Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De vrouw als lastdier - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De vrouw als lastdier

Je zou het vermogen (in Watt) per individu kunnen vaststellen middels een ergometer en zo tot een gewichtsverdeling kunnen komen.

mazzeltovv schreef:Je zou het vermogen (in Watt) per individu kunnen vaststellen middels een ergometer en zo tot een gewichtsverdeling kunnen komen.
Het te torsen bagagegewicht is dan nog niet evenredig aan het geleverde vermogen, maar er zijn vast nog een dozijn andere technische en medische variabelen die meespelen. Ik denk dat het realistischer is om tijdens een lange klim de zaak te verdelen. De erkenning van een verschil en de bereidheid van beide parijten om daadwerkelijk bagage over te nemen zijn volgens mij toch de echte problemen. Ik zou de "zwakkeren" van vele paren niet de kost willen geven die gefrustreerd zijn doordat ze achteraan fietsen en tegelijk vertikken om bagage over te geven aan de ander :roll:
Leon

Afbeelding

afgelpen zomer reden we zo rond, ik met voor 2en bagage in een gehuurde bob en de gf met net nix... maar das weer een heel ander verhaal (medische achtergrond) dus het kan zeker wel.

vind het een beetje een non discussie, zelf hanteer ik de regel dat de "zwakste" het tempo bepaald en je bent immers niet voor niets met elkaar op stap dus doe je het allemaal samen.

Bas

Aan de slag met een vetpercentagemeter kan ook een goede verdeling opleveren. Beiden krijgen dan per kg vetvrije massa evenveel kg bagage (fiets + bagage + lichaamsvet)

B@se: Ik prefereer de term de langzaamste bepaald het tempo, maar dat terzijde.

Flipse, ongeacht wat de beschrijving zegt, ik denk dat er grotendeels(op een stukje afdwalen na) serieus is gereageerd op je stuk, ongeacht waar het staat.

Naar mijn mening blijft het vooral een kwestie van proberen en zodoende leren, wie hoeveel gewicht ofvolume moet meenemen. misschien dat het geslacht uitmaakt in de spierkracht/ mogelijkheid tot verplaatsen van massa, maar het is simpelweg niet de enige factor.

Sephi schreef:B@se: Ik prefereer de term de langzaamste bepaald het tempo, maar dat terzijde.
hi idd ik ook normaal, maar in dit geval was het ook gewoon daadwerkelijk zo (was al blij dat we echt weg konden... )

volgens mij moet dit gewoon een natuurlijke balans zijn, als die chemie er niet is gaat het ook gewoon niet werken.

Bas

@Flipse, ik geef je een beetje gelijk wat betreft kletspraat. Ik vind het wel degelijk bij de voorbereiding horen wat betreft verdeling bagage.
@Bas, goed verwoord: als de chemie er niet is werkt het niet! Zo is het met alles en zeker met fietstochten waar je de hele dag op ieders lip zit. Het is een geven en nemen. De ene dag voel je je ook wat anders en dan moet er ruimte over zijn om het leuk te houden.
Een gegeven blijft dat de man over het algemeen sterker is dan de vrouw. Daar tegenover en dat is mijn mening geeft de vrouw niet gauw op :wink:
Ik heb vroeger sterke beenspieren gekweekt en een lang uithoudingsvermogen. Ik fietste vroeger altijd op kop (ruim 40jaar geleden!) naar school met wel 20 tot 30 scholieren achter mij aan. Ze wachten gewoon tot ik voorbij kwam, hoefden ze niet in de wind over de lange weg van de peel.
Nu pluk ik hier de vruchten van en dank zij die sterke beenspieren en ondanks de artrose vind ik het fietsen na ruim 30 jaar met dezelfde partner nog steeds leuk.

Leon schreef:Nu mijn bescheiden waarneming: het is mij in het verleden meer dan eens opgevallen dat degenen die dat geen probleem vinden en zeggen dat "men wel op elkaar wacht" meestal degenen zijn die boven op de berg staan te wachten.
Ik begrijp niet helemaal waarom je je zoveel zorgen zou maken over 'wie er eerder boven is'... Eenieder fietst op zijn/haar eigen tempo omhoog (met het 'juiste' gewicht aan bagage :wink:) en de laatste die boven komt moet idealiter bepalen wanneer de groep weer verder kan en hij/zij dus klaar is om verder te gaan.

Als de sterkste zich steeds in moet houden fietst hij/zij niet lekker en als de minder sterke steeds net iets boven zijn/haar kunnen moet fietsen, gaat dat evenmin goed. Overigens vind ik dat dit wel met name geldt voor bergop fietsen. Op het vlakke kun je je makkelijker aan elkaar aanpassen omdat dat over het algemeen toch 'makelijker' fietsen is (ook technisch gezien).

Naarmate de helling langer (en steiler) wordt, zal de gemiddelde fietser ook vaker moeten/willen stoppen. Mijn ervaring is dat het gat tussen twee of meer fietsers door deze kleine pauzes uiteindelijk niet zo heel groot wordt.

Gudrun

Er is wel degelijk een accentverschil voor vrouwen bij keuze voor een fiets en het onderhoud ervan:
Ik wilde een stalen frame, maar heb bewust voor een lichtere fiets gekozen: de CX Fun van Fahrradmanufaktur i.p.v. de T400. Anderhalf kilo minder voelt net iets comfortabeler als ik hem voor bezoek bij vrienden in een portiekwoning een trap op moet tillen. Ik heb geen mannentriceps.
Bij Bike4travel volgde ik laatst een reparatiecursus 'ladies night'. Hun ervaring is dat vrouwen maar heel zelden spaken moeten (laten) vervangen of een slag in het wiel krijgen. Beide heb ik zelf ook nog nooit gehad. Vrouwen zetten gemiddeld minder kracht op de trappers en hebben een iets andere fietsstijl.

Karin
Veni vidi fietsie

grappig,

zelf heb ik idd ook de ervaring dat vrouwen een andere fietsstijl hebben dan mannen.

Mijn vriendin krijgt het voor elkaar om over alles te rijden wat er maar op de weg ligt, zelfs als ik achter haar fiets op een brede weg en er lig een tak of een blikje aan de linkerzijde van de weg dan moet er onbewust overheen gereden worden..... de enige uitzondering hierop zijn (gelukkig) put-deksels.

Zelf verder nog nooit echt stukken gehad aan een van de fietsen, wel eens een nieuwe achterband die na een weekje bijna weg gereden was, dus een neue... (en dat op maandag...) en ze vreet ook remblokjes....

Heb nog eens zitten nadenken, denk dat het grootste verschil zit in tempo wisselingen, niet zozeer in een globaal achterblijven in snelheid.

Bas
Hun ervaring is dat vrouwen maar heel zelden spaken moeten (laten) vervangen of een slag in het wiel krijgen. Beide heb ik zelf ook nog nooit gehad. Vrouwen zetten gemiddeld minder kracht op de trappers en hebben een iets andere fietsstijl".
Karin

Ik heb nog nooit spaken moeten vervangen!

Fiets 1: 20.000km. Koga Forest staal 1997 is nu stadsfiets wordt opgeknapt voor trekking.(is lichter)
Fiets 2: 15.000km. Koga Traveller aluminium 2001-2004
Fiets 3: 10.000km Koga Randonneur staal 2005 tot nu.

Mijn idee is, en dat wordt gestaaft door wat ik zie, dat vrouwen in zwaardere versnellingen trappen dan mannen.

Wil.
Ik ken een vrouw die óók een putdeksel ramde, maar de fiets bleek heel sterk.
Ik ken er een boel die héél licht trappen.
Ik ken er een die een slag in een wiel maakte. Dat was vorige week, en ik mag de slag eruit gaan halen... :roll:
De groeten,
Leon
Wil schreef:
Mijn idee is, en dat wordt gestaaft door wat ik zie, dat vrouwen in zwaardere versnellingen trappen dan mannen.

Wil.
bedoel je hiermee te zeggen dat een zwaarde versnelling er voor zorgt dat je minder spaken breekt?(maar wel je knieeen sloopt) En daarmee dus dat mannen eigenlijk gewoon dom zijn :wink: en ook in een zwaardere versnelling moeten rijden?
Tot nog is het deze discusie hoofdzakelijk gegaan over krachts verschillen tussen man en vrouw

We zijn het denk ik allemaal wel eens dat in het algemeen de man sterker is en dus wat meer bagage zou moeten nemen (uitzonderingen daargelaten)

Maar dezelfde discussie kan je ook voeren als er sprake is van 2 mannen die samen op reis gaan. In dat geval is minder snel aannemelijk te maken of en wat de verschillen zijn in kracht , terwijl je toch mag aannemen dat dat ook zeker het geval kan zijn.

Hoe kom je dan vooraf tot overeenstemming over de gewichts verdeling??

Gewoon niet te moeilijk doen en gaan met die banaan. Als het onderweg blijkt dat het niet helemaal gelijk is kan je altijd nog wat verdelen.

Overigens snap ik het ook totaal niet dat je precies even hard moet fietsen.

giantus schreef: Overigens snap ik het ook totaal niet dat je precies even hard moet fietsen.
Bij ons is het zo dat één persoon de routekaart bij zich heeft dus als die vooruit fietst raakt de achterste de route misschien kwijt. En om nou bij iedere afslag te wachten tot de ander weer bij is...

In de praktijk werkt het volgens mij beter wanneer je binnen redelijke (zicht) afstand van elkaar fietst.

Trouwens ik heb ook nog een probleem. Ik eet sneller dan mijn vriendin, waardoor ik telkens eerder klaar ben. Wat kan ik hier aan doen? Misschien voor mezelf een extra zware vork meenemen?
:roll:
Vrouwen hebben namelijk minder kracht

Trouwens ik heb ook nog een probleem. Ik eet sneller dan mijn vriendin, waardoor ik telkens eerder klaar ben. Wat kan ik hier aan doen
Alvast met de afwas beginnen.

mis

giantus schreef:Trouwens ik heb ook nog een probleem. Ik eet sneller dan mijn vriendin, waardoor ik telkens eerder klaar ben. Wat kan ik hier aan doen? Misschien voor mezelf een extra zware vork meenemen?
:roll:
Vrouwen hebben namelijk minder kracht
Leuke reactie op dit item, giantus!! :lol: :lol: :lol: :lol:


Voor de rekenkundige Heren......

Niet moeilijk doen.......gewoon (gaan) fietsen en genieten!!
Ieder op zijn\haar tempo.
Soms achterom kijken of hij\zij niet te ver verwijderd raakt.....
af en toe geeft zij\hij aan dat hij pauze wil en af en toe geeft zij\hij aan dat er wat bagage verplaats moet worden naar de fiets van hem\haar.

8) Blanche