Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opstappertje of instinkertje - Forum Wereldfietser

Opstappertje of instinkertje

ter leering en de vermaeck

Al jaren boek ik naar volle tevredenheid mijn vluchten voor mijn fietsreizen bij de FietsVakantieWinkel.
Via het Internet boek ik vaak een eerste overnachting, dit omdat ik na een lange vlucht geen zin heb om direct naar een onderkomen te zoeken.
Toen de FietsVakantieWinkel me dan ook een opstappertje, transfer naar hotel en 2 overnachtingen, in Hanoi aanbood, heb ik dit bod aangenomen.
Groot was mijn verbazing toen ik de afrekening zag. 197 Euro.

Het hotel wat ze aanbieden is via het Internet voor 33 Dollar per persoon per nacht, ook voor 1 persoon, te boeken. Een Airport transfer is zelfs bij de meest gruwelijke taxichauffeur wel voor 50 Dollar te koop.

Om te zeggen dat dit een instinkertje zou zijn, is niet fair tegenover de FietsVakantieWinkel. Ik heb zelf volmondig ja gezegd. Toch heb ik er een wrang gevoel aan overgehouden. Ik had niet verwacht dat de FietsVakantieWinkel zich zou bedienen van een dergelijk grof winstbejag.

Benieuwd naar jullie ervaringen.

vriendelijke groet,
Wim Leeuw
Ik vind het op zich niet schrikbarend. In de outdoorbranche van de detailhandel liggen de marges lager dan in vrijwel alle andere branches, en dat is beduidend lager dan de marge die ik hier tegenkom. Op zich niet vreemd dus. Weet je wat je voor je eten in de supermarkt betaalt?

Neen, dat weet ik niet altijd, maar ik koop wel zelf in.
En
Dat zal ik met de opstappertjes voortaan ook zelf doen.

Met dank voor je reactie

Wim

Als van die 197 euro er een hoop (75%) bij de lokale bevolking terecht komt, wat ik hoop, dan is er toch niets aan de hand.
Marco Schriek

Mijn broer is vorige week nog in Hanoi geweest, hij zei dat het daar heel goedkoop is.
Dat betekend voor mij dat Wims te veel betaalde centjes aan een Hollandse strijkstok hangen.
Jammer voor die lokale bevolking, daarom maak ik bij voorkeur geen gebruik van dit soort bedrijven.
Internet is een zege. Je kunt zeer eenvoudig een hotel met pick-up service regelen, daar heb je geen reisburo meer voor nodig.
Zo houd je geld in zak, je kan zelf beslissen of die aan lokale bevolking geeft.

Groeten, John.
johntelleman schreef: Dat betekend voor mij dat Wims te veel betaalde centjes aan een Hollandse strijkstok hangen.
Jammer voor die lokale bevolking, daarom maak ik bij voorkeur geen gebruik van dit soort bedrijven.

Groeten, John.
Misschien zou een wederwoord op zijn plaats zijn voordat er "allerlei fantasieën en negatieve gedachten" over een bedrijf de ronde gaan doen. 8)

Schorpioen. :mrgreen:

De Fietsvakantiewinkel is niets anders dan een commercieel reisbureau, dat door slimme marketing een bepaalde "vriendelijke" reputatie heeft opgebouwd. Die € 197 is heel fors, maar hoe is die prijs opgebouwd? Heb je los van de vlucht geboekt en daarvoor misschien een toeslag moeten betalen? Op de website van de Fietsvakantiewinkel worden de prijzen van die opstappertjes steeds inclusief vlucht gegeven.
Dat er niets aan de hand zou zijn als het geld aan de plaatselijke bevolking ten goede zou komen, vind ik overigens een vreemde redenering. Als ik geld wil geven aan "arme" landen, dan schenk ik wel een bedrag. Het gaat erom dat je een reële prijs betaalt.

Wat ik bedoel te zeggen is:
wij zijn zo rijk, in vergelijking tot dit soort landen, dat het niet erg is als een groot deel van de reissom ten goede komt aan de lokale bevolking; voor ons blijft dat dan toch nog steeds een redelijke prijs. (in dat soort landen hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten).

Heb je los van de vlucht geboekt en daarvoor misschien een toeslag moeten betalen?

Hoi, dank voor jullie reacties,

Ik heb de vlucht zelf eerst op het Internet gezocht, EN omdat je bij de FietsVakantieWinkel vaak extra 10 KG mag meenemen, voor dezelfde
(Internet)prijs geboekt. Daarbij ben ik ingegaan op het aanbod van een opstappertje....????

Wim Leeuw

Overigens met ik het eens met Marco.

Onderweg geef ik vaak fooien die het fooi geven te boven gaan. Dit omdat ik het gevoel heb daar de mens die ik het geef in het leven vooruit kan helpen.

Ook Wim

Wij hebben ook net een opstappertje geboekt via de fietsvakantiewinkel, maar dat was maar een paar eurotientjes duurder dan een "normaal"vliegticket. Ik vond vind het dus zeker geen instinker.
Misschien is dat per land verschillend? (wij vliegen op Bali).

leeuw schreef:Overigens met ik het eens met Marco.

Onderweg geef ik vaak fooien die het fooi geven te boven gaan
Dit omdat ik het gevoel heb daar de mens die ik het geef in het leven vooruit kan helpen.
Hallo Leeuw,

Je bent ook geen "echte leeuw" je jammert omdat een Reisburo ook zijn bestaan zeker moet stellen door o.a. winst te maken.

Denk maar eens na over de fooien die je geeft (wat edelmoedig) .
of wil je dan de "rijke westerling" spelen. 8)

Schorpioen. :mrgreen:

peter de rijk schreef: Dat er niets aan de hand zou zijn als het geld aan de plaatselijke bevolking ten goede zou komen, vind ik overigens een vreemde redenering. Als ik geld wil geven aan "arme" landen, dan schenk ik wel een bedrag. Het gaat erom dat je een reële prijs betaalt.
Dit vind ik dan weer een vreemde redenering.
Als je geld aan arme landen wilt schenken, vind je kennelijk dat zij te weinig geld hebben en jij teveel geld. Als zij te weinig geld hebben, komt dit doordat er aan hen geen reele prijs voor hun arbeid wordt betaalt. De beste manier om mensen in arme landen te helpen is een reele prijs te betalen, niet door ze een bedrag te schenken nadat je eerst te weinig hebt betaalt.

Zo redeneert iedereen op haar of zijn eigen wijze. Gelukkig maar, want wat zou het leven toch saai zijn als iedereen hetzelfde dacht.
By the way, heeft iemand al eens bij de Fietsvakantiewinkel nagevraagd hoe dat zit met de prijsopbouw van dat opstappertje?
Tussenpersoon zijn in Nederland kost veel geld: kantoorruimte, energiekosten, personeel en niet te vergeten.... de belasting! Dat alles is hier aanzienlijk duurder dan in Zuidoost-Azie en kom je snel tot scheef lijkende verhoudingen.
Volgens mij wordt er maar omheen gekletst en gaat de discussie alle kanten op, maar doet niemand een poging op de kern boven tafel te krijgen.

bert sitters schreef:By the way, heeft iemand al eens bij de Fietsvakantiewinkel nagevraagd hoe dat zit met de prijsopbouw van dat opstappertje?
Tussenpersoon zijn in Nederland kost veel geld: kantoorruimte, energiekosten, personeel en niet te vergeten.... de belasting! Dat alles is hier aanzienlijk duurder dan in Zuidoost-Azie en kom je snel tot scheef lijkende verhoudingen.
Volgens mij wordt er maar omheen gekletst en gaat de discussie alle kanten op, maar doet niemand een poging op de kern boven tafel te krijgen.

Hallo Bert,

Ik heb deze vraag al aan " de leeuw" gesteld maar die reageert niet.
Dus veel geschreeuw maar weinig wol.
Zie hieronder.

Meer een schaap in wolfskleren die zich als Leeuw wilt voordoen!



Misschien zou een wederwoord op zijn plaats zijn voordat er "allerlei fantasieën en negatieve gedachten" over een bedrijf de ronde gaan doen.

Je bent ook geen "echte leeuw" je jammert omdat een Reisburo ook zijn bestaan zeker moet stellen door o.a. winst te maken. 8)

Schorpioen.
:mrgreen:

bert sitters schreef:Zo redeneert iedereen op haar of zijn eigen wijze. Gelukkig maar, want wat zou het leven toch saai zijn als iedereen hetzelfde dacht.
By the way, heeft iemand al eens bij de Fietsvakantiewinkel nagevraagd hoe dat zit met de prijsopbouw van dat opstappertje?
Tussenpersoon zijn in Nederland kost veel geld: kantoorruimte, energiekosten, personeel en niet te vergeten.... de belasting! Dat alles is hier aanzienlijk duurder dan in Zuidoost-Azie en kom je snel tot scheef lijkende verhoudingen.
Volgens mij wordt er maar omheen gekletst en gaat de discussie alle kanten op, maar doet niemand een poging op de kern boven tafel te krijgen.

Ja, je neemt me de woorden uit de mond, het viel mij ook al op dat niemand komt met info van de winkel zelf over de werkelijke prijs opbouw en of die dan gulle prijs dan mogelijk zoveel in het "arme" land beland.

Ik vind dat schorpioen een toon aanslaat die op dit forum niet thuis hoort.
Dat moest ik even kwijt.

marcoschriek schreef:Ik vind dat schorpioen een toon aanslaat die op dit forum niet thuis hoort.
Dat moest ik even kwijt.
Hallo Marco,

Het is kwalijker als je een ondernemer in een verkeerd daglicht gaat stellen en niets meer van je laat horen.

Met jouw antwoord voeg je dus niets toe.

Ik heb geprobeerd de Leeuw uit zijn hol te lokken met een onderbouwd verhaal. 8)

Schorpioen. :mrgreen:

Allemaal communicatie op betrekkingsniveau?
Je kunt vinden, speculeren en zwarte pieten toeschuiven, maar hoe zit het werkelijk in elkaar?

Einde onderwerp zou ik zeggen