Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sleutelbeenfractuur - Forum Wereldfietser

Sleutelbeenfractuur

Hallo,

Deze jongen is onlangs tegen de vlakte gegaan met (bepakte) fiets en al en daar bij zijn (linker)sleutelbeen gebroken. :(
Dat is aanstaande zaterdag 3 weken geleden. Het is de bedoeling dat we over 5 weken op fietsvakantie gaan en wel de route van Antwerpen naar Venetië. De behandelend arts zegt dat 8 weken eigenlijk te kort is......

Wie o wie heeft hier ervaring mee en wil die met mij (en anderen) delen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Jaap

Ik heb ooit een klein sleutelbeenbreukje gehad. Met mijn fiets in de tramrails gekomen: n.b. bij mij voor de deur!!!! Maar ja, het was om 4 uur in de nacht met de nodige pintjes op.
Duurde best wel een tijdje voordat alles weer over was. Ik zou echt naar je dokter luisteren!

Hoi Jaap,

Ik heb mijn sleutelbeen 2 keer gebroken. De laatste keer was in Ghana.
Een breuk doet er grofweg ongeveer 8 weken over om te helen. Maar dan heeft het nog niet de maximale sterkte. Zolang het bot nog los van elkaar zit mag je de boel niet belasten. Zodra er wel een verbinding is kun je het genzingsproces positief beinvloeden door het licht opbouwend te belasten. Doe dit ALTIJD in samenspraak met je arts. Medische adviesen van niet-professionals (waaronder ikzelf) zijn altijd gevaarlijk.
Bij belasting wordt het bot gestimuleerd een betere verbinding te maken. Maar nogmaals: met mate!
Of je de 8 weken gaat halen is moeilijk te zeggen.

Groet,
Marco

Bert, Marco,

Bedankt voor jullie reactie. Zoals het er nu naar uitziet stellen we onze trip met een week of wat uit zodat het bot de gelegenheid heeft (nog) verder te helen. De arts stelde overigens nog voor eventueel een ander soort vakantie te doen in plaats van fietsen.

Dat doen we dus niet!

Groet,
Jaap