Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 470 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33884 berichten
math schreef:
wo 11 sep, 2019 11:46
Weer wat verder van huis.
Wupatki National Monument, Arizona, USA

https://www.google.nl/maps/place/Wupatk ... 111.375095

(google op: USA desert circle. Rode kleur deed me nl aan de VS denken)

Edit: ik zie dat zoeken op afbeeldingen ook direct vele juiste hits geeft. Deze was dan wel heel gemakkelijk.
Zoeken op afbeeldingen is iets wat bij mij zelden succes heeft, dus dat heb ik niet eerst uitgeprobeerd. Googlen met "archeological site stone circle" zag ik hem niet, dus het leek me wel een geschikt raadplaatje. Het heeft het toch bijna 1 uur volgehouden.

De Wupatki Pueblo heeft een merkwaardige geschiedenis. Rond het jaar 1060 is de nabije Sunset Crater Volcano uitgebarsten en heeft een enorme hoeveelheid as over de omgeving uitgestrooid. Die as was kennelijk zo vruchtbaar dat in de volgende eeuw de bevolking sterk toegenomen is tot ongeveer 3000 mensen. Maar rond het jaar 1230 was de pueblo verlaten. Wat precies de oorzaak is, blijft onduidelijk. Sommige onderzoekers denken dat de as weggewaaid is, anderen veronderstellen een periode van langdurige droogte. Het is nu een semi-woestijn.
Ja, je moet tegenwoordig allerlei checks doen en eventueel nog wat weg shoppen. Deze voorbereidingen, samen met het zoeken van een foto in je archief en nagaan "waar heb ik deze toch ook maar weer genomen", duren vaak langer dan het raden. Deelname is niet altijd gemakkelijk ;)

Nieuwe opgave:
j1.JPG
JanH schreef:
wo 11 sep, 2019 14:49
Ja, je moet tegenwoordig allerlei checks doen en eventueel nog wat weg shoppen. Deze voorbereidingen, samen met het zoeken van een foto in je archief en nagaan "waar heb ik deze toch ook maar weer genomen", duren vaak langer dan het raden. Deelname is niet altijd gemakkelijk ;)

Nieuwe opgave:
j1.JPG
Het kasteel van Beauregard op 13 km ten zuidwesten van Narbonne, Languedoc, Frankrijk?
Nee, het is meer naar het zuiden.

Leon schreef: Je had misschien nog even moeten wachten met extra info...
Gezien dit advies bij mijn vorige raad Plaatje geef ik op dit moment niet meer weg :)
.
Mijn raad plaatje is meer dan 24 uur geleden geplaatst.
Ik had nog een foto van hetzelfde object maar dan in een wat groter geheel. Misschien dat dat helpt bij het oplossen?
j2.JPG
Segura de la Sierra?
Helemaal goed. Hoe heb je het gevonden?
Foto's zijn genomen voor (de tweede) en na (de eerste) Orcera. Had geen zin / puf om naar boven te fietsen naar Segura de la Sierra.
Ben er dicht bij geweest en herkende het landschap.

Bijlagen

Zeer ongetwijfeld België, maar verdraaid moeilijk. Je moet daar werkelijk gefietst hebben om het plaatje te herkennen.
Belgie lijkt me wel vaststaan.
De verborgen aanwijzing is, vermoed ik, de witte kap die achter het linker huis opdoemt en die waarschijnlijk verbonden is met het betonnen plateau dat je in het verlengde van de straat kunt zien. Ik kon er geen functie bij verzinnen, al zou je denken dat de fotonaam misschien een clou is.
Of anders dat stenen paaltje met vage aanduidingen links van de weg, misschien wel een grenspaal?
Zeker geen grenspaal, de rest is helemaal juist.
Toch niet het Eurostadium-Brussels ...?
...waarop het nog steeds wachten is. Neen, de bollen zijn in verhouding niet zoveel groter dan de huizen.
Ik dacht dat het een wolk was....
Zijn het de NAVO-bollen op de Kesterheide bij Leerbeek? Ik kan er geen streetview plaatje bij vinden en satellite-view is daar ook weggepoetst.
Volgens mij is het hier dus Math heeft het juist.

Prachtig plaatje overigens! Ik heb er een bestemming bij voor dagtochten.
Goed gevonden, Math. Helemaal vernieuwd in 2018 is deze basis blijkbaar dè satellietcommunicatie-hub van de NAVO. De bollen zijn een beschermend omhulsel voor "klassieke" schotelantennes.
bdr schreef:
do 12 sep, 2019 23:39
Ik heb er een bestemming bij voor dagtochten.
Wat verderop ligt het prima onderhouden praalgraf/monument van Staf De Clercq :shock: .
Waar is dit?
DSC01266a.jpg