Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 655 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33583 berichten
Zoeken met plaatje en tekst rijksmonument gaf: Hoge Polderweg 3 te Werkendam als hit.
Schijnt gesloopt te mogen worden: http://hanviskie.blogspot.com/2018/12/s ... nt_14.html
Streetview: https://www.google.nl/maps/@51.7640581, ... 6656?hl=nl
JanH schreef:
ma 25 mei, 2020 10:17
Hoge Polderweg 3 te Werkendam.
Ja, dat is hem Jan. Doodzonde inderdaad dat de schuur gesloopt mag worden. Op streetview zie je de forse en lelijke schuur waarvan op mijn foto maar een randje te zien was.

Aan jou de volgende.
Ik blijf benieuwd naar de kenmerkende streekgebonden elementen.
Ik ben er afgelopen zomer nog langs gefietst maar heb toen niet gedacht wat bijzonder

Ik had een kaartje gemaakt van mijn drie beeldbepalende elementen
akkerbouw/ heeft 1953 overleefd / pontje
Het is hier overstroomd geweest.
Had het dus anders moeten aanpakken.
spoorzoeker schreef:
ma 25 mei, 2020 10:37
Ik blijf benieuwd naar de kenmerkende streekgebonden elementen
Ik ben geen kenner van monumenten maar toen ik er langs fietste herkende ik het wel in die zin dat ik meer van deze schuren in deze regio had gezien. Dit was echt een bijzondere schuur kenmerkend voor de Zuid-Hollandse eilanden (maar deze staat dus in Brabant). Op deze website wordt de schuur nader omschreven. Het voetveer betrof Pontje Steur.
De opmerking over de Zuid-Hollandse eilanden ("Dat is de goede kant op!") heeft me lang op het achteraf gezien op het verkeerde been gezet.

Nieuwe opgave:
Knipsel.JPG
Vanaf de andere kant.
Het bruggetje heeft zelfs een pagina op Wikipedia.

Om even op zijn Martins uit te weiden, ik ben hier nog nooit geweest, maar virtueel wel doordat ik de afgelopen dagen online geboorte- en overlijdensakten van voorouders van mijn vrouw aan het zoeken was. Zij woonden in Pieterzijl, gemeente Grijpskerk.
WillemT schreef:
ma 25 mei, 2020 09:36
Deze vraag is eigenlijk wel bij elk raadplaatje te stellen :-). Ik heb deze boerderij als raadplaatje gekozen omdat er wat streekgebonden kenmerken aanzitten waardoor Martin al meteen op het goede spoor zat.
Dank je, het is mede dankzij de politieserie Flikken Rotterdam, waarin precies een dergelijke schuur meerdere malen in beeld kwam, waar een soort Amish-achtige gemeenschap werkzaam was, die in werkelijkheid gevaarlijke criminelen zijn. Dus ben ik boerderijentypes gaan onderzoeken. Mijn grootmoeder van moeders kant is van Middelharnis afkomstig, maar ben helemaal nooit op Goeree-Overflakkee geweest. De dichtstbijzijnde jeugdherbergen staan in Domburg en Dordrecht, te ver om te fietsen.
PeterVanRijn schreef:
ma 25 mei, 2020 11:24
Vanaf de andere kant.
Het bruggetje heeft zelfs een pagina op Wikipedia.

Om even op zijn Martins uit te weiden, ik ben hier nog nooit geweest, maar virtueel wel doordat ik de afgelopen dagen online geboorte- en overlijdensakten van voorouders van mijn vrouw aan het zoeken was. Zij woonden in Pieterzijl, gemeente Grijpskerk.
Jaa, het is ook niet "zomaar een bruggetje".
Knipsel.JPG
Goed gevonden. Jij mag.
JanH schreef:
ma 25 mei, 2020 12:39
Goed gevonden.
"stenen boogbruggetje" bij de plaatjesafdeling van Google gaf al bij de vierde foto zijn geheim prijs.


Als ik het goed heb is het onderwerp van de volgende foto inmiddels niet meer aanwezig. Wie weet wat/waar het is?
IMG_2374.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
ma 25 mei, 2020 12:11
Dus ben ik boerderijentypes gaan onderzoeken.
Ken je het Boerderijenboek van de Stichting Historisch Boerderij-onderzoek? Zeker 400 pagina's met foto's en ook veel achtergrondinfo. Helaas niet meer in de handel (ook niet meer bij De Slegte) maar via Marktplaats of Boekwinkeltjes moet het denk ik nog wel lukken.
PeterVanRijn schreef:
ma 25 mei, 2020 12:48

Als ik het goed heb is het onderwerp van de volgende foto inmiddels niet meer aanwezig. Wie weet wat/waar het is?

IMG_2374.JPG
Is (was) dat de Centrale Harculo, oftewel de IJsselcentrale bij Zwolle?
Als deze het is, de boel ligt inmiddels helemaal plat.
JJFietst schreef:
ma 25 mei, 2020 13:23
Is (was) dat de Centrale Harculo, oftewel de IJsselcentrale bij Zwolle?
Als deze het is, de boel ligt inmiddels helemaal plat.
Ja, lijkt mij ook. Ik fietste er in 2017 aan andere zijde van de IJssel langs, en toen waren ze aan het slopen.
JJFietst schreef:
ma 25 mei, 2020 13:23
Is (was) dat de Centrale Harculo, oftewel de IJsselcentrale bij Zwolle?
Als deze het is, de boel ligt inmiddels helemaal plat.
Correct!
Aan jou de volgende.
WillemT schreef:
ma 25 mei, 2020 13:30
Ja, lijkt mij ook. Ik fietste er in 2017 aan andere zijde van de IJssel langs, en toen waren ze aan het slopen.
Klopt, mijn foto is ook van 2017.
PeterVanRijn schreef:
ma 25 mei, 2020 13:33
WillemT schreef:
ma 25 mei, 2020 13:30
Ja, lijkt mij ook. Ik fietste er in 2017 aan andere zijde van de IJssel langs, en toen waren ze aan het slopen.
Klopt, mijn foto is ook van 2017.
Hier nog een foto van januari 2018, ook vanaf de Gelderse kant:
Vanaf de Zwolse kant fiets je er vlak langs. Er ligt nu alleen nog puin, het enige dat nog gebruikt wordt is een veld zonnepanelen.
zwolle.jpg
En de nieuwe foto:
raadplaatje02.jpg
JJFietst schreef:
ma 25 mei, 2020 13:37
En de nieuwe foto:
plaats: Smitteweg, Nes - Ameland, Friesland

Leuk kunstwerk!

Carl

Edit: Fotofinish, Leon...
Correct Leon, betreft het beeld "De Dijkwachter". De beurt is aan jou.
Afbeelding
WillemT schreef:
ma 25 mei, 2020 13:22
Martin E. van Doornik schreef:
ma 25 mei, 2020 12:11
Dus ben ik boerderijentypes gaan onderzoeken.
Ken je het Boerderijenboek van de Stichting Historisch Boerderij-onderzoek? Zeker 400 pagina's met foto's en ook veel achtergrondinfo. Helaas niet meer in de handel (ook niet meer bij De Slegte) maar via Marktplaats of Boekwinkeltjes moet het denk ik nog wel lukken.
Nog wel bij Bol.com https://www.bol.com/nl/p/het-boerderije ... ction=main en gelijk besteld! :D
Dat boek ken ik namelijk niet, wel een andere, kleiner boerderijenboek in mijn privé bibliotheek. Reuze bedankt!