Additionally, paste this code immediately after the opening tag: moment van bezinning mbt perfecte spullen - Forum Wereldfietser

moment van bezinning mbt perfecte spullen

afgelopen vrijdag vroeg een tourist mij in Rotterdam de weg naar CS.

het bleek te gaan om een jonge Spanjaard op weg naar Amsterdam. Na uitgelegd te hebben hoe hij het best naar Amsterdam kon fietsen (dus niet via Delft, Den Haag en Leiden, zoals waarschijnlijk een behulpzame automobilist hem verteld had), en eea op papier gezet nam ik de situatie eens op: rugzak als enige fietstas achter op de bagagedrager bevestigd, wegenkaart in Belgie kwijtgeraakt, mountainbike-achtige fiets van Decathlon, dikke "tractorbanden", komend uit Valencia via Barcelona, Andorra en Franse westkust. En aan de andere kant ik, die al een dag zat te dubben of ik dat ene LED hoofdlampje nu wel of niet zou kopen :!:

verdwaalde fietser, bedankt voor het mij (onbedoeld) weer met beide voeten/benen op de grond zetten.
mikefiets schreef:afgelopen vrijdag vroeg een tourist mij in Rotterdam de weg naar CS.

het bleek te gaan om een jonge Spanjaard op weg naar Amsterdam. Na uitgelegd te hebben hoe hij het best naar Amsterdam kon fietsen (dus niet via Delft, Den Haag en Leiden, zoals waarschijnlijk een behulpzame automobilist hem verteld had), en eea op papier gezet nam ik de situatie eens op: rugzak als enige fietstas achter op de bagagedrager bevestigd, wegenkaart in Belgie kwijtgeraakt, mountainbike-achtige fiets van Decathlon, dikke "tractorbanden", komend uit Valencia via Barcelona, Andorra en Franse westkust. En aan de andere kant ik, die al een dag zat te dubben of ik dat ene LED hoofdlampje nu wel of niet zou kopen :!:

verdwaalde fietser, bedankt voor het mij (onbedoeld) weer met beide voeten/benen op de grond zetten.
Ik zal ook nooit die bakfiets (met kist goudsbloemen) vergeten die ik ooit ergens in frankrijk tegenkwam

Zo kwam ik twee weken geleden een Engelse fietser tegen, op weg naar Australie met een Penny Farting fiets, zie http://www.pennyfarthingworldtour.com/

Ja, het kan op allerlei manieren!!!

Groet, Rena :wink:

renaw schreef:Zo kwam ik twee weken geleden een Engelse fietser tegen, op weg naar Australie met een Penny Farting fiets, zie http://www.pennyfarthingworldtour.com/


Groet, Rena :wink:
vindt ik niet raar: antilekbanden, geen kettingslijtage, goed overzicht in het verkeer, handwijzers optimaal leesbaar... lijkt me prima geschikt voor een wereldreis

Geinig verhaaltje van die Spanjaard. Ikzelf hou helemaal niet van spullen kopen en er over nadenken. Altijd wanneer ik iets nieuws koop voor de vakantie of reis dan denk ik bij mezelf 'verdorie, nu kan ik weer korter weg'.
Maar toch val ik steeds meer voor luxe producten, ik heb een VSF fiets, van die waterdichte Vaude-tassen en een Therm-a-rest. Oei, oei. Maar nog wel aluminium pannetjes, perry slaapzaken, Halfords regenjassen etc.

Afgelopen weekend waren we aan het dubben over een nieuwe tent. De vorige was een Perry tent die we van mijn broer hadden gekregen, jaren mee op vakantie geweest en uiteindelijk zeven maanden lang in geslapen op fietsreis. Toen was ie wel een beetje op, uit angst voor overgewicht in het vliegtuig is ie in Israel achtergelaten snif. Zaterdag moesten we onzelf weer even aan dit heerlijke simpel koepeltjes aan reminden, toen we een nieuwe gingen kopen. We hebben er nu eentje van 100 euri's bij de Decathlon gekocht. Ik vind um erg mooi.

Hoewel ik het altijd geinig vind om te lezen, verbaasd het mij op het forum vaak waar mensen allemaal niet aan denken voor dat ze op reis gaan; die en die tent of toch die, of vragen over welke stuurpen ze moeten hebben. Ik denk dan ; ga toch gewoon mens. Lekker fietsen, joh.

Niemand hoeft dit persoonlijk te nemen hoor. Ieder zijn ding. Mijn vriend kan ook tijden wikken en wegen over een zadelpen...

Groetjes Marieke
mikefiets schreef: En aan de andere kant ik, die al een dag zat te dubben of ik dat ene LED hoofdlampje nu wel of niet zou kopen :!:
:idea:
Als je deze posting had gelezen had je misschien minder kopzorgen ;-)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3531

Deze Petzl klonen zijn voor 3-4 Euro bij resp. Action of Xenos te koop...
De tovenaar schreef:
mikefiets schreef: En aan de andere kant ik, die al een dag zat te dubben of ik dat ene LED hoofdlampje nu wel of niet zou kopen :!:
:idea: Als je deze posting had gelezen had je misschien minder kopzorgen ;-)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3531
Deze Petzl klonen zijn voor 3-4 Euro bij resp. Action of Xenos te koop...
Ja, euh, sorry,
Hij was de eerste avond al stuk :cry:
Leon

Hi Leon,
Ik denk dat dat pech hebben is, want ik heb al menig wereldfietser er tijdens de weekenden mee gezien en nog geen klacht gehoord.
Groet, Rena :wink:

Is goedkoop duurkoop dan?

Zelf houden we wel van "kwaliteit" en vaak dan toch wel duurzaamheid. Is natuurlijk niet altijd waar, maar gaat toch vaak wel op.

Eigenlijk hebben we alleen maar spijt van de goedkope spullen gehad, want dat is het dan toch net niet of het slijt heel snel/gaat snel kapot of werkt niet naar behoren, waardoor je alsnog voor het duurdere produkt moet gaan en uiteindelijk nog meer geld kwijt bent en dus nog korter met vakantie kunt!

En als je eenmaal goede, duurzame spullen bezit, kun je er lang van genieten!

Toch denk ik ook wel eens aan de familie Barelds, die in ik meen 1969 al door Afghanistan fietsten op een fiets zonder vering, 30 versnellingen en ortlieb tassen! Prachtig! We zijn verwend... beter fietsen doe je nu niet, maar het maakt het allemaal wel wat makkelijker en aangenamer.

Het feit dat wij kunnen nadenken over hoe lang en waar we onze vakantie gaan door brengen, en met wat voor spullen, geeft al aan dat wij het goed tot zeer goed hebben en dat het inderdaad best wat minder zou kunnen.

Kijk, dat is waarom een thema voor ons tijdschrift over het oude en het nieuwe fietsen/reizen zo leuk is. Is er iemand die psychologie/culturele antropologie gestudeerd heeft en iets over de mentaliteitsverandering bij reizigers kan schrijven?

Verleen je aan reizen een zekere status?
Hoe ver ga je met je onzekerheidsvermijding ('Chris King balhoofd', reisverzekering, etc.)?
Waarom wil je zo nodig aan iedereen laten weten waar je zit.
Nou dat soort zaken dus.

Dan ben ik duidelijk een exponent van het oude fietsen. Op een oude tweedehands Peugeot met 10 versnellingen de Sahara door en dwars door Afrika. Diezelfde fiets heeft me ook gedragen van Alaska tot Vuurland, door Europa en Azie. En ik rijd er nog steeds op. Het frame is al twee keer gebroken en twee keer gelast. Ik hoef er geen tijdrit op te winnen. Ik wil er mee van A naar Verder zonder al te veel problemen.

Een aantal basiszaken moeten in orde zijn: met vierkante wielen, spaken van ontbijtkoek en kogellagers met putjes kom je niet ver. Maar verder zouden mensen wat meer op zichzelf moeten vertrouwen. Dat mensen vallen voor al die mooie technische snufjes kan ik best begrijpen. Zo'n gps is verdraaid makkelijk en geeft een gevoel van zekerheid: je weet in elk geval waar je bent. Maar een van mijn mooiere herinneringen is de rit van de Chileense grens naar La Paz dwars over de Boliviaanse altiplano zonder kaart. Me orienterend op de zon en de vulkaan Sajama, Indiaanse gidsen inhurend die me over lamapaadjes verder leidde, op zoek naar een doorwaadbare plaats van een brede rivier die mijn pad kruiste. Dan heb ik het gevoel op reis te zijn.