Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 681 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33588 berichten
_Peter_ schreef:
ma 29 jun, 2020 16:43
Naast waar nu de HEMA in montparnasse zit?
https://www.google.com/maps/@48.8398536 ... 8192?hl=nl
Verhip, na het nemen van mijn foto in 2002 is er nu wel een hoop veranderd. Inderdaad, het is het lelijke moderne stationsgebouw van Parijs-Montparnasse.
Ik heb thuis een DVD met de spannende klassieker „The day of the jackal" https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Day_o ... kal_(film) en daar staat het oude station van Montparnasse nog op afgebeeld. Rücksichtlos gesloopt....
Het grote witte bord aan de zuil bevatte het woord GARE, die heb ik weggepoetst. Ik nam daar de roltrap naar boven, met mijn fiets optillend, om daar de TGV naar Nantes te nemen. Stel je voor: de afstand is gelijk als Delfzijl-Vlissingen en dat in twee uur en 10 minuten!
De volgende is voor jou.
Dit was meer een gelukkige gok eerlijk gezegd, gezocht op SNCF en dit was hit nummer 2. Dat het gebouw op het glas na weinig is veranderd hielp ook mee.
De volgende een stuk dichter bij huis en niet te zien op streetview, op sattelietbeelden wel als je weet waar te zoeken.

Bijlagen

_Peter_ schreef:
ma 29 jun, 2020 22:18
De volgende een stuk dichter bij huis en niet te zien op streetview, op sattelietbeelden wel als je weet waar te zoeken.
Dat weet ik dus niet. :cry:
Is het een gewoon woonhuis of is er iets bijzonders mee? Bijv. het was een voormalig stationsgebouw(tje).
Of een bijzondere locatie?
Ja, het is een bijzondere lokatie, het is bij een van de ingangen van, het gebouw is onderdeel van een groter geheel en heeft een specifieke functie,
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en als laatste tip: dat dichter bij huis is voor mij ook echt zo.
JanH schreef:
di 30 jun, 2020 19:23
_Peter_ schreef:
ma 29 jun, 2020 22:18
De volgende een stuk dichter bij huis en niet te zien op streetview, op sattelietbeelden wel als je weet waar te zoeken.
Dat weet ik dus niet. :cry:
Is het een gewoon woonhuis of is er iets bijzonders mee? Bijv. het was een voormalig stationsgebouw(tje).
Of een bijzondere locatie?
Geen idee, maar het huis is wel flink verbouwd. Nieuw dak, extra dik vanwege de isolatie, er zijn in mijn ogen foute ramen in gezet. Het kan ook een soort van sluiswachterswoning zijn, maar ik betwijfel gezien de bosrijke omgeving of er geen water in de nabijheid is. Of is het een portierswoning van een kasteel? Verder geen idee....
Twee dakkapelletjes 4 dakraampjes en een rood pannendak met zwarte rand... is het deze?

https://www.google.nl/maps/place/Het+Lo ... d5.9532497
En de beurt gaat naar Jan-Joost.
Het is inderdaad een jachtopzienerswoning die bij 1 van de ingangen van de Kroondomeinen staat. Als het al gerenoveerd is betwijfel ik of er iets aan het geheel is veranderd, aangezien dit een gemeentelijk monument is.
Ondanks dat dit redelijk arme gronden zijn is hier water in overvloed, in de vorm van sprengen en beken, daarom is het ook mogelijk om de fonteinen in de paleistuinen zo hoog te laten spuiten.
Vanaf hier kun je dus onverhard naar oa Uddel en Elspeet.
Kan wel weer, volgens mij:
Schermafbeelding 2020-06-30 om 22.21.56.png
Waar is dit, en wat maakt de plek uniek?
Jan-Joost schreef:
di 30 jun, 2020 22:23
Kan wel weer, volgens mij:

Schermafbeelding 2020-06-30 om 22.21.56.png

Waar is dit, en wat maakt de plek uniek?
Ik heb een hele dikke fotoboek waarop alle kerken op Friese terpen of op Groninger wierden staan afgebeeld. Maar niet één komt hier overeen.
_Peter_ schreef:
di 30 jun, 2020 22:10
Als het al gerenoveerd is betwijfel ik of er iets aan het geheel is veranderd, aangezien dit een gemeentelijk monument is.
De dakpannen zien er gloednieuw uit. De windveren aan de kopse dakranden zien erg breed uit, wat op isolatieplaten wijst (zie foto onder).
En de ramen zijn fout gemaakt, nooit een vaste tussenlat op 1/3-2/3 hoogte, maar verspringend ruiten.
Mij is een geval bekend dat er op een monument nieuwe dakpannen werden gelegd en die daarna op last van de monumentenzorg vervangen moesten worden door oude originele pannen.
23 febr. 2011 9.24.jpg
@Martin, het huis is uit 1875, en er zal in de jaren heus wel wat aan verspijkerd zijn, de foto zelf is inmiddels 16 jaar oud, maar als ik zo kijk naar die windveren dan zie ik nu niet veel ruimte overblijven voor isolatie. En iets kan wel "not done" zijn, dat wil niet zeggen dat er niet iemand is die het wel doet.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 01 jul, 2020 00:11
Jan-Joost schreef:
di 30 jun, 2020 22:23
Kan wel weer, volgens mij:

Schermafbeelding 2020-06-30 om 22.21.56.png

Waar is dit, en wat maakt de plek uniek?
Ik heb een hele dikke fotoboek waarop alle kerken op Friese terpen of op Groninger wierden staan afgebeeld. Maar niet één komt hier overeen.
Gelukkig zijn kerken op een verhoogd stuk grond niet voorbehouden aan Friesland of Groningen. Ik kan het weten, want in mijn geboorteplaats Hoog-Keppel staat zo'n kerk. Maar die staat niet naast een oude dijk, zoals op het huidige raadplaatje te zien is.
willem.m schreef:
wo 01 jul, 2020 08:34
Gelukkig zijn kerken op een verhoogd stuk grond niet voorbehouden aan Friesland of Groningen. Ik kan het weten, want in mijn geboorteplaats Hoog-Keppel staat zo'n kerk.
In dit geval zit Martin toch een stukje dichterbij het raadplaatje dan als je nog in Hoog-Keppel zou zijn... En een knooppunt als dit, daar is er maar één van...

[edit] Het knooppunt is minder uniek dan ik had gedacht..er blijken meer dan één te zijn...
De fietskaart op de foto ziet er raar uit. Heb je daar alleen een nummer van verwijderd?
renel schreef:
wo 01 jul, 2020 14:51
De fietskaart op de foto ziet er raar uit. Heb je daar alleen een nummer van verwijderd?
Nee, daar is *iets* meer aan geshopped; anders zou het profiel een boel verraden....

maar als we niet verder komen, kan ik wel wat ontshoppen...
Ik dacht dat de fietskaart het unieke was maar dus niet in het echt.
Het viel me al op het Schildmeer er wel heel vaak op staat :)
Plaatje een beetje ontshopped. Kijken of dit helpt, maar JanH was al aardig onderweg!
Schermafbeelding 2020-07-01 om 18.21.14.png
Jan-Joost schreef:
wo 01 jul, 2020 18:23
Plaatje een beetje ontshopped. Kijken of dit helpt, maar JanH was al aardig onderweg!

Schermafbeelding 2020-07-01 om 18.21.14.png
Nu is de knooppuntenkaart beter zichtbaar, ik zie het Dollard-gebied. En het zeshoekige bord ANWB Wierdenroute deed mij naar die route zoeken:
https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... erdenroute .
Een torenspits met twee gouden bollen, dat is het kerkje van Westeremden en daar woont de bekende realistische kunstschilder Henk Helmantel.
https://www.google.nl/maps/@53.3417776, ... 384!8i8192
En ik had in dat boek over kerken Westeremden over het hoofd gezien....
Ja ,dat is'm: de wierde van Westeremden. Toen ik de foto plaatste was ik er in mijn onschuldige onnozelheid van overtuigd dat er maar 1 knooppunt zou bestaan met het nummer 1. Een uniek exemplaar is er maar ééntje van. Jarenlang me afgevraagd hoe het toch kon dat het start van alle knooppunten in Nederland bij Westeremden zou zijn geweest. Wist ik veel dat er alleen in de provincie groningen al een stuk of 4 knooppunten bestaan met het nummer 1 (of 01) De rationale van de knooppuntennummering ontgaat me, maar er zal een logica aan zitten.. Hier het originele plaatje:
Schermafbeelding 2020-07-01 om 19.45.38.png
Beurt naar Martin