Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 667 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33953 berichten
Carl schreef:
vr 05 jun, 2020 15:20
Fedor schreef:
vr 05 jun, 2020 13:46
Aan jou de volgende
Dank je Fedor. Op welke plek staat mijn uitdragerij dit bord groot gelijk te geven? Alleen het land is niet goed genoeg. :)

raadplaat-1.jpg

Groetjes,

Carl
Duidelijk in Italië, misschien in de vlakke Po-vlakte? Het bord kan ik vertalen: Pas op (de driehoek) voor wandelaars en paarden (ruiters?) met daaronder fietstoerisme. Net voor de bocht rechts van de paal een vogelkijkhut? Op de achtergrond lijkt er een lage dijk te liggen.
Po-vlakte?

Edit: iemand was me voor!
Po-vlakte dacht ik ook, maar ik neem aan dat het nog wat specifieker moet? Wordt wel wat lastiger dan ;)
Uit het stilzwijgen van CarlW leid ik af dat het wel in die buurt moet zijn. Ik gok dan op het gemeenschappelijke stuk Eurovelo-8 / Ciclovia del Po.
Fedor schreef:
vr 05 jun, 2020 16:06
Po-vlakte dacht ik ook, maar ik neem aan dat het nog wat specifieker moet? Wordt wel wat lastiger dan ;)
Wikipedia zegt: "Met inbegrip van de vlakte rond Venetië is het gebied zo'n 650 kilometer lang in oost-west richting met een oppervlakte van ongeveer 46 000 vierkante kilometer." Dat is inderdaad nog vrij ruim. :D Maar geen nood, er is Streetview dus het bord is precies aan te geven op Google Maps. Ik denk het wel te vinden moet zijn gezien wat hier allemaal opgelost wordt. Martin was gelijk al een eind op streek, al vrees ik dat het kotje op de achtergrond niet zozeer bedoeld is om wild te kijken.

Carl

P.S. Math, wat heeft CarlW ermee te maken?
Niet goed opgelet wie het laatste plaatje geraden had.
Ik ga niet alles afspeuren en gok op een plek in de buurt van het plaatsje Brescello.
math schreef:
vr 05 jun, 2020 17:48
Niet goed opgelet wie het laatste plaatje geraden had.
Ah, juist.
Ik ga niet alles afspeuren en gok op een plek in de buurt van het plaatsje Brescello.
Te ver naar het binnenland. En, vergeten op je andere opmerking te reageren, sorry daarvoor. Niet op Eurovelo 8/Ciclovia del Po maar wel op een bekende beschreven route.

Carl
Carl schreef:
vr 05 jun, 2020 19:50
.. in de buurt van het plaatsje Brescello.
Te ver naar het binnenland. En, vergeten op je andere opmerking te reageren, sorry daarvoor. Niet op Eurovelo 8/Ciclovia del Po maar wel op een bekende beschreven route.
Reitsma's route? En dan de route tussen Verona en Ferrara?
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 20:21
Reitsma's route?
Goed!
En dan de route tussen Verona en Ferrara?
Niet goed!

Carl
Carl schreef:
vr 05 jun, 2020 21:34
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 20:21
Reitsma's route?
Goed!
En dan de route tussen Verona en Ferrara?
Niet goed!

Carl
Reitsma's route en de opmerking Te ver naar het binnenland waren goede aanwijzingen om het te vinden:
https://goo.gl/maps/NBweCJSZ7dxU2Wir7
JJFietst schreef:
vr 05 jun, 2020 22:05
Reitsma's route en de opmerking Te ver naar het binnenland waren goede aanwijzingen om het te vinden:
https://goo.gl/maps/NBweCJSZ7dxU2Wir7
Zie je? Eitje. ;) Goed gedaan, JJFietst! Beurt aan jou.

Carl
Ook onderstaande foto is via Streetview terug te vinden.
waar.jpg
Snel gevonden Martin! De kathedraal deed het hem?

Het is inderdaad Liepaja, stadsdeel Karosta. In Sovjet-Unie tijd een belangrijke marinebasis en verboden gebied voor iedereen die er niks te zoeken had.
JJFietst schreef:
za 06 jun, 2020 07:39
Snel gevonden Martin! De kathedraal deed het hem?

Het is inderdaad Liepaja, stadsdeel Karosta. In Sovjet-Unie tijd een belangrijke marinebasis en verboden gebied voor iedereen die er niks te zoeken had.
Ja, de kathedraal deed het hem. Eenvoudig op Google Afbeeldingen gezocht naar "Russian orthodox churches" en toen rolden er veel kerkgebouwen met ui-vormige koepels tevoorschijn. Het geval wilde dat de middentoren op de raadselfoto Byzantijnse bouwinvloeden heeft, kon ik andere kerken zo wegstrepen. De ragfijn uitgevoerde kruizen op de toppen. Op de aldus overgebleven foto's heb ik er één gevonden. Het was een Flickr-foto, waar rechtsonder de coördinaten stonden aangegeven. Op grond hiervan gezocht op Google satelliet en dan de bewuste straat in de buurt zoeken.
Wat een boef, Stalin die veel prachtige kerken heeft vernield....

Hier is de volgende. Dat huis links staat er niet zomaar en heeft een bijzondere historie gehad. Maar waar?

IMG_20200529_091039.jpg
renel schreef:
za 06 jun, 2020 10:58
Baflo.
Ik dacht eerst dat Martin met zijn fiets op de weg stond maar dat is dus een heel mooi breed fietspad (of is het ook een ventweg?)
_Peter_ schreef:
za 06 jun, 2020 11:23
renel schreef:
za 06 jun, 2020 10:58
Baflo.
Ik dacht eerst dat Martin met zijn fiets op de weg stond maar dat is dus een heel mooi breed fietspad (of is het ook een ventweg?)
Renel heeft het goed gevonden. De weg waar mijn fiets op staat (datum 29 mei 2020) was de oude weg van Winsum naar Baflo. De provinciale weg ernaast is pas in 1961-'62 aangelegd. Dus raakte het huis een flink deel van de voortuin kwijt. Thans niet alleen fietspad, maar ook ventweg, want er liggen een paar boerderijen aan.
Het huis links was de woning van de overwegwachter, bouwjaar 1922. Best een royale woning voor iemand met een eenvoudige beroep. Daar waar de grijze auto half achter de boom schuil gaat, lag vroeger een spoorlijn die deze weg kruiste. De spoorlijn van Winsum naar Zoutkamp.
Er stonden geen slagbomen, daarom moest de wachter het wegverkeer middels seinvlaggen attent maken op de naderende trein. Dat ging echter mis op een mistige dag van 16 oktober 1940. Een locomotief boorde zich door een autobus met arbeiders voor de werkverschaffing bij het inpolderen van de Linthorst Homanpolder boven Westernieland. Er vielen veertien doden, daar is een monument voor opgericht niet ver van mijn huis vandaan. Op één na zijn ze allemaal naast elkaar begraven op de Zuiderbegraafplaats in stad Groningen.
In 1942 hebben de Duitsers de railstaven weggenomen voor oorlogsdoeleinden. Alleen enkele sporen (o.a. brugrestanten) en twee stationsgebouwen herinneren nog aan de Zoutkamper lijn.
De volgende is voor jou.

Contouren spoorlijn.jpg
Als jullie goed bekijken, is de aftakking van de spoorlijn naar Roodeschool/Eemshaven nog aanwezig (1) en zijn de contouren van de boog (2) naar het huis van de overwegwachter (3) nog zichtbaar (Google satelliet).
DSCF3254.jpg
Het monument boven Westernieland.
Nieuwe ronde.
kanaaldijk.jpg
In de verte de watertoren van Bekaert?