Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ik ben geschrokken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ik ben geschrokken

Demy schreef:Of het de reden is, weet ik niet. Zou het zo maar eens kunnen zijn wat mij betreft.
Als je de reden niet weet, kan je het beter gewoon vragen aan de bestuurders dan gaan speculeren.

Maar dat is in feite wat iedereen hier discreet doet: vragen wat de reden is.
Wim

?!

Ik ben pas sinds dit jaar lid en dan voornamelijk om het forum en het blad.
Aangezien ik zelf al minstens een dozijn bestuurs- en commissiefunctie's achter de rug heb, kan ik niet anders dan respect opbrengen voor het bestuur. Of ze het nu goed of slecht doen (wie kan en mag hierover oordelen?), ze stoppen er wel hun tijd en moeite in. En ik neem aan dat ze een goede reden hebben om te stoppen.

Op elk forum zijn positieve en negative berichten. Beide drukken een stempel op het gebeuren. Net als in het echte leven. Het is aan jou hoeveel je je ervan aantrekt. En in het algemeen vind ik het hier prima gaan met veel behulpzame mensen en enthousiaste berichten. En ja, ik slaap ook wel eens slecht en kom anders uit de hoek dan ik eigenlijk bedoel. En de reclame vind ik absoluut niet storend. We hebben het hier over fietsen en zoalng de reclame zich beperkt tot fiets-achtige zaken, prima. Zou de reclame over koelkasten of auto's gaan, dan vind ik het wel storend.

Afijn, dit is mijn mening als semi-buitenstaander/nieuwkomer.

Mocht ik ergens mee kunnen helpen om deze crisis te bedwingen, dan bied ik bij deze mijn hulp aan. Graag wel rekening mee houd dat ik in Noord-Groningen woon en dus ver van alles af zit.

reichbus schreef:Als niet-lid heb ik veel belangstelling voor deze vereniging. Tot op de dag van vandaag overweeg ik om lid te worden.

Ik ben een beginnend wereldfietser en erg geïnteresseerd in de reizen en ervaringen van andere mensen. Ik zou het erg leuk vinden om in de toekomst meer mensen van deze vereniging te ontmoeten. Een andere goede reden voor mij om lid te worden is de cursus bij Marten en niet te vergeten het blad dat bij de vereniging hoort. In deze groep mensen zit super veel expertise: er zijn mensen die de hele aardbol over zijn geweest, er zijn gepassioneerde fietsenmakers met veel kennis op het gebied van techniek, het stikt van de fotografen, etc. etc.

Ik kan op dit moment alleen maar zeggen: sorry, maar ik krijg, mede (vooral) door de forumdiscussies en het aftreden van het bestuur, een raar beeld van deze club. Voor mij voelt het alsof ik in een familieruzie verzeild zou raken waarvan ik de achtergronden totaal niet ken. Ongetwijfeld komt dit omdat ik de precieze achtergronden niet ken. Dat kan ook niet zolang ik geen mensen persoonlijk ken en gesproken heb. Ik wacht dus nog even.

Wel kan ik een boodschap meegeven: vergeet niet dat het in de kern gaat om een passie die we met elkaar delen: een rondje fietsen. Niets meer en niets minder. Ik wens de leden veel sterkte en wijsheid toe om de problemen op te lossen.
Ondanks dat je geen lid bent begrijp je al wel heel duidelijk wat de vereniging zou moeten zijn en ik kan je verzekeren, nog steeds is. Mijn advies: direct opgeven!

Een vereniging bestaat bovenal uit leden en niet enkel uit een bestuur met een website en een tijdschrift. Helaas wordt ten gevolge van heel veel blabla de kernwaarde nogal eens uit het oog verloren en gaat geneuzel over reclame en andere minder belangrijke zaken overheersen. Mijn advies aan een nieuwe bestuur: Formuleer kort en bondig een duidelijke missie, zet die prominent op deze website en in het tijdchrift en ga daar pal voor staan! Duidelijkheid! Daar heeft het de laatste tijd helaas nogal eens aan ontbroken.
wereldreis schreef:van de brief die vandaag op de mat viel.
Een extra ledenvergadreing omdat het bestuur het niet meer ziet zitten op deze manier.
Ik blijf met een naar gevoel zitten, een bestuur stapt niet zomaar op.....
liefs Marion
De brief viel ook vandaag bij mij op de mat: het is inderdaad wat schrikken. Ben al zo lang lid van deze boeiende vereniging. Ik wens jullie allemaal veel sterkte bij een goede doorstart (op de trappers zonder remmen :wink: )
Helaas kan ik niet naar het bekende adres in Utrecht komen, ben druk doende met het bouwen van een nieuwe schuur als onderdak voor mijn arme fiets die al dagen in de regen staat :cry:. Mijn huis zelf is te klein voor.
HansvanderVeeke schreef: Mocht ik ergens mee kunnen helpen om deze crisis te bedwingen, dan bied ik bij deze mijn hulp aan. Graag wel rekening mee houd dat ik in Noord-Groningen woon en dus ver van alles af zit.
[hardop denkend] Er zit anders nog wel meer bestuurlijk talent in het noorden....[/hardop denkend]

/Marten (die ook niet meer zit te wachten op al die roze olifanten om 2 uur s'nachts op de A28 ;) )

Ik weet niet wat de reden is. Mijn gevoel geeft aan dat bestuursleden persoonlijk niet met elkaar door een deur konden. Dat kan en dat doet niets af aan hun inzet en capaciteiten. Soms gaat dat gewoon zo.

Mijn advies: houd het bestuur klein. In volgorde van prioriteit: Voorzitter, penningmeester en secretaris. Precies zoals het in Artikel 11 staat van de statuten. De andere functies zijn nooit benoemd in de statuten, tenzij de statuten gewijzigd zijn :!:

Baas Internet is ook wel belangrijk, net als hoofd activiteiten en een hoofdredacteur. Maar door een groot bestuur tast je de besluitvaardigheid aan.

Dus om problemen te voorkomen, zou ik het lekker compact houden. Eigenlijk terug naar af dus. Zoals in het begin.

Hoewel wij pas lid zijn volgens mij nog geen jaar en net bezig met mijn eerste tochtje de Paasroute. Me afvragend wie stapte er ook al weer op in Hardenberg of Gramsbergen? 2 afmeldingen ja maar die hadden zich niet eens opgegeven. Volgens mijn optelsommetje blijven er nog 1 2 ...24 over. En dan die brief, waarbij een heel bestuur aftreed. Da's niet niks.
Ze willen duidelijk een voorbeeld stellen. Maar dan moet ik denken aan de reacties op mijn Paastocht 10 of meer. Een aantal had dusdanige kritiek dat ik dacht sh.. Terwijl 98% zich gewoon opgaf. Zelfs toen het al lang bekend was hoe het met het weer gesteld is. En zelfs 2 Belgen die hiervoor helemaal naar Nederland komen. Dan weet ik weer waarom ik het doe. Ik vind fietsen gewoon leuk en ik weet wat het is om iets te organiseren.

Dat laat niet weg dat ik ook wel zie dat dit bestuur eensgezind met dit aftreden een signaal wil afgeven er dat iets bijzonders aan de hand is!!!
Ik hoop alleen dat zij net als ik het fietsen het belangrijkste vinden en dan het liefst met wind mee.

Sterkte!!!

Ik heb de bewuste brief niet gekregen, maar heb dan ook net mijn machtiging ingestuurd :? Sta, zoals menig ander, blanco in deze zaak en hoop dat er een tweede leven is voor de Wereldfietser.

Het is en blijft voor een (her) startende vakantiefietser een waardevolle bron van informatie. Indien ik op enige manier kan bijdragen aan een succesvolle herstart hoor ik dat graag.

Zou iemand de brief ergens kunnen publiceren?

gr

Sander

Hoi!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gerommel op de achtergrond niet echt meegekregen heb (was op reis) maar toch komen twee problemen mij heel bekend voor: commerciele activiteiten en moderators. Ik klim dus maar even op het toetsenbord :D

Ik ben naast de wereldfietser ook actief op het forum van onze oosterburen (http://rad-forum.de) en daar speelde (en speelt) vooral het eerste commerciele "probleem" al vele jaren maar de laatste tijd wel veel minder.

Hun oplossing was eerst erg simpel: GEEN RECLAME, punt uit.
Vervolgens kregen ze het probleem met "sluip reclame". Dus gebruikers die positieve berichten over produkten schreven en die later zelf bleken te verkopen :shock: . Misschien zijn het echt goede producten maar laat dan aub even weten dat je er ook belang bij hebt :) :roll:
De oplossing was simpel: Onder de auteurs naam staat nu naast "forum lid" ook "commercieel belang hebbende" als ze een winkel, boek, etc hebben zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Want eigenaars van winkels etc hebben het grote voordeel dat ze vakkennis (c.q. nieuwe producten) hebben en dus ongelofelijk nuttig en belangrijk zijn voor een forum als het onze. Die moeten zeker niet monddood gemaakt worden. Dat ze daarnaast ook hun brood willen verdienen is natuurlijk normaal.
Dus laat iedereen weten wat het belang van de gebruiker is en je hebt al een stuk meer helderheid.
Gecombineerd met het nieuwe erg goede systeem van de "WF-activiteiten" en "niet WF activiteiten" zou dat genoeg moeten zijn om ongewenste reclame te voorkomen en helderheid te scheppen.
Wil je reclame maken (kan ook erg nuttig voor gebruikers zijn), prima, maar dan onder "Niet WF activiteiten" :) Of anders onder een nieuwe rubriek "Commerciele activiteiten" of zo.

De laatste tijd is er ook wat gerommel vanwege het modereren (ik heb de invoering vanwege mijn reis niet meegemaakt). Sommigen zien het als censuur, ik zie dat meer als een noodzakelijk gegeven dat nodig is wanneer een forum groeit. Als je niet modereert kan het anders ongewilt volledig uit de hand lopen.
Echter, er moet wel met mate gemodereerd worden want anders onstaat er al snel een negatieve sfeer en bloed de zaak dood en onstaat er onrust onder de gebruikers (e.g. een slecht fluitende scheidsrechter).
Dit is heel sterk het geval bij de oosterburen. Daar worden, net als hier, zonder opgaaf van reden threats gesloten, verwijderd etc. Dit lijdt vooral tot onrust onder de gebruikers omdat ze niet weten wat er gaande was en waarom de thread gesloten is. Een gevoel van onmacht dus. En die onmacht kan snel omslaan in (meestal onterechte) onvrede over de moderators...
Een oplossing zou zijn om na het modereren even kort te schrijven waarom er ingegrepen is. En daarover is dan geen dicussie mogelijk.
Iedereen weet dan waarom er gemodereerd is en of ze het er mee eens zijn of niet is een andere zaak. De transparantie is er en dat voorkomt veel onderbuikgevoelens.
Het moet iedereen duidelijk zijn dat moderatoren er dus niet voor zichzelf zijn maar NAMENS de gebruikers op het forum. Ze werken dan ook niet alleen maar in samenspraak met de andere moderatoren en met de betroffene. Ze zijn er voor ONS, de gebruikers en doen hun hoognodige (maar vaak ondankbare) werk zodat het forum leefbaar blijft.

Dat het bestuur terugtreed is een treurige zaak maar hier op het forum sijpelt er maar heel weinig informatie door van wat er in het bestuur gebeurd.
De bestuursleden steken ongelofelijk veel tijd en moeite in de vereniging en daar moeten we ze heel erg dankbaar voor zijn. Helaas weten de forumgebruikers (ik dus ook :oops: ) nauwelijks wat er zich op de hogere niveaus afspeeld omdat het forum haast onafhankelijk opereerd van de vereniging.
Het zou daarom goed zijn om het forum nauwer te verweven met de bestuursactiviteiten van de wereldfietser (notulen, besluitvorming etc) zodat het meer leeft onder de forumgebruikers. Op die manier wordt het ook makkelijk toekomstige bestuursleden te vinden en krijgen de bestuursleden de lof die ze verdienen.

Petje af voor het bestuur!! :D

Fiets de wereld (met blauwe vingers van het typen),
Whisky

Whisky, je noemt gelijk een forum op waar een paar klieren zitten die diegenen die hen niet aanstaan slinks buitenwerken. Ik kom er al een hele tijd niet meer vanwege dat gedrag.

Ik was lid van de vereniging van de zuiderburen, de Vakantiefietser, maar wegens langdurig verblijf in het buitenland nu even niet meer. Het forum van de Wereldfietser was echter steeds levendiger en veel, veel uitgebreider, dus dat was/is de plaats waar ik heenga voor online informatie. De Wereldfietser is samen met men mail-account en een Vlaamse krant ook de enige website die ik consequent bezoek tijdens men reis.

Wat er aan de hand is met het bestuur weet ik niet, maar ik kan het wel raden denk ik. Persoonlijk erger ik me veel, veel meer aan enkele leden die op alles (negatieve) commentaar moeten hebben en telkens met dat gezwets over "het commerciele" moeten komen aandraven.

Mensen die Paastochten organiseren, of iets aankondigen onder niet wereldfiets activiteiten worden opgejaagd als wild vee. Je zou verd*m/e schrik hebben om nog een keertje je handen uit de mouwen te steken. Zoals er enkele maanden terug tegen een moderator tekeer werd gegaan vond ik ook getuigen van geen fatsoen.

Is het dan verwonderlijk dat mensen afhaken ?
Diegenen die vaak op dit forum zitten weten wel wie een boekje geschreven heeft, een winkel heeft of wat dan ook doet. Ik denk dat het forum zonder deze mensen er alleen maar armer op wordt, want vaak leveren ze heel constructieve bijdragen. Als er dan onder het bericht een linkje naar hun website staat, who cares ? ..... maar die discussie is dus al gevoerd.

Een beetje minder zeiken, een beetje meer respect voor de mensen die hun schouders onder de vereniging en activiteiten zetten zou het hele gebeuren veel aangenamer maken.

Een pluim voor diegenen die dit tot dusver gedaan hebben.
Misschien wordt het tijd om eerder te gaan optreden tegen diegenen die blijkbaar niets beters te doen hebben dan met een vergrootglas op zoek te gaan in berichten van anderen met als enige doel negatieve commentaar.

Er zitten er hier op het forum sinds begin 2008 met reeds meer dan 100 berichten, waarvan het grote deel uitblinkt in negativiteit en commentaar op anderen.

Neem de goede beslissingen in Utrecht, en hou deze club aub in leven, het is echt de moeite waard !
Succes,

groeten,

Koen

Bizar

Het bestuur van de vereniging treedt terug en doet in een brief die dient als uitnodiging voor een BLV geen mededeling over de redenen daarvoor.

Begrijpelijk.
Die redenen komen op die BLV ongetwijfeld onderbouwd aan de orde.

Maar... hier op dit forum wordt vrijwel meteen weer een relatie gelegd met commerciële belangen van leden die op het forum actief zijn, problemen met modereren, kritiek op leden van de activiteitecommisie, etc.

Kunnen degenen die menen te weten wat de oorzaken van de huidige situatie zijn niet beter gewoon naar Utrecht gaan en daar eens luisteren naar wat het bestuur daar zelf over te vertellen heeft?


Dick

Beste Koenie.
Je hebt gelijk dat de omgangsvormen op het forum soms te wensen over laten. Niet iedereen lijkt zich te realiseren dat woorden die je in een gesprek in de kroeg gebruikt niet vanzelfsprekend ook geschikt zijn om [i]geschreven [/i]te worden op een forum dat in principe door iedereen op de hele wereld gelezen kan worden. Het geschreven woord is een heel speciaal genre, en dat geldt ook voor de digitale vorm ervan. Daarom is het jammer dat je zelf toch ook weer van die stoere taal gebruikt.
Ik denk dat we legitieme verschillen van mening kunnen hebben over de grenzen waarbinnen commerciele uitingen op het forum moeten blijven. Mijn suggestie was dat vrij veel mogelijk moest zijn (niet platte aandachttrekkerij), maar wel met open vizier. De ledenvergadering heeft voor een iets andere wat meer restrictieve koers gekozen, en het lijkt me niet dat we dat nu weer moeten herzien. Ik hoop echter niet dat zoiets marginaals tot het aftreden van het bestuur heeft geleid. Of het moest zijn dat de toon waarop zo'n klein verschil van mening wordt uitgevochten de bestuursleden niet meer bevalt (kan ik me voorstellen: als je tegen mij zeikerd zegt haakt ik ook af). Ik weet het niet, en ik wil het eigenlijk wel weten. En ik althans vind het niet gek als leden al voor de vergadering willen weten wat er aan de hand is. Anders kun je niet gefundeerd besluiten of je naar de vergadering gaat, en kun je de vergadering niet voorbereiden. Dat laatste lijkt me een recept voor confrontaties.
Willem

Ik vind het ook jammer dat we op dit moment niet iets meer weten over de toedracht.

Het zou fijn zijn hier iets van het bestuur zelf te vernemen.

Zoals de vlag er nu bij hangt wordt als het ware uitgenodigd voor speculaties.
(Mijn eigen speculatie is dan onverenigbaarheid van de personen binnen het bestuur.)

Dit forum staat overigens nogal los van de vereniging: iedereen - lid of geen lid - kan hier (anoniem) posten.

Inderdaad laten we vooral wachten op de mondelinge toelichting van het bestuur.

Dat daargelaten.....Ook ik heb aan den lijve ondervonden wat je af en toe over je heen krijgt als actiever lid van de Wereldfietser. Het is verbazend hoe misplaatst mondig sommige gebruikers van dit forum (leden?) soms zijn naar de mensen die zich inzetten voor anderen. Maar objectief gezien, zijn de negatieve reacties in de minderheid. Het merendeel bestaat uit mensen die enthousiast met elkaar hun passie delen. En daar krijg ik enorm veel energie van! Energie die ik ook weer wil doorgeven.

Ik heb onlangs besloten dat ik de negatievelingen onder ons gewoon ga negeren. Fietsen is mijn hobby en passie. Dat wil ik delen met anderen. Mensen die daar afbreuk aan willen doen, zie ik gewoon niet meer staan.

Wie doet er mee?

Blanche 8)
Beste mensen,

Dick was mij net voor. Toch maar besloten mijn reactie te plaatsen.

Met ongeloof heb ik de brief gelezen. Ik ken het bestuur en de mensen erachter. Stuk voor stuk prima mensen. Ik ga verder ook niet raden wat men er toe heeft bewogen om collectief op te stappen. Men heeft besloten om de reden niet in de brief of op de site te vermelden. Prima, dat respecteer ik. Ik hoor dat bij de vergadering dan wel.

Ik hoop dat iedereen dat doet. Het is een vereniging met veel goede kanten, die al vele malen hierboven zijn genoemd. Geef het de kans om dit zo te houden. Raden naar de reden kan alleen maar mensen schaden en voordat je het weet is dat beeld bij de mensen/lezers genesteld in hun gedachten.

Iedereen doet het in eerste instantie uit liefde voor het fietsen. Zitting in het bestuur of andere activiteiten (o.a. runnen van een winkeltje of zo).

Nu zitten er ook weer een stel kanjers op de fiets in het Oosten van het land, die met elkaar deze passie delen. Hulde aan hun en de organisatoren!

Blijf vooral fietsen, lachen en genieten van elkaar en elkaars kennis en inzet binnen de vereniging.
Ik wens iedereen prettige paasdagen.

Fokko

Wil een vergadering effectief zijn dan is het zaak dat een ieder die er actief aan deelneemt zich goed voorbereid.

Dat moet moet dan wel mogelijk gemaakt worden door verstrekking van informatie vooraf.

Ik lees weer heel meningen, maar weinig concrete oplossingen. Ik hoop oprecht dat iedereen die een mening of oplossing heeft, die ook laat horen op de vergadering. Ervaring heeft mij geleerd dat veel forumdeelnemers juist niet naar een vergadering komen. :lol:

Ik ben daar inmiddels cynisch over geworden. Lekker van achter je PC kritiek geven, soms anoniem en soms niet eens lid.
Oplossing2: Kijk elkaar eens in de ogen en kom naar Utrecht. Een discussie met echte mensen. Dat is nog eens echte communicatie. Kwinkslagen, pijn in de ogen, zenuwachtig frummelen met een pen, intonatie, blozende wangen, hoog piepstemmetje, dat maakt contact mooi. En daarom zijn wij mens.
Fokko schreef:Beste mensen,

Dick was mij net voor. Toch maar besloten mijn reactie te plaatsen.

Met ongeloof heb ik de brief gelezen. Ik ken het bestuur en de mensen erachter. Stuk voor stuk prima mensen. Ik ga verder ook niet raden wat men er toe heeft bewogen om collectief op te stappen. Men heeft besloten om de reden niet in de brief of op de site te vermelden. Prima, dat respecteer ik. Ik hoor dat bij de vergadering dan wel.
Je zit in een bestuur omdat je dat leuk vind. Uiteraard krijg je als bestuur problemen pardon uitdagingen om je oren, en die los je dan gezamelijk op. Als het goed is zie je dus overal blije gezichten ;).
Mijn oor te luisteren gelegd hebbende maak ik op dat de communicatieproblemen en de niet 100% eensgezindheid in het bestuur de problemen niet kleiner maar juist uitvergroot hebben. De lol en motivatie gaat er dan voor iedereen gauw af. Een aantal bestuursleden was al bijna aan het einde van hun termijn en dan gaat het hard.

Kortom:
1) de vereniging moet even uithuilen en opnieuw beginnen, structureel is er niks aan de hand.
2) De huidige bestuursleden (jammer dat het niet lukte, toch hardstikke bedankt!) moeten zo snel mogelijk op de fiets klimmen, de sores achterlaten en eens lekker uitwaaien :wink: