Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 119 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33884 berichten
Je bedoeld deze, komt je zeker bekend voor :wink:

http://webforum.zwedenweb.com/viewtopic.php?f=7&t=12057

(even naar beneden scrollen)
Waar heb ik deze foto genomen en wat is het?

Ik weet ongeveer waar maar kan deze niet meer terugvinden op internet!
Met dit gehalte, kanshebbers Martin en Michael, moet het lukken.
Het is in ieder geval in Skane

Afbeelding
Bob&Marguérite schreef:Waar heb ik deze foto genomen en wat is het?

Ik weet ongeveer waar maar kan deze niet meer terugvinden op internet!
Met dit gehalte, kanshebbers Martin en Michael, moet het lukken.
Het is in ieder geval in Skane

Afbeelding
Het is een zogenaamde "jordkällare" (aardkelder voor het koel bewaren van levensmiddelen, maar ook vorstvrij in de koude winters). http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordk%C3%A4llare
Er zijn zo vele tienduizenden van, overal op het Zweedse platteland te vinden. Om het bovenstaande voorbeeld te vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg, vergeet maar....! :? Achter mijn Zweedse huis heb ik ook zo'n jordkällare. Het is dat witte ding met groene deur links op de achtergond. Boven de kelderdeur staat het jaartal 1993. Ze kunnen zowel half in de grond gegraven worden of helemaal bovenop, met een soort terpje van grond overheen. In de zomer is een fles vruchtensap uit de jordkällare heerlijk koel voor bij de barbecue! :wink:
En Skåne schrijf je met een balletje boven de a!

Afbeelding
Mijn Zweedse huis in Sunnemo (Värmland) met links de jordkällare.

Afbeelding
Dezelfde jordkällare in aanbouw in 1993. Deze foto kreeg ik van de eerste eigenaar van het Zweedse huis.
Martin E. van Doornik schreef: Er zijn zo vele tienduizenden van, overal op het Zweedse platteland te vinden. Om het bovenstaande voorbeeld te vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg, vergeet maar....! :?
Precies :wink:

In Bloemendaal staat er ook eentje; IJskelder de Rijp :wink:

Afbeelding
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Er zijn zo vele tienduizenden van, overal op het Zweedse platteland te vinden. Om het bovenstaande voorbeeld te vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg, vergeet maar....! :?
Precies :wink:

In Bloemendaal staat er ook eentje; IJskelder de Rijp :wink:

Afbeelding
Je moet een ijskelder niet vergelijken met een aardkelder (vertaling van de Zweedse jordkällare). Een ijskelder is voor het opslaan van ijs, welke 's winters uit het bevroren water werd gezaagd voor later gebruik, vaak bij mensen van welgestelde komaf. Een jördkällare is voor het bewaren van levensmiddelen. Ik ken ook nog een ijskelder: op het landgoed Schaep en Burgh in 's-Graveland, nu een vleermuizenverblijf. In dit romantische park heb ik in 1984 een aanzoek gedaan tegen mijn huidige vrouw! :D
Martin E. van Doornik schreef: Er zijn zo vele tienduizenden van, overal op het Zweedse platteland te vinden. Om het bovenstaande voorbeeld te vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg, vergeet maar....! :?
:lol: :lol: Ik denk dat je nu een gevoelige snaar van iemand uit de bollenstreek geraakt hebt, althans dat hoop ik. :lol: :lol:
In ieder geval ben ik weer wat wijzer en weet nu wat het is. Het was vlakbij of eerder op de route van Helsingborg naar Ljungbyhed. Daar hebben we overnacht in:
Afbeelding en een Skånish gerecht gegeten. Toen we het zagen wisten we niet wat het was, een donkere drap in een steelpan. Eigenlijk weten we het nu nog niet maar het was in ieder geval heeeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Bob&Marguérite schreef:Ik denk dat je nu een gevoelige snaar van iemand uit de bollenstreek geraakt hebt, althans dat hoop ik. :lol: :lol:
Vergeethetmaar, die conclusie had ik ook al getrokken :wink:
De är inte jordkällare; de är typiska svenska trollhus!! :shock:
Matthie9000 schreef:De är inte jördkällare; de är typiska svenska trollhus!! :shock:
Mijn vertaalprogramma bakt hier geen peren van 8)
Tja die arme vertaalprogramma's raken de kluts bijster wanneer meervoud en enkelvoud gelijk zijn ;-) Maar ik vond het net kleine trolhuisjes :D.
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:De är inte jördkällare; de är typiska svenska trollhus!! :shock:
Mijn vertaalprogramma bakt hier geen peren van 8)
De is Zweeds voor zij, aanwijzend naamwoord voor een vrouwpersoon.
Det är ingen jördkällare; men det är ett typiska svensk trollhus!!
Trollen zijn geen dwergen maar lelijke reuzen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol en klik op de bovenste link.
Dus een jordkällare is te klein voor trollen. In mijn eigen jordkällare kan ik amper rechtop staan.
De bekende plaats Trollhättan aan de rivier Göta Älv verwijst naar oude folkloristische verhalen. Mensen geloofden dat er grote trollen leefden in de Göta Älv en dat de eilanden in de rivier de hoeden ("hättor") van de trollen waren, vandaar de naam Trollhättan.
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef:Ik denk dat je nu een gevoelige snaar van iemand uit de bollenstreek geraakt hebt, althans dat hoop ik. :lol: :lol:
Vergeethetmaar, die conclusie had ik ook al getrokken :wink:
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben, die deze Zweedse jordkällare op de gevoelige plaat heeft vastgelegd en op internet heb geplaatst.

Nu ga ik de fototijden (opname datum en tijd) opzoeken en herleiden waar wij waren
bij de foto ervoor en erna en dan maar Street-Viewen :evil: indien aanwezig daar.
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:De är inte jördkällare; de är typiska svenska trollhus!! :shock:
Mijn vertaalprogramma bakt hier geen peren van 8)
De is Zweeds voor zij, aanwijzend naamwoord voor een vrouwpersoon.
Det är ingen jördkällare; men det är ett typiska svensk trollhus!!
Trollen zijn geen dwergen maar lelijke reuzen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol en klik op de bovenste link.
Dus een jordkällare is te klein voor trollen. In mijn eigen jordkällare kan ik amper rechtop staan.
De bekende plaats Trollhättan aan de rivier Göta Älv verwijst naar oude folkloristische verhalen. Mensen geloofden dat er grote trollen leefden in de Göta Älv en dat de eilanden in de rivier de hoeden ("hättor") van de trollen waren, vandaar de naam Trollhättan.
Wat ik zei klopt wel (bijna) hoor; alleen zette ik alles in meervoud (Dat zijn geen aardkelders maar typisch zweedse trolhuizen). Het meervoud van källare is ook källare voor zover ik weet; vandaar de verwarring. Ik had alleen 'Det' ipv 'De' moeten gebruiken (de is wel grammaticaal correct maar wordt niet gebruikt; net als dat je in het nederlands in dergelijke situaties altijd 'Dat' gebruikt).

Det är inte jordkällare, utan typiska svenska trollhus.

Een vrouwelijk aanwijzend voornaamwoord bestaat niet in het Zweeds aangezien er alleen onderscheid gemaakt wordt tussen mannelijk/vrouwelijk (Den) en onzijdig (Det), net als in het Nederlands overigens; maar je gebruikt in dit geval dus altijd Det. Overigens klopt je zin (in enkelvoud) volgens mij niet; zowel typisk als svensk worden meeverbogen met het onzijdige woord hus(et), het wordt dan:

Det är ingen jordkällare, utan ett typiskt svenskt trollhus!

Dat er geen trollen in passen moet ik je waarschijnlijk gelijk in geven, ik heb lang naar ze gezocht maar ze nooit gevonden :cry: dan maar een hobbithus :D.
Matthie9000 schreef: Den är ingen jordkällare, den är ett typiskt svenskt trollhus!
Wij dachten het ook, maar weten nu beter.
Ik denk dat het door de omgeving, uitstraling en de Sage(n) komt. :wink:
en dit zal ook wel geholpen hebben!
Afbeelding
Soms zit het tegen, soms zit het mee.......................
32 minuten nadat ik de bewuste foto nam, heb ik een foto op een splitsing van wegen met borden Svalo (umlaut)v 7 km > en < 3km Ka (balletje)gero(umlaut)d :lol:

Afbeelding
Svalöv en Kågeröd.
Afbeelding
en hier is het resultaat van mijn zoektocht!
Ondanks het zoeken geniet ik elke keer weer van de déjà vu met Street-View.
Dan de bewering van mij, dat er nog meer foto's op internet moeten -staan- te vinden zijn.
Met de kennis dat het een jördkällare is.........................heb ik ook de naam van deze "kelder" achterhaald.
Er van uitgaande dat de plaatster het juist heeft (anders horen we het wel van Martin :wink: )

is de vraag en uitdaging (makkie Michael :wink: )nu Wat is de naam van deze kelder?
Bob&Marguérite schreef:
is de vraag en uitdaging (makkie Michael :wink: )nu Wat is de naam van deze kelder?
Nog geen idee, maar hij staat hier 8)
Bob&Marguérite schreef:Wat is de naam van deze kelder?
Vertel het maar 8)

of anders Knutstorps jördkällare :wink:
Michael W schreef: Vertel het maar 8)

of anders Knutstorps jördkällare :wink:
Tegen over de jördkällare -dit ga ik nooit meer vergeten :lol: -staat een bord Klåveröd 7 km. De zoekslag jordkällare klaverod - zonder a met balletje, want met doet ie het niet -levert in Google: 3 afbeeldingen waaronder die kelder, vervolgens doorgeklikt en daar kwam de blogspot http://kickan45.blogspot.com/2010/04/ut ... kogen.html met de foto en naam Jättevacker jordkällare bij knutstorps.

Ik (we) we(e)t(en) nu waar, wat, waarom en hoe het heet en we gaan zeker nog een keer die tocht maken!
Bob&Marguérite schreef: Jättevacker jordkällare[/b] bij knutstorps.
Jättevacker is vertaald zoiets als heel mooi :wink:
dus heel mooie aardkelder of prachtige aardkelder :wink: