Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Steeds minder kinderen op de fiets - Forum Wereldfietser

Steeds minder kinderen op de fiets

Ik voorzie op termijn zware tijden voor de Wereldfietser als vereniging:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... p_de_fiets

Ik voorzie op termijn zware tijden voor de Wereldfietser als vereniging
Hoi,

Ik ben daarom erg benieuwd hoeveel wereldfietsers de auto als primair vervoersmiddel gebruiken, hoeveel een auto secundair gebruiken en hoeveel wereldfietsers geen auto en alleen een fiets bezitten.
En hoeveel procent van de wereldfietskinderen van die groepen dan fietst en zo ja of ze ook wereldfietsen.

Is er kortom ook een verband tussen autobezit, wereldfietsende ouders en wereldfietsende kinderen?
Zou heel erg interessant zijn voor een poll... :)

Mijn situatie:
Ouders geen rijbewijs, geen auto en ik heb ook alleen een fiets en wil niks anders.
Maar mijn ouders hebben nooit een fietsvakantie gedaan en ik ben continu onderweg...

Fiets de wereld (met alleen een fiets kom je bijna overal),
Whisky

oooh, mijn 200e post, hoera! :roll:

Grappig, een onderzoek...

Situatie Elmar:
- Ouders wel een rijbewijs
- Allebei een auto
- altijd met pa op fietsvakantie in nederland/belgie
- nu ook in bezit van auto

Situatie Ellen:
- alleen pa een rijbewijs
- ouders bijna altijd een auto gehad
- wel gecampeerd en gewandeld, maar nooit gefietst met ouders
- nu ook een auto en kan toch niet zonder (woon - werk is 26 km en ik werk rare tijden zoals nachtdiensten.. durf dan niet te fietsen in m'n uppie!)

Mocht er ooit een mini-el komen, dan gaan we toch lekker op fietsvakantie! :wink:

Een interessante vraag!!
Nu is een wielrenner niet per definitie een wereldfietser en andersom idem dito. Ik moet er zelf niet aan denken om zonder bagage rondjes te fietsen. Het gaat mij dan ook niet om de kilometers of om de snelheid, maar om het onderweg zijn.

Rena's situatie:
- Pa en ma rijbewijs
- Samen 1 auto
- Pa en ma hebben samen meerdere fietsvakantie in Europa gemaakt, maar nooit met de kinderen
- Ook ik heb m'n rijbewijs, maar geen auto en ook nooit gehad.
- Naar school hoefde ik echter ook niet te fietsen, want dat vonden m'n ouders te gevaarlijk in de grote stad.

Groet, Rena :wink:

En hier Alexander:

- Alexander: beide ouders rijbewijs en Alexander (34) ook. Kunnen auto in noodgevallen (als we meubels van marktplaats nodig hebben) lenen.
- Vrouw Grietje: ouders geen rijbewijs en Grietje ook niet.
- Zojuist een kindje gekregen; hebben net een chariot fietskar gekocht en fietsstoeltjes. Vader overweegt nog steeds (!) zijn koga om te ruilen voor een vsf t400, die hij als super de luxe-pakezel kan gebruiken en handiger is m,et opstappen en kindjes achterop. Brompton 'brompie' is de andere pakezel; stond zelfs op onze trouwkaart!
- Wonen samen in Rotterdam Alexander: naast groot winkelcentrum en bij NS station, naast metro en bij veel scholen. Een puur rationele keuze omdat we geen auto wouden. Anders hadden we liever buiten de stad gewoond.
- Vader vind autotechniek erg mooi, maar fietstechniek nog mooier. Reden autoloos bestaan: milieu, gedoe (apk enzo) en geld. Plus wellicht heel klein beetje snobisme en het genieten van het feit dat we geen auto hebben.

Heel leuk forum-onderwerp!

Leuk hoe het met vaders en moeders ging, maar hoe is het met de kinderen?

Deze Vader met ook de moeder meerdere tochten met de kinderen (drie dochter nu 30, 29 en 25) gemaakt. Gestart met fietsvakanties toen de jongste 6 jaar was. Gefietst in Nederland, Belgie, Denemarken Duitsland. Daartussen ook nog een wandel en trein vakantie. Resultaat: 1 dochter fietst met man en nu ook kleinzoon(14 maanden) op dit moment in zuid frankrijk, 1 gaat op reis met de caravan of appartment en 1 weet ik niet zeker maar wandeld wel. Voorlopig resultaat maar 1 fietser van de drie dochters, ligt natuurlijk aan die jongens.

Paul Snoeij

kind is nog slechts 6 weken, maar het vind de fietskar al wel leuk. Een goed voorteken? :D

Ik ben 15, ben vroeger vaak met mijn ouders op fietsvakantie geweest en fiets nu zelf ook :)
Fietsen is hartstikke leuk :D.

Mieke.

Situatie Jan (25 jaar geleden)

ouders: allebei een auto, vader allergisch voor fiets.
nooit met ouders op fietsvakantie, wel altijd kamperen.
altijd op de fiets naar school.

Situatie Jan en partner nu:
allebei een auto
fietsvakanties: sinds 13 jaar
dit jaar voor het eerst sinds jaren niet want dochter van 8 is nog geen fietser.
We blijven natuurlijk wel hoop houden. Laten we wel positief blijven. Het duurt even maar uiteindelijk wil iedereen toch op de fiets!

Jan

Situatie Marjan

alleen vader rijbewijs én in bezit van auto, gebruikt deze alleen voor lange afstanden met caravan erachter , in NL veelal met o.v .
ouders gaan al jaren samen op fietsvakantie,
zus met gezin , 4 kinderen gaan ook op fietsvakantie, ook toen er een baby was.

Ik ben in bezit van rijbewijs, heb de auto 3 jaar geleden bewust weggedaan en ga al fietsend door het leven.Langere afstanden met o.v,
vakanties altijd op de fiets.
en of ik mijn rijbewijs verleng? ben er nog niet uit........wil eigenlijk niet meer deel uitmaken van het geld-milieuverslindende monster op wielen.

Ok, onze situatie

Alex:
Vader en moeder rijbewijs + auto
Vader doet aan racefietsen.

Anouk:
Ouders beide een rijbewijs + 2 auto's
Vroeger met vader en moeder, later met vader op fietsvakantie geweest (tot mijn 14e , toen wilde ik absoluut niet meer).
Moeder fietst veel recreatief.

Wij hebben allebei een stadsfiets + vakantiefiets. In het centrum zelf gaan we bijna altijd met de fiets.
We hebben 2 auto's.
1 voor woon-werkverkeer Anouk (heb een hekel aan o.v.).
En een auto voor erbij. Voor het gemak.

Net als een fiets, geeft ook een auto je vrijheid, en ik zou niet zonder kunnen. Ik ben een mooi weer fietser. Als het slecht weer is, pak ik de auto.