Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 661 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33587 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 19:35
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 18:42
Nieuwe opgave
Knipsel.JPG
.
Na onderzoek: Mühle Steenblock te Wymeer uit 1868. Net ten zuiden van Bunde.
een molen, en Mafrtin zegt: “Na onderzoek”!! Geweldige raadplaat!
Is goed. Dus je moest nog wel even zoeken?
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 19:41
Is goed. Dus je moest nog wel even zoeken?
Ik heb vroeger de beroepsmolenaar van Veldkamp's Meul'n in Bellingwolde gekend, een zekere Derk Bos. Hij heeft voor de oorlog op de molen van Wymeer gewerkt, in de leer bij Müller Steenblock (geen familie van Theodor Steenblock te Spetzerfehn, waar ik in 1983 ben opgeleid).
Zo te zien mag ik de volgende Raad plaatje weer plaatsen.
Van waaruit heb ik deze foto genomen?

DSCF9443.jpg
Liege
willem.m schreef:
vr 29 mei, 2020 20:32
Liege
Meer precies de Jeugdherberg daar. Rue Georges Simenon.
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 12:51
Kan het echter niet vinden ... Is aan de 2000RD vanuit Chanute KS naar de SR39. Er is geen streetview van. Ik zie via de satelliet wel de ja-knikkers die ik op de foto heb gezet, maar deze molen niet. In mijn herinnering stond die links van de weg.

Gevonden. Stond rechts van de weg. https://www.google.nl/maps/@37.6608402, ... !1e3?hl=nl
Had je een GPS mee? Dan had je de track eenvoudig kunnen koppelen aan de foto. Voorwaarde is wel dat je de opgenomen track achteraf niet aangepast hebt (ik bewaar altijd ook de originele track) en ten tweede moet de tijd in je camera correct zijn ingesteld (moet dezelfde datum/tijd aangeven als op de GPS). Er zijn diverse leuke programmaatjes die vervolgens kunnen aangeven waar je de foto hebt gemaakt.
Leon schreef:
vr 29 mei, 2020 20:36
willem.m schreef:
vr 29 mei, 2020 20:32
Liege
Meer precies de Jeugdherberg daar. Rue Georges Simenon.
Leon, Je hebt het helemaal goed: auberge de jeunesse Georges Simenon, de Luikse schrijver (o.a. bekend van Maigret), hier geboren op het Maas-eiland Outremeuse.
Ik had een kamer op de bovenste verdieping. Pal naast de jeugdherberg staat een kerk, waarvan een stukje van de toren links net zichtbaar is. Foto van 2 april 2017. Buiten ligt er een zeer gezellig plein, dat ik me haast in Parijs kon wanen. Fijne stad om er rond te fietsen.
De volgende is voor jou.
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 20:43
Had je een GPS mee?
Off-topic, maar toch ook een beetje on: nee. Had toen kaarten bij me, de 12 van de ACA en de ACA's cue sheets. Was wel vergeten de tijd van mijn telefoon steeds aan te passen. Dus alle foto's hebben de NL tijd. :oops:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 20:55
De volgende is voor jou.
Dank. Ook dank aan Willem voor de voorzet. :D

Waar sta ik?
Afbeelding
Aha, meteen in detail. Uiteraard goed. Maar hoe heb je dat gevonden? Ik heb de foto nog wel door Bing en Google gehaald. En jij komt daar ook niet elke week, toch?
Jij bent.
Leon schreef:
vr 29 mei, 2020 22:37
Maar hoe heb je dat gevonden?
Het was vrij simpel, Leon. Ik had hem ook gevonden maar willem.m was me net voor. Uitgangspunt: het moet in de regio Maastricht zijn. Twee: de sporen gaan over elkaar heen. Dus even wat scrollen door Open Street Map langs de spoorlijnen en het werd duidelijk: Doctor Calsstraat, Landgraaf, Limburg. Maar misschien heeft willem.m een andere weg bewandeld.
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 19:41
Is goed. Dus je moest nog wel even zoeken?
Nog even terug komend op het molenrestant van Wymeer:
Het is inderdaad nogal wat zoeken, er bevinden zich heel veel meer molenrestanten over de grens dan in Nederland zelf.
Naast de bekende zeer hoge stellingmolen van Bunde heeft dit dorp zelfs nog twee molenrestanten. Maar op historisch gebied zijn er haast geen websites zoals lokale beeldbank en dergelijke. Ik heb afgelopen zomer door Wymeer gefietst, maar de romp niet gezien. Vandaar eerst uitzoeken.
Dat kwam door de "Mühlenstilleggungsgesetz", een wet die de voormalige West-Duitse regering in Bonn in 1957 heeft bekrachtigd. Daardoor is het grote "Mühlensterben" ontstaan. Mijn oude Müllermeister Steenblock heeft die idiote wet heel woedend naast zich neergelegd en hij bleef op windkracht doormalen tot kort voor zijn dood in 2015, 86 jaar oud was hij geworden. Hij was zeer gelovig en de wind was de schepping en geschenk van God, dat kon Bonn hem niet afpakken. Zijn zoon maalt nog steeds met de molen van Spetzerfehn.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 23:31
Nog even terug komend op het molenrestant van Wymeer:
Ik ga binnenkort op zoek naar een foto zonder molens, zonder spoorwegen, (ophaal)bruggen, skylines of wat dan ook. Alleen bomen. Of gras. Of zand. Of beton. Maar zeker zonder molens.
Leon schreef:
vr 29 mei, 2020 22:37
Aha, meteen in detail. Uiteraard goed. Maar hoe heb je dat gevonden? Ik heb de foto nog wel door Bing en Google gehaald. En jij komt daar ook niet elke week, toch?
Jij bent.
Ik zag aan de hand van het plaatsnaambord dat het in Nederland was. En toen ging ik op Google Maps vanuit Maastricht spoorlijnen naar het oosten volgen totdat ik deze fly-over tegenkwam. Ik leerde en passant dat er in Zuid-Limburg best veel spoortracé's zijn.

Nieuwe opgave:

20200529_143651_HDR-01.jpeg
Molen. Martin, jij bent.... :D :twisted: :? :wink:
renel schreef:
za 30 mei, 2020 06:53
Molenweg.
...in Sinderen, in de Achterhoek.

Hoe heb je de locatie gevonden?
Leon had al "molen" als hint gegeven, zelf dacht ik dat die aan een weg zou kunnen liggen, 21 stond op de foto dus dan kom je op molenweg 21. De gps coordinaten die je in de foto had laten staan heb ik alleen gebruikt ter controle. ;)

Nieuwe ronde:
couch.jpg