Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 658 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33593 berichten
Helemaal goed Martin. Onlangs plaatste ik hier ook een foto van bij een ander onderwerp.
Beurt voor Martin.
renel schreef:
di 26 mei, 2020 21:50
Helemaal goed Martin. Onlangs plaatste ik hier ook een foto van bij een ander onderwerp.
Beurt voor Martin.
Dat andere onderwerp heb ik niet gezien, ik heb op Google gezocht naar Brabantse kerken. Hier is mijn volgende.

DSCF0739.jpg
1 van heel veel molens in Nederland, ik denk ergens in het noorden en een grondzeiler, wat mij verder opvalt is dat er geen wiel aan zit om de kap in de wind te draaien. Hier is vast wel iets over te vertellen.
_Peter_ schreef:
di 26 mei, 2020 23:53
1 van heel veel molens in Nederland, ik denk ergens in het noorden en een grondzeiler, wat mij verder opvalt is dat er geen wiel aan zit om de kap in de wind te draaien. Hier is vast wel iets over te vertellen.
Dat horizontale ding met daarin het mechanisme om de molen op de wind te kruien heet een kruibok en is alleen beneden of ten oosten van de grote rivieren te vinden. Hier kijk ik naar de ONO-richting. De molen is ook geen grondzeiler.
Gokje....Beltmolen?...Noord Brabant?....
touttanami schreef:
wo 27 mei, 2020 00:54
Gokje....Beltmolen?...Noord Brabant?....

pfffff
touttanami schreef:
wo 27 mei, 2020 00:57
touttanami schreef:
wo 27 mei, 2020 00:54
Gokje....Beltmolen?...Noord Brabant?....

pfffff
Beltmolen is goed maar provincie niet, ook niet Lb
Er zijn in Nederland 137 beltmolens volgens de molendatabase.
Wie loopt ze even langs? NB en L hoeft alvast niet. :-)
(Ik moet werken, dus nu geen tijd)
beltmolens.png
touttanami schreef:
wo 27 mei, 2020 00:54
Gokje....Beltmolen?...Noord Brabant?....
Het woord "beltmolen" zegt niet zo veel over de molen zelf. Het zegt alleen dat de molen op een heuvel staat (kunstmatig dan wel opgeworpen). Dat is hier inderdaad zichtbaar, we staan wat hoger :). Nu het eigenlijke type molen nog.
Ik lees in de aanwijzingen van @Maarten dat we ten oosten van de Maas moeten zoeken.

Het kruisysteem vond je alleen ten zuiden van de rivieren.
En hij sloot NB en Lb uit.

Ik sluit Zeeland uit vanwege de bomen.
Ik denk Duitsland vanwege die keurig verzorgde weg naar die boerderij, met kraakwitte paaltjes
Heeft men niet aan Gld. gedacht? Één van de recente Raad-pontjes is daar in de buurt.
De Duffelt in Kekerdom. Picknickbank klopt precies. Ben daar wel eens langsgereden. Een collega fietsgidsenmaker woont er zo'n beetje om de hoek ;-).
keesswart schreef:
wo 27 mei, 2020 10:59
De Duffelt in Kekerdom.
Ja, klopt precies. Ben even gaan kijken. Ik zie daar ook dat grote vierkante gebouw in de verte. Ik denk bij Kekerdom altijd aan de enige buitendijkse kerk in Nederland en de kleinschaligheid van het landschap, maar dit weidse uitzicht hoort er kennelijk ook bij :)
keesswart schreef:
wo 27 mei, 2020 10:59
De Duffelt in Kekerdom. Picknickbank klopt precies. Ben daar wel eens langsgereden. Een collega fietsgidsenmaker woont er zo'n beetje om de hoek ;-).
Kees, je hebt het helemaal goed. Het is dit hier, waarin ook een aantal foto's van mij is opgenomen. https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=232 Jammer van die windbelemmerende bosrand.... Toch onder de grote rivieren, alhoewel de vertakkingen ten westen daarvan beginnen.
Op de achtergrond het witte gebouw van scheepswerf Bodewes en de kerktoren van Millingen aan de Rijn, tegen Duitsland aan. Wat ik tijdens mijn fietstocht (van Arnhem via Emmerich en Kleve naar Nijmegen) wel wat droevig heb gevonden: veel leegstaande supermarkten, omdat talloze landgenoten over de grens hun inkopen deden. Daar evenveel gele als witte nummerplaten gezien.
De volgende is voor jou.
Hier komt ie:

Afbeelding
keesswart schreef:
wo 27 mei, 2020 12:09
Hier komt ie:
Kees Swart woont in de sleutelstad maar de bollenstreek is best groot: van Wassenaar tot de kop van Noord-Holland aan toe. Ook in Noord-Groningen komen bollenvelden voor. Maar een weggetje met overhuifde boomtakken is best apart.
Op Goeree staat het tegenwoordig ook vol met bollen.
WillemT schreef:
wo 27 mei, 2020 10:10
touttanami schreef:
wo 27 mei, 2020 00:54
Gokje....Beltmolen?...Noord Brabant?....
Het woord "beltmolen" zegt niet zo veel over de molen zelf. Het zegt alleen dat de molen op een heuvel staat (kunstmatig dan wel opgeworpen). Dat is hier inderdaad zichtbaar, we staan wat hoger :). Nu het eigenlijke type molen nog.
Een beltmolen is een molen die niet óp, maar IN een kunstmatig opgeworpen heuvel staat. Eerst wordt het molenlijf gebouwd, waarna er aarde tegenaan wordt opgeworpen. Dat wordt een molenbelt genoemd, onderbroken door een ingangspartij met een toog en vleugelmuren. In een bepaald aantal gevallen is er ook zo een aan de achterzijde om het uitrijden van paard-en-wagen mogelijk te maken.
Een mooi voorbeeld is de Sint Victor in Heeze met een belt van 7 meter hoogte. Een molen óp een bult zonder invaart staat bijvoorbeeld in het Drentse Rolde. De bekende draaiende achtkante beltmolen (met zeer lage belt) in de Amslod-reclame is de molen van Ruinen.
Een zeldzaam geval is de excentrische (uit het hart) doorvaart in de belt is de molen van Wegholm in de Duitse kreis Minden-Lübbecke.
Er zijn inderdaad verschillende 'bollenstreken'. Het gebied waar de foto gemaakt is, werd in de middeleeuwen onbewoonbaar en is later m.b.v. dijken en windmolens weer teruggewonnen.