Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 617 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33902 berichten
Het is inderdaad een plaatje van de Westduinen bij Ouddorp, lokaal bekend als 'de Hobbelwei'. Het is een heel oud duingebied, dat door eeuwenlange begrazing, ontzilting en ontkalking een bijzondere vorm en vegetatie heeft gekregen. Verderop zijn deze duintjes voor een deel vergraven tot akkers, omringd door metershoge wallen, de zogenaamde schurvelingen (zie hier en hier).
Op een 17e eeuwse kaart van het eiland Westvoorn, het latere Goeree, zijn deze oude duinen al te zien (zie hier).

Elders langs de Nederlandse kust zijn vergelijkbare oude duinlandschappen ingericht als landgoederen (o.a. in Zuid Kennemerland en bij Wassenaar), afgegraven voor zandwinning en omgezet in bollenvelden of ten prooi gevallen aan stadsuitbreiding. Verder zijn veel oude duinen verdwenen door kustafslag of bedekt door een dikke laag zand van jonge duinen.

Een groot deel van de Westduinen staat nu nog vol met zendmasten van de marine (zie hier). Binnenkort zou dit zendstation hier moeten verdwijnen (zie hier).

Aan de andere kant van Ouddorp is een van onze favoriete NTKC-terreintjes. Vorige zomer maakten we hier een tocht die een beetje sneu afliep omdat de spaken in mijn 7 jaar oude achterwiel allemaal dreigden te breken (zie dit topic).

Het volgende plaatje is voor Hans!
niet bij Lelystad.jpg
keesswart schreef:
do 23 apr, 2020 00:38
Het is inderdaad een plaatje van de Westduinen bij Ouddorp, lokaal bekend als 'de Hobbelwei'.
Wat een mooie plek Kees! Ik ben er in 2014 nota bene rakelings langsgefietst maar ben rechtsaf de Groenedijk opgegaan. Nooit geweten dat die fraaie Hobbelwei bestond. De volgende keer ga ik linksaf :)
javb2812 schreef:
do 23 apr, 2020 00:53
niet bij Lelystad.jpg
Bij het uitvergroten van deze foto zie ik een kronkelende onverharde weg met een primitieve stenen barak en een bruggetje. Ziet er niet bepaald Europees of Rockies uit. Ergens in de Kaukasus of verder naar het oosten?
Qua niet-aangeharktheid moest ik eerst denken aan Kirgizië, of inderdaad de Kaukasus, maar de bergen op de achtergrond zouden wel eens gewoon op de Alpen kunnen duiden.
Dat wordt gokken. Omgeving van Montespluga in de Noord-Italiaanse provincie Sondrio (Lombardije)?
Eigenlijk had ik verwacht dat het niet heel moeilijk zou zijn. Ik weet (door jarenlang lezen op dit forum) dat verschillende fietsers er wel geweest zijn.

Ik wil nu nog niet vrijgeven welk gebregte (bergketen) het is. Wel dat het in Europa is, maar niet in de EU.

Hans
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 apr, 2020 12:41
Ergens in de Kaukasus of verder naar het oosten?
Nee, niet de Kaukasus
Noorwegen?
CarlW schreef:
do 23 apr, 2020 16:25
Noorwegen?
Het eenvoudige optrekje beneden aan de beek met de auto ervoor tref je naar mijn idee niet zo gauw in Noorwegen aan. In Noorwegen zou daar een mooi houten huisje staan. Ik denk zelf meer aan een land als Turkije. Het dal lijkt uitgesleten door een voormalige gletsjer.
WillemT schreef:
do 23 apr, 2020 16:56
...Het dal lijkt uitgesleten door een voormalige gletsjer.
Dat lijkt mij ook, en je ziet het ook aan de vorm van de bergen.

Zou het ergens op de Balkan zijn?

https://www.intechopen.com/books/glacie ... -of-europe

Ik heb even gezocht, maar word gek van die 'deposit pictures'.😖 Is er een manier om die uit de Google zoekresultaten weg te houden?
WillemT schreef:
do 23 apr, 2020 16:56
CarlW schreef:
do 23 apr, 2020 16:25
Noorwegen?
Het eenvoudige optrekje beneden aan de beek met de auto ervoor tref je naar mijn idee niet zo gauw in Noorwegen aan. In Noorwegen zou daar een mooi houten huisje staan. Ik denk zelf meer aan een land als Turkije. Het dal lijkt uitgesleten door een voormalige gletsjer.
Zoals javb2812 heeft aangegeven, is het in Europa, maar niet in een EU-land. Turkije hoort bij Azië.
Hier is de lijst van de EU-landen, wat je uit "bergachtige gebieden" kunt wegstrepen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... opese_Unie
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 apr, 2020 17:06
Zoals javb2812 heeft aangegeven, is het in Europa, maar niet in een EU-land. Turkije hoort bij Azië.
Dat is waar, dan zou het alleen nog Thracië (het Europese deel van Turkije) kunnen zijn maar daar zijn de bergen niet zo hoog.

Wat denken we van de Pyreneeën?
Ik zou geen land rondom de Pyreneeën weten dat geen EU-land is. Ik neem tenminste aan dat we Andorra bij de EU rekenen.
Heeft wel wat weg van Montenegro, Durmitor..

maar elk ander berggebied op de Balkan lijkt me kanshebbend!

BertV
Foto plaatser heeft ook in IJsland gewoond. De foto lijkt me niet echt Icelandic.
En zo weten we nog steeds weinig.
Balkan Balkan Balkan

Misschien heeft iemand tijd om routes op bikepacking te bekijken?
willem.m schreef:
do 23 apr, 2020 17:34
Balkan Balkan Balkan

Misschien heeft iemand tijd om routes op bikepacking te bekijken?
Schotland is ook een mogelijkheid, genoeg ruige gebieden.
kan weg
Ik blijf nog even zuinig met hints. Zo geef ik nog niet prijs welke bergketen het is, en laat ook in het midden of de juiste bergketen al genoemd is.
Het is wel in Europa maar niet in de EU dus de Pyrenneën vallen af.
Kaukasus heb ik al eerder af laten vallen.

Nieuwe info:
Het is inderdaad een door gletschers uitgesneden dal.
Voor mensen die iets met stand van de zon kunnen: foto is genomen om 17:49 op 18 augustus.
Het is niet in Ijsland, waar ik overigens niet gewoond heb maar wel drie keer ben gaan fietsen.
Het is ook niet in Noorwegen.

De naam van het juiste land is nog niet genoemd.

Hans