Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 597 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33601 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 mar, 2020 19:46
Onomstotelijk Frankrijk, maar zulke dorpjes zijn als een speld in de hooiberg op de Franse landkaart.... Effe geen zin, nu moe van het klussen.
Ik hoop nooit in een hooiberg te gaan liggen waar net zo veel spelden zitten als er Franse dorpjes zijn met zulke rotondes... talloos.
Leon schreef:
di 31 mar, 2020 19:55
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 mar, 2020 19:46
Onomstotelijk Frankrijk, maar zulke dorpjes zijn als een speld in de hooiberg op de Franse landkaart.... Effe geen zin, nu moe van het klussen.
Ik hoop nooit in een hooiberg te gaan liggen waar net zo veel spelden zitten als er Franse dorpjes zijn met zulke rotondes... talloos.
Tsja. Ik heb het plaatje uitvergroot op een 27 inch scherm maar kan niets onderscheidend ontdekken dat zou kunnen leiden tot een zoekactie dan wel oplossing. Misschien wel de plakkaten (?) op het witte huis in het midden of het gele bord in de berm, maar de resolutie is te slecht. Links zijn nog groene kruizen van een Apotheek te zien, als die nu uitzonderlijk waren in Frankrijk....
Is misschien wel onderdeel van een EV, maar of je deze plek onthoudt als je er over fietst....
Het is wachten op een cryptische omschrijving, niet dat dat altijd opschiet, maar je weet nooit.
DaVinci schreef:
di 31 mar, 2020 21:38
Het is wachten op een cryptische omschrijving, ...
Dat is niet toegestaan 🤪 Sterkte met zoeken!
Wat een snelle overgave!
Volgens mij heeft Leon ook al eens de strategie gebruikt om per dag één bordje te 'onthullen'. Als BSM morgen het D-bordje vrijgeeft wordt het raadselplaatje al gemakkelijker, zonder dat we in cryptische duidingen terecht komen.
willem.m schreef:
di 31 mar, 2020 21:43
DaVinci schreef:
di 31 mar, 2020 21:38
Het is wachten op een cryptische omschrijving, ...
Dat is niet toegestaan [   ] Sterkte met zoeken!
Niks cryptisch: Kijk nog eens goed naar de huizen ... de bouwstijl is "typisch" voor slechts een deel van Frankrijk.
Het is niet het kleinste deel van Frankrijk maar het verkleint het zoekgebied toch aanmerkelijk.

En verder, daar werd naar gevraagd:
Er komt een route "langs", dwz. sinds die route er is kom je hier slechts langs, en niet meer over dit "rond-point".
Op de kaart die ik raadpleegde kom je er nu, linksom of rechtsom, net niet langs, dat is maar veiliger ook.

En dan verder ... is er nog de "hint" dat oplettende lezertjes eigenlijk geen hint nodig hebben.

Passend bij de suggestie van "math": Morgen verklap ik iets over de velo-route die hier (bijna) langs komt.
DaVinci schreef:
di 31 mar, 2020 21:38
Het is wachten op een cryptische omschrijving, niet dat dat altijd opschiet, maar je weet nooit.
Bij mij komt vooral de vraag op waarom iemand van die plaats een foto zou maken. Dwangmatig fotografeergedrag, of mis ik iets?
math schreef:
di 31 mar, 2020 21:58
Wat een snelle overgave!
Volgens mij heeft Leon ook al eens de strategie gebruikt om per dag één bordje te 'onthullen'. ...
Aha, de striptease-act! 👯‍♀️
Als ik een gok mag wagen is het ergens net boven het midden van Frankrijk, laten we zeggen bij Châteauroux.
Als anderen nu ook een prikker zetten kan bsm zeggen wie het dichtstebij zit.
Bridgestone SM schreef:
di 31 mar, 2020 22:12
Kijk nog eens goed naar de huizen ... de bouwstijl is "typisch" voor slechts een deel van Frankrijk.
Het is niet het kleinste deel van Frankrijk maar het verkleint het zoekgebied toch aanmerkelijk.
Aha, de style toitures en ardoise à double pente.
Dan gok ik op Bretagne, laten we zeggen Ploërmel.
Leon schreef:
di 31 mar, 2020 23:00
Als ik een gok mag wagen is het ergens net boven het midden van Frankrijk, laten we zeggen bij Châteauroux.
Als anderen nu ook een prikker zetten kan bsm zeggen wie het dichtstebij zit.
Iedereen mag een gok wagen (nu ja, iedereen die op het forum mag posten), dat is het wezen van dit raadplaatje.

Met ergens net boven het midden van Frankrijk en Châteauroux komt Leon met vooralsnog veruit de beste gok.
Of Châteauroux boven of nabij het midden van Frankrijk zit is discutabel, maar voor deze eerste prikker niet van belang.

De "style toitures en ardoise à double pente" is door "math" heel goed opgemerkt, maar 1º de "double pente" is niet overheersend aanwezig, daarnaast is die "double pente" niet exclusief voor Bretagne. Ik krijg door te kijken naar de bouw-stijl, bouwwijze en de gebruikte bouwmaterialen al een eerste "gevoel" (eigenlijk werkt het bij mij nog anders, ik krijg een eerste gevoel en zie dan dit soort details).
Ik verwacht in Bretagne meer natuursteen, en bovendien grauw-grijze natuursteen, en vaak ook een ruwere "ardoise", dit alles passend bij het Massif Armoricain .... je moet dus zoeken in een regio met een andere geologie.
O ja, in Bretagne en Basse-Normandië staan er bijna altijd Hortensia's langs de huizen.

Ik denk dat in één klap het zoekgebied enorm is ingeperkt.
Bridgestone SM schreef:
di 31 mar, 2020 22:12

Kijk nog eens goed naar de huizen ... de bouwstijl is "typisch" voor slechts een deel van Frankrijk.
Gaat het om het huis boven die auto en het huis rechts met de witte hoekblokken? Ze hebben allebei vorstpannen op het dak met van die puntige uitsteeksels. Die heb ik ook gezien in Sant-Pierre-les-Bois ten zuiden van Bourges in het departement Cher. De witte huizen links. Naast de telefooncel staat mijn vrouw. Zie foto onder (niet op de fiets, genomen in maart 2003). Zou de raadselfoto ook in Cher zijn genomen?

imm001.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
wo 01 apr, 2020 10:40
Bridgestone SM schreef:
di 31 mar, 2020 22:12
Kijk nog eens goed naar de huizen ... de bouwstijl is "typisch" voor slechts een deel van Frankrijk.
Gaat het om het huis boven die auto en het huis rechts met de witte hoekblokken? Ze hebben allebei vorstpannen op het dak met van die puntige uitsteeksels. Die heb ik ook gezien in Saint-Pierre-les-Bois ten zuiden van Bourges in het departement Cher. De witte huizen links. Naast de telefooncel staat mijn vrouw. Zie foto onder (niet op de fiets, genomen in maart 2003). Zou de raadselfoto ook in Cher zijn genomen?
Tja, ik kijk niet eens zó precies naar de vorstpannen, en ik denk dat je in grotere delen van de oude regio's "Centre" en "Bourgogne" dit soort kenmerken kunt tegenkomen .... maar het departement Cher is in een keer in de roos.
Nu nog vraag: Waar in die ± 7.235 km2 en bijna 290 gemeenten (met zo'n 300.000 inwoners, dus slechts 42 inw/km2) is het hier ?
Ik heb me bij de plaatsnaam van mijn foto vergist: het is werkelijk in Le Chatelet, wij waren toen huizen gaan kijken in Saint-Pierre-les-Bois.
Het ging niet door en wij kozen daarna voor Zweden.

Dit is hier in Le Chatelet: https://www.google.com/maps/@46.6423148 ... 312!8i6656 waar wij in de bar Le Limé een afspraak met een Nederlandse makelaar hadden van www.7v.nl
Leon schreef:
wo 01 apr, 2020 12:07
Hier dus: https://www.google.com/maps/@47.3411083 ... 384!8i8192
Hoera, de volgende maand en toch binnen één dag .... en dat voor een "onvindbare rotonde".
Het betreft dus een eigenaardige, schuine, rotonde in St. Satur.  De weg naar rechts is de D 955 richting Sancerre en Bourges.
St. Satur is het minder bekende "broertje" van Sancerre (Sancerre is dan weer wat over het paard getild vanwege de smakelijke witte wijn .... elders in het departement Cher is die wijn net zo lekker alleen minder beroemd).
St. Satur is ook bekend/beroemd vanwege een zeer fraai spoorweg-viadukt.
 
RRRotonde St Satur.jpg
 
derdekeer schreef:
di 31 mar, 2020 22:19
Bij mij komt vooral de vraag op waarom iemand van die plaats een foto zou maken. Dwangmatig fotografeergedrag, of mis ik iets?
Ziehier de reden om een foto van deze weinig inspirerende rotonde te maken.
 
Peugeot 407.jpg
Peugeot 407
Deze Peugeot 407 reed op dezelfde weg als ik, en ondanks de aantrekkelijkheid op deze rotonde de weg wat af te snijden hield ik netjes rechts - dat doe ik dus nooit meer ... want hij haalde me in en sloeg af richting Bourges nog voor hij mij voorbij was terwijl ik rechtuit wilde. Zie verder het volgende citaat.
 
DaVinci schreef:
vr 14 feb, 2020 17:33
Bridgestone SM schreef:
do 13 feb, 2020 15:58
Nu ik de precieze plek op GoogleMaps teruggevonden heb verbaas ik me er wel over dat ik er langs kwam ... misschien was het omdat ik kort daarvoor ook nog onvrijwillg met het asfalt kennismaakte (dankzij een zilverkleurige Peugeot 407 die de voorrang op rotondes wat "anders" invulde) ... de daaropvolgende kennismaking met de Franse gezondheidszorg was weer heel positief.[/size]
Heb je geen foto van de rotonde?
Dat is misschien makkelijker te vinden dan het plaatje met de ingemetselde Picasso die er niet meer staat.
Ja, Ja, ik had dus een foto van de rotonde, zelfs meer dan één.

PS   Er waren een kleine 2000 bezoekjes nodig voor het "ronden" van dit rond-point.
Ik heb het gevonden door te veronderstellen dat de meest voorkomende reden om in het departement Cher verzeild te raken zal zijn wanneer men er doorheen rijdt met de auto op weg naar het zuiden, en BSM is een automobilist. Dan zijn er twee routes. Die vanaf Parijs is een snelweg, dus valt af. De andere gaat van Auxerre via Bourges naar Chateauroux. Dus ben ik beginnen met kijken vanaf de departementsgrens en verwachtte erg weinig. De eerste rotonde bleek al raak.
Next:
Afbeelding
Mooie clou, Bridgestone!
Misschien kun je je bij een volgende gelegenheid ook beperken tot wat meer zakelijke hints, in plaats van cryptisch. Dat blijkt goed te werken.
Leon schreef:
wo 01 apr, 2020 13:49
Ik heb het gevonden door te veronderstellen dat de meest voorkomende reden om in het departement Cher verzeild te raken zal zijn wanneer men er doorheen rijdt met de auto op weg naar het zuiden, en BSM is een automobilist. Dan zijn er twee routes. Die vanaf Parijs is een snelweg, dus valt af. De andere gaat van Auxerre via Bourges naar Chateauroux. Dus ben ik beginnen met kijken vanaf de departementsgrens en verwachtte erg weinig. De eerste rotonde bleek al raak.
Tja, goed gevonden, maar verder een hele reeks foute vooronderstellingen.
Goed is dat ik óók auto rijdt (maar pas op mijn 30ste mijn rijbewijs haalde, voordien fietste ik of reed ik mee, vaak liftend).
Er zijn evenwel allerlei goede redenen om in het departement Cher verzeild te raken.
Allereerst is er de EV6, de route van Atlantische Oceaan naar de Zwarte Zee (die route dateert overigens van ná mijn ongeluk alhier, de EV6 gaat ook veiliger langs het kanaal, of alternatief over het spoorwegviadukt).
Ten tweede is zeker dit deel van de Loire-vallei erg aardig fietsen (het was ook niet de eerste keer dat ik hier langs kwam).
Verder is het departement Cher ook interessant - niet alleen voor een aardig huisje - maar vooral vanwege de rust, het is een tweede/derde-keus-gebied, op de rand van twee groene Michelin-gidsen. Er gebeurt dus weinig (behalve een enkel verkeersongeval). Je vindt er ook erg lekkere wijnen, en als je niet op de namen Sancerre of Menetou-Salon afgaat koop je voor een nette prijs iets heel aantrekkelijks (dat is dan een reden om er per auto te komen, en dat doe ik dan ook soms).
Ook is er een en ander aan spoorse zaken te vinden (voor de liefhebber). En wat jullie nu ook weten: ik deed er een bodemkundige stage, tevens een spoedcursus Franse civilisatie, met een wijnboer als buurman (een buurman die overigens bij een dom en triest verkeersongeluk omkwam).

En ... als ik per auto naar het zuiden ga dan rijd ik vaak een duidelijk oostelijker route. Terug vaker door het departement Cher, (o.a. vanwege de wijn, maar ook omdat ik niet steeds dezelfde weg wil rijden) maar dan rijd weer niet via Auxerre maar wat westelijker via Montargis en Reims.
En ... de route Troyes - Auxerre - Nevers - Moulins ... dat is een oude traditionele, niet de Route 66 maar de RN 77.
Overigens was de voorlaatste keer dat ik door het departement Cher reed vanwege het ophalen van een kat, een kat die vandaag zijn tweede verjaardag viert.

Leons eerste "prikker" was verder een interessante:
Er is strijd over de precieze ligging van het midden van Frankrijk, het midden ligt ongeveer ter hoogte van Châteauroux, maar een stukje oostelijker, ergens ± 100 km ten ZW van St.Satur, niet ver van Orval/St.Amand-Montrond.


PS   Leons nieuwe plaatje geeft me een Italiaans "gevoel" ... maar meer ook niet.
Bridgestone SM schreef:Er is strijd over de precieze ligging van het midden van Frankrijk,
Het midden van Frankrijk in noord-zuidrichting heb ik al lang geleden gedefinieerd als de vouw in de bekende Michelinkaart 1:1.000.000.