Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 183 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33599 berichten
Dus het wordt one-piece cranks genoemd. Heb ik in Amerika bij nog meer fietsen waargenomen, maar in Canada weet ik niet meer.

Hoe ik in '72 in Amerika terecht kwam? Ik was in 1971 op fietsvakantie in vijf landen, waaronder Luxemburg. Op de jeugdherberg van Vianden ontmoette ik een lief Amerikaans meisje uit St. Louis, Missouri :lol: . In die tijd waren de contacten heel moeizaam: alleen per luchtpost, want het duurde minstens 2 à 3 weken voor ik antwoord kreeg. En zij had mij uitgenodigd om Kerst en oud/nieuw in Amerika te vieren. Merkwaardig: al vanaf oktober tot in januari waren de straten versierd met Kerstversieringen, maar de tweede Kerstdag is in Amerika een gewone werkdag. Dus alles draaide om die slechts éne feestdag! Ook de tweede Paasdag kent men daar niet. Zelfs met de jaarwisseling werd er geen vuurwerk afgestoken. Overal heel stil en niemand op straat.... (wel vuurwerk op de 'Independence Day' jaarlijks op 4 juli).
Ik vloog met een Boeing 747 van KLM van Schiphol naar Chicago, met een overstap naar St. Louis per DC-9 van Delta Airlines. Later ging de reis per auto (een slagschip van een Chevrolet) via Illinois naar Madison, om tenslotte op de laatste dag naar O'Hare te gaan voor de thuisvlucht. Het retourticket kostte 814 oude guldens... waarbij het reisbureau voor het visum heeft geregeld.
Het voor het eerst fietsen op Amerikaans grondgebied heeft wel ervoor gezorgd dat ik erdoor opgewonden ben geraakt dat ik nog eens acht lange fietstochten door Amerika en vier door Canada heb ondernomen! En dat allemaal door die ontmoeting in Vianden....
Op al mijn volgende tientallen vluchten nooit zonder mijn fiets aan boord, uitgezonderd enkele vakantievluchten met mijn gezin.
Een altijd blijvende herinnering aan mijn reis naar Amerika in december 1972 is deze Amerikaanse brievenbus, die daar de 'U.S. mailbox' heet. Op 24 december 1972 gekocht in een 'hardware store' in Creve Coeur, een westelijke buitenwijk van Saint Louis, Missouri. Compleet met naambordje en meegeleverde letterstickers. Sinds 1972 ben ik al vijf keer verhuisd, maar gedurende al die 45 jaren heeft hij steeds tot vandaag de dag voor mijn huis gestaan. Tijdens de sneeuwramp van februari 1979 (toen stond hij in Den Andel) heeft een enorme sneeuwduin de brievenbus geplet, maar ik heb hem kunnen uitdeuken en opnieuw geschilderd.

Afbeelding
Iemand een idee waar (stad) deze fiets geparkeerd staat, toch een plaats waar veel gefietst wordt en het ook heel goed is om te fietsen :) De eigenaar was kennelijk even op vakantie....
Afbeelding
keesm54 schreef:
vr 19 jan, 2018 19:25
Iemand een idee waar (stad) deze fiets geparkeerd staat, toch een plaats waar veel gefietst wordt en het ook heel goed is om te fietsen :) De eigenaar was kennelijk even op vakantie....
De Mazda in het midden heeft een witte kentekenplaat, maar dat bewijst nog niks. Zo te zien een buitenlandse fiets, maar het is een razend lastige raadselfoto. Hoeveel bomen staan er over de hele wereld waar een fiets geparkeerd staat? De fietseigenaar moet wel klein van gestalte zijn of is nog een jonge scholier.
Ik gok op ergens in Frankrijk.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 19 jan, 2018 19:48
Hoeveel bomen staan er over de hele wereld waar een fiets geparkeerd staat?
Als je even googelt op begroeide of overgroeide fiets zie je dat er inderdaad exemplaren genoeg overwoekerd staan te worden.
Ik vind de fietsbel, het kettingslot en de bescherm'beugels' om de boom toch wel een Nederlands sfeertje ademen, maar concreter kan ik het niet maken. Ik zie te weinig aanwijzingen verder.
Ik wil het nog niet te makkelijk maken, maar in deze plaats zie je heel van dit soort fietsjes rijden en ook heel veel vintage racefietsjes overal over de fietspaden/brede trottoirs rijden.
In het zuiden van deze plaats staat een 12-hoekige Hollandse windmolen, ik was daar in 1986 examinator (speciale hint voor Martin :D ).
De volgende hint is JFK.
Berlijn dus. (Duitsland was al te zien aan het nummerbord.) En inderdaad staat daar in een park een,Hollandse windmolen. Ich bin ein Berliner... Makkelijker dan dit wordt het niet... :shock: Maar waar precies is de vraag?
Berlijn, inderdaad...
Fiets stond in Korsorer Strasse: https://osm.org/go/0MbFb~0ql-?m=
waar overigens nog meer begroeide fietsen in de straat stonden. Opvallend, want de meeste fietsen rijden daar wel elke dag.
keesm54 schreef:
vr 19 jan, 2018 21:43
Ik wil het nog niet te makkelijk maken, maar in deze plaats zie je heel van dit soort fietsjes rijden en ook heel veel vintage racefietsjes overal over de fietspaden/brede trottoirs rijden.
In het zuiden van deze plaats staat een 12-hoekige Hollandse windmolen, ik was daar in 1986 examinator (speciale hint voor Martin :D ).
De volgende hint is JFK.
Bedoel je deze molen? Daar heb ik in 1991 gedraaid! Tijdens mijn mooie fietstocht door de pas gevallen DDR.

Afbeelding
Afbeelding nog niet zo erg als deze.
Math, die van mij was geen raadplaatje maar een voorbeeld dat het nog erger kan dan die fiets in Berlijn.
Van mij mag je wel de volgende bedenken.
Ik begrijp dat volgens de regels van het spel nu willem.m aan de beurt is. Die heeft vast interessante plaatjes.
math schreef:
za 20 jan, 2018 12:10
Ik begrijp dat volgens de regels van het spel nu willem.m aan de beurt is. Die heeft vast interessante plaatjes.
Okay, ik verzin zo direct iets.
Deze heb ik uit de eigen oude doos (2004) gehaald.
IMG_0084.JPG
Het zou kunnen zijn dat-ie al een keer in deze rubriek is geweest, maar daar staan zoveel berichten in dat ik dat niet kan verifieren.

Ik geef nog geen tips, want iemand die er geweest is kan het weten.
Het standbeeld van Maria op de top van de Ballon d'Alsace op 1247 m hoogte.
Ik kwam het beeld in de mist tegen tijdens mijn trektocht langs de GR05 naar Nice.
Ben jij daar op de fiets naar boven geweest ... ?? :-)

Groetjes, Gerard
DSC_1441.jpg
DSC_1440.jpg
Yep, helemaal goed!

Bij het maken van de foto waren we er met de auto. Maar ik had die vakantie wel een fiets mee. Ik kan me herinneren dat het die week in de Vogezen best zwaar was om de soms meer dan 15% steile hellingen van c-weggetjes op te komen - zeker met fietskar en inhoud.
Lopend met een zware rugzak was al pittig.... laat staan met een vol bepakte fiets... :-)
Nog even mijn eerdere draadje afronden en Martin beantwoorden.
Martin schreef:Bedoel je deze molen?
Ja die bedoel ik, de Britzer Mühle. Gerestaureerd en maalvaardig gemaakt ten tijde van de BUGA (1985).
Verleden jaar nog langs geweest en er zijn nog 2 molenaars actief uit de periode van de 1e opleiding (1986).
De opleiding werd toen op verzoek van de Hollandsche Molen verzorgt door Piet Leeuw (toen mijn collegamolenaar in Buren op de Prins van Oranje).
Foto van 2012 :Afbeelding
Let op de omloop, die was kort daarvoor in elkaar gestort en vernieuwd.
Het is nog altijd vrij druk op en rondom deze molen (excursies, schoolbezoeken, meelverkoop, trouwlocatie etc). Naastgelegen Britzer Garten is ook een bezoek waard.
Mooi om vanuit centrum Berlijn er naar toe te fietsen voor een bezoek aan de molen en daarna vlakbij in de biergarten een hefeweizen :)