Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor type fietser ben je? - Forum Wereldfietser

Wat voor type fietser ben je?

Geef eens een korte beschrijving van jezelf als fietser.

Stop je vaak onderweg?
Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Neem je veel rustdagen?
Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Peter Rodenburg schreef:Stop je vaak onderweg?
Hm, wat is vaak. Ik stop wanneer er iets intressants te zien is of wanneer ik honger heb. Je kan zeggen dat ik gemiddeld om de 2 uur ergens stop. Meestal zijn die pauzes niet lang. 'sMiddags neem ik wat langer pauze om te lunchen.
Peter Rodenburg schreef:Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Nee, absoluut niet of ik moet heel erg moe zijn. Meestal vertrek ik al vroeg. Rond 9:00 heb ik al gegeten, gewassen en tentje ingepakt.
Peter Rodenburg schreef:Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Ja, aangezien ik behoorlijk vlot fiets, maak ik toch redelijk wat kilometers op een dag. Ik fiets gewoon de dag vol. Ik zou er veel moeite mee hebben als ik met een reisgenoot fietst die slechts 50 km per dag wilt rijden.
Peter Rodenburg schreef:Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Mijn voorkeur gaat uit naar vroeg starten dus ik fiets liever 's ochtends. De avond is voor relaxen, boekje lezen of wandelingetje maken.
Peter Rodenburg schreef:Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur. Ik fiets graag door de natuur. Op zijn tijd een beetje cultuur is ook intressant.
Peter Rodenburg schreef:Neem je veel rustdagen?
Nee. Wanneer ik alleen op reis ben, neem ik weinig echte rustdagen. Een rustdag voor mij, is dan meestal 50 km fietsen en vroeg aankomen op een camping zodat ik de middag hebt om wat te relaxen. Meestal ga ik dan toch nog een stadje bezoeken.
Peter Rodenburg schreef:Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Ik probeer altijd de berg op te rijden zonder te stoppen. Maar dat lukt me niet omdat ik vaak foto's wil maken van het uitzicht. Ik heb me wel aangeleerd om gewoon te gaan lopen als de berg echt te steil is. Ik heb namelijk mijn knieen een keer zodanig belast dat ik er weken last van had.
Peter Rodenburg schreef:Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Allebei. Onverharde wegen brengen je op de mooiste plekjes maar na een paar dagen onverhard fietsen is een glad stukje asfalt ook wel weer fijn.
Peter Rodenburg schreef:
Geef eens een korte beschrijving van jezelf als fietser.
Stop je vaak onderweg?
Als ik de weg niet kan vinden en extra op de kaart moet kijken, als ik fourage moet hebben/zoeken. Als er mooie dingen zijn te zien, soms als je een tegenligger/fietser tegen komt, voor een praatje, of gegevens uit te wisselen. Omdat ik zin heb in koffie of wat dan ook. Maar het gebeurt ook, (afhankelijk van wind en weer) dat er om 12.00-13.00 uur 70 km op de teller staat.
Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Ik heb als klein jongetje een hersentumor gehad, en daardoor een tempovertraging opgelopen. Als ik om 9.00 uur op m'n fiets zit heb ik het heel goed voor elkaar.
Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Ergens tussen de 70 en de 100 km per dag is prima. Moet er om wat voor een reden dan ook een keer worden doorgereden en wordt het 120-130 is dat ook geen punt. Maar ik ben geen km vreter.
Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Ik vind het lekker als er om een uur of 12.00 een dikke 40 of meer op de teller staat
Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Voor mij gaat het samen, ik geniet van prachtige landschappen waarin ik rij, en die ik om me heen zie. Maar ik mag ook graag een kerk inlopen en daarbinnen kijken en genieten van de rust en de sfeer in zo'n gebouw.
Neem je veel rustdagen?
Als ik dag geen zin heb blijf ik rustig ergens staan. Meestal plan ik het een beetje, loopt het anders is het ook goed. Voorop moet de lol staan als ik iets uitgebreid wil bekijken, en dan twee dagen nodig denk te hebben, dan is dat ook prima.
Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Over het algemeen rij ik door, maar het hangt ook een beetje af van het weer, heet, koud, en hoe ik me voel en wat er te zien is.
Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Ik rij met 28" dus ik ben een beetje voorzichtig met onverhard, maar ik zoek wel de kleine weggetjes.
[quote="Peter Rodenburg"]Geef eens een korte beschrijving van jezelf als fietser.

Stop je vaak onderweg?
Hangt van m'n dag af.
Meestal om de 2 uur.


Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Nee.
Vertrek graag zo vroeg mogelijk.



Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Tenminste 100 kilometer.
Bij vreselijke tegenwind mag het 80 zijn.
Moet erbij zeggen dat ik met steeds minder bagage fiets.
Volgend jaar weer zonder tent. Met twee nog kleinere tasssen op een Bike Friday.

Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Ochtends.

Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur!

Neem je veel rustdagen?
Op een rustdag verveel ik me snel.
Op een rustdag fiets ik gewoon minder.

Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Stap naar behoefte af.
Maak wel een foto op de top.

Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Geen voorkeur.

Nog weinig ervaring, maar op basis van mijn laatste fietsreis:
Stop alleen als het nodig is of als het uitzicht erom vraagt.
Probeer om 6.00u weg te rijden, omdat ik voor het donker toch mijn doel wil bereiken.
Dit doel is in Nederland niet veel meer dan 250km per dag verwijderd en in heuvelachtig
gebied (Ardennen) liefst niet veel minder dan 150 km.
Zoals aangegeven fiets ik de hele dag door, waarbij ieder dagdeel z'n charme heeft:
's ochtends lekker rustig, 's middags lekker warm, 's avonds nagenietend van de ervaringen
en het doel is dan inmiddels in zicht.
Cultuur is leuk, maar fietsen doe ik puur voor de natuur.
Principieel vind ik rustdagen tijdverspilling, of het moet wel een erg leuke stad zijn. Fietsend zie je immers meer.
Op heuvels/bergen stop ik sowieso boven om van het uitzicht te genieten,
maar ik moet toegeven dat ik op de Keutenberg een keer af heb moeten stappen.
In de vroege ochtend door de bossen fietsen vind ik heerlijk, daarna fiets ik wel graag
een beetje comfortabel, maar ik probeer wel binnen de glorierijke natuur te blijven.

Stop je vaak onderweg?

Niet echt, ik stel het altijd uit. Om de 2,5 uur stop ik.
Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Ja maar dat doe ik bewust. Tijdens de eerste kilometer doe ik geen inspanningen en ik bouw langzaam op.
Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?

Nee. Dat is ook niet altijd mogelijk (bergen, wind en weer,...) Ik houd wel vast aan een maximum en dat is 100 km per dag. Ik kan gerust meer maar het is gewoon niet fijn om elke dag te eindigen in vermoeidheid en pijn.
Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Ochtends. De lucht is frisser, de zon steekt minder hard, ...
Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur, maar ik vind dat je ook een minimum aan cultuur moet doen.
Neem je veel rustdagen?
Geen, ik hou van kilometers maken.
Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
In één keer. De grootste prestatie was een hoogteverschil van zo'n 1000 meter in één keer. Dat was dan alles die dag ...
Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Naast het 'fietsreizen' doe ik ook mountainbike met vrienden dus ik hou zowel van asfalt als onverhard.[/quote]
Peter Rodenburg schreef:Stop je vaak onderweg?
In 't algemeen vrij weinig. Ik heb de neiging om pauzes uit te stellen tot er een nog leuker of geschikter plekje komt. Ik fiets vaak 3 á 4 uur achter elkaar.
Peter Rodenburg schreef:Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Nee. Ik zit meestal vóór achten op de fiets. Als de temperatuur boven de 30 stijgt nog een uurtje vroeger.
Peter Rodenburg schreef:Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Niet echt belangrijk, maar in de praktijk fiets ik wel behoorlijke afstanden op een dag.
Peter Rodenburg schreef:Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Ochtends. 's Avonds (in het donker) fietsen probeer ik als het enigzins kan te vermijden.
Peter Rodenburg schreef:Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur. Ik fiets graag door de natuur. Architektuur heeft ook mijn belangstelling. Musea bezoek ik uitermate zelden.
Peter Rodenburg schreef:Neem je veel rustdagen?
Ik probeer mijn "rustdagen" altijd zo te plannen dat ik in een stad ben. Dat lijken dan rustdagen omdat ik weinig fiets, maar in de praktijk zijn dat toch ook redelijk drukke dagen.
Peter Rodenburg schreef:Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Ik ben geen klimgeit en stop veelvuldig even om op adem te komen. Het gebeurt ook regelmatig dat ik ga lopen.
Peter Rodenburg schreef:Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Allebei op zijn tijd.


Gerd

Wij fietsen voor ons plezier en stoppen het ene traject vaker dan een andere keer onderweg! 's Ochtends gaan we vaak tussen 7 en 8 op de pendalen en komen best wel eens moeilijk op gang. Hoe vroeger des te rustiger het is stil en zie je de wereld om je heen ontwaken. Dagelijks een bepaalde afstand te halen is ondergeschikt. Wel zal er enige progressie in afstand moeten zijn en plannen we globaal de plaats van overnachting. Het komt zeker voor dat we dat niet halen of dat we er te vroeg arriveren, bij dit laatste gaan we veelal verder.
's Avonds fietsen wij in principe (bij donker) niet. Er hoeft er maar één te zijn, die je even over het hoofd ziet.
Wij houden juist van fietsen omdat anders dan bij snellere vervoersmiddelen alle zintuigen open staan en je cultuur maar ook de natuur veel intenser beleefd.
Rustdagen nemen we minstens 1 per week maar het kan zo maar zijn we een omgeving willen verkennen en daar gewoon een dag langer blijven.
Steile bergen met bagage zonder te stoppen maakt niemand ons wijs dat deze in één keer genomen worden. Of wij hebben zeer slechte conditie (na 2300 kilometer in de Andes betwijfelen wij dat) of er zitten heel wat atleten onder de fietsers. Overigens is de afstand van stijgen in combinatie met hellingspercentage bepalend en niet de hoogte.
Afwisselend asfalt en onverhard is ideaal. Asfalt om lekker vlot van A naar B te komen maar onverhard omdat dit veelal weinig ander verkeer geeft en/of puur natuur verplaatsen is. Een combinatie van beide is ideaal zoals bijv. Ardennen en Zuid-Frankrijk.
Veel gesproken met andere fietsers (op camping). Opmerkelijk is dat we allemaal één ding gemeen hebben: We fietsen graag!!!
De één meer voor de prestatie de ander om in volle teugen te genieten, daartussen zit een heel divers publiek :lol:

Stop je vaak onderweg?
Ik stop ongeveer elke 2 uur voor een korte eetpauze.
Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Nee hoor de energie raakt eerder aan het eind van de dag op, maar de oorzaak is vaak te vinden in mijn volgende antwoord.
Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?

Ik probeer vooraf mijn afstand te bepalen om in een bepaalde plaats/camping uit te komen. Het overkomt me met regelmaat dat ik dit onderschat en verder fiets dan ik eigenlijk zou willen.
Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Ochtends fietsen vind ik heerlijk, het is dan nog lekker rustig en de natuur op zijn mooist.
Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Het belangrijkste vind ik de natuur. Maar ik wil graag onderweg het e.e.a. bekijken zonder musea in te duiken. Mijn ervaring met grote plaatsen is negatief, kom ik altijd aan het dwalen en probeer deze dan zo snel mogelijk te verlaten.
Neem je veel rustdagen?
Eigenlijk nooit. Fietsen is genieten.
Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Belanrijkste is dat ik geniet en ik ben altijd in gesprek met mijn fotocamara, dus op tijd stoppen voor een foto. Maar over het algemeen goed doorfietsen en stoppen voor dat het zwart voor de ogen wordt.
Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Belangrijkste is het dat het rustige wegen zijn. Over het algemeen kies ik voor asfalt.

Harry

Stop je vaak onderweg?
Ja.

Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Ja.

Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Ja.

Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Ochtend en middag.

Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur.

Neem je veel rustdagen?
Nee.

Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Met bepakking in de Alpen lukt me niet zonder tussendoor te stoppen.

Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Onverhard is leuker, maar niet te bonkig of zanderig.
Het is allemaal sterk afhankelijk van de bestemming, omstandigheden en het een en ander wijzigt ook nog in de tijd, maar voor wat het waard is:
Peter Rodenburg schreef: Stop je vaak onderweg?
Als het zwaar gaat of ik ik veel foto's wil maken wel. Als ik minder prettig in m'n vel zit, het slecht weer is en/of als ik een doel heb gesteld dat moeilijk haalbaar is minder. Ook afhankelijk van de pauzeer gelegenheden, ik ga niet snel zomaar ergens in de wegberm zitten pauzeren. In de loop van de tijd ben wel steeds vakergaan stoppen. In het begin kon ik gemakkelijk 4-6 uur of nog langer achter elkaar doorfietsen met niet meer dan een hele korte stop om eten uit de tas te pakken en/of op de kaart te kijken. Als ik nu langer dan 2-3 uur fiets is dat een uitzondering.

Peter Rodenburg schreef: Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Over het algemeen niet.
Peter Rodenburg schreef: Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Steeds minder. Afstand zegt niets over de inspanning, bergen kwaliteit van de weg, weer & wind, hebben allemaal invloed op welke afstand 'redelijk' is. Daarnaast is de nadruk steeds meer op ontspanning komen te liggen in plaats van kilometers vreten. Voor mij is de fiets vooral een ideaal vervoermiddel en fietsen geen doel (meer) maar een middel om 'efficient' te reizen. Snel genoeg om redelijke afstanden af te leggen, langzaam genoeg om iets te zien en flexibel genoeg om 'overal' te kunnen komen. Dingen gaan zien, tijd maken voor mensen die ik ontmoet zijn veel belangrijker als kilometers maken.
Peter Rodenburg schreef: Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Bij (wild) kamperen fiets ik liever 's avonds. Door fietsen totdat het donker wordt en dan de tent ergens opzetten. Overnacht ik in een stadje/dorp liever 's ochtends zodat ik tijdig een overnachting kan regelen en zeker niet in het donker hoef te fietsen om de bestemming te bereiken. (Ik heb een gruwelijke hekel aan in het donker over onbekende wegen fietsen).
Peter Rodenburg schreef: Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Liefst zie ik een mix van natuur, cultuur en lekker eten.
Peter Rodenburg schreef: Neem je veel rustdagen?
Als rustdagen 'rust' betekend eigenlijk nooit, als rustdagen niet fietsen betekend met enige regelmatig. In wat grotere plaatsen waar echt iets te zien is stop ik graag een dag. Ook stop ik graag een dag voor een excursie naar iets dat met de fiets teveel tijd kost en/of alternatieve activiteit.
Peter Rodenburg schreef: Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Nee, dat lukt mij niet. Ik merk dat ik steile bergen steeds vaker probeer te mijden. Vooral een mentale issue aangezien als je er echt voor gaat het meestal best meevalt. (Zolang het maar niet aan het begin van de reis is en ik een beetje getraind ben)
Peter Rodenburg schreef: Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Maakt niet zoveel uit. Onverhard is wat zwaarder en als je kilometers wilt maken niet zo ideaal. Onverhard is vaak weinig gericht en met extra veel bergen en dalen (waar ik tegenop zie). Ik kies meestal voor een redelijk gerichte (is vaak doorgaande) route, verhard of onverhard maakt niet uit. Tegen onverhard zie ik vooraf vaak wel op, maar als ik eenmaal gewend ben en tijd heb heeft onverhard eigenlijk toch wel de voorkeur. Ik denk in ieder geval met smart terug aan sommige onverharde wegen in met name Australie, Oman en Chili. Wat betreft asfalt heb ik dat niet of het moeten de Moonbi Hills is Australie zijn, maar dat heeft meer te maken met m'n snelheidsrecord daar als met de charme van het reizen over die weg.


mvg
Wilco
Ik stop alleen als het echt moet. Dat wil dus zeggen: alleen om te eten, een sanitaire pauze te nemen of op de kaart te kijken.

's Ochtends heb ik helemaal geen moeite met op gang te komen. Ik vertrek graag heel vroeg. Om 06.00u is mijn tent afgebroken en ben ik klaar om te vertrekken!

De afstand kan mij gestolen worden. Maar aangezien ik meestal alleen fiets en met niemand rekening moet houden, haal ik wel wat kilometers.

Ik fiets vooral 's ochtends. Zeker in de zomer is het fijn wanneer je 's middags al wat kilometers hebt. Want bij een hittegolf kan je na 13u niet meer veel fietsen.

Misschien ben ik een cultuurbarbaar, maar steden, bezienswaardigheden en toeristische trekpleisters mijd ik liever. Geef mij maar rustige wegjes, waar ik de hele dag kan dagdromen en letterlijk 'van de wereld af' geraken!

Rustdagen?! Dat heb ik niet nodig!

Bij stijle hellingen zorg ik dat ik een gevulde maag heb voor ik eraan begin, zodat ik zonder te stoppen boven geraak. Nu ik niet meer rook, lukt dat wel redelijk goed!

In het wegdek mag wat afwisseling zijn. Maar bij afdalingen heb ik toch liever asfalt. Mijn allereerste fietsvakantie is met een accident geëindigd: ik viel tijdens een afdaling op een grindweg. Resultaat: een zware hersenschudding, een gat in mijn arm en een paar gekneusde ribben.
In de winter of bij slecht weer verkies ik toch ook asfalt!

Steile bergen met bagage zonder te stoppen maakt niemand ons wijs dat deze in één keer genomen worden.
Dat moet ik toch ontkrachten. Met 25 kilo bagage (totaalgewicht 100kg) in één ruk naar boven lukt. Hellingspercentage komt niet onder 5% en uitschieters tot 15.
Genoeg water en geduld hebben is de boodschap

Geef eens een korte beschrijving van jezelf als fietser.

- Stop je vaak onderweg?
Om de 2 uur.

- Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Ja. Meestal ben ik niet voor 9 uur weg. Het kost me altijd 2 uur om weg te komen als ik een tent bij me heb.

- Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Meestal heb ik een route in mijn hoofd en daar past een afstand bij. Daarnaast is het afhankelijk van het weer en de omstandigheden, maar ik streef naar minimaal 100km of 6-8 uur fietsen (ex rust).

- Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
Overdag. 's avonds is te gevaarlijk of je moet in Noorwegen fietsen waar het lang licht is. In hete oorden is een lange siësta soms noodzakelijk.

- Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Natuur (en met name bergen) met een beetje cultuur op z'n tijd.

- Neem je veel rustdagen?
Een dagje zonder bagage fietsen is voor mij een rustdag, of een dagje wandelen.

- Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Ik stop als dat nodig is. Met name om de hongerklop te voorkomen, de goede weg uit te zoeken of een mooie foto te maken. Alleen bij wegen boven de 20% wil ik wel eens om de steilte af te stappen, maar dat komt niet veel voor.

- Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Bij voorkeur asfalt met af en toe wat onverhard.


Groet

Luddo
Peter Rodenburg schreef:Stop je vaak onderweg?
Voor foto, video, tussendoortje of kleine afstelling aan de fiets. Verder om de ca. 2 uur. Dan begint de honger toch wel te komen. Ik wijt het maar aan m'n kleine lichaam: dan zou ik een kleinere maag kunnen hebben waardoor ik minder in 1 keer kan eten waardoor ik vaker moet eten...?
Peter Rodenburg schreef:Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Nee hoor, in de woestijn voor 7 uur op weg (lekker koel). Als het allemaal niet zo nauw komt wordt het soms wel 9 uur!
Peter Rodenburg schreef:Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Ligt eraan: als m'n eten/drinken op begint te raken en ik dat pas in de volgende plaats kan aanvullen, wordt het toch wel eens nodig om daar te komen.
Verder afhankelijk of ik een vliegtuig moet halen of alle tijd heb.
Peter Rodenburg schreef:Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Avonds eigenlijk nooit. Ik vind het wel prettig om uiterlijk rond een uur of 7 voor het tentje te zitten. In de woestijn kan ik dan lekker rond half 9 gaan slapen (is vroeg, inderdaad), waardoor ik de volgende ochtend op tijd weer uit de veren kan.
Peter Rodenburg schreef:Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Meer natuur dan cultuur. Maar als cultuur afwisselend of avontuurlijk wordt gebracht, kan ik er wel van genieten.
Peter Rodenburg schreef:Neem je veel rustdagen?
Zo eens per week tot nu toe. Wordt in de toekomst wellicht minder vaak.
Peter Rodenburg schreef:Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Ligt eraan. Als de helling 4 dagen omhoog fietsen is (van 0 naar 4500m), dan stop ik middenop de helling inderdaad. Ik probeer wel altijd in 1 keer omhoog te fietsen, met inachtneming van de etenspauze om de 2 uur.
Peter Rodenburg schreef:Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Onverhard. Dat is achteraf gezien altijd het leukste. Daar zijn de mensen minder gewend aan fietsende toeristen, en zijn de ontmoetingen ook vaak het meest divers.
Na een ruime week stuiteren is een paar dagen niet stuiteren ook wel weer prettig, als je dan maar niet van je sokken gereden wordt.

Stop je vaak onderweg?
Hangt er vanaf. Echt pauze houden om de anderhalf uur ongeveer.
Wel vaak stoppen voor een foto of omdat er iets te zien is.

Ik fiets het liefst 's ochtends en start zo vroeg mogelijk. In europa starten we rond half 9, in Azie rond 7 uur.

Een dagelijkse afstand vind ik redelijk belangrijk. Wij fietsen veel km op een dag, maar ga niet voor de kilometers, maar voor de reis. Soms fietsen we een halve dag en hebben dus een halve rustdag, maar meestal fietsen we tussen de 80 en 120 km per dag. Met uitschieters naar boven en beneden.

Ik vind cultuur en natuur allebei belangrijk. Nadeel van grote culturele steden is dat je de weg lastiger vind dan in de natuur. Ik houd wel van kleine dorpjes, en de echte dorpscultuur van een land.

Meestal nemen we om de 5-8 dagen een rustdag. Dan gaan we vaak een stad bekijken, of een stuk lopen. Vaak hebben we in een vakantie maar 1 dag waarop we helemaal niks doen. Rustdagen nemen we in Europa altijd bij de hoofdstad van een land, zodat je nog de hele dag aan het lopen bent.

Steile bergen fiets ik zover ik kan, want lopen gaat vaak moeizamer dan fietsen. In Eurpa vind ik bergen erg mooi, maar ik heb gemerkt dat het klimmen in Indonesie me totaal niet goed afging. Toen wel regelmatig afgestapt.

Asfalt en onverhard zijn beide leuk. Maar drukke asfaltwegen vind ik verschrikkelijk. Hoe rustiger de wegen, hoe beter.

Stop je vaak onderweg?
Als iets de moeite waard is om voor te stoppen, stop ik, anders fiets ik het liefste door. Ik heb wel gemerkt dat naarmate de dag vordert ik meer moet stoppen om te drinken.

Kom je 's ochtends moeilijk op gang?
Meestal wel, maar dat is dan nog voor ik op de fiets zit. Als ik er eenmaal op zit ben ik zo op gang.

Vind je het belangrijk om dagelijks een bepaalde afstand te halen?
Nee. Ik vind het wel leuk om een bepaald doel te stellen en daarvoor te gaan, maar als ik halverwege ergens terecht kom waar het er leuk uitziet en er is veel te bezichtigen of doen, pas ik mijn plan aan. Als ik een rit in de omgeving van m'n huis maak, stel ik wel een bepaald doel. Dat kan een afstand zijn, maar ook een klein rondje waarbij ik een bepaalde heuvel met minimaal 20km per uur continu moet oprijden.

Fiets je juist 's ochtends of, b.v. 's avonds?
's Ochtends. Zeker op vakantie (in Azië of zo) is het 's avonds wat meer opletten voor auto's zonder licht. 's Ochtends ben ik fitter en helderder.

Vind je cultuur belangrijk of juist natuur?
Beide. Ik vind het heerlijk om van de natuur te genieten. Een mooi dalletje in Zwitserland met een beekje. Stokbroodje met stinkkaas mee en ik heb een heerlijke lunchpauze. Maar mooie architectuur bekijken of een museum bezoeken vind ik ook leuk. Wel een kleine voorkeur voor de natuur.

Neem je veel rustdagen?
Wat is veel. Ik vind het wel fijn om na 3 a 4 dagen gefietst te hebben, het wat rustiger aan te doen en de vele beelden die je hebt opgeslagen te overdenken. Maar als het landschap niet wijzigt, fiets ik net zo lief door.

Beklim je steile bergen zonder te stoppen of stap je elke 100 meter af?
Ik probeer het zonder te stoppen, maar dat lukt helaas niet altijd. Ik zou ook wel vaker willen stoppen maar het op gang komen is dan vaak weer zo moeilijk (is iemand anders de Grosse Scheidegge vanaf Grindelwald opgefietst, afstand 11 km, stijging 1 km en ik kan me geen vlak stukje herinneren).

Bij voorkeur op asfalt of onverhard?
Met bepakking (dus op vakantie) het liefst asfalt of harde achterafwegen. Thuis op m'n crosshybride ga ik ook wel graag door zand en modder.