Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het milieu van een wereldfietser. - Forum Wereldfietser

Het milieu van een wereldfietser.

Jammer dat veel fietsers op het forum het milieu er bij halen.
Zo lijkt de wereldfietser toch zich te begeven op de glijdende schaal van de politiek.

Dat fietsen is helemaal niet zo milieuvriendelijk. Om aluminium uit erts te verkrijgen zijn grote hoeveelheden energie nodig. Ook staal komt w.b.t. energie niet uit de lucht vallen, fiets maar eens naar IJmuiden.

Ook hullen de meesten onder ons zich in kunstvezel kledij, dit lijkt me ook niet echt vriendelijk voor moeder natuur.

Een wereldfietser eet tijdens zijn hobby ook meer dan gemiddeld, dus zorgt dat er meer vrachtauto's op de weg zijn om dit voedsel te distribueren, dus meer vervuiling.

Het asfalt waar op je toch het lekkerst fietst is ook milieubelastend, het vormt tevens voor miljoenen dieren een zekere dood.

Mijn mening is dat een mens geboren is om te vervuilen.

Graag Uw reactie!!!

Groeten, John.
Je bent één van de vele fietsers ...
johntelleman schreef:Jammer dat veel fietsers op het forum het milieu er bij halen.
Zo lijkt de wereldfietser toch zich te begeven op de glijdende schaal van de politiek.
...
...
...
Mijn mening is dat een mens geboren is om te vervuilen.
Je vind het jammer dat we ons begeven op de glijdende schaal van politiek en vervolgens ga je juist een discussie op deze glijdende schaal beginnen. Wat wil je nu eigenlijk, John? Moeten we nu wel of niet discussiëren over milieu?

mijn duit in het zakje: tijdens mijn laatste reis ben ik heel vaak ingehaald door campertjes met fietsen achterop. De inzittenden waren toch ook vaak wat meer gezet. Zij maken gebruik van het asfalt, gebruiken brandstof, hebben ook een fiets en hebben daarbij ook nog meer staal en aluminium bij zich. Ze eten evenveel. Zij hebben ook veel meer kleding bij zich. Misschien wel meer katoen, maar of dat milieuonvriendlijker is dan kunststof? Als ze langs kwamen rijden, leverde ik een positieve bijdrage aan het milieu door een flinke hap roet te verzamelen in mijn longen opdat het zich niet zou verspreiden in de natuur.

Sjirk

Tja, als je het zo bekijkt! :(

Ik denk dat je fietsvakanties en andere soorten vakanties tegen elkaar moet uitzetten en dat de milieubelasting van fietsvakanties toch wel heel erg meevalt! Kijk maar eens op de site van de kleineaarde en daar kun je een test doen van de vakantie-voetafdruk! Een soort van milieu achtige barometer voor vakanties!

Ik denk juist dat fietsvakanties kan bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving. Als fietser kom je nog eens ergens en maak je wat makkelijker gebruik van de locale keuken (vs. de aardappels die meegaan in de caravan naar de camping in frankrijk) en stimuleer je locale kleinschalige initiatieven.

Wat zou je doen als je niet op fietsvakantie gaat en hoe milieubelastend is dat dan???

Duurzame groet,
Paula

Dat heeft niks met politiek te maken in mijn belevenis. Het heeft meer met eigen verantwoording te maken. 'T uurlijk vervuil je, maar je kunt het met of zonder bewustzijn doen, en dan maakt het wel uit.
SjirkM schreef: tijdens mijn laatste reis ben ik heel vaak ingehaald door campertjes met fietsen achterop. De inzittenden waren toch ook vaak wat meer gezet. Zij maken gebruik van het asfalt, gebruiken brandstof, hebben ook een fiets en hebben daarbij ook nog meer staal en aluminium bij zich. Ze eten evenveel. Zij hebben ook veel meer kleding bij zich. Misschien wel meer katoen, maar of dat milieuonvriendlijker is dan kunststof? Als ze langs kwamen rijden, leverde ik een positieve bijdrage aan het milieu door een flinke hap roet te verzamelen in mijn longen opdat het zich niet zou verspreiden in de natuur.

Sjirk
Dat bedoel ik nou!
Wil je je als wereldfietser als het "juiste" voorbeeld stellen? Voel je je verantwoorder dan andere mensen om ons heen?
Jammer, ik geloof niet dat je ook maar één ziel uit een camper of auto vandaan krijg.
Mensen op het "juiste" pad krijgen lijkt me geen doelstelling van de wereldfietser.

En stel dat in eens de gehele Nederlandse bevolking besluit de fiets te pakken in de zomervakantie van 2007? Waarschijnlijk loopt het uit in een enorme ramp, alleen al onze infrastructuur is totaal ongeschikt.

Het doel van mijn discusie is hopen dat we het hoofdstuk milieu en vervuiling kunnen sluiten, mijn inziens heeft de wereldfietser hier niets mee te maken.

Groeten, John.

Paula schreef: Kijk maar eens op de site van de kleineaarde en daar kun je een test doen van de vakantie-voetafdruk! Een soort van milieu achtige barometer voor vakanties!

Ik denk juist dat fietsvakanties kan bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving.

Wat zou je doen als je niet op fietsvakantie gaat en hoe milieubelastend is dat dan???

Duurzame groet,
Paula
Mijn reden om de fiets te pakken is om op een aangename manier in een leuke omgeving te zijn.
De vraag of ik daar het milieu minder mee belast is nog nooit in mij opgekomen.

In mijn omgeving zit een flinke broedkolonie meeuwen. Het aangrensende meer is totaal verontreinigd en de meeste vissen doen de rugslag.
Ook een vorm van milieuvervuiling en geen meeuw die daar een probleem van maakt.

Oftewel: ik denk dat je voor je zelf moet denken en een automobilist of camper bestuurder met rust moet laten.

Misschien denkt de bestuurder van die camper wel: ik ga nu niet per vliegtuig naar een vijf sterren hotel, ik kampeer op een groene camping, ik eet biologisch en ik tank groene eco diesel van shell, Goh wat belast ik het milieu toch weinig.

Het is maar net uit welk perspectief je kijk.
Een wandelaar zal t.o.v. een fietser nog minder vervuilen, hij heeft immers nog minder materiaal nodig, hij staat toch niet hoger op de ideologische ladder?

Groeten, John.
johntelleman schreef:... ik geloof niet dat je ook maar één ziel uit een camper of auto vandaan krijg. ...
Jij hebt met al je activiteiten voor de club persoonlijk toch al zeker vele tientallen mensen fietsenthousiast gemaakt John. Denk je niet dat er daar een aantal tussen zitten die anders niet-fietsend op vakantie zouden zijn gegaan?
Leon
Dat bedoel ik nou!
Wil je je als wereldfietser als het "juiste" voorbeeld stellen? Voel je je verantwoorder dan andere mensen om ons heen?
Jammer, ik geloof niet dat je ook maar één ziel uit een camper of auto vandaan krijg.
Mensen op het "juiste" pad krijgen lijkt me geen doelstelling van de wereldfietser.

En stel dat in eens de gehele Nederlandse bevolking besluit de fiets te pakken in de zomervakantie van 2007? Waarschijnlijk loopt het uit in een enorme ramp, alleen al onze infrastructuur is totaal ongeschikt.

Het doel van mijn discusie is hopen dat we het hoofdstuk milieu en vervuiling kunnen sluiten, mijn inziens heeft de wereldfietser hier niets mee te maken.

Groeten, John.
Beste John

Ik ben het met je eens dat je niet een ander kan overtuigen van jou gelijk of proberen te overtuigen dat je het beter weet, of je nu wereldfietser bent of niet, dat is een zinloze aktie.

Maar je kunt wel verantwoordelijkheid nemen voor je eigen aktie's. Zoals het wel/niet aanschaffen van dat kunstof T-shirt. Daar heb je als consument/wereldfietser macht. We kunnen de discussie wel verleggen naar wat een ander wel of niet doet, maar of je wel of niet wereldfietser bent, je hebt wel degelijk invloed op de gang van zaken bij aktie's en handelingen die je zelf onderneemt. Daarvan kun je niet zeggen dat je er niks mee te maken hebt.

ach, natuurlijk ging ik weer eens de fout in door naar de campertjes te kijken en niet naar mezelf. Het is ook zo verleidelijk om naar anderen te kijken en je eigen daden buiten beschouwing te laten. Ik ga helemaal niet op de fiets op vakantie voor het milieu. Ik doe het omdat ik het leuk vind om zo te reisen. Thuis is milieu voor mij wel een issue. Maar dan heeft dat niets met de vereniging de wereldfietser te maken.

Haike's gedachtengang vind ik wel passend om een einde te maken aan de discussie (dat is toch wat John wilt). Je kunt het samenvatten met de stelling: Een beter milieu begint bij jezelf! (was dat niet een slogan van VROM).

Sjirk

De reden dat ik op de fiets op vakantie ga is dat ik dat gewoon erg leuk vind. Ik denk daarbij niet aan het milieu. Want ik ga rustig eerst met de auto ergens heen om die daar dan drie weken achter te laten om te fietsen. Tevens ga ik met mijn fiets in het vliegtuig.

Ik vind dat iedereen op zijn eigen manier vakantie mag vieren op de manier waarop hi of zij dat leuk vind. Of dat nou met een camper of in een al-inclusive hotel is, of op de fiets. Als de mensen er maar van genieten.

Het op de fiets op vakantie gaan is een hobby en geen overtuiging ivm milieu bewust zijn. Ik rij namelijk elke dag 100 km voor mijn werk, in de auto en ook bijna alle andere tijd dat ik mezelf verder dan een paar kilometer vervoer doe ik in de auto. Waarom? Gemakszucht en een verschrikkelijke hekel aan fietsen in de regen en kou.


Voor mij dus totaal geen milieubewuste overtuigingen, maar een fijne ontspannen en interessant manier om mijn vakantie te vieren.

Trouwens nog een voordeel van de fietsvakantie, je hoeft niet te bedenken wat je gaat doen, want je wordt de hele dag vermaakt.

Anouk

Jammer dat veel fietsers op het forum het milieu er bij halen.
Zo lijkt de wereldfietser toch zich te begeven op de glijdende schaal van de politiek.

Dat fietsen is helemaal niet zo milieuvriendelijk. Om aluminium uit erts te verkrijgen zijn grote hoeveelheden energie nodig. Ook staal komt w.b.t. energie niet uit de lucht vallen, fiets maar eens naar IJmuiden.

Ook hullen de meesten onder ons zich in kunstvezel kledij, dit lijkt me ook niet echt vriendelijk voor moeder natuur.

Een wereldfietser eet tijdens zijn hobby ook meer dan gemiddeld, dus zorgt dat er meer vrachtauto's op de weg zijn om dit voedsel te distribueren, dus meer vervuiling.

Het asfalt waar op je toch het lekkerst fietst is ook milieubelastend, het vormt tevens voor miljoenen dieren een zekere dood.

Mijn mening is dat een mens geboren is om te vervuilen.
Natuurlijk, als mens in de moderne maatschappij vervuil je. Maar dit gegeven lijkt me geen excuus om dan maar helemaal niet meer te letten op hoe snel en hoe ernstig je dat doet. In de wetenschappelijke wereld is er zo langzamerhand concensus over het bestaan van het broeikaseffect, maar er zijn natuurlijk nog altijd mensen die zeggen: na mij de zondvloed.

Je zou elk artikel dat je koopt en elke activiteit die je ontplooit qua energie uit kunnen drukken in een aantal kilometers die je in je 4x4 PC-Hoofdstraattrekker af kunt leggen. Ik denk dat je ontdekt dat je een fiets kunt bouwen voor een relatief gering aantal kilometers, en een kunststof hemd voor nog veel minder. En dan hebben we het nog niet eens over de energie die het kost om die auto te maken...

Voedsel is al helemaal niet zo belastend, want het gaat alleen om de energie om het in de pan te krijgen en op te warmen. Het voedsel zelf is zuivere zonne-energie.

Alle effecten die je noemt zijn van secundaire aard, en dragen niet echt enorm bij aan de vervuiling. Je kunt niet echt lang in de auto zitten om de energie te besparen van een paar extra boterhammen. Daarnaast eten veel automobilisten helemaal niet minder. De toenemende vetzucht in de westerse samenleving is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een gebrek aan beweging.

En sinds wanneer is asfalt dodelijk voor dieren (afgezien van regenwormen en slakken die halverwege kunnen uitdrogen) als er geen auto's overheen rijden? Heb jij wel eens een egel/ree/haas/konijn overreden op de fiets?

En dan is er nog wat: de meeste serieuze fietsers hebben een goede bloedsomloop en hoeven in de winter de thermostaat thuis niet op 25 C te zetten om zich een beetje comfortabel te voelen. Zo bezien leidt het fietsen weer tot een significante besparing.

Het doel van mijn discusie is hopen dat we het hoofdstuk milieu en vervuiling kunnen sluiten, mijn inziens heeft de wereldfietser hier niets mee te maken.

Dat zou fijn zijn.
Regelmatig 'erger' ik mij aan opmerkingen als auto's met sleurhutten , alsof de wereldfietser zich beter voelt. Dit soort opmerkingen weerhoudt mij bv ook om lid te worden omdat ik helemaal niet bij een groep wil horen die zich verheven voelt of gedraagt.
Je weet helemaal niets over die mensen met de zgn sleurhutten,waarom dan oordelen??
Zelf leef ik bewust, doe alles op de fiets of trein etc etc maar dit is een persoonlijke keuze en hoef ik niet op te dringen aan anderen en al helemaal niet zo laatdunkend te spreken over mensen die dat in mijn ogen niet doen.
john, ik hoop dat je doel bereikt wordt.

Vgr, Marjan

Voedsel is al helemaal niet zo belastend, want het gaat alleen om de energie om het in de pan te krijgen en op te warmen. Het voedsel zelf is zuivere zonne-energie.
Euhhh... ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar er wordt wat afgesleept met voedesel om het van A naar B te krijgen, voor ons mensen. Dan praat je over (nutteloos) transport en dat kost brandstof dus energie. Zonne-energie? Tomaten paprika, komkommer, en aanverwante, komen ook in de zomer voornamelijk uit de kas, en hebben geen directe zonnestraal gezien. Om ziekten en plagen te kunnen te bestrijden worden er chemische bestrijdingsmiddelen geproduceerd, wat veel energie kost. Er wordt kunstmest op de markt gebracht, om een gewas sneller te laten groeien, kost veel geld en energie. Terwijl we overproductie hebben, een deel draaien we door omdat we teveel hebben, en omdat het niet houdbaar is. En voor het deel wat wel houdbaar is zeggen we "het is zonde om weg te gooien, laten we er een koelcel voor bouwen" Dus hebben we boterbergen en melkplassen, dat bewaren kost geld en energie. Om over een artikel als krachtvoer voor koeien maar te zwijgen. Voedsel in z'n pure vorm, op zich is misschien niet zo belastend, maar de manier waarop wij mensen er mee om gaan is uitermate belastend.
johntelleman schreef:
Het doel van mijn discusie is hopen dat we het hoofdstuk milieu en vervuiling kunnen sluiten, mijn inziens heeft de wereldfietser hier niets mee te maken.

Groeten, John.
Hier snap ik werkelijk niets van. Iedere wereldfietser, ieder mens heeft recht op het uiten van zijn mening. Dit forum dient om individuele leden de gelegenheid te geven hun mening te uiten zolang dit binnen acceptabele grenzen blijft. Dat het milieu in combinatie met (wereld)fietsen een topic is, daar is naar mijn mening helemaal niets mis mee. Integendeel, maatschappelijk bewustzijn is een groot goed. Dat de Wereldfietser als vereniging zich met de discussie 'Milieu' inlaat, ben ik nog nergens tegengekomen. Hooguit een bestuurslid die een discussie aanzwengeld en tegelijkertijd zegt dat dit hierna eigenlijk niet meer wenselijk is. Nogmaals, ik snap het niet zo.

Fietsen en milieu hebben natuurlijk met elkaar te maken. Autoverkeer is aantoonbaar slecht voor dat milieu, en voor een deel van dat autoverkeer is de fiets een milieuvriendelijk alternatief.

Voor de wereldfietser komt daar dan wel een wat ironisch probleem bij: het vliegen. Velen van ons houden ervan in verre landen te fietsen, maar daarbij zit je vaak vast aan een vliegreis die alle milieuvoordeel teniet doet.

Er zitten kortom diverse momenten van morele keuze aan het (wereld)fietsen). Je kunt besluiten immoreel te zijn, maar je moet niet verbaasd zijn dat je dan kritiek ontvangt. Het probleem van milieu schade is nu eenmaal dat wat de econoom zo laconiek precies de 'externe effekten' noemt natuurlijk de schade is die je op anderen afwentelt. Juist daarom is het niet alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur of persoonlijke vrijheid: op hoeveel vrijheid heb je recht om het milieu van anderen en toekomstige generaties aan te tasten?

Je kunt aan dit morele debat ontsnappen door te stellen dat milieuschade nauwelijks bestaat, en dat alles prima is met het milieu. Dan is het inderdaad geen moreel maar een wetenschappelijk probleem. Dan heb je echter wel een nieuw probleem, want erg weinig wetenschappelijke steun zul je niet vinden.

In de praktijk bestaat het leven uiteraard uit vele morele compromissen, al was het maar omdat het niet makkelijk is merkbaar resultaat te hebben.
Wim
De hele wereldbevolking moet leven zoals in het stenen tijdperk. In harmonie met de natuur zoals o.a. de indianen en aboriginals deden.

Dat klinkt wellicht zweverig en/of eng, maar is volgens mij de enige manier waarop "het milieu" te redden valt. Als je ergens iets weghaalt, moet je er pas weer terugkomen als het weer herstelt is zoals voorheen. Een nomadisch bestaan dus, maar dan niet met 6 miljard mensen maar met slechts miljoenen mensen.

Helaas, ik zie niet miljarden mensen hun leventje inruilen vanuit de huidige situatie. Dat betekent dat ik vind dat we gewoon allemaal maar moeten kunnen doen en laten wat we zelf willen, zonder dat er excessieve dingen gebeuren.

De zon schijnt nu 6 miljard jaar, en heeft een levensduur van 12 miljard jaar: over uiterlijk 6 miljard jaar is alle leven op aarde uitgestorven. Waarom moet ik me dan druk maken over het milieu, als vrijwel niemand anders de natuur zijn ruimte wil gunnen?

Sorry voor de extreme overtuiging die hiervan uitgaat, maar voor mij heeft dit wel een kern van waarheid...

hallo allemaal
in de eerste post word gezegd dat een fiets helemaal niet zo milieuvriendelijk is(ook een fiets van ijzer?)
is er onderzoek naar gedaan?
deze site meld namelijk het tegenover gestelde
http://www.fietsnaarjewerk.nl/index.cfm ... 8&bc=34,23

groetjes :D

Dat dit soort discussies nog gevoerd moeten worden is feite diep en diep triest.
Nederland was ooit trendsetter met aandacht voor het milieu, maar we worden niet alleen voorbijgetreeft door Gore, maar ook door Britse conservatieven en gespierde macho's uit het Californische republikeinse kamp.
Als we de signalen niet echt serieus nemen dan is over een jaar of 25 in het westen van ons huidige land alleen vervoer over het water mogelijk.

Werken aan een beter milieu betekent echt niet terug naar het stenen tijdperk, maar gewoon een paar bewuste keuzes maken: bijvoorbeeld door voor ritjes onder de 10 km een voertuig van maximaal 18 kilo te gebruiken in plaats van ruim 1000 kilo.
En verder je eigen verantwoordelijkheid niet afschuiven op anderen.

vervoer over het water mogelijk
Fout, fout................ lekkende buitenboord- of inboardmotor, vervuild koelwater, waar gaan we met het zwerfvuil naar toe, verstoring van de waterfauna en vernieling van het riet.:twisted:

Inderdaad Bert laten we trots zijn dat wij tijdens de vakantie niet in die stinkende files staan, om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Bob :D