Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 121 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33587 berichten
Martin E. van Doornik schreef:Næsbyholm Slot, 4171 Glumsø, Danmark?
Op het eiland Sjælland (betekent niet zeeland, maar zielland, land van de ziel)
Nee, verkeerde kant van het water.
cornelese schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Næsbyholm Slot, 4171 Glumsø, Danmark?
Op het eiland Sjælland (betekent niet zeeland, maar zielland, land van de ziel)
Nee, verkeerde kant van het water.
Welk water ??
Het lijkt mij trouwens helemaal geen kasteel :wink:
Michael W schreef:Welk water ??
Het lijkt mij trouwens helemaal geen kasteel :wink:
Het water dat ik bedoelde is de Öresund. Het kasteel staat dus in Zweden. Overigens is het ooit begonnen als klooster. Later is het door de denen verbouwd tot vesting.
cornelese schreef:
Michael W schreef:Welk water ??
Het lijkt mij trouwens helemaal geen kasteel :wink:
Het water dat ik bedoelde is de Öresund. Het kasteel staat dus in Zweden. Overigens is het ooit begonnen als klooster. Later is het door de denen verbouwd tot vesting.
Bäckaskog slott in Skåne

Bäckaskog slott var ett kloster på 1200 talet år 1280 var klosterkyrkan färdig första ätten var danske Ramel. Slottet var känt som rosornas slott fram till 1950, som mest var det 6000 rosor :roll:

Afbeelding
Afbeelding

en een heel verhaal in 't Engels:

http://trondni.blogspot.com/2009/11/wha ... kinge.html
Expresso schreef: en een heel verhaal in 't Engels:
Ja, de plaats stond er nog niet bij, omgeving Fjälkinge dus :wink:
Michael W schreef:
cornelese schreef:
Michael W schreef:Welk water ??
Het lijkt mij trouwens helemaal geen kasteel :wink:
Het water dat ik bedoelde is de Öresund. Het kasteel staat dus in Zweden. Overigens is het ooit begonnen als klooster. Later is het door de denen verbouwd tot vesting.
Bäckaskog slott in Skåne

Bäckaskog slott var ett kloster på 1200-talet år 1280 var klosterkyrkan färdig första ätten var danske Ramel. Slottet var känt som rosornas slott fram till 1950, som mest var det 6000 rosor :roll:

Afbeelding
Ik kan me wel op mijn hoofd slaan: Ik zag duidelijk een Deense bouwstijl en dus nog niet aan mijn mooie Zweden gedacht. Dat vergrootte onbedoeld het zoekgebied. Zweden is een megagroot land, hoor! Skåne behoorde vroeger tot Denemarken, vandaar! De Zweedse tekst daarboven kan ik wel duidelijk begrijpen:
Het Bäckaskog kasteel werd in de 13e eeuw een abdij. In 1280 werd de abdij onder het eerste Deense geslacht Ramel voltooid. Het kasteel stond tot 1950 bekend als het Rozenkasteel, waar de meeste van de 6000 rozen stonden. (1200-talet betekent 13e eeuw = vanaf 1200. Talet schrijft een Zweed met een streepje ervoor)
Afbeelding

Oja :lol: Waar?
Bob&Marguérite schreef:Afbeelding

Oja :lol: Waar?
Waar? Eerst, wat is dat voor raar ding :wink:
Michael W schreef: Waar? Eerst, wat is dat voor raar ding :wink:
Uh Michael, kijk eens goed en denk aan die "Die Dömitzer Eisenbahnbrücke" foto, waarvan je aanvankelijk ook maar een deel van het geheel zag! :wink:
Dan gooi ik er ondertussen maar even een eenvoudige op :wink:

Waar staat dit tolhuisje ?
Met in de inzet de tarieven 8)

Afbeelding
Michael W schreef:Dan gooi ik er ondertussen maar even een eenvoudige op :wink:
Afbeelding

Foxwolde
Er zijn er drie, Peize, Peizerwold en Foxwolde, alleen deze heeft een lantarenpaal in de tuin!
Bob&Marguérite schreef:
Michael W schreef:Dan gooi ik er ondertussen maar even een eenvoudige op :wink:
Afbeelding

Peize(rwold)
Daar staat er ook eentje uit 1884, maar niet deze :wink:
Bob&Marguérite schreef:
Michael W schreef:Dan gooi ik er ondertussen maar even een eenvoudige op :wink:
Afbeelding

Foxwolde
Er zijn er drie, Peize, Foxwolde en Orvelte, alleen deze heeft een lantarenpaal in de tuin!
Klopt, deze is het, kan je ook zien aan het dak :wink:
Is aan de weg van Groningen naar Roden
Hier het verhaal: http://peize.websitemaker.nl/dorpsonderzoek/4540443
Beseffende dat ik mogelijk te veel weg geef:

Afbeelding
Ik heb geen idee waar precies, ik denk zelf aan ergens in duitsland mogelijk langs de Rijn of Main en dat het of een aquaduct was uit Romeinse tijden, of een inmiddels opgeheven spoorlijn zoals die er in dat gebied genoeg liggen, goed voor fietsers want op een aantal daarvan zijn fietspaden aangelegd waardoor de helling beperkt wordt tot 2 a 3 procent.
Pman schreef:Ik heb geen idee waar precies, ik denk zelf aan ergens in duitsland mogelijk langs de Rijn of Main en dat het of een aquaduct was uit Romeinse tijden, of een inmiddels opgeheven spoorlijn zoals die er in dat gebied genoeg liggen, goed voor fietsers want op een aantal daarvan zijn fietspaden aangelegd waardoor de helling beperkt wordt tot 2 a 3 procent.
Zoveel goede opmerkingen - nog niet de juiste omgeving - moet beloond worden, maar pas op met deze hint moet je snel zijn, want nu gaat er ergens anders een :idea: branden :wink:
Afbeelding

Naar mijn weten is de spoorlijn nog niet opgeheven.
Bob&Marguérite schreef:
Pman schreef:Ik heb geen idee waar precies, ik denk zelf aan ergens in duitsland mogelijk langs de Rijn of Main en dat het of een aquaduct was uit Romeinse tijden, of een inmiddels opgeheven spoorlijn zoals die er in dat gebied genoeg liggen, goed voor fietsers want op een aantal daarvan zijn fietspaden aangelegd waardoor de helling beperkt wordt tot 2 a 3 procent.
Zoveel goede opmerkingen - nog niet de juiste omgeving - moet beloond worden, maar pas op met deze hint moet je snel zijn, want nu gaat er ergens anders een :idea: branden :wink:
Afbeelding

Naar mijn weten is de spoorlijn nog niet opgeheven.
De elektrische locomotief is duidelijk van Frans fabrikaat, zoals de gele 1600- en 1700-series bij onze NS. Maar ik zie na het uitvergroten van de foto nergens een logo van SNCF, misschien rijden er meer Franse locs in een ander land zoals bij ons?
[/quote]
Naar mijn weten is de spoorlijn nog niet opgehevenDe elektrische locomotief is duidelijk van Frans fabrikaat, zoals de gele 1600- en 1700-series bij onze NS. Maar ik zie na het uitvergroten van de foto nergens een logo van SNCF, misschien rijden er meer Franse locs in een ander land zoals bij ons?[/quote]
Zo te zien een Zwitserse trein, nu nog een rivier een hoofdweg en een opgeheven spoorlijn of aquaduct, we komen steeds dichterbij.
Het is het aquaduct bij Metz (met dank aan wikipedia) wat die (naar mijn idee) Zwitserse trein daar doet weet ik niet. voor meer plaatjes zie http://www.romanaqueducts.info/aquasite/metz/index.html Hier nog in niet opgeknapte staat.