling tot honden.
Ze zitten vaak op mijn schoot of schouder en slapen in bed naast me. Zo lief en aanhankelijk. Dat doet mijn humeur goed.
Als ik ergens op de fiets ben en zie een kat staan, stop ik altijd om te proberen dat dier te aaien of een foto van maken. Al meer dan 20 jaar koop ik agenda's van Francien.
IMG_20200531_103351.jpg
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 14:44
Kennen jullie het gevoel van vervreemding?
Ik ken dat, ja. Ik heb het ooit heel intens gehad in de Alpen. Een jaar of twintig geleden liepen we ergens een stuk van GR5. Een populair pad, dus we zagen wel wat andere wandelaars maar we hadden niet het gevoel dat we op zaterdag door een drukke winkelstraat aan het slenteren waren.

Vijftien jaar laten deden we een stuk daarvan opnieuw.

File-lopen!

Toen heb ik me afgevraagd of dit werkelijk de plek was waar we vijftien jaar eerder geweest waren. Puur fysisch natuurlijk wel, maar toch was het niet dezelfde plaats.

En nu een heel moeilijke. Je kunt tegelijk de twee volgende overtuigingen koesteren: enerzijds dat iedereen het recht heeft om de GR5 te lopen en dat ik niet beter ben dan een ander. En anderzijds de overtuiging dat er iets wat voor mij belangrijk was, verdwenen was, namelijk de rust en het majestueuze van een berglandschap.

Het vervreemdende schuilde dus in de ervaring dat deze massa bergwandelaars dit pad liepen om een volstrekt andere reden dan ik dat ooit gedaan had - want de reden waarom ik het deed, was afwezig. Ik liep tussen honderden mensen waarvan ik niet begreep waarom ze de inspanning deden. Vervreemdend, inderdaad.

Binnenkort komen er vanzelfsprekend exo-skeletons op de markt, vergelijkbaar met de e-fiets. Je beweegt een beetje met je benen en het exo-skeleton verdubbelt of verdrievoudigt de inspanning. Ik kan me ongeveer voorstellen wat er dan gaat gebeuren op de GR5, GR10 of GR20. De gebruikers zullen vanzelfsprekend claimen dat hun activiteit vergelijkbaar is met die van gewone wandelaars, en wie het tegendeel beweert is een zeurpiet die niet mee is met de tijd.
GR5, GR10 of GR20
Dus de volgende keer alles waar GR voor staat mijden, in de Alpen zijn genoeg rustige wandelroutes te vinden.
derdekeer schreef:
ma 10 aug, 2020 16:08
Een jaar of twintig geleden liepen we ergens een stuk van GR5. Een populair pad, dus we zagen wel wat andere wandelaars maar we hadden niet het gevoel dat we op zaterdag door een drukke winkelstraat aan het slenteren waren.

Vijftien jaar laten deden we een stuk daarvan opnieuw.

File-lopen!

Boven de 30 celcius in de volle zon was het van de week op de GR5 van Maastricht naar het zuiden zo rustig dat het zelfs prima te fietsen was.... Ik heb in 2 dagen 5 wandelaars gezien.
Martin E. van Doornik schreef:
Ik voel me als fervente kattenliefhebber wat in de wiek geschoten. Onze katten zijn nette dieren en lusten niet alles. Niet eens een stukje biefstuk. Ze vreten niet alles en begraven hun behoefte netjes in de grond in tegenstelling tot honden.
Ze zitten vaak op mijn schoot of schouder en slapen in bed naast me. Zo lief en aanhankelijk. Dat doet mijn humeur goed.
Als ik ergens op de fiets ben en zie een kat staan, stop ik altijd om te proberen dat dier te aaien of een foto van maken. Al meer dan 20 jaar koop ik agenda's van Francien.
Je katten zijn direct welkom.
PS: Weet je zeker dat ze niet alles wat beweegt opeten (en daarom thuis "niet eens een stukje biefstuk" eten)?
derdekeer schreef:

Toen heb ik me afgevraagd of dit werkelijk de plek was waar we vijftien jaar eerder geweest waren. Puur fysisch natuurlijk wel, maar toch was het niet dezelfde plaats.

En nu een heel moeilijke. Je kunt tegelijk de twee volgende overtuigingen koesteren: enerzijds dat iedereen het recht heeft om de GR5 te lopen en dat ik niet beter ben dan een ander. En anderzijds de overtuiging dat er iets wat voor mij belangrijk was, verdwenen was, namelijk de rust en het majestueuze van een berglandschap.

Het vervreemdende schuilde dus in de ervaring dat deze massa bergwandelaars dit pad liepen om een volstrekt andere reden dan ik dat ooit gedaan had - want de reden waarom ik het deed, was afwezig. Ik liep tussen honderden mensen waarvan ik niet begreep waarom ze de inspanning deden. Vervreemdend, inderdaad.
Je begrijpt precies wat ik bedoel. Mooi verwoord.
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 15:26

Is het in Zuid-Holland ook druk met fietsen? Is toch niet de omgeving waar ik aan denk bij een fietsvakantie. Eigenlijk een van de weinige blinde vlekken voor mij in Nederland. Heb je insider tips?
Geheel in willekeurige volgorde hoor... Fiets eens helemaal buitenom Goeree Overflakkee, de LF1 op een rustig moment, door de Biesbosch, de Rottemeren, Reeuwijkse Plassen, het Groene Hart....
Biesbosch en Goeree Overflakkee ken ik goed. De andere gebieden zal ik ook eens aandoen.
Ik ben al een route aan het plannen door Zuid Holland. Zo zie je maar waar die kletspraat al toe kan leiden. Jammer dat de vakantie voor mij voorbij is.
Bert van Sprang schreef:
ma 10 aug, 2020 16:12
GR5, GR10 of GR20
Dus de volgende keer alles waar GR voor staat mijden, in de Alpen zijn genoeg rustige wandelroutes te vinden.
Bert, dank je. Daar had ik nog niet aan gedacht :shock: