Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wassen verre fietsers hun kleren? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe wassen verre fietsers hun kleren?

Een rustdag is bij ons meestal ook wasdag. Om de was te drogen hangen we de was meestal tussen / aan de fietsen, aan scheerlijnen, you name it. Afgelopen zomer kon een mede-campinggast het echter niet aanzien dat onze fietsen tot tweemaal omvielen en bood ons haar droogrekje te leen aan. Spontaan contact is toch vaak het leukste van fietsreizen...

net als peter ben ik geloof ik ook behoorlijk vies. als je lang onderweg bent kom je op een gegeven moment op een sliding-scale terecht, waardoor er soms behoorlijke tijd tussen twee wasbeurten (van zowel jezelf als je kleren) zit. als je kan wassen (in de bewoonde wereld vind je altijd wel een emmer of een wasserette) dan doe je dat natuurlijk, maar zit je midden in de woestijn, dan drink ik liever die litertjes water gewoon zelf op..

De was doen in Chili.....
Geef de was aan b&b eigenaar. Als je 's avonds weer terug komt zie je alles netjes hangen:
Afbeelding

Blanche schreef:Wij hangen onze was altijd op aan onze fietsen, wat wasknijpertjes en je onderbroeken hangen aan je kabels bij je stuur. De rest bevestig je aan de riemen avn je achtertassen. Gaat uitstekend..sávonds een schone onderbroek.

Blanche
Nou ja, schoon!? Een passerende vrachtwagen en alles zit onder het stof en zand.

Mijn favoriete fietskleding bestaat uit een koersbroek en een mouwloos (termo onder) hemd shirt en/of jersey voor de ventilatie. Gaat meestal mee onder douche inderdaad... :)

Bij ons is ook de standaard van toepassing: Rustdag = wasdag.
Dan worden bijna de hele inhoud van de tassen 'gewassen'.
Sokken en onderbroeken willen we nog wel eens wassen als we een keer op tijd stoppen. Maar ik heb liever een vieze fietsbroek aan dan een die nog nat is.
Echt schoon krijg je je spullen toch niet. Thuis gaat het twee keer achter elkaar in de wasmachine om alles echt schoon te krijgen.
En het is ook wel een heerlijk gevoel om thuis weer echt schoon te zijn, met echte schone kleren.

mazzeltovv schreef:Alles met shampoo,

de was, de afwas, de haren, het lijf, de ketting, de fiets
Dat is ook mijn manier en werkt voor mij prima!
Ik neem de spullen lekker mee onder de douche of haal ze even door een watertje. Uitgebreidt wassen daar doe ik niet aan. Ik heb jaren lang op de hand m'n kleren gewassen in India en heb daar een bloedhekel aan gekregen en dus stel ik het altijd zo lang mogelijk uit. Betekend dat ik soms dagen in hetzelfde shirt rond fiets en een broek nog wel langer. Ik heb er geen last van en ik hoop de mensen om mij heen ook niet :lol:

Groet, Rena :wink:

In zuidoost Azie doe ik nooit zelf de was. Ik heb een stuk of vijf kunststof t-shirtjes bij me die tesamen geen plaats innemen en nog geen kilo wegen. Om de zoveel dagen geef je al je was af in een guesthouseje en voor een eurootje krijg je alles heel proper en fris terug de volgende ochtend. Het weegt niets en het kost niets. Geen handwas nodig dus hier. Enkel de fietsbroek, die gaat mee onder de douche.
In vochtigere en koude klimaten .... altijd zorgen dat je toch minstens 1 droog truitje en broek overhoudt :? .
Ik heb meer dan eens in een openbare toilette een waslijn opgehangen.
Wassen? Ik rij heel graag achter. Dat heeft een enorm voordeel. Wat je niet merkt is er niet. Zelfs de honden worden afgeschrikt. :lol:

Voor mij een handwasje in de avond en dan de ventilator erop of de volgende morgen achterop. In Azie kun je het erg goedkoop laten wassen. Dan zie je je geleshirt even later aan de lijn hangen. Maar wat hangt er nu onder. Is dat ook van mij? :oops:

http://www.ericopdefiets.nl/2007Thailan ... c4417.html

Hoe doen jullie dat dan in de winter? Moet je dan al echt naar een wassalon gaan en het ook (laten) drogen? Want ik denk dat de was met dit vochtige, koude weer niet echt goed droogt...

In de winter fiets ik alleen in warme streken, of korte afstandjes in Nederland op mijn stadsfiets of mijn vouwfiets in combinatie met de trein.

Namaskar (ik zit nu in Goa, India)

Wassen in koude streken doe ik niet, je zweet dan toch veel minder en de huidbacterieen liggen min of meer op hun gat. In Tibet heb ik mij 28 dagen niet gewassen (ook de kleren niet) en niks stonk. Hier in India is dat wel eventjes anders :-)
Een handige truuk is om je vochtige kleren tussen de binnenslaapzak en de slaapzak te leggen, je lichaamswarmte doet de rest en de volgende dag is de kleding droog.

Meestal was ik 's avonds de kleding met wat groene zeep in de rivier of wasbak en laat de kleren aan de scheerlijn drogen en de volgende dag vervolgens achterop de fiets. Wel oppassen dat je niks verliest, ik heb zo al 1 onderbroek en 1 paar sokken verloren.
Dus komende Tibet fietsers: die diepvries onderbroek is van mij :-D

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Namaskar (ik zit nu in Goa, India)

Wassen in koude streken doe ik niet, je zweet dan toch veel minder en de huidbacterieen liggen min of meer op hun gat. In Tibet heb ik mij 28 dagen niet gewassen (ook de kleren niet) en niks stonk. Hier in India is dat wel eventjes anders :-)
Een handige truuk is om je vochtige kleren tussen de binnenslaapzak en de slaapzak te leggen, je lichaamswarmte doet de rest en de volgende dag is de kleding droog.

Meestal was ik 's avonds de kleding met wat groene zeep in de rivier of wasbak en laat de kleren aan de scheerlijn drogen en de volgende dag vervolgens achterop de fiets. Wel oppassen dat je niks verliest, ik heb zo al 1 onderbroek en 1 paar sokken verloren.
Dus komende Tibet fietsers: die diepvries onderbroek is van mij :-D

Fiets de wereld,
Whisky

Ha die Whisky,

Dat is toevallig. Ik kreeg net een bericht van John Wolfs.....uit Goa!!!!

Heb je Goa echt uitgezocht om Kerstmis te vieren tussen alle uitbundige kerstversieringen?

Groetjes uit Amsterdam,

Bert

Als je zń blog leest lijkt het er wel op ;) het schijnt dattie wat heeft afgesproken met een aantal andere wereldfietsers bert ;)

Off topic,

He, nog een fiester? Ik zit hier met een engelsman en 2 duitsers.
Ik ben van plan hier tot oud en nieuw de boel onveilig te maken en de 9e vlieg ik dan weer naar huis. Hier in Arambol valt het disco gebeuren erg mee en het merendeel van de tijd maak ik hier met mijn fiets de paradijselijke omgeving onveilig. Ik moet wel zeggen dat de toeristen hier een beetje van het andere slag zijn en zich vaak op wel erg 'hoge' hippy/rasta niveaus bevinden, drugs, drugs drugs. Ik trap me liever high :-)

Namaskar!
Whisky

Even off topic:
Pas in Goa (en waarschijnlijk op meer plaatsen) op voor het vuurwerk straks dat is zo onveilig als de pest en vliegt het publiek in.
Leuk om te horen waar Johnny zit.

Wassen, ik heb meestal maar twee paar bovenkleding bij me en was (meer spoelen met zeep...)vrijwel dagelijks. Heb ik pech met het weer dan was ik pas weer als de eerste set droog is.

Dus 's avonds onder de douche was ik mijn kleding, ik gooi het onderin de douche (en ook mijn sandalen...) en na mijzelf als er nog warm water over is, was ik mijn kleding (ik neem ook een stop mee voor evt wasbak). Tot bedtijd hang ik dat aan de scheerlijn tussen tent en fiets, stormlijn die ik nooit gebruik en over de fiets. 's Nachts hangt de was in de tent net boven mijn slaapzak aan een lijntje (2 dingen) dat ik daar gemaakt heb en over de tassen (de rest). Wat in de ochtend nog niet droog is gaat onder de snelbinder achterop. Maar het meeste is wel droog, sneldrogende kleine handdoek van Xenos bijv. En de rustdag is wasdag met veel sop en echt goed wassen, hoezo rustdag...

Verder neem ik oude T-shirts, broeken e.d. mee want echt schoon wordt het niet met de hand (bij mij) en het verschiet in de zon dus na de vakantie durf ik die zonder schuldgevoel weg te gooien. Vaak zitten er dan ook al gaatjes in....

Al moet ik wel toegeven dat ik in landen waar textiel erg goedkoop is steeds meer krijg, heb ik teveel dan stuur ik dat weer op.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de luchtvochtigheid zo hoog was dat kleding na dagen buiten aan de lijn hangen gewoon niet droogde en begon te stinken en die lucht krijg je er bijna niet uit.