Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wassen verre fietsers hun kleren? - Forum Wereldfietser

Hoe wassen verre fietsers hun kleren?

Als ik al die verhalen lees over verre fietstochten, bijvoorbeeld tot in de Himalaya of Patagonië aan toe, vraag ik me steeds af hoe zij het voor mekaar krijgen om hun kleren van tijd tot tijd schoon te (laten) wassen in zulke afgelegen gebieden.
Als ik een fietsroute plan, zorg ik ervoor dat er een camping of jeugdherberg met een wasserette te vinden zijn of anders in een laundromat in een grotere plaats. Ik moet bijv. er niet aan denken om een paar dagen zonder schoon ondergoed te fietsen.....

dat is nou het voordeel van die waterdichte tassen van Ortlieb en Vaude; daar kun je ook je kleren in wassen. Moet je natuurlijk wel beschikken over voldoende water en zeep.

Gewoon met het handje!
Met de vloeibare reis-zeep van het kruidvat :>

Blanche 8)

biotex werkt erg goed, en kan ook voor andere doeleindes worden gebruikt :)

Edit: en dan dus handwassen hea ;) gewoon warmwater sopje maken(of koud desnoods) flink spoelen/wrijven, en dan laten weken, nieuw water pakken uitspoelen, en laten drogen.

en ach, dat ondergoed ben ik zelf niet altijd even kritisch op in dat soort gevallen.

Blanche schreef:Gewoon met het handje!
Met de vloeibare reis-zeep van het kruidvat :>

Blanche 8)
Vooral als je een fietstas met rolsluiting hebt: afsluiten, in de zon zetten, op laten warmen en in laten weken, af en toe flink schudden, daarna op de gebruikelijke manier op de hand wassen.
Ideaal! Je tas wordt ook schoon.
niko

Alleen in Zuid-Amerika ervaring en daar kon je in iedere grote plaats voor omgerekend 3 euro de hele was laten doen in een wasserette.

ondergoed/ fietsbroek mee onder de douche.
Heb een ortlieb wasbakje voor kleding zo af en toe, biotex.
In vrije natuur gebruik ik alleen water.
Goede Deo gebruiken :D

Ja zoals iedereen doe ik het ook, met de waterdichte rode voortas. Maar het wassen is niet het punt, dat lukt met alles wat een beetje wil schuimen. Het punt is het drogen. Je hebt van die klimaten waar je wel een week met je natte was achterop je fiets kunt rijden zonder dat er iets droog wordt. Gelukkig wordt er meer in droge en/of warne klimaten gefietst.
Groet,
Leon

Een BOB is wel erg handig hiervoor:
Afbeelding

Wij hangen onze was altijd op aan onze fietsen, wat wasknijpertjes en je onderbroeken hangen aan je kabels bij je stuur. De rest bevestig je aan de riemen avn je achtertassen. Gaat uitstekend..sávonds een schone onderbroek.

Blanche

De tovenaar schreef:Een BOB is wel erg handig hiervoor:
Zelf doe ik het zo:

Afbeelding

Werkt ook erg goed (zeker met een hittegolf...)

Bas

Waslijn aan boom (als er een boom is), om het fietsstuur en weer aan de boom en de boel staat strak. Als het een paar uur droog is en waait, wordt de was snel droog.

Als het een week regent heb je pech. Dan neem je voor 1x een goedkoop hotelletje en hang je de zooi daar op.

Waarschijnlijk zijn wij ontzettend vieze fietsers als ik het zo lees, maar wij wasten niet zo heel vaak afgelopen jaar, wel af en toe even uitspoelen tegen de geurtjes. Als we een was deden sloeg het wasmiddel ook vrij snel dood :lol: en toen we weer thuis waren hebben we alles in kleine hoeveelheden in de wasmachine gedaan. Je vangt onderweg zoveel stof en zand in je kleren, daar kun je m.i. niet echt tegenop wassen. Simpele oplossing is overigens een zeer goedkoop kledingstuk te kopen in de goedkope landen: dunne stof wast simpel uit en gaat niet erg lang mee -> kun je weer voor 2 luttele euro's een nieuw shirtje kopen na een maand of 2.

Alles met shampoo,

de was, de afwas, de haren, het lijf, de ketting, de fiets

Ik neem normaal 2 setjes sneldrogende kleren mee en als ik ga douchen was ik regelmatig 1 setje met zeep onder de douche en daarna hang ik de spullen over mijn fiets heen en sochtens is het zolang het niet geregend heeft vrijwel altijd droog :)
Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit langer als 3 weken op fietsvakantie ben geweest en ik kan me indenken dat als je enkele maanden gaat je je kleren toch wel eens ''echt'' wil wassen ipv uitspoelen inverband met rottende luchtjes enzo :wink:

Aan het eind van de dag je shirt en/of ondergoed meenemen onder de douche. Of met biotex of een tube vloeibare zeep in een opvouwbaar afwasteiltje van Ortlieb. Biotex helpt ook uitstekend bij het schoonmaken van je handen als je iets aan je ketting gedaan hebt. Voor het drogen van de was hebben wij zo'n elastisch waslijntje waar je geen knijpers voor hoeft te gebruiken, geweldig makkelijk ding. En mocht je eens een knijper nodig hebben. Bij de buren op de campings zitten altijd wel ergens knijpers die je een dagje kan lenen.

Ronald

Wat ik ook altijd meeneem is een universele gootsteenstop. Ik heb geen Ortlieb tassen dus moet ik het doen met de gootsteen of wasbak van de camping, daar ontbreekt vrijwel altijd zo'n stop.

ciclista schreef:Voor het drogen van de was hebben wij zo'n elastisch waslijntje waar je geen knijpers voor hoeft te gebruiken, geweldig makkelijk ding.

Ronald
Dat klinkt handig, maar wat is het precies?

Afbeelding
Zoals al geschreven hang ik mijn was vaak aan mijn fiets te drogen. De onderbroeken aan het stuur, de fietsbroeken en shirtjes onder de riemen aan mijn tassen. En fietsen maar...
Op de camping zetten we de beide fietsen schuin tegeoverelkaar en spannen we een waslijn ertussen.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat we op onze reis dwars door Oost europa vanuit Roemenië, werden aangehouden bij de grens tussen Duitsland en Tsjechië. Iedereen mocht doorrijden behalve wij.
AuBweis Bitte!!!....klonk het bars. Ik snapte er niets van maar Douwe wees me lachend op mijn stuur en alle onderbroeken die daaraan te drogen hingen.


Wasjes aan de fiets....

Afbeelding


Afbeelding