Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langste afstand ooit aan een stuk gefietst? - Forum Wereldfietser

Langste afstand ooit aan een stuk gefietst?

149 berichten
Hey,

Ik vraag me af wat de langste afstand is, die ooit door een fietser aan een stuk is afgelegd. Dan bedoel ik een fietser die zelf z'n bagage (hetzij beperkt in hoeveelheid) meedraagt, wel stopt om te eten e.d., maar zonder te overnachten. Allez, heeft iemand een idee?

Greetz,
Vienna
Ik ben afgelopen september vanuit Rotterdam naar Schiermonnikoog (via Lauwersoog) gefietst. Overnacht in Zurich (Friesland). Van Rotterdam naar Zurich ca. 205 km in ca. 8 uur. Moet iets meer geweest zijn, kilometerteller heeft het onderweg (gedeeltelijk) begeven.

Zal vast niet de langste afstand ooit zijn geweest.

Wie volgt?

Edwin

Super lange afstand fietsen is een aparte sport. In Europa is de race Parijs Brest Parijs de ultieme prestatie. Dat is een paar dagen min of meer non-stop fietsen. Ik zal morgen wat links plaatsen
Wim

Wat is afstand? Een echte wereldfietser staat na afloop van een tocht stil bij: "Wat heb ik beleefd?" Hoe ervaart men dan in Belgie?

Zou dit in de richting komen?

Ik vond deze site laatst per toeval, de man heeft volgens mij wel wat geslapen, maar is toch in flink hoog tempo doorgefietst :shock:

Gudrun

p.s.: zelf (nog) nooit verder gekomen dan 160 km. op één dag

212 km, en dit op een barslechte fiets, met bagage natuurlijk. (Van Cap Blanc Nez naar zwalm, dat is 20km van gent)

Gudrun schreef:Zou dit in de richting komen?

Ik vond deze site laatst per toeval, de man heeft volgens mij wel wat geslapen, maar is toch in flink hoog tempo doorgefietst :shock:

Gudrun

p.s.: zelf (nog) nooit verder gekomen dan 160 km. op één dag
Ja maar ook stukken over de snelweg gereden als de site goed heb bekeken. Inderdaad dat schiet lekker op, zeker zo vestig je nog wel een recordtje of wat. Maar wat heeft het met fietsen en genieten te maken? Lijkt me eerder uitermate gevaarlijk wat deze fietser doet, en voor zichzelf; en z'n mede weggebruiker.

Mijn persoonlijke record is Amsterdam-Maastricht met volle bepakking, en ik voel geen enkele behoefte het te breken. Daar komt bij dat ik nu ruim 25 jaar verder ben...... :lol:

185 km.
Met bagage. Bretagne.
niko
Vienna C. schreef:Hey,

Ik vraag me af wat de langste afstand is, die ooit door een fietser aan een stuk is afgelegd. Dan bedoel ik een fietser die zelf z'n bagage (hetzij beperkt in hoeveelheid) meedraagt, wel stopt om te eten e.d., maar zonder te overnachten. Allez, heeft iemand een idee?

Greetz,
Vienna
24 uur records staan zo rond de 800-900 km ofzo. Maar dat is zonder bagage en met verzorging. Voor vakantiefietsers zijn dat zinloze getallen want daar geldt 'hoe stompzinniger de route des te hoger het gemiddelde'.
De beste vooruitzichten voor een lange ruk biedt het eind van je vakantie als je op huis aan gaat. Dan heb je conditie, ben je goed ingeregeld vwbt fourageren en eten, weet je de route, is het vermoedelijk vlak, ben je het zat en weet je zeker dat er een douche en warm bed klaarstaat.

OK, hier komen wat van de beloofde links. De sport heet audax fietsen, en het gaat dan om races om min of meer non stop heel grote afstanden af te leggen, van 200, 400 of 600 km, of in het meest extreme geval tochten als Parijs - Brest - Parijs of Boston - Montreal - Boston (allebei ongeveer 1200 km, en met een tijdslimiet van 90 uur). De toppers rijden met wat verzorging, maar de echte sport is het om zonder verzorging te rijden.

De Nederlandse club is te vinden op: http://home.wanadoo.nl/akn/

De Engelse club is (met veel meer informatie) te vinden op: http://www.aukweb.net/index2.htm

De Amerikaanse club is hier te vinden, met een uitgebreide site: http://www.rusa.org/

Voor een leuke site met veel info over lange afstand fietsen, zie de site van de Blayleys: http://www.blayleys.com/

In sommige landen en bij sommige races is het gebruik van spatborden verplicht. Het gevolg is dat zulke races bij voorkeur worden gereden op zogeheten audax fietsen. Dat zijn fietsen die er op het eerste gezicht uitzien als racefietsen, maar daarvan op belangrijkepunten toch afwijken. Vanwege het comfort gaat het vrijwel altijd om stalen frames met een wat ontspannen geometrie, en een luie stuurkarakteristiek (je wilt dat de fiets van zichzelf rechtuit gaat als je heel moe bent). Vanwege datzelfde comfort, en vanwege de spatborden eis wordt veelal gekozen voor deep drop zijoptrekremmen, zodat er met spatborden toch nog 32 mm banden op kunnen. Verder moet de fiets stevig genoeg zijn voor een traditionele zadeltas of kleine achtertasjes. Verlichting is uiteraard van levensbelang (de SON naafdynamo is heel populair onder audaxrijders). Zulke fietsen zijn alles bijeen dus niet alleen erg geschikt voor deze idioot lange ritten, maar ook voor wie snellere en langere tochten wil maken over asfalt, en in hotels wil logeren.

Wim

Met bepakking 212,75 km (driekwart Veluwerondje), maar dat was meer omdat de geplande camping niet OK was en ik dus verder moest rijden. Was dus eigenlijk niet gepland (en ook niet echt relaxed op het eind) ;)

Met wandelen (ook met bepakking) een kleine 100 km trouwens, maar deed daar wel dag-nacht-dag over.

ik heb al drie jaar een neurotische tic:
De zaterdag rondom de langste dag (21 juni) ga ik zo lang mogelijk fietsen. Afgelopen jaar was dat 264 kilometer (een mooi Rondje Dongen-Amsterdam-Dongen)
Hey,

Natuurlijk is het zo, dat je met dergelijke 'monster-afstanden' niet meer echt aan het beeld van een 'wereldfietser' beantwoordt... Ik vroeg het me ook gewoon maar af, aangezien er tegenwoordig van alle mogelijke activiteiten wereldrecords zijn vastgelegd...

Greetz,
Vienna

Jaren geleden een grote ronde van vlaanderen gereden, in het kader van een fietsmarathon van de fietsersbond hier in vlaanderen - een ronde langs grote steden.

Dat was wel zonder bagage, maar eveneens zonder overnachting : zaterdagmiddag vertrekken, zondagmiddag terug. Op 24 uur (met voor en natochtje naar huis bij) zo een 440 km gereden.

225 km,
met camping-bepakking, van Rotterdam via Zeeland naar Frankrijk (ergens bij Duinkerken) als start van een tocht naar Bretagne. Was niet gepland, maar toen ik 's middags Frankrijk op de kaart steeds dichter bij zag komen vond ik dat toch wel een leuk streven, overigens wel met wind in de rug.

Lijkt me dat wanneer je echt een persoonlijk record wilt zetten, met meerdere rijdt en de omstandigheden meezitten (goede benen, vlak, asfalt, wind niet tegen, weinig niet geplande oponthouden etc.) je ruim boven de 225 moet kunnen komen. laat staan wanneer je op de racefiets met een rugzakje reist.

195 km,

Zomer 2006, in een heerlijk brandend Spaans zonnetje... De planning was om 75 kilometer te rijden, maar aangekomen in Zaragossa bleek de camping die ik daar had verwacht niet meer te bestaan... Dan maar door, en na wat verkeerd rijden uiteindelijk geweldig met een zonsondergang in de rug door het Spaanse landschap gefietst...

200 km (met volledige bepakking)

Dat was in Marokko. Het land en de mensen zaten mij tot hier! Tegenwoordig doe ik het rustiger aan. Ik zie meer, heb meer mooie ontmoetingen, maak meer foto's en geniet meer.

Maar die grote afstanden was toen ik een jaar of 20 was. Een daggemiddelde van rond de 160. Nu red ik dat niet meer. Toen wilde ik gewoon heel veel fietsen. Dus in vier weken naar Casablanca bijvoorbeeld. Dit komt ook terug in mijn lezing (Dumela, op de fiets door Lesotho) die ik komend weekeinde geef op de Fiets- en Wandelbeurs.

Tja, voorkeuren veranderen met de jaren. Wie weet over twintig jaar op de tandem, ligfiets of met een hulpmotortje?

Eric Schuijt schreef:Tja, voorkeuren veranderen met de jaren. Wie weet over twintig jaar op de tandem, ligfiets of met een hulpmotortje?
met een hulpmotortje en dan elke avond op hotel voor hem op te laden :P
en dan weten dat de gemiddelde elektricshe fiets 40km kan met een volle accu :wink:
Met een hulpmotor kan ook.

Ik rijd regelmatig met mijn vader (ruim 81) die een Spartamet heeft, overal door Nederland.

Op zijn gemak halen wij (op goede dagen) nog ruim 160 km en minder goede ruim 120 km.

Dus laat je niet afschrikken.

Geweldig. Zo wil ik ook oud worden: ik op de Spartamet, en mijn zoon op de fiets. Als het dan zonder stankt en herrie kan (elektrisch dus) is het nog mooier.
Wim