Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 591 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33583 berichten
Bridgestone SM schreef:
ma 23 mar, 2020 10:53
Hilver schreef:
ma 23 mar, 2020 10:40
math schreef:
ma 23 mar, 2020 10:26
Precies 1 post hoger staat niet " Belgie incl Ost-Kantons en Neutraal Moresnet !! " (weliswaar in die vervloekte kleine lettertjes).
Carl gaf zijn oplossing op zaterdag 21 maart om 17.30 u.
BSM heeft zijn post op zaterdag 21 maart om 20.04 voor het laatst gewijzigd!

Waarom dan niet door BSM gereageerd op de oplossing van Carl?
Ik had al expliciet gemeld dat het niet België was, daarna heb ik in de kleine lettertjes aangevuld dat ik daarmee heel België bedoelde, inclusief die delen die inmiddels ± een eeuw onderdeel van België uitmaken.

Om het makkelijker te maken: Het is ergens in Frankrijk, en verder gelden nog steeds de niet-crypische aanwijzingen:
Er lopen verschillende fietsroutes langs, ik kan me niet voorstellen dat de laatste jaren er niemand van hier langsgefietst is, etc.
Er is sprake van een groeve nabij, qua infrastructuur is het rijk bedeeld, het oord zelf stelt niet veel voor en is weinig aantrekkelijk (in mijn ogen).
Wil die persoon zich melden!
Dan doe ik maar een poging.

Zoeken met allerlei Franse varianten op monumenten, mijnwerkers, groeve, kiplorries, straatkunst gaf geen oplossing.
Er wordt gezegd "qua infrastructuur is het rijk bedeeld", dat is natuurlijk persoonlijk want wat de één als rijk ziet, ziet de andere als arm. Voor wat betreft "het oord zelf stelt niet veel voor en is weinig aantrekkelijk" wordt al aangegeven dat dat een persoonlijke mening is.
Blijft over de hint: De naam van de plaats/gemeente is "internationaal". Dat hielp mij niet op weg.

Uiteindelijk maar op de kaart van cyclingeurope gekeken naar een plaats in Frankrijk met meerdere fietsroutes. Op basis daarvan gezocht naar carrières in de buurt van Verdun en Nancy.
Gok: carrière de haudainville.

Als mijn gok niet correct is dan graag het verzoek niet te beantwoorden met slechts "nee" maar wat concretere hints (welke fietsroutes bijvoorbeeld).
JanH schreef:
ma 23 mar, 2020 20:28
Dan doe ik maar een poging.

Zoeken met allerlei Franse varianten op monumenten, mijnwerkers, groeve, kiplorries, straatkunst gaf geen oplossing.
Er wordt gezegd "qua infrastructuur is het rijk bedeeld", dat is natuurlijk persoonlijk want wat de één als rijk ziet, ziet de andere als arm. Voor wat betreft "het oord zelf stelt niet veel voor en is weinig aantrekkelijk" wordt al aangegeven dat dat een persoonlijke mening is.
Blijft over de hint: De naam van de plaats/gemeente is "internationaal". Dat hielp mij niet op weg.

Uiteindelijk maar op de kaart van cyclingeurope gekeken naar een plaats in Frankrijk met meerdere fietsroutes. Op basis daarvan gezocht naar carrières in de buurt van Verdun en Nancy.
Gok: carrière de haudainville.

Als mijn gok niet correct is dan graag het verzoek niet te beantwoorden met slechts "nee" maar wat concretere hints (welke fietsroutes bijvoorbeeld).
Dat waardeer ik nu, een heel serieuze poging, en bovendien een heel eind in de goede richting.
Frankrijk, en dat niet alleen maar ook het oude Middenrijk, Lotharingen, al heel lang een geopolitieke speelbal.

De kaart van cyclingeurope heb ik even opgezocht, en één van de EV routes op die kaart komt hier langs.
Er komen daarnaast nog twee Franse-Nationale routes langs en bovendien is het aldaar ook nog eens lokaal bewegwijzerd.
Ik gebruik zelf een Franse overzichtskaart, die geeft toch meer info.

De carrière is - in het terrein - een triest gat, en ... hij heeft vlgs mij geen specifieke naam, toch is de carriere er al lang, net als de daarmee samenhangende industrie. De groeve zelf ligt goeddeels in een buurgemeente, een gemeente met een tongbrekende naam (en dus ook een tongbrekende spelling).

Rijk bedeeld qua infrastructuur mag je letterlijk nemen, ik bedoel dus niet dat de gemeentelijke asfaltmolen overuren gedraaid heeft maar dat je met grovere kaarten nog steeds allerlei verbindingen ziet.

En dat je er als alles goed gaat niet meer langskomt ... dat hangt ermee samen dat de fiets-infrastructuur er verbeterd is.
Tot nu toe moest je dóór dit oord en deelde je het asfalt met het alledaagse verkeer, er is sinds kort een nieuw stuk Voie Verte aangelegd (en denkelijk nog niet 100% af, maar wel bruikbaar). Zelf verkoos ik dan een deel via "tous chemins" paden te rijden, maar dat is vermoeiend als je geen ballonbandenfiets hebt, en er miste juist hier een stukje zodat je toch langs dit stukje "straat-kunst" kwam.
Bridgestone SM schreef:
ma 23 mar, 2020 21:26
(...) heel eind in de goede richting.
Frankrijk, en dat niet alleen maar ook het oude Middenrijk, Lotharingen, al heel lang een geopolitieke speelbal.

De kaart van cyclingeurope heb ik even opgezocht, en één van de EV routes op die kaart komt hier langs.
Er komen daarnaast nog twee Franse-Nationale routes langs en bovendien is het aldaar ook nog eens lokaal bewegwijzerd.
Ik gebruik zelf een Franse overzichtskaart, die geeft toch meer info.
(...)
Drie vragen
- klopt het dat het raad plaatje zich in Lotharingen bevindt? Ik vind jouw omschrijving nl wat cryptisch.
- wat is een EV route?
- heb je een link naar jouw overzichtskaart?
JanH schreef:
ma 23 mar, 2020 22:44
Bridgestone SM schreef:
ma 23 mar, 2020 21:26
(...) heel eind in de goede richting.
Frankrijk, en dat niet alleen maar ook het oude Middenrijk, Lotharingen, al heel lang een geopolitieke speelbal.

De kaart van cyclingeurope heb ik even opgezocht, en één van de EV routes op die kaart komt hier langs.
Er komen daarnaast nog twee Franse-Nationale routes langs en bovendien is het aldaar ook nog eens lokaal bewegwijzerd.
Ik gebruik zelf een Franse overzichtskaart, die geeft toch meer info.
(...)
Drie vragen
- klopt het dat het raad plaatje zich in Lotharingen bevindt? Ik vind jouw omschrijving nl wat cryptisch.
- wat is een EV route?
- heb je een link naar jouw overzichtskaart?
Drie antwoorden:
1 :  Ja Lotharingen - je hebt een punt, het oude Middenrijk was kortstondig heel veel groter.
2 :  EV = EuroVelo
3 :  IGN Voies vertes et veloroutes

O ja, inmiddels zag ik dat cyclingeurope een naam is die meer ladingen dekt.
Het geeft niet, zowel onder cyclingeurope.org als cyclingeurope.nl vind je de weg naar het antwoord.
Carriere de Jaumont bij Roncourt?
math schreef:
di 24 mar, 2020 00:09
Carriere de Jaumont bij Roncourt?
Leuk gevonden, zo kom je nog eens ergens (zonder te fietsen).
Ook aardig dat Roncourt naast Jerusalem ligt .... maar het is fout.
Zo op het kaartbeeld afgaande is Roncourt infrastructureel ook wat mager bedeeld.

Roncourt en directe omgeving zijn ook niet erg goed bedeeld met fietsroutes.
Ik dacht dat er bij Roncourt een Eurovelo passeert.

Nog een schot dicht bij een autowegknooppunt : carriere Pierre-la-Treiche ?
EV + Lotharingen = EV19 (maasroute)?

edit: Carrieres Fours A Chaux de Dugny ??
math schreef:
di 24 mar, 2020 10:02
Ik dacht dat er bij Roncourt een Eurovelo passeert.

Nog een schot dicht bij een autowegknooppunt : carriere Pierre-la-Treiche ?
Misschien ken ik de weg niet, of zijn mijn kaarten verouderd, maar in de hoek bij Roncourt weet ik slechts van een enkele losse Voie Verte.

De Carriere van Pierre-la-Treiche zou ik gezien moeten hebben, we hebben een paar maal de Boucle de la Moselle (partieel) gefietst, maar Pierre-la-Treiche maakte geen grote indruk, deze carrière is het dus ook niet. Wel mooi die Boucle, met name de zuidelijke helft.
 
roosterveld schreef:
di 24 mar, 2020 10:32
EV + Lotharingen = EV19 (maasroute)?

edit: Carrieres Fours A Chaux de Dugny ??
Een leuke gok, maar Dugny ziet er anders uit, overigens wel een goed voorbeeld van een triest oord.
Ook weer een goed voorbeeld van een infrastructureel rijker bedeelde "uithoek".
En bovendien ook een plek waar de fietsroute een stuk beter kan.   Dóór Verdun is onlangs aangepakt. Ten noorden van Verdun ligt er ook een mooie nieuwe Voie Verte.   Echter, hoe het nu staat bij Dugny ... weet-ik-nie.
 
Dugny-sur-Meuse.jpg
Het aardige is dat Dugny z'n "eigen" goederenwagens kent. Bij mijn Raad plaatje horen andere "eigen" goederenwagens.
En er is meer dat Dugny met mijn raadsel verbindt.
roosterveld schreef:
di 24 mar, 2020 10:32
EV + Lotharingen = EV19 (maasroute)?
Deze vraag is nog niet beantwoord.

Als ik kijk op de EV's in Frankrijk https://en.eurovelo.com/france dan loopt de Maasroute en een stukje Via Francigena door Lotharingen.
En als het langs de Maas is dan is het wat makkelijker zoeken.
Nieuwe poging :)

Het gaat denk ik dus om Eurovelo 19, de enige EV die door die streek loopt.
Rijk bedeeld qua infrastructuur mag je letterlijk nemen, ik bedoel dus niet dat de gemeentelijke asfaltmolen overuren gedraaid heeft maar dat je met grovere kaarten nog steeds allerlei verbindingen ziet.
De plaats Neufchâteau heeft volgens de kaart https://en.eurovelo.com/ev19/france een imo rijke infrastructuur.
De carrière is - in het terrein - een triest gat, en ... hij heeft vlgs mij geen specifieke naam, toch is de carriere er al lang, net als de daarmee samenhangende industrie. De groeve zelf ligt goeddeels in een buurgemeente, een gemeente met een tongbrekende naam (en dus ook een tongbrekende spelling).
In de bij Neufchâteau liggende plaats Rouvres-la-Chétive (tongbrekend?) ligt een carrière zonder een naam (op streetview staat bij de ingang een bord met alleen maar "Carrière").
Vraag blijft dan: waar is het raad plaatje?
JanH schreef:
di 24 mar, 2020 19:40
Nieuwe poging :)

Het gaat denk ik dus om Eurovelo 19, de enige EV die door die streek loopt.

Vraag blijft dan: waar is het raad plaatje?
Een interessante poging.  
Aan de optie Neufchateau had ik nog niet gedacht. Een heel goede, laterale gedachte, maar ... met een foute vooronderstelling.

Het is niet alleen EuroVelo19 die als enige door Lotharingen loopt (sorry voor deze dubbele porte-brisé deur).

Dus een stapje eerder "lateraal" en het blijkt ineens (te) makkelijk.  
Ik zou er bijna een potje mirabellen-confiture op zetten (ik kan zo gauw niks regionalers bedenken).

En ... het is er echt leuk fietsen - voor iedereen wat wils, en normaal ook prima als "standplaats" (dwz iets verderop, het gezochte oord is wat triest).
Nu zit iedereen daar onder een confinement - inmiddels een stuk strikter - het was er altijd al rustig, nu is het nog rustiger.
Bridgestone SM schreef: Het is niet alleen EuroVelo19 die als enige door Lotharingen loopt (sorry voor deze dubbele porte-brisé deur).
DaVinci schreef:
di 24 mar, 2020 19:32
Als ik kijk op de EV's in Frankrijk https://en.eurovelo.com/france dan loopt de Maasroute en een stukje Via Francigena door Lotharingen.
Opmerkingen over "lateraal" negeer ik maar, daar kan ik niets mee. :|
Ik had niet goed op de kaart gekeken, DaVinci wel. Dan gaat het dus om EuroVelo 5.

Trouwens, volgens deze site https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... otharingen ligt Neufchateau niet eens in Lotharingen :oops:
JanH schreef:
di 24 mar, 2020 20:21
DaVinci schreef:
di 24 mar, 2020 19:32
Als ik kijk op de EV's in Frankrijk https://en.eurovelo.com/france dan loopt de Maasroute en een stukje Via Francigena door Lotharingen.
Opmerkingen over "lateraal" negeer ik maar, daar kan ik niets mee. :|
Ik had niet goed op de kaart gekeken, DaVinci wel. Dan gaat het dus om EuroVelo 5.

Trouwens, volgens deze site https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... otharingen ligt Neufchateau niet eens in Lotharingen :oops:
Lateraal = zijdelings, er naast ... dus naast de EV19 (na het Covid19 wil je geen 19 meer zijn)
DaVinci heeft goed gekeken ... t'is nog best wat kilometers, maar langs de Maas is 't langer (zoeken).

Je moet Wikipedia niet altijd geloven ... in dit geval is de info overigens niet echt fout.
Desondanks hoort traditioneel het departement Vosges (88) bij de inmiddels opgeheven regio Lorraine, en daarmee was Neufchateau voor mij geen raar antwoord.

En dan als bonus-hint: De Wikipedia-lijst noemt zowel het gezochte oord als ook de tongbreker-buurgemeente.

PS Sorry voor de "vertraging" ik was de kat uitlaten, een van de uitzonderingen binnen het confinement.
Tongbrekend: Xouaxange?
In deze gemeente ligt een groeve.

Dan nog de juiste buurgemeente vinden.
JanH schreef:
di 24 mar, 2020 21:17
Tongbrekend: Xouaxange?
In deze gemeente ligt een groeve.

Dan nog de juiste buurgemeente vinden.
Respect voor jouw doorzettingsvermogen JanH! 👍
Duurt even (was een beetje flauw van het corona nieuws op tv) maar dan heb je ook wat: Héming.
https://www.google.nl/maps/@48.6934027, ... !1e3?hl=nl

Edit: het hielp ook dat BSM laatst een Raad Plaatje van Dabo had.
JanH schreef:
di 24 mar, 2020 21:25
Duurt even (was een beetje flauw van het corona nieuws op tv) maar dan heb je ook wat: Héming.
https://www.google.nl/maps/@48.6934027, ... !1e3?hl=nl
Tja, als je niet uitkijkt maakt het nieuws zelf ook nog slachtoffers.
 
Edit: het hielp ook dat BSM laatst een Raad Plaatje van Dabo had.
Toch mooi dat oplettendheid loont (en omgekeerd had ik dus moeten opletten, niet teveel clues rondstrooien).

Héming is het, een niemandallerig dorp, aan de zuidzijde gedomineerd door een enorme cementfabriek EQIOM, voorheen HOLCIM, voorheen .... die het dorp en de omgeving onderdompelt in een permanent brommende humm.
 
Heming EQIOM.jpg
Het was het kruispunt tussen de N4 (Paris-Strasbourg) en de weg naar Metz. De N4 gaat nu buitenom en is in een semi-autoweg omgevormd ... je ziet die oude N4 nog voor je, het dorp zuchtte onder het verkeer en zucht nu zonder verkeer.
De paasversiering vrolijkt het allemaal nauwelijks op.
 
Heming Paques.jpg
Aan de zuidzijde van het dorp liggen ook de spoorlijn Nancy-Strasbourg en het Canal de la Marne au Rhin.
En nu komt het: Vorig jaar moest je nog kiezen tussen "tous chemins" over een grofgrinderig jaagpad of de omweg via Bebing over heuvelende asfaltwegen. Naar het westen was er zelfs geen keuze, je kwam sowieso langs het kruispunt en pas in Hertzing kon je via een spoortunneltje weer naar het kanaal omdat daar al weer wat langer een Voie Verte was aangelegd, en dan dus verder richting Gondrexange.
Voorbij Gondrexange komt vanuit het noorden het Canal des Houilleres (het steenkolenkanaal), de EV5 gaat hierlangs, en vervolgt in oostelijke richting, langs Heming richting Elzas.
Het mooie is dat er deze winter gewerkt is aan een doorgaande Voie Verte, het ontbrekende stuk bij Héming is aangelegd, geen asfalt maar gecompacteerd fijn grind (eens zien hoe lang dit stand houdt -- en ook hopen dat de domme en/of gevaarlijke chicanes weer snel in onbruik raken). Vorig jaar reed ik er nog op grind met een gras middenbaan, het andere spoor lijkt dan altijd gladder.
   
Heming Voie Verte.jpg
Van Saarbrücken tot Sarrebourg is nu een doorgaande Voie Verte. De andere twee, nationale, veloroutes die hier langskomen zijn Dieppe-Strasbourg V16 en Paris-Strasbourg V52 -- het stuk Nancy-Strasbourg is grotendeels doorgaand als Voie Verte. (Het gedeelte Saverne-Strasbourg behoort tot eerste succesvolle Voies Vertes in Frankrijk.)

Zie overigens ook de passerelle over het Canal de la Marne au Rhin, en/of Kamp 13. Zoals ik al eerder zei: het is er leuk fietsen, ook als je een paar colletjes wilt doen, of wilt gravel- of mountainbiken.

Nu maar weer kijken wat JanH voor ons in petto heeft.

O ja, bijna vergeten: Xouaxange spreek je het best uit als Kswaksanzjù, het is al een heel oude naam.
Nieuwe opgave:
Knipsel.JPG
Is onderdeel van een knooppuntenroute waarin drie van deze bruggen zaten. Ik had gelukkig geen tegenliggers.