Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 601 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33597 berichten
sssst. meestal haal ik die data eruit...nu blijkbaar vergeten.

Maar op dat eiland zijn meerdere wegen!
DaVinci schreef:
za 04 apr, 2020 13:10
Als ik de muis op de foto beweeg lees ik Gran Canaria 2012.
Met deze hint gok ik op "Valley of the Tears (Hoya de la Vieja)"
Zie ook De 10 mooiste beklimmingen van Gran Canaria.
Het is een schitterende klim, sowieso is fietsen op de Canaren erg de moeite waard. En buiten de echt toeristische gebieden zie je bijna geen verkeer...

BertV

beurt naar bsm
Wat een prachtige klim! Ik heb me er zojuist op stukgebeten waar het nu was. En dat terwijl ik erg veel kilometers gefietst heb op Gran Canaria! Deze klim is te ver om als dagtocht vanuit Maspalomas te doen. Vrijwel alle wegen op Gran Canaria zijn prachtig om te fietsen. Alleen de GC 601 van Maspalomas naar San Bartolome de Tirajana kan druk zijn. Als je die wilt rijden moet je zorgen dat je 's ochtens voor zeven uur op de fiets zit.
 
Tja, het is een gestolen "winst", misschien een compensatie voor het missen van de bronnen van de Maas.
Een beetje "soms zit het mee, soms zit het tegen".
Ik denk ook niet dat ik ooit op de Canarische Eilanden kom, ik heb iets tegen vliegen.

Hier dan een nieuw, en denkelijk moeilijker Raad Plaatje.
Vlgs de Fransen komt er (nog) geen route langs.   Toch ligt het voor "ons", noorderlingen, aan een interessant parcours.
Of een van de "bekende" Route-boekjes je hierlangs leidt weet ik niet.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand die hier langs komt niet even stopt, ook al is het geen vlammend panorama.

Verdere hints .... lever ik pas na aanhoudend verzoek :shock:
 
PanonamaRaRa.jpg
JanH schreef:
za 04 apr, 2020 08:58
avic schreef:
za 04 apr, 2020 08:16
Ergens in Andalusië.
Dat is goed.
Ik zie het inderdaad, Costa del Sol ligt in Andalusië maar deze fraaie plek ligt noordelijker, buiten de Costa.
Ik ga even niet naar Raad plaatje kijken, nu druk doende met het nieuwe keukenraam. Lekker weer in de tuin.
IMG_20200404_163407.jpg
Bridgestone SM schreef:
za 04 apr, 2020 14:29
Hier dan een nieuw,
Tsja, kan er ook wel langs hebben gefietst. Is weinig uit af te leiden.
Weet ook niet goed wat ik met de hint (toch weer cryptisch :cry: ) moet.
Dan maar een eerste gok: uitloop van de Franse Ardennen?
Achter de eerste fiets zie je een table d'orientation, daarop gegoegeld maar niet gevonden.
JanH schreef:
za 04 apr, 2020 20:11
Bridgestone SM schreef:
za 04 apr, 2020 14:29
Hier dan een nieuw,
Tsja, kan er ook wel langs hebben gefietst. Is weinig uit af te leiden.
Weet ook niet goed wat ik met de hint (toch weer cryptisch :cry: ) moet.
Dan maar een eerste gok: uitloop van de Franse Ardennen?
JanH,
Je hebt met je eerste gok direct een schot in de roos.
Je vindt dit panorama in de uitlopers van de Ardennen.
Niks cryptisch: Je pikt precies de juiste landschaps-info op.
Frankrijk had ik al zonder cryptische omhaal meegegeven.
Er zit in de hints verder slechts één nauwelijks cryptisch element.
Een hint die niet anders als een glimlach kan oproepen ....
... zodra je de oplossing ziet.

DaVinci,
De Table d'Orientation is ook goed ...
... alleen een picknick-tafel was onvoldoende voor een statiefoto.


Ik keek even, een bekende fietsroute/fietsroute-boekje - op dit forum besproken - komt er niet langs.
Deze route komt wel in de buurt (tot op zo'n 40 km), het had gekund, maar voor iedere route moet je keuzen maken, en voor de bedoelde route zijn er vele keuzes en dus ook vele alternatieven denkbaar.   De route-maker ontkent dit ook niet.
Bridgestone SM schreef:
za 04 apr, 2020 21:26
JanH schreef:
za 04 apr, 2020 20:11
Bridgestone SM schreef:
za 04 apr, 2020 14:29
Hier dan een nieuw,
Tsja, kan er ook wel langs hebben gefietst. Is weinig uit af te leiden.
Weet ook niet goed wat ik met de hint (toch weer cryptisch :cry: ) moet.
Dan maar een eerste gok: uitloop van de Franse Ardennen?
JanH,
Je hebt met je eerste gok direct een schot in de roos.
Je vindt dit panorama in de uitlopers van de Ardennen.
Niks cryptisch: Je pikt precies de juiste landschaps-info op.
Frankrijk had ik al zonder cryptische omhaal meegegeven.
Er zit in de hints verder slechts één nauwelijks cryptisch element.
Een hint die niet anders als een glimlach kan oproepen ....
... zodra je de oplossing ziet.

DaVinci,
De Table d'Orientation is ook goed ...
... alleen een picknick-tafel was onvoldoende voor een statiefoto.


Ik keek even, een bekende fietsroute/fietsroute-boekje - op dit forum besproken - komt er niet langs.
Deze route komt wel in de buurt (tot op zo'n 40 km), het had gekund, maar voor iedere route moet je keuzen maken, en voor de bedoelde route zijn er vele keuzes en dus ook vele alternatieven denkbaar.   De route-maker ontkent dit ook niet.
Zo te zien een parkeerplaats met picknicktafels welke men meestal naast doorgaande wegen vindt. Vanwege een table d'orientation zeker hoog gelegen. Moet toch ergens op Google satelliet te vinden zijn? Aan de horizon nergens een kerktoren o.i.d. te zien.
Martin E. van Doornik schreef:
za 04 apr, 2020 22:19
Zo te zien een parkeerplaats met picknicktafels welke men meestal naast doorgaande wegen vindt. Vanwege een table d'orientation zeker hoog gelegen. Moet toch ergens op Google satelliet te vinden zijn? Aan de horizon nergens een kerktoren o.i.d. te zien.
Goed gezien.   Een paar opmerkingen:
Neem de doorgaande weg heel letterlijk, het is geen doorgaande weg in de betekenis van grote verkeersader/druk/liever vermijden op de fiets.
Wat betreft de "sateliet" vindbaarheid moet je er rekening mee houden dat niet alle luchtfoto's even duidelijk zijn, op sommige herken je de Table d'Orientation alleen met voorkennis (die jullie nu dus hebben) ... je zou makkelijk aan een "vuile pixel" of een prullenbak kunnen denken.
De zekere hoogte is beslist waar. De Table d'Orientation staat op een zodanige hoogte dat je bijna rondom uitzicht hebt (of zou kunnen hebben, ik vond een krantenbericht waarin gemopperd werd over de boomgroei), het is evenwel géén beroemde "cote" oid.   Het is wel weer zo'n hoogte dat het op de beladen fiets even zuchten en steunen is, zo'n "moet dat nou" hellinkje (zoals je wel vaker hebt langs de flanken van een vallei).
En tenslotte:   Het nergens een kerktoren heeft een goede en eenvoudige reden - een beetje Cruijffiaans "als je het weet dan zie je het". Of te wel: het is een geomorfologische clue.

O ja, qua perspectivische effecten: Reken met een groothoek-effect ... ik ben fan van groothoek-kiekjes.
Dat was voor mij de valkuil bij de Maasbronnen-foto, ik dacht niet aan een sterk tele-effect.
Bij doorgaande weg ben ik uitgegaan van Noord-Zuid en gekeken bij D978, D985 en D6, allemaal in de France Ardennes. Af en toe zie je wel wat pick-nick plaatsen. Maar geen die lijkt. De omgeving van D978 en D985 lijkt meer op het raad plaatje dan D6.
Tsja, nu weer de tuin in :)
JanH schreef:
zo 05 apr, 2020 12:39
Bij doorgaande weg ben ik uitgegaan van Noord-Zuid en gekeken bij D978, D985 en D6, allemaal in de France Ardennes. Af en toe zie je wel wat pick-nick plaatsen. Maar geen die lijkt. De omgeving van D978 en D985 lijkt meer op het raad plaatje dan D6.
Tsja, nu weer de tuin in :)
Net de winterbanden voor de rest van het jaar-banden gewisseld, een aardige klus voor een zondagmiddag verplicht huisarrest (nu ja, in dit geval stoep-arrest).   Deze zondag het bos in of een rondje fietsen lijkt mij een minder goede tijdspassering, vooral ook omdat het vandaag wel motor-uitlaat-zondag lijkt.

Goed, dan de suggesties: Als je met D 978 eigenlijk D 987 bedoelt dan kan ik het met je eens zijn: in de omgeving van D 985 en D 987 vind je passende landschappen.
Ik gaf evenwel al de aanwijzing dat je "doorgaand" niet te zwaar moest aanzetten. De D9xx zijn vrijwel allemaal voormalige "mindere" N-wegen, wegen die gedeclasseerd zijn, afgestoten naar de Departementen -- vaak niet de beste wegen om te fietsen. Je moet hier dus naar een D xx zoeken, een traditionele D-weg, eentje zonder die "9".

Verder is het dus een stukje Frankrijk waar mijns inziens zowel de fietser als ook de rurale economie profijt zou kunnen hebben van wat "Voies Vertes". Er ligt al een stukje anarchistische "Voie Verte" een echt stukje "Joie Verte" (zelfs al gaat het om fraai fietsvriendelijk, en grijs, asfalt).
Aan het zoeken geweest tussen Reims en de Maas, een hoop Routes Departementales gezien, maar nog niet het raadplaatje. :(
DaVinci schreef:
zo 05 apr, 2020 20:35
Aan het zoeken geweest tussen Reims en de Maas, een hoop Routes Departementales gezien, maar nog niet het raadplaatje. :(
Tja, je zoekt in het juiste stroomgebied.   Frankrijk ligt evenwel vol met prachtig fietsbaar asfalt, veelal D-wegen.
Misschien eerst het zoekgebied op basis van "landschaps-kenmerken" nog wat verder inperken ?
Of anders bedenken waarom iemand hier meer dan eens langs komt ?
Ziehier, een geanonimiseerde Table d'Orientation (ik hoop dat ik geen evidente aanwijzingen vergeten ben)

Met/door het anonimiseren viel me op dat zelfs de Romeinen hier al langs kwamen, toen dus zonder fiets.

De eerste keer dat ik hier langs kwam was deze Table d'Orientation nog maar een jaar oud (maar dat helpt jullie niet verder).
 
PanonamaRaRa TableRa.jpg
Dit is wel héél erg :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb op dezelfde plek gestaan en heb deze foto gemaakt, in 2017.
Knipsel-1.JPG
Hier is het: https://www.google.nl/maps/@49.468891,4 ... 6656?hl=nl

In het midden van het tableau ligt Voncq, en dat deed bij mij een belletje rinkelen.
De Groene Valleien Route komt hier langs.
JanH schreef:
ma 06 apr, 2020 16:17
In het midden van het tableau ligt Voncq, en dat deed bij mij een belletje rinkelen.
De Groene Valleien Route komt hier langs.

Inderdaad, Voncq! Ik ben net te laat :D

Dit artikel bracht mij op het spoor:

"pour ne pas continuer à me griffer les jambes aux orties et ronces du chemin de halage, je reviens par la départementale 41 qui monte vers VONCQ."
JanH schreef:
ma 06 apr, 2020 16:17
Dit is wel héél erg :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb op dezelfde plek gestaan en heb deze foto gemaakt, in 2017.
Knipsel-1.JPG

Hier is het: https://www.google.nl/maps/@49.468891,4 ... 6656?hl=nl

In het midden van het tableau ligt Voncq, en dat deed bij mij een belletje rinkelen.
De Groene Valleien Route komt hier langs.
Kijk, zo leer ik ook weer wat bij, bijv. dat de Groene Valleien Route wie langs komt, ik dacht dat die noordelijker bleef.
Zo val ik weer door de mand als doe-het-zelver qua routes.
Maar goed, er vallen meer mensen door de mand ... JanH bewijst in ieder geval met zijn foto dat de klachten over de steeds hoger opgroeiende bomen terecht zijn.
 
PanonamaRaRa - 3.jpg
De Frontlijn-Route komt een beetje in de buurt, deze route komt tot Romagne-sous-Montfaucon.
Je bent hier in het achter de frontlijn gebied, een gebied waar in 14-18 het spoorwegnet enorm werd uitgebouwd teneinde het westelijke front van Argonne tot voorbij Reims te kunnen bevoorraden -- Verdun bleef een grote hinderpaal voor de Duitse logistiek.
Het front kwam pas eind 1918 in beweging, en het waren vooral de Amerikanen die hier de beweging brachten (volgens de typisch Amerikaanse aanpak: een geheel eigen aanvoer- en eigen bevels-structuren -- dit is dan ook de origine van de monumentale militaire begraafplaats in Romagne-sous-Montfaucon. Toch zijn er de uitzonderingen op de regel, het buurdorp stroomopwaarts, Terron/s/Aisne, werd eind oktober 1918 door Tsjechische Jagers bevrijd - het dorp was geheel verwoest door de terugtrekkende Duitse troepen.
 
PanonamaRaRa - 1.jpg
Ik kwam hier in 1985 voor het eerst langs, een rondje van thuis (toen Baambrugge), via Zevenaar, de Duitse grensstreek, de Vennbahn (althans parallel hier aan omdat het toen nog een werkende spoorlijn was), Vielsalm, langs Bastogne, Montmedy, Dun/s/Meuse, Romagne, Voncq, Hirson, Jeumont, Thieu, Edingen, Asse, Meise, Lier, Rijkevorsel, Breda, Gouda, thuis.

Daarna nog een paar maal, maar toen steeds in combinatie met het Canal des Ardennes langs Le Chesne en de tunnel van St Aignan. Kom je langs het kanaal kies dan in Le Chesne ook letterlijk het weggetje langs het kanaal, een Joie Verte, een Voie Verte zonder dat ie officieel deze naam heeft, en een groot feest voor de fietser. Zowel richting Vouziers als richting Rethel is het verder behelpen, slechts hier en daar is er een stukje prettig fietsen maar je treft soms ook weer veldrit intermezzo's. Richting Vouziers is het een mooie aanloop richting Argonne, richting Rethel is een mooie aanloop richting Reims, of gewoon verder naar het westen.
Overigens werd deze streek niet alleen door de Eerste Wereldoorlog getekend, ook de Tweede Wereldoorlog liet diepe lidtekens achter, Le Chesne
 
PanonamaRaRa - 2.jpg
O ja, de enige licht cryptische hint was die dat het geen vlammend panorama was.
Dat je er afstapt als je er langs komt, dat bewijs JanH maar weer eens met zijn foto.
Er werd geklaagd dat er geen kerktorens te zien waren .... dat klopt, het uitzicht is over de Aisne-vallei, een brede vlakke vallei, je vindt in deze vallei alleen dorpjes op "vaste grond", of te wel "geen kerktorens" past bij de geomorfologie, een vallei waar je geen huid wilt bouwen.  We kampeerden in 1985 langs de Aisne, het regende 's nachts een beetje, en de volgende dag kwamen we nauwelijks meer weg: de klei bleek zeer aanhankelijk - nog dagen rammelden er brokstukken inmiddels weer droge klei uit de spatborden.
Verder opmerkelijk in deze Pré-Aredennen-regio: verschillende plaatsnamen die eindigen op "CQ".

Dus Jan ... nu mag jij weer een mooi Raad-plaatje uitzoeken.